Potent bushoj med ABS

• Thread starter Thread starter Halcyon
  • Start date Start date
Kollade in S1000RR, den är ju riktigt najs, men försäkringen är ju sådär:) Ringde IF....med BMW-försäkring 25000kr/år med bas halv avstbar 51000kr/år....hehe det får nog fortsätta att bli en kåplös rackare:)

Suzuki B-king såklart !!
kanske lite tung (225kg) men har både vrid å kraft så det räcker ....saknar twinljud visserligen :rodnar

kan vara svårt att hitta en -09 med abs iofs .... ägarna säljer dom inte konstigt nog :)

Triumph Speed Triple är en fin cykel, lagom kaxig och skönt morr i motorn. Lite svårsmälta framlysen, men det ger med sig efter ett tag. =) Annars Yamaha FZ1N, kanske? Nyss köpt en sån, och den är himla mysig. =) Sitter skönt, låter ashärligt med en annan ljuddämpare, och jag gillar utseendet. =)

Kollade in S1000RR, den är ju riktigt najs, men försäkringen är ju sådär:) Ringde IF....med BMW-försäkring 25000kr/år med bas halv avstbar 51000kr/år....hehe det får nog fortsätta att bli en kåplös rackare:)
Hmm, nu känner jag som Hatten i Harry Potter - få se nu, billig men rolig hoj med ABS, småbarnsförälder och vettig försäkring för att kunna motivera att hojen inte ska säljas trots att den tidvis står i garaget mer än lovligt?

Är Du då också så pass säker på Dig själv att Du kan leva med att inte ha värsta antalet kubik vid korvmojjen men vill ha något som även kan ge Dig armsvett vid kurser, på bana eller utefter favoritvägen och som glatt viftar med framhjulet om andan skulle falla på och utan att vi närmar oss warp speed?

I så fall skulle jag tro att Triumph Speed Triple eller Yamahas nya MT-09 är Ditt bästa val, trippelmotorn kommer verkligen till sin rätt när det gäller denna hojtyp. Vill Du ha en hoj som räcker längre och Du kanske misstänker arr bana blir en mer frekvent miljö så köper Du en Street Triple R och ser till att justera häng och retur - då har Du ett kanonchassi att leka med under många och roliga mil i vilken miljö Du än skulle hamna i!

Vill Du nödvändigtvis ha en litermaskin har Du redan fått många goda förslag i tråden, med Tuono, Speed Triple och möjligen K1300R som personliga favoriter. Men när det gäller mest skoj för pengarna och skojighet-i-trafikmiljö-faktor tror jag faktiskt de två förstnämnda alternativen slår det mesta!

Lycka till med Ditt val:tummenupp

Last edited:
Hmm, nu känner jag som Hatten i Harry Potter - få se nu, billig men rolig hoj med ABS, småbarnsförälder och vettig försäkring för att kunna motivera att hojen inte ska säljas trots att den tidvis står i garaget mer än lovligt?

Är Du då också så pass säker på Dig själv att Du kan leva med att inte ha värsta antalet kubik vid korvmojjen men vill ha något som även kan ge Dig armsvett vid kurser, på bana eller utefter favoritvägen och som glatt viftar med framhjulet om andan skulle falla på och utan att vi närmar oss warp speed?

I så fall skulle jag tro att Triumph Speed Triple eller Yamahas nya MT-09 är Ditt bästa val, trippelmotorn kommer verkligen till sin rätt när det gäller denna hojtyp. Vill Du ha en hoj som räcker längre och Du kanske misstänker arr bana blir en mer frekvent miljö så köper Du en Street Triple R och ser till att justera häng och retur - då har Du ett kanonchassi att leka med under många och roliga mil i vilken miljö Du än skulle hamna i!

Vill Du nödvändigtvis ha en litermaskin har Du redan fått många goda förslag i tråden, med Tuono, Speed Triple och möjligen K1300R som personliga favoriter. Men när det gäller mest skoj för pengarna och skojighet-i-trafikmiljö-faktor tror jag faktiskt de två förstnämnda alternativen slår det mesta!

Lycka till med Ditt val:tummenupp

Harry potter:)
Jag har alltid haft en supersportdröm, men det har alltid fallit på för dyr försäkring. Så jag har förlikats med att det inte kommer att bli en sådan nu heller, men det är alltid lika kul att kolla premien:)
Jag vet att jag kommer ha kul med den hoj jag köper. Men jag vet med att jag inte ska köpa enbart med hjärnan;)

Harry potter:)
Jag har alltid haft en supersportdröm, men det har alltid fallit på för dyr försäkring. Så jag har förlikats med att det inte kommer att bli en sådan nu heller, men det är alltid lika kul att kolla premien:)
Jag vet att jag kommer ha kul med den hoj jag köper. Men jag vet med att jag inte ska köpa enbart med hjärnan;)
Jorå, jag förstår mycket väl Din dröm, liksom jag förstår varför det inte är läge än.

Nu har jag den något tveksamma förmånen att både vara gubbe och stå mantalsskriven i obygden, dessutom kör jag ofta på en lite snabbare bana i vårt östra grannland. Men vore inte det fallet hade jag förmodligen en Str3R parkerad i garaget.

Viktigast att klura på är vilken körning Du tror kommer att ligga nära Dig. Glassätar-, mys- och posörturer? Gocart- och/eller storbana samt aktiv körning längs beståndet av små kringelikrokvägar? Långturer till tjocka släkten? Observera att det inte ligger någon värdering i detta, det är bara för att hitta rätt maskin.

När Du har en bästa gissning för detta är valet av hoj lite enklare. Str3R är i princip en Daytona 675 med lite bekvämare sittställning och mindre kåpor, kalas för kurser och banåka upp till rätt avancerad nivå, Str3 och MT-09 en lite enklare variant. Tuono och Speed Triple R är värre och effektstarkare varianter av Str3R med mer effekt men även lite mer klumpiga, i alla fall i min bok. CB1000R, FZ-1 etc har inte riktigt chassin i klass med de tidigare nämnda men fungerar ypperligt för landsväg, dagstouring och glassturer.

Men det är min högst personliga åsikt, se till att prova själv så får Du även med hjärtat i ekvationen :)

Last edited:
:) varför skulle man inte kunna köra bushoj som farsa? Allt sitter i huvet och högerhanden, fast det e klart saknar man insikt så ska man nog inte köpa hoj alls.
Jag vet att jag inte kör som en idiot så det e lugnt. Däremot vet jag att det finns idioter i bilar=> abs räddar dig kanske isf...

I och för sig beror det ju på hur du definierar bus men om det är riktigt bus du är ute efter så går det inte ihop med säkerhet även om du skulle ha ABS, ABSEN skulle snarare begränsa den högre busfaktorn.
Därför menar jag: om det är en riktig bushoj du vill ha = stirra dig inte blind på ABS.

Men är det lättare bus du är ute efter som att åka fort över farthinder, parkera på en handikappsparkering eller dra upp till varvstopp utanför Mcdonalds kan jag då köpa ABS-kravet :tungan

Har kört både Monster 1100 Evo, Aprilia Tuono V4, ägt en Ducati Streetfighter S som sedan såldes med en tår, jag bytte till en Ducati Multistrada 1200 S.

Ducati Monster 1100 Evo, fantastiskt ljud, mycket körglädje, fina. Lättsvängda men känns inte riktigt lika macho som en SFs och effektmässigt räcker det men man blir inte skrämd, är man van vid +50 hk till så kommer man sakna det även om den går bra och egentligen kanske man inte behöver mer? Bra försäkring.

Ägde en Ducati Streetfigher S-09, hade den i 3 år, den var jäkligt rolig, enormt mycket vrid och kraft i på alla varvtal, det var bara att "sikta och skjuta". Sättet den leverar kraften är........ brutalt. Samtidigt är den ganska så extrem i sin karaktär och trivs bäst vid aktiv körning, det är först då den börjar komma till sin rätt. Dock en fantastisk hoj och en hoj jag lätt skulle kunna tänka mig att äka igen, min var Hypertrickad, hade 2-1-2 från Termigoni, fantastiskt ljud och motormässigt underverk att köra. Kan inte säga att jag saknade ABS men visst, bromsarna var löjligt effektiva och i en nödsituation skulle det kunnat vara svårt att dosera dom rätt med tanke på hur hårt dom bet. Jag lyckades aldrig bli "mätt" på hojen och få kan nog tämja dess fulla potential. Bra försäkring.

Aprilian, den skrämmer mig lite mer på ett helt annat sätt i körkänslan, motorn låter fantastiskt den jag kört är min kompis som har en ljudlig pipa på, lättsvängd, törstig, hård sadel, quickshiftern underbar att använda, men vid hård acceleration drar den rätt hårt och att den blir väldigt lätt fram när man gasar, behöver inte vara en dålig grej, men känslan av "okontroll" som jag retar mig på sen finns det mycket tekniska hjälpmedel, ABS skulle vara önskvärt. Effektmässigt säkert ingen större skillnad än min SF S men den kändes "farligare". Även här rätt bra försäkring.

Det slutade med att jag köpte en Ducati Multistrada 1200 S, en hoj jag smörat på länge, motormässigt saknar jag inte min SFs, Multin går riktigt bra och går att köra fort med! Den är jävligt lättsvängd, bekväm, rolig och man sitter både högt och med god kontroll. Skall erkänna att det är den första hojen med ABS och det är rätt skönt att veta att man kan krama hur hårt som helst vid behov och samtidigt ha DTC och 4 olika motorprogram. Ännu bättre försäkring.

Så, för att runda av, avvakta och se vad som spottas ut nästa år, det kommer helt klart en ny flora av nakenhojar, sen skall du givetvis provköra och se hur dom passar dig, vad du använder hojen till är ju högst inviduellt och vad du vill få ut av körningen?

Last edited:
Har kört både Monster 1100 Evo, Aprilia Tuono V4, ägt en Ducati Streetfighter S som sedan såldes med en tår, jag bytte till en Ducati Multistrada 1200 S.

Ducati Monster 1100 Evo, fantastiskt ljud, mycket körglädje, fina. Lättsvängda men känns inte riktigt lika macho som en SFs och effektmässigt räcker det men man blir inte skrämd, är man van vid +50 hk till så kommer man sakna det även om den går bra och egentligen kanske man inte behöver mer? Bra försäkring.

Ägde en Ducati Streetfigher S-09, hade den i 3 år, den var jäkligt rolig, enormt mycket vrid och kraft i på alla varvtal, det var bara att "sikta och skjuta". Sättet den leverar kraften är........ brutalt. Samtidigt är den ganska så extrem i sin karaktär och trivs bäst vid aktiv körning, det är först då den börjar komma till sin rätt. Dock en fantastisk hoj och en hoj jag lätt skulle kunna tänka mig att äka igen, min var Hypertrickad, hade 2-1-2 från Termigoni, fantastiskt ljud och motormässigt underverk att köra. Kan inte säga att jag saknade ABS men visst, bromsarna var löjligt effektiva och i en nödsituation skulle det kunnat vara svårt att dosera dom rätt med tanke på hur hårt dom bet. Jag lyckades aldrig bli "mätt" på hojen och få kan nog tämja dess fulla potential. Bra försäkring.

Aprilian, den skrämmer mig lite mer på ett helt annat sätt i körkänslan, motorn låter fantastiskt den jag kört är min kompis som har en ljudlig pipa på, lättsvängd, törstig, hård sadel, quickshiftern underbar att använda, men vid hård acceleration drar den rätt hårt och att den blir väldigt lätt fram när man gasar, behöver inte vara en dålig grej, men känslan av "okontroll" som jag retar mig på sen finns det mycket tekniska hjälpmedel, ABS skulle vara önskvärt. Effektmässigt säkert ingen större skillnad än min SF S men den kändes "farligare". Även här rätt bra försäkring.

Det slutade med att jag köpte en Ducati Multistrada 1200 S, en hoj jag smörat på länge, motormässigt saknar jag inte min SFs, Multin går riktigt bra och går att köra fort med! Den är jävligt lättsvängd, bekväm, rolig och man sitter både högt och med god kontroll. Skall erkänna att det är den första hojen med ABS och det är rätt skönt att veta att man kan krama hur hårt som helst vid behov och samtidigt ha DTC och 4 olika motorprogram. Ännu bättre försäkring.

Så, för att runda av, avvakta och se vad som spottas ut nästa år, det kommer helt klart en ny flora av nakenhojar, sen skall du givetvis provköra och se hur dom passar dig, vad du använder hojen till är ju högst inviduellt och vad du vill få ut av körningen?

Som sagt innan, bushoj var ett dåligt ordval, skulle skrivit körglad eller något annat:)
Multin har jag hört ska vara fantastisk. Min kompis e sjukt sugen på z1000sx, den skulle ju kunna va något den med. Men ducati grrrrrrlllll gräggel. Jag ska nog kolla på multin ändå.

Kollade in på johans mc idag, jag får be alla kawwa z1000 ägare om ursäkt, från 2010 är ju den riktigt snygg!!

Jo , ut och testa själv så fort du kan.
Lite kul med 955i inlägg som är rätt likt mina intryck fast tvärtom ..Har själv en tuono v4 sen 3år tebax och kan ej bli mätt på denna hojen som är otroligt körglad ! och kraftfull och powerwheelar alltid på 1, 2 ibland på 3an :banana

Jo min Polare hade en Ducati Streetfighter s fullpimpad med Qs och hypertrickad ..jag provade den flera tillfällen och om hur man gillar den beror mkt på vilken hoj man är van att åka innan .
Tex då jag hade Hypermotard 1100 och i viss mån Ktm 990 så gillade jag den rätt mkt även fast den va väldigt trögstyrd och sadeln lutar nedåt så man slår lätt i tanken och kopplingen är bland det mest tungjobbade som finns ..Men bra mos , ljud , fjädring och bromsar.

Efter åkt med Tuono v4 ett tag så tyckte jag Sf 1098 kändes som en slö diesel traktor hehe så olika det kan bli ;)
Växellådan kändes som ingen olja fanns i och allt kändes gamalt och trögt förutom vikten , S känns lätt !

Tv4 är mkt mer lättkörd och snabbare om man vill :) och elektronik paketet är det bästa i klassen och kan skräddarsys efter ens körförmåga och allt går lätt att stänga av och på .

Motorn en V4 låter som en motogp hoj och går förvånansvärt vibrationsfritt för att vara en race motor .

Såja nu är reklamen slut :tungan

Finns ju en mindre Ducati Streetfighter, 848cc. Väldigt mycket körglädje men inte lika brutal som S-versionen eller en Aprilia Tuono (som är ett monster).

Dock kör ju inte Ducati med ABS ännu på sina Streetfighterhojjar.. :/

Den här är jag skitsugen på (såg att några innan i tråden nämnt den också). Vill provköra i vår. O jag är lite dum i huvet för jag har en sprillans ny 636, men det vore ju så kul med en "streethoj" också... (hoppas man vinner på nåt lotteri eller nåt). Radtrea, ca 900 cc (115 hk) men med en vikt på 190 kg så...

2014-Yamaha-MT-09-EU-Deep-Armor-Static-007[1]_tcm123-539359.jpg

Nu har jag fått lite ändrade planer, vi kommer flytta till sthlm i vår. Så jag tror jag kommer skippa streetfighter och se om man kanske ska köra offroad istället. Jag tyckte stockholmstrafiken var otäck med bil när jag bodde där för två år sedan men att köra streetfighter i den trafiken, nej det vågar jag inte. Ska kolla in multistradan och r1200gs, känns mer safe

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna