Tänk bara på följande; Olika ABS-system är mer eller mindre lyckade och det från en person som förespråkar ABS.. ändå

Kan ta ett ex.:
Sist vi var på Gelleråsen så var en av deltagarna där med sin fina orangea av det årets modell utrustad enligt tillverkaren med race ABS. Jag har personligen kört med ABS sedan 2009 om jag minns rätt och verkligen provocerat bromsarna på mina hojar bara för att = jag har erfarenhet av ABS-funktionen både på gata och bana. Jag rek. han/deltagaren sedan tidigare att testa hur det känns när ABS´n kliver in för att undvika överraskningsmoment.
Dagen fortlöpte, tror han körde i snabb grupp för idag har han i.a.f. tagit licens och bombar på rätt bra på bana av det jag sett, garanterat skickligare än mig i.a.f. som generellt steker i mellan och medelmåtta i snabb

När vi sedan träffades i en av pauserna så var han fly på hojen då han skrämt livet ur sig själv vid inbromsningen på start/mål-rakan när bromshandtaget hade fastnat. Till saken hörde att han hade bytt bromsgrepp precis innan denna helg och det hade varit något strul med en distans som inte hade följt med men nu satt den där. Vi stod där och lirka o pilla men kunde inte hitta något fel, under nästa pass hände samma sak igen och han bröt sådär lagom nöjd.
Efter lite dividerande där han funderade på att byta tillbaka till original med risk att han skulle missa ett pass så sa jag åt han att köra iväg lite på området och försöka låsa upp framhjulet. Sagt o gjort, var väl värt ett försök insåg han till sist... så kom han sedan tillbaka med ett flin.
Alltså denna ABS klev in så hårt att känslan var att bromsgreppet låst sig "metall mot metall" vilket lika gärna kunde ha lett till en väldigt onödig avåkning även om kanske få anses nödvändiga. Går alltså inte att jämföra mot en bil eftersom det handlar så mycket mer om känsla och teknik på mc, så stalltipset är som sagt:
Testa ABS-funktionen under kontrollerade former innan ni ger er ut och bombar!