Potent bushoj med ABS

• Thread starter Thread starter Halcyon
  • Start date Start date
Du verkar vara en Hipster, du ska nog inte ha en hoj!
Dra ner cykelhjälmen i pannan, linda in kidsen i skumgummimadrass och lämna mc-livet bakom dig!
Men annars är en Aprilia med APRC en lysande idé, själv kör jag en utan!

Snoken har redan gett det uppenbara svaret, men för att vara lite tjatig då: Tuono V4 aPRC ABS! Inte lika mycket effekt som en orange, men 170 pållar kanske räcker med högt styre? Om man definierar bus utifrån hjullyft eller morrigt ljud ur originalburken så finns det få hojar som kan konkurrera.

Eller Yamaha MT-09 för att vara lite rebell... Lite sugen testa den själv. ;)

Last edited:
Du verkar vara en Hipster, du ska nog inte ha en hoj!
Dra ner cykelhjälmen i pannan, linda in kidsen i skumgummimadrass och lämna mc-livet bakom dig!
Men annars är en Aprilia med APRC en lysande idé, själv kör jag en utan!

Du verkar kunnig i hipsterämnet, vad använder du för skumgummi?
Tuono verkar ha fått djäkla fin kritik, sägs vara bättre än Streetfightern som vardagshoj.

Inget, men IKEA borde duga!
Yngre (hipster) kollegor tycker att en studsmatta som inte är nedgrävd är LIVSFARLIG (själva dyker de gärna i Thailand och klättrar i Alperna när svärmor passa kidsen).
Tänk även på att en sporthoj är en potent bushoj, V4 har ett underbart vrid. Och jag lovar, det går att skjutsa ungarna till skolan på en RSV4 också!

Tänk bara på följande; Olika ABS-system är mer eller mindre lyckade och det från en person som förespråkar ABS.. ändå :) Kan ta ett ex.:

Sist vi var på Gelleråsen så var en av deltagarna där med sin fina orangea av det årets modell utrustad enligt tillverkaren med race ABS. Jag har personligen kört med ABS sedan 2009 om jag minns rätt och verkligen provocerat bromsarna på mina hojar bara för att = jag har erfarenhet av ABS-funktionen både på gata och bana. Jag rek. han/deltagaren sedan tidigare att testa hur det känns när ABS´n kliver in för att undvika överraskningsmoment.

Dagen fortlöpte, tror han körde i snabb grupp för idag har han i.a.f. tagit licens och bombar på rätt bra på bana av det jag sett, garanterat skickligare än mig i.a.f. som generellt steker i mellan och medelmåtta i snabb ;) När vi sedan träffades i en av pauserna så var han fly på hojen då han skrämt livet ur sig själv vid inbromsningen på start/mål-rakan när bromshandtaget hade fastnat. Till saken hörde att han hade bytt bromsgrepp precis innan denna helg och det hade varit något strul med en distans som inte hade följt med men nu satt den där. Vi stod där och lirka o pilla men kunde inte hitta något fel, under nästa pass hände samma sak igen och han bröt sådär lagom nöjd.

Efter lite dividerande där han funderade på att byta tillbaka till original med risk att han skulle missa ett pass så sa jag åt han att köra iväg lite på området och försöka låsa upp framhjulet. Sagt o gjort, var väl värt ett försök insåg han till sist... så kom han sedan tillbaka med ett flin.

Alltså denna ABS klev in så hårt att känslan var att bromsgreppet låst sig "metall mot metall" vilket lika gärna kunde ha lett till en väldigt onödig avåkning även om kanske få anses nödvändiga. Går alltså inte att jämföra mot en bil eftersom det handlar så mycket mer om känsla och teknik på mc, så stalltipset är som sagt:

Testa ABS-funktionen under kontrollerade former innan ni ger er ut och bombar!

Inget, men IKEA borde duga!
Yngre (hipster) kollegor tycker att en studsmatta som inte är nedgrävd är LIVSFARLIG (själva dyker de gärna i Thailand och klättrar i Alperna när svärmor passa kidsen).
Tänk även på att en sporthoj är en potent bushoj, V4 har ett underbart vrid. Och jag lovar, det går att skjutsa ungarna till skolan på en RSV4 också!
RSV4/panigale är ju drömmen men jag kan inte betala 25000kr/år i försäkring:(

Brute force, jag tror precis som du att öva är viktigt! Jag kommer att gå SMCs kurser i vår. Det tror jag alla borde för att lära sig mer än det man får som grund på trafikskolan

RSV4/panigale är ju drömmen men jag kan inte betala 25000kr/år i försäkring:(

Därför köper man en Tuono V4 ABS istället inte lika bantade i motorn som andra streetfighters(med undantag på nya superduke då), bilig försäkring och mycket bus! = Tuono

Brute force, jag tror precis som du att öva är viktigt! Jag kommer att gå SMCs kurser i vår. Det tror jag alla borde för att lära sig mer än det man får som grund på trafikskolan

Bra bra fast SMC har aldrig behandlat ABS-funktionen en enda gång jag varit med men lika viktigt för det. Tänk bara på vad du har bakom dig i de fall du ska pröva gränserna på för andra lite otippade ställen = raka motsatsen mot vad SMC kommer att förklara för dig ;)

Japp, helt klart skitbra att köra smckurserna.

BMW K1300r är underskattad. Passar inte alla men värd att provköra.

Därför köper man en Tuono V4 ABS istället inte lika bantade i motorn som andra streetfighters(med undantag på nya superduke då), bilig försäkring och mycket bus! = Tuono

Hur billig är den egentligen? Min RSV4.a blev helt plötsligt 50% billigare 2013! Din Touno kanske är xx% dyrare !!??
Vid MC köp bör man alltid utgå från plånbok, sedan hjärta! Skit i vad alla andra betalar!
En CB 400 Caféräcer skulle inte sitta fel, men har inte pengarna till det just nu!

Hur billig är den egentligen? Min RSV4.a blev helt plötsligt 50% billigare 2013! Din Touno kanske är xx% dyrare !!??
Vid MC köp bör man alltid utgå från plånbok, sedan hjärta! Skit i vad alla andra betalar!
En CB 400 Caféräcer skulle inte sitta fel, men har inte pengarna till det just nu!

Nu har jag inte haft någon V4, men!

RSV1000R 06 Hel 18k
Tuono 08 Hel 7k

Sista sommarn jag hade Tuonon så gick den på ca 5k hel..nu är den tyvärr såld, ska bli intressant om 06an RSV-R har kommit ner till rimlig nivå nu, har haft den garage försäkrad i 2-3 år nu. Men jag gissar att den är dyrare att försäkra än en Tuono V4 eftersom de går som sporttouring hos vissa bolag.

Är V4orna för dyra att försäkra + 06an så kanske min 00 RSV-R ligger i rimlig nivå nu...och den har ju mer vrid och lika nästan lika mycket effekt som V4an ;)

Last edited:
Bra bra fast SMC har aldrig behandlat ABS-funktionen en enda gång jag varit med men lika viktigt för det. Tänk bara på vad du har bakom dig i de fall du ska pröva gränserna på för andra lite otippade ställen = raka motsatsen mot vad SMC kommer att förklara för dig ;)

Det är nog för många som inte har ABS idag och därför lägger de nog inte vikt på det. Men det du säger är ett bra råd. Kolla bara på hur många "gubbar" som köper hd efter att inte ha kört på många år och som sedan klotar....bara för de har hybris

BMW K1300r är underskattad. Passar inte alla men värd att provköra.

Jag gillar BMW men just k1300r är nog ett sämre val än k1300s, den är nog lite för klumpig för mig med. Men skulle jag köpa en sporttourer hade den varit ett givet val!

Hur menar du? :va Blandat ihop bokstäverna?
Jag menar att bmw oftast är ganska tunga och en k1300r som är en kåplös k1300s är ju en ganska "klumpig" hoj då k1300s är en sporttourer inte en sporthoj. Därför tror jag s är ett vettigare köp. Jag ska säga att jag inte kört nån av dem, bara provsuttit....

Multistrada 1200S, Sådärja nu kan vi stänga tråden :D

Nej men den funkar till det mesta och går dessutom att busa med, det finns gott om pulver :)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna