Posten tullar alla paket från USA numera

Hej kanske dum fråga men är det ingen som tar sina saker från storbritanien? det är ju billigare där än här eller?. Kanske har jag missat något. Kul med alla synpunkter och framförallt det finns så många som vet.

Skulle gärna handla från Storbrittanien om dom hade det jag söker, jag går ju inte över ån efter vatten om jag inte behöver.

Hej kanske dum fråga men är det ingen som tar sina saker från storbritanien? det är ju billigare där än här eller?. Kanske har jag missat något. Kul med alla synpunkter och framförallt det finns så många som vet.

Handlar en del från UK. Köpte min senaste hoj där tex. Även köpt dragkrok till bilen som ska monteras nästa vecka.. man slipper tullen och det är billigare än Sverige, men klart billigare från Hongkong eller Kina. Lite beroende på vad det är som ska inhandlas.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Ok så det är sådan skillnad i pris..... har kollat till min gammla cbr900rr och dom har ju faktiskt en del kul saker som är betydligt billigare än här.

om ekonomin tillåter så blir det nya puffror till hojen från calsport i storbritanien...

varför betala 3000:- mer i sverige liksom :va (detta förutsatt att pundet håller samma kurs som det gör nu:D)

En sak att ha i åtanke är att fraktbolagen bara försäkrar innehållet upp till värdet angivet på paketet.

Kontoutdrag med rätt belopp är aldrig längre bort än startikonen för photoshop.

Ja, gift funkar inte längre.

Jag fick ett brev från tullen där de avkrävde någon sorts bevis på varans värde.. (kvitto eller betalningsbekräftelse).
Lyckades dock få avsändaren att speca varans värde som en egen post på kvittot, och frakten som en annan..

suddade ut frakten på datorn och skickade till tullen..
så det slutade med typ 140:- extra, och det kan jag leva med..

jodå, jag har handlat mycket från hong kong, lampor, korta broms & kopplingshandtag.

mer än 50% av ggr så har jag sluppit tull & moms.

har 5 paket på väg just nu

1. Hong kong kåpor Ducati 848
2. baklampa Ducati 848
3. Broms & kopplinshandtag 848
4. komplett kåpskruvset 848
5. 18 dbi wifi panelantenn

alla från olika säljare

berättar sedan hur det gått :D

Vissa saker kan med fördel köpas från EU-länder. Det gäller prylar där t.ex CE märkningen är viktig eller att dom har rätt spänning o frekvens m.m.
Risken att handla från länder utanför EU är att prylen inte är godkänd eller kan användas i Europa.

jag köper det mesta till hojen från UK men även från USA och för att slippa tullen ber jag dem att skriva "pree used" dvs. Begagnat. Sverige tullar bara nya produkter som kommer från USA inte begagnade grejer. Har aldrig åkt på någon tull senaste tre åren.

Köpt fler saker från USA, dock bara fått tulla saker som har skickats med express priority mail.

Annars har både hjälmar o hanskar glidit igenom som smör.

2. baklampa Ducati 848
3. Broms & kopplinshandtag 848
5. 18 dbi wifi panelantenn

alla från olika säljare

berättar sedan hur det gått :D

wifi antennen kom igår, ingen tull eller moms
baklampan kom idag, ingen tull eller moms
Broms & kopplinshandtag kom idag, ingen tull eller moms

jodå, jag har handlat mycket från hong kong, lampor, korta broms & kopplingshandtag.

Ah, men det har nog mer att göra med att de faktiskt inte kollar alla paket än att det ev. står gift på det. Var så jag menade.

På mitt kåpset stod det gift stort och tydligt över hela paketet och på packsedeln så var värdet nedskrivet till 60$ eller så men likförbannat var jag tvungen att skicka in kvitto eller betalningshandling som "styrker varans värde".

Så menade mest att skriva "gift" på paketet inte är någon garanti för att slippa tull+moms (som det var för ett par år sen).

Min erfarenhet är att billiga paket oftast går igenom.
Stor lite dyrare paket har jag alltid fått tulla och momsa på, bästa sättet är att be säljaren skriva ner priset.
Tänk dock på att om paketet försvinner på vägen eller blir skadat så får man lägre ersättning.
Gåvor är bara skattefria om de kommer ifrån privat personer.

Försöker handla från UK om det finns där. Har mest beställt små saker världen över. Ett stort paket från Hong Kong (kåpset) som jag fick betala 1100kr extra för men det är det enda paketet som fastnat i tullen. Tullen ville jag skulle styrka med kvitto vad paketet var värt.

Skrivs värdet ner, och säljaren sen kan skicka ett kvitto på det om så behövs så kan dem inte lagligt ge tull eller moms.

Samma gäller egentligen gift även om dem kan krångla till det.
Har handlat massvis av grejer från usa och kina och jag har aldrig, i slutändan, behövt betala en krona extra.

Små skitgrejer som lampor eller backspeglar till hojen kommer man aldrig få någon tull på, om nu värdet är "korrekt"

Skrivs värdet ner, och säljaren sen kan skicka ett kvitto på det om så behövs så kan dem inte lagligt ge tull eller moms.

ALLA NYA varor som är köpta utanför EU, SKA man ALLTID betala moms på, tullavgiften är det lite si & så med...

sedan att man kan slippa det ena eller det andra, eller båda e ju en annan sak.

detta är taget från tullverket.se

ALLA NYA varor som är köpta utanför EU, SKA man ALLTID betala moms på, tullavgiften är det lite si & så med...

sedan att man kan slippa det ena eller det andra, eller båda e ju en annan sak.

detta är taget från tullverket.se

Jo, och då kan det vara fråga om utbytes delar, felaktig vara från början, varan fungerar inte eller var sönder vid annat tillfälle o.s.v

Fan ja har köpt flera mobiler helt nya skickade som "broken phone"

För alla regler finns "undantag" man kan nyttja :)

Har beställt lite beggade kåpor till Hyndan från Ebay US, får se vad det blir i slutändan i tilläggsavgifter och annat, enl tullverkets avgiftsguide borde det bli nånstans runt 300 i tull & moms så även om man får betala det så är det bra mycket billigare än i svedala i alla fall.

I dag kom plasten, inga tillägg för tullavgifter, moms eller annat. Paketet märkt med innehållet samt "used parts". Vilket det ju också var..

Tyckte det gick fort med leveransen dessutom.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!