Portning topp R1 -04

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Kommer att plocka ner hojen i vinter för diverse moddning, som lackering mm.

Hojen är idag helt orginal (motor & avgassystem)
men funderar på att skrämma upp den lite tills våren

slipon/halv/hel (beror på pris & effektökning)
katersättare
PCIII

men tanken på att "trimma" mer har slagit mig, vad gör man då ?
tunnare topplockspackning (vet att många gjort detta för att öka kompet, men varför? & vad vinner man på det ?)
porta toppen ? (bränsle ekonomiskt & effektökande ? hur mycket & till vilket pris?)

Det jag är ute efter är att få hojen att gå så jämt som möjligt, med bättre mellanregister. mest HK o snabbast hoj e jag inte ute efter

alla tips & råd mottages

(gärna prisuppgifter & personer som kan)

// Henke

ps. alt. att byta till annat märke eller köpa en nyare hoj e inte ett alternativ.
jag gillar R1 04-06

Last edited:
Racerepairs gör väl det?

Kostnad ingen aning?

Köp ett helsystem(akra, yoshi, arrow) och insugstrattar från factory pro(4-5 tusen) och K/N eller BMC luftfilter så har du iaf 10-15 ponnys till...

Trattarna ger ett även ett annat (bättre)register!

Drevning ger väl ett roligare mellanregister också(vilket yamma brukar behöva)!

Last edited:
Kan varmt rekomendera Dr Bike !:tummenupp

Höja kompet är ju stenbra och rolig effekt.. vet inte vad din har org men jag skulle rakt av försöka få 12,5-1 åtminstonde det är lung utan spik på dom flesta 4 ventilsmotorer och 98okt. Det kan tänkas att du har så tur att det skulle räcka med planing av toppen endat,,Det kan man se när man har toppen lös vart gränsen går (ventilsätet) . (Om man har kuggdrivena kammar går det ej plana) .. Annars får man köpa högkompskolvar helt enkelt. Effekten blir bättre från tomg och stenbra i mellanregget toppvarvet blir inte bättre.!!

Portning är ju alltid bra... När jag portar mina toppar för max mellanreg och lågvarv så lägger jag i extra mycket plast i insuget,, då får man upp lågvarvsregget och mellanregget rätt bra kan röra sig om 8-12% bättre i mellanreg!! För max pullver i hela registret även toppeffekt så slipas allt om ventiler,ventilsäten förbränningsrum, och naturligtvis portas både insug och utblås om,,Förstoras om man har skaffat större gasare/insprut. Ju äldre maskin man har dessto mer % gör det, För portnissar följer alltid senaste innom nya portar om dom är seriös!! så på en sprillans maskin kan man ev få ut 5-7% om portaren är av världsklass,, men därimot en gammel hedenhösmaskiner kan det röra sig om 10-15% bero på märke och årg..

Så på med max komp-förhållande och max portat gärna med plastade insug:tummenupp
Jag rek även topplocksverkstan!! Han kan tumblingsportningsmedtoden som är stenbra!! Jag kör endast den portningsmet nu, Stenbra i hela registret:tummenupp

Porta topparna såklart. Kanske vassare kammar ? PCIII måste du nog ha (numer fixar man mapparna direkt i ECU´n åtm på Ducce). Givetvis helsystem, allt annat är nog halvmessyr. Lättare svänghjul. Du kommer dock långt med bara ett helsystem och bra mappning.

en bra portkille som tex Dr.Bike skulle nog kunna få ut en 12-15 kusar på toppen och sen på detta ett helsystem och vassare kammar så har du säkert en 17-20 kusar extra..

en bra portkille som tex Dr.Bike skulle nog kunna få ut en 12-15 kusar på toppen och sen på detta ett helsystem och vassare kammar så har du säkert en 17-20 kusar extra..

På en R1 av 04- kan ingen portare få ut så mycket med endast portning utan byte till större ventiler.. Inte ens med plastportat På en 04 r1 har man redan en bra portning så någe mer än ca 4-6% med vanlig portning och i bästa fall 6-8% med plastat. Men det är inte fy skam det kan därimot skillja mer än 10% på något ställe i registret speciellt med tumblingportat. Därimot på en något äldre r1a kan det röra sig om 8+% vid endast portning:tummenupp

På en R1 av 04- kan ingen portare få ut så mycket med endast portning utan byte till större ventiler.. Inte ens med plastportat På en 04 r1 har man redan en bra portning så någe mer än ca 4-6% med vanlig portning och i bästa fall 6-8% med plastat. Men det är inte fy skam det kan därimot skillja mer än 10% på något ställe i registret speciellt med tumblingportat. Därimot på en något äldre r1a kan det röra sig om 8+% vid endast portning:tummenupp

aha... se där..:tummenupp

my bad..

vet att många som portat sukka toppar (-05/-06 1000 ) fått ut ca 12-15 kusar extra

4-6% av 180hk=7,2-10.8hk

aha... se där..:tummenupp

my bad..

vet att många som portat sukka toppar (-05/-06 1000 ) fått ut ca 12-15 kusar extra

Kan tänkas att just dom topparna är sunkiga org då. Men det är sällan man bromsar före portning med optimalt inställt, och efteråt opti inställt Blir lätt att något extra görs ..typ man råkar byta kolvringar eller ställer in motorn i förgasre eller insprut bättre efter portning.. En 1000 sukka har den runt 150 hk tro ? Ok om man plastportar stenbra så kan det ge även 10% på vissa motorer och det blir ju 15kusar på sukan,, Helt rätt:tummenupp :D

Kan tänkas att just dom topparna är sunkiga org då. Men det är sällan man bromsar före portning med optimalt inställt, och efteråt opti inställt Blir lätt att något extra görs ..typ man råkar byta kolvringar eller ställer in motorn i förgasre eller insprut bättre efter portning.. En 1000 sukka har den runt 150 hk tro ? Ok om man plastportar stenbra så kan det ge även 10% på vissa motorer och det blir ju 15kusar på sukan,, Helt rätt:tummenupp :D

taget från racerepairs hemsida..

" Smart-race portning för gat/race-hojen. Allt som race-portningen innebär men ingen plastning eller sätesportning. Ger ca. 15+ hästar på en 1000cc.
Detta är den mest prisvärda portningen för de flesta.
"

"
Race-portning. Tar upp insuget maximalt för att motsvara ditt önskemål om förgasarstorlek. D-portar insug samt avgaskanalerna om lämpligt. Strömlinjeformning av ventilstyrningar. Portar även ventilsätena. Plastar med epoxy (JB Weld) för maximal gashastighet. Bearbetning av förbränningsutrymmet för maximalt flöde. Räkna med 20 till 25 hästar på en 1000-1100 utan andra modifieringar än bänkning för injusterinag av A/F mws PC III samt ett öppnare avgassytem och ett sportluftfilter.
Ventiljobb ingår i priset.
"

Last edited:
Kan rekomendera Matte bohlin... han vet hur man portar toppar :yoparty

taget från racerepairs hemsida..

" Smart-race portning för gat/race-hojen. Allt som race-portningen innebär men ingen plastning eller sätesportning. Ger ca. 15+ hästar på en 1000cc.
Detta är den mest prisvärda portningen för de flesta.
"

"
Race-portning. Tar upp insuget maximalt för att motsvara ditt önskemål om förgasarstorlek. D-portar insug samt avgaskanalerna om lämpligt. Strömlinjeformning av ventilstyrningar. Portar även ventilsätena. Plastar med epoxy (JB Weld) för maximal gashastighet. Bearbetning av förbränningsutrymmet för maximalt flöde. Räkna med 20 till 25 hästar på en 1000-1100 utan andra modifieringar än bänkning för injusterinag av A/F mws PC III samt ett öppnare avgassytem och ett sportluftfilter.
Ventiljobb ingår i priset.
"

20 -25 hk på en 150+hk 1000+cc maskin med med sportfilter pciii öppnare avgas instäälning i bänk och max portat utan byte av ventiler. Det ska gå:tummenupp men jag skulle tro att smartraceportningen även innebär öppnare avga + filter inställning i bänk!! Dr Bike vart är du kom-o kommentera!!!

Bohlin ska ju vara topp off the line i portning i sverige----
Synda att Grottis gick i graven han var min idål :tummenupp

20 -25 hk på en 150+hk 1000+cc maskin med med sportfilter pciii öppnare avgas instäälning i bänk och max portat utan byte av ventiler. Det ska gå:tummenupp men jag skulle tro att smartraceportningen även innebär öppnare avga + filter inställning i bänk!! Dr Bike vart är du kom-o kommentera!!!

Bohlin ska ju vara topp off the line i portning i sverige----
Synda att Grottis gick i graven han var min idål :tummenupp

JOdå det stämmer bra det du säger.
Det krävs att "hela kedjan" ses över.
Eller som jag brukar säga: Endast en portad topp gör ingen sommar.

Men generellt är folk FÖR hästkraftsfixerade, och vill bara veta vad de får på topp.

Nästan helt ointressant säger jag. Jag ska göra en utläggning om det nån gång senare. Men som du vet Boost så har vi ju även haft bra diskussioner om detta kära ämne i Supermotard/Offroadforumet i trimtråden :)

Och ja, vissa effektangivelser på min hemsida kan säkert behöva justeras. Eller rättare: Förklaras mer.
För allting "beror ju på" s.a.s
Men generellt blir (såklart) topparna bättre och bättre, och rent visuellt när man tittar på en genomskärning av t.ex 07:ans insugskanaler på Yamaha R1 så ser det vid en första anblick ut som att det inte finns nåt att göra.

Men det gör det. Det finns ALLTID nåt att göra.

Även m detta "något" inte ger lika mycket i % som på äldre/sämre kontruktioner, där det såklart finns mer att hämta.

Bohlin är nog bra - jag vet inte, för jag har inte träffat karln, eller sett nåt jobb mer än på bild. Och bilder säger inte mycket om en portning.
Men jag har hört gott av andra (portare) så jag betvivlar inte att han är en av de bästa. Dock lägger han ju inte ut någon info eller bjussar på sina tips och trix. Iaf inte som jag har sett/hört talas om.
Yrkeshemligheter såklart.
Men det finns några riktigt bra lite varstans i Sverige, och faktiskt folk som bjussar en hel del, både med hemsidor, bilder och "know how".

En av de generösaste, vänligaste OCH bästa portare jag själv annars känner till, och jag själv fått lära mig mycket av :bow är Anders Brink, som numera trist nog mest är aktiv i Datacentralen här på SH. (What a waste of talent Anders!)
Det är oxå mycket av hans texter och upplägg för portningsjobben jag snattat ideér från. (ja man kan ju inte göra så mycket mer än att erbjuda några alternativ, och sen en prislista...) Så varför gå över ån efter vatten.
Follow the best - and you will learn some good.
SÅ idol? Tja - kanske det.
Helt klart den i mina ögon som kan hojportning bäst av de jag känner till.

Sen har ni Topplocksverkstan nere i Skåne.
Mycket informativ sida.

Kolla in Sörmans vedbotrimmarsida.
Rekommenderas varmt.
Läs och Lär.

Sölve Ståhl - en gammal motorhjälte (ingen portning)
Men oerhört grundläggande och lärorikt för gemene man.

Där har ni folk som "bjussar" på en hög nivå.

Jag har själv ingen "tipssida" eftersom jag ff anser mig själv som novis.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet