Postnords budbärare ljuger och suger!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilken BULLSHIT! Först och främst har det ju varit på det viset för många i flera år före pandemin, och dels sker det hos folk som bor i villa och bara sitter och väntar på sitt paket.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nog sjutton händer det att de helt enkelt struntar i att försöka leverera paket. Kommer någon in på vår gårdsplan drar vakttuppen igång att gala. Det borde inte skrämma bort dem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ah... så portkoden till min villa är inte tillgänglig Postnord. Det är därför de inte ringer på min telefon eller åker in på vägen som leder till huset...
Det förklarar allt...

Annars gillar jag även denna video där Postnord kör upp på infarten och kör ut igen utan att försöka lämna paket och sen säger att det inte var någon hemma:
https://www.facebook.com/dn.se/vide...na-paket-vände-vid-infarten/2468656556688358/

Precis !
Därför när UPS frågade efter leveransval och portkod så svarade jag
2 1234
där 2 var leveransvalet, hemleverans (1 leverans till utlämningstället, vilket väl normalt är bättre, då slipper man sitta hemma och vänta)
och 1234 var portkoden.
Nu har vi ingen portkod men genom att chauffören får en portkod ger hen inte upp direkt.
Jag brukar alltid skriva in mobilnummer i adressen men i fortsättningen ska jag skriva in PKod 1234 efter mobilnumret.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För oss som inte har första-gångs-cookies eller prenumererar? Kontentan?
Artiklen är mycket mera än detta. Den är för lång för att skärmdumpa eller citera.

"Ögonen strålade. Dåvarande näringsminister Maud Olofsson (C ) stod uppe på podiet i Postens nya huvudkontor som kallas Arken efter Noaks ark – med glasytor motsvarande sex fotbollsplaner.

På hennes högra sida log ordföranden i Post Danmark. Han, den stenhårde affärsmannen och överklassdandyn Fritz Schur, ska senare fatta beslut med långtgående konsekvensers för svenska skattebetalare. På andra sidan stod svenska Postens mer slätstrukne vd Erik Olsson.

Den sammanslagna dansk-svenska posten skulle nu växa till en dominerande europeisk aktör inom paket - som verkar på en fri marknad utanför postlagen. Det var planen.

– Postnord var den sämsta affär jag kunde tänka mig. Och jag tycker att svenska staten blev grundlurad av danskarna.

Det är som att Peter Brännström väntat på att få säga de orden i åratal. Efter 38 år inom svenska posten slutade han som högsta operativa chef inom Postnord 2014.

Han fortsätter:

– När vi 2010 väl fick fram jämförbara siffror efter samgåendet visade det sig att alla kostnader var högre i Danmark. Till och med transporter av brev per styck räknat. Det var helt obegripligt. Danmarks yta är bara en tiondel av Sveriges.

Ägarupplägget fick ögonbryn att höjas. Sverige stod för 70 procent av bolagets värde men fick bara 60 procent av ägandet (och betalningsansvaret) och endast 50 procent av det yttersta bestämmandet – rösterna. Styrelsen skulle dessutom besättas av lika många svenska som danska ledamöter och ledas av dansken Fritz Schur – hjärnan bakom hela affären med ett vittförgrenat nätverk i den högsta politiska eliten; hans personliga slott utgjorde centrum för storslagna fester med danska ministrar och prinsar på gästlistorna.

Sverige fick 1,4 miljarder kronor i engångssumma för att avstå makten.

Men behöll all risk.

? ? ?

Samtidigt låg en bomb apterad i de danska räkenskaperna – kommande danska miljardförluster. Danska staten hade nämligen redan 2001 lanserat en offensiv digitaliseringsstrategi med, förenklat, ett enda mål: Danskarna skulle sluta skicka brev.

Det innebar en katastrof för Postnord.

Så snart Fritz Schur hade skakat hand med Maud Olofsson skred danska regeringen till verket.

Brevvolymerna rasade sedan en ny lag 2013 tvingat alla danska invånare att ha en digital brevlåda dit myndigheter skickade all post. Tusentals danska brevbärare stod snart utan brev att dela ut, men med tre års betald lön vid uppsägning.

Det innebar mångmiljardkostnader – där Sverige enligt ägaravtalet skulle stå för 60 procent av notan.

Sverige vägrade. Bolaget dränerades på pengar i snabb takt – något som krävde ledningens fulla uppmärksamhet."

Sen är det lite skrämmande att detta inte på långa vägar är Maud sämsta affär...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nä det är EON som kostat kostar oss skattebetalare 100 miljarder kronor som kunde gått till sjukvård.

Men Sverige/vattenfall skulle absolut bli en storspelare inom energi i Europa tyckte Maud
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, det måste fan vara en västerbottning för att lyckas bli lurad av en wienerbrödstuggande sandbanksinnevånare som ingen förstår vad han säger...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, det måste fan vara en västerbottning för att lyckas bli lurad av en wienerbrödstuggande sandbanksinnevånare som ingen förstår vad han säger...

Inte är det svårt att förstå? :va

https://www.youtube.com/watch?v=g76wXtuJWiI

Till Sverige? Fuck Zlatan

Lättare när de pratar engelska! :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=rKawn4EhRbQ


Utan öl kan dansken få problem...:hihi

https://www.youtube.com/watch?v=UORiB_nJRSU

F.ö. satt jag med en öl i trädgården på Vingen i Vännäs för en massa år sedan när de började plocka fram surströmmingsburkar och alla tillbehör.
Det hade nog kunnat bli gratis äta men jag lämnade innan Maud kom! :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du hade nog kunnat ta vilket videoklipp som helst av vilken wienerbrödstuggare som helst - jag som norrbottning förstår ändå inte ett skvatt...

Och av någon outgrundlig anledning förväntar de sig att man som svensk ska förstå vad de säger, när allt de säger i själva verket låter som när en själv kör porslinsbussen efter en redig matförgiftning...

Var det just detta som fick Maud och hennes delegation att bli grundlurade...? Om så är fallet - varför fortsätter Sverige att dalta med dem...? Det måste väl gå att omedelbart införa en straffskatt på östlig passage över sundet...? En diktafon vid vändkorsen och obligatorisk avgift på 500 kr per passage för alla som inte kan uttala bokstaven "R" som en norrbottning...?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vad har hänt????
Sista två veckorna har jag fått 3 paket från Kina och 3 paket från UK levererade av lantbrevbäraren. UTAN större förseningar.
I dag kom till och med ett DHL-paket till dörren, i stället för till nåt avlägset utlämningsställe.
Har dom tagit in semestervikarier som i sin okunskap levererar grejorna?
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Vad har hänt????
Sista två veckorna har jag fått 3 paket från Kina och 3 paket från UK levererade av lantbrevbäraren. UTAN större förseningar.
I dag kom till och med ett DHL-paket till dörren, i stället för till nåt avlägset utlämningsställe.
Har dom tagit in semestervikarier som i sin okunskap levererar grejorna?

De fattade väl att du måste ha dina delar till Gälleråsen
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
:rofl

"Helga Heden stod vid sin villa när Postnords bil stannade utanför – och körde vidare utan att lämna hennes paket. När den startade sprang hon ifatt.

– Chauffören gick ur bilen, visade mig paketet och sa ”du får hämta paketet på ett utlämningsställe”.

Hon är inte ensam om att råka ut för att Postnord inte ens försöker dela ut paket, utan direkt skickar dem till uthämtningsstället. Och du får meddelandet: ”Försändelsen har inte gått att leverera”. Fast du är hemma. "


PN_1.jpg

PN_2.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Gillar även att det kryper fram att fifflet sker på order uppifrån

"Och då kan cheferna säga ”okej, hinner du om du aviserar alla hempaket direkt?” beskriver en anonym brevbärare för DN. Det vill säga att inte ens försöka dela ut paketen utan direkt meddela alla mottagare att ”brevet inte gått att dela ut” och sedan vidarebefordra det till ett uthämtningsställe."

"Vi ställer aldrig en och samma slinga två dagar i rad, säger Mathias Krümmel, operativ chef på Postnord.
Han säger att det här att ”ställa slingor” var vanligt när han började på Postnord 2018. Han berättar att han försöker förändra inställningen till detta i organisationen. "
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har Posten inte personal en dag så förstår jag Posten inte kan leverera, att man (in)ställer en slinga (=postdistrikt) en dag.
(Och detta fikonspråk, Posten ställer en slinga när Posten i själva verket inställer utdelningen.......)

Men varför SMSar Posten inte kunderna om man inställt utdelningen idag?
(Bättre skriva inställt än ställt så mottagaren begriper....)
Så mottagaren slipper vara hemma och vänta ?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har Posten inte personal en dag så förstår jag Posten inte kan leverera, att man (in)ställer en slinga (=postdistrikt) en dag.
(Och detta fikonspråk, Posten ställer en slinga när Posten i själva verket inställer utdelningen.......)
Alla skulle ha förståelse för engånghändelser, men detta var/är ju satt i system.
Mycket möjligt att det varit en "utväg" för en hårt ansatt chef någonstans att göra så här systematiskt.
Men, jag har bott på oilka ställe i landet och det är likadant överallt.

Men varför SMSar Posten inte kunderna om man inställt utdelningen idag?
(Bättre skriva inställt än ställt så mottagaren begriper....)
Så mottagaren slipper vara hemma och vänta ?
För att då skulle de vara tvugna att köra ut sakerna nästa dag.
Nu blir det ju istället så att kunderna själva kör några mil till utlämningstället och hämtar sakerna.
Win-win för postnord.
Mindre mängd ut, man kan fortsätta hålla underbemanning, mindre drivmedelskostnader, osv.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
PostNord, laptop Gävle -> Sickla, skickad fredag em 15, ankom Sickla måndag 9:30
DHL Express, laptop Sickla -> Gävle, skickad fredag em 17, ankom Gävle... estimated wednesday"

"Vem kan man lita på?" Hoola Bandoola :banana
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns ju trots allt en liten ledtråd i skillnaden i utdelningsort...

Prova sedan samma experiment i den riktiga världen, det vill säga utaför Mälarträsket...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns ju trots allt en liten ledtråd i skillnaden i utdelningsort...

Prova sedan samma experiment i den riktiga världen, det vill säga utaför Mälarträsket...

Torneträsk är en insjö och jag har även badat i Bästeträsk, Gotlands största insjö! :)
Även om min närmsta sjö inte är Mälaren så är den nära många av mina paket som brukar pendla mellan Segeltorp och Sötälje några gånger innan de kommer fram.
Ibland kommer de inte fram och då får man åka in till det hemliga stället som inte finns på Google och hämta det.

Men de sista paketen har kommit fram till dörren precis som de borde. :Bugar
Nya ansikten också så de har fått beröm eftersom de tillhör minoriteten som gör sitt jobb! :tungan
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top