Posten tullar alla paket från USA numera

Vet faktiskt inte, har inte kvar lappen. Men ska inte moms läggas på i usa?

Bara inom EU, Kommer sakrna från USA läggas ALLTID svensk moms på.:gnissla

Danke! Ringer dem imorgon. Är ju liksom bara ett par kolfiber backspeglar. Hur kan dem få för sig att värdera det så högt då fattar jag inte.

Inte högt värderat utan....

Posten passar på att lagga på någon extra hundring i administrativa avgifter bara för att man har varit så bussiga att hjälpa dig medatt tulla/momsa in varorna i Sveriege.

Last edited:
Jag har tre paket från tre olika företag på väg nu. Jag har bett alla att skippa kvitto i paketet och skriva gift. Uj så spännande.

När paketet kom till sverige fick jag en lapp från posten som krävde mig på ytterligare en summa pengar, snopet men vad gör man.

Stod det inte på lappen att de ville ha en handling som styrker beloppet på det angivna värdet som står skrivet på försändelsen.

Så har det varit för mig när jag har köpt ARAI-hjälmar från USA / Japan.

Jag har tre paket från tre olika företag på väg nu. Jag har bett alla att skippa kvitto i paketet och skriva gift. Uj så spännande.

Då är det bara för dig att hoppas på att dom som förtullar godset är nötter och inte kan reglerna :D
För att det ska klassas som gåva får det ej komma ifrån ett företag till en privatperson.

När paketet kom till sverige fick jag en lapp från posten som krävde mig på ytterligare en summa pengar, snopet men vad gör man.

Amerikansk moms kan läggas på i USA, skiljer lite mellan olika stater.

Sedan på totalbeloppet inklusive frakt tillkommer tull och på totalbeloppet inklusive tull tillkommer svensk moms.

man slipper i alla fall de FETA tilläggen som de svenska mellanhänderna lägger på. Jag tycker att det är värt i vissa fall, även om jag inte har samma returrätt och garantier

Skulle hellre bett avsändaren att skriva ner värdet ordentligt. Så slipper man eventuella tvister om dem värderar varan högre än den e värd.

Mitt problem tidigare i tråden visade sig vara den otroligt smarta avsändaren som värderade paketet MER än vad jag köpte det för. Så jag blir kompenserad istället.

Lyfter gammal tråd. Fick mitt paket (skickat via USPS). Slank rakt igenom, korrekt värde var deklarerat för det och jag borde rimligtvis ha fått tullat för detta. Kan posten skicka ut efterkrav efter att jag hämtat ut paketet, eller gick jag vinnande ut ur lotteriet?

satt och pratade om ebay och tull på ett café i veckan. Nån random snubbe kom fram och sa att om man får firman att skriva paketet som en gåva, antagligen märka det med "gift" så tar dom ingen tull och moms.
Är det BS eller?

satt och pratade om ebay och tull på ett café i veckan. Nån random snubbe kom fram och sa att om man får firman att skriva paketet som en gåva, antagligen märka det med "gift" så tar dom ingen tull och moms.
Är det BS eller?

Det stämmer till viss mån. Får ej överstiga ett visst värde för att kunna deklareras som gåva. Sedan om säljande firman är ett registrerat företag så kan de inte bara felaktigt deklarera saker hejvilt utan att riskera påföljder (iaf i USA). Vanligtvis brukar de istället kunna skriva ner värdet på varan för att underlätta för köparen.

Är det BS eller?

Funkade förut, tills alla började skriva Gift på paketet.

En rolig grej hände när jag köpte Öhlins framgaffel till hojen från USA. Firman jag köpte av deklarerade fullt värde på paketet ($2149) men av någon anledning så behövde jag inte betala tull.

Vid närmare inspektering av fraktsedeln (och tillhörande kvitto) så stod det:

Country of origin: SE

Så antingen har Posten missat att tulla eller så har dom trott att paketet är ursprungligen från Sverige och att det bara returnerats.

Fick nyss ett paket från Kina med nedskrivet belopp, för att åtminstone försöka lura staten på den alltför lättuppnåeliga pengainjektionen. Posten ville dock ha kontoutdrag som bevis för att summan stämde. Då det egentliga priset var mångdubbelt större fick jag bita i det sura äpplet, skicka utdraget och betala snällt :)

Och samma sak är praxis, i vart fall med mina paket, vad gäller försändelser från USA

Be företaget skriva varuprover i deklarationen, funkar bättre än gift enligt mina erfarenheter.

Och funkar inte det så kan dom skriva garantireparation, funkar också bra.

Last edited:
Fick nyss ett paket från Kina med nedskrivet belopp, för att åtminstone försöka lura staten på den alltför lättuppnåeliga pengainjektionen. Posten ville dock ha kontoutdrag som bevis för att summan stämde. Då det egentliga priset var mångdubbelt större fick jag bita i det sura äpplet, skicka utdraget och betala snällt :)

Och samma sak är praxis, i vart fall med mina paket, vad gäller försändelser från USA
Jag har skrivit det tidigare, men då skickar man 2 betalningar, en först på den summa ni skriver på paketet o sen en på resten. Då kan man visa den.

Funkade förut, tills alla började skriva Gift på paketet.

Ja, gift funkar inte längre.

Jag fick ett brev från tullen där de avkrävde någon sorts bevis på varans värde.. (kvitto eller betalningsbekräftelse).
Lyckades dock få avsändaren att speca varans värde som en egen post på kvittot, och frakten som en annan..

suddade ut frakten på datorn och skickade till tullen..
så det slutade med typ 140:- extra, och det kan jag leva med..

Be företaget skriva varuprover i deklarationen, funkar bättre än gift enligt mina erfarenheter.

Och funkar inte det så kan dom skriva garantireparation, funkar också bra.

Aha. Intressant. Har alltid skrivit gift, men varuprov blir det nästa gång. ;)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Hej kanske dum fråga men är det ingen som tar sina saker från storbritanien? det är ju billigare där än här eller?. Kanske har jag missat något. Kul med alla synpunkter och framförallt det finns så många som vet.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back