Portning topp R1 -04

aha... se där..:tummenupp

my bad..

vet att många som portat sukka toppar (-05/-06 1000 ) fått ut ca 12-15 kusar extra

Ni har rätt allihopa - man kan och man kan inte få ut si eller så mycket häst.
Förvirrande?
You bet.
Så därför är ju uppskattningen av antal häst i texten du citerar ingen edsvuren sanning huggen i sten! :)
Se texten ovan - där jag säger att man får ut MER på äldre, mindre på nyare.

MEN - det finns alltid undantag, och självfallet beror det ju som alltid på om ägaren vill åtgärda helheten.
"Bara stora hål" gör som sagt ingen sommar.
Ok du får en ketchupmaskin, och det KÄNNS häftigt.

Så som sagt, man får helt enkelt göra en BEDÖMNING från fall till fall, och se hur illa det står till med patientens andningsvägar.

EN generell tumregel är att om du vill öka antal hästar med X%, så måste gasflödet ökas med 2X%
Därför blir det lite löjligt när man hör om folk som enbart smällt på en PC III och ett helsystem som säger att de fick 25 häst.

Lagom är alltid bäst när det gäller trimning, och om folk var lika intresserade av att lägga lika mycket pengar på trim som bling-bling så skulle man kunna leva på det här :) Och om folk var intresserade av att lägga halva trimpengen på att öka motorns säkerhet (starkare stakar, bättre ventilfjädrar, osv) så slapp vi se alla trista ras.
Somethings gotta give, och ökar man efekten, kör på bana, och ligger på ständiga maxvarv, så händer tillslut saker med de trötta originalprylarna som ska klara mer än de var designade för.

Det kostar att ligga på topp får med ens en väldigt klar innebörd...

Ni har rätt allihopa - MASSA TEXT...

Sen ej att förglömma när allt är portat monterat och klart, inget kommer att ge så mycket effekt som timmarna i bänken.
Beroende på vad det sitter för styrsystem så kan det hittas rätt många kusar i hela registret.
Mappningen är själva pricken över i:et som de bruka heta.

Inga trimprylar är värda att införskaffas om det inte justeras ihop i bänk.

Många gör tyvärr det felet att man köper saker monterar på och räknar ut efter vad det står i reklamen vad delarna ska ge och nöjer sig med det.
Ofta så låter det mer och går som en påse ankskit.

Går även under benämning: korvkiosks effekt. :D

Vilken lättnad att Dr bike kom hit hjälpte förklara portningvinster:D

Jag var rädd att du (dr) skulle säga att du fick ur 25 hk ur en r1a med enbart portning:D

Men som jag skrev tidigare och som dr menar, så kan det faktist skillja 10-15% mer vid ett lägre varv..Och visst får man ut toppeffekt i flera % 5????7?????8?????9+

Tack alla som har skrivit & gett sina synpunkter & tips
jag får ta mig en ordentlig funderare på vad/hur jag skall göra.
jag vet med säkerhet att jag skaffar annat system, PCIII & K&N/BMC filter
samt dreva om den

sedan får tiden utvisa om jag vill gå vidare med större ingrepp.

// Henke

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...