Hoztic skrev:
2100738
Intressant läsning Doktorn!
Jag köper att man bör kompromissa när det gäller diametern för att få rätt strömningshastighet och luftvolym. Men, man ska ju samtidigt optimera insugskanalen så att man får en optimal fyllnadsgrad, helst över 100%. Hur viktigt tycker du att det är att få en perfekt diameter (strömningshastighet) i insuget, kontra det varvtal där man vill ha max effekt, och insugsrörens längd? Eller är det viktigare med ett slätt insug som minimerar friktionsförlusterna, dvs turbulensen? Riskerar man att få en motor med konstigt register om man räknar för mycket och kör by the book för mycket?
Borde inte avgassidan vara nästan lika viktig också?
Om man har avgasrester kvar i förbränningsutrymmet så kan det ju inte komma in lika mycket färskgaser, och det gör inte hästarna varken fler eller starkare...
Kluriga frågor - men jag ska vara ärlig: Jag räknar inte på detta.
Av två anledningar: Precis som du säger; "by-the-book" i aall ära men teorier är alltid teorier, och nu ska jag leverera en sanning:
Teoriböcker är den starkes stöd och den svages bibel!
SÅ utan att säga att jag kan allt, tvärtom, och inte för att säga att teori suger, för det gör den inte heller, den är den starkes stadiga grund, så har iaf alltid en arbetsmodell för MIG varit att plugga teoretiskt, men ALLTID ALLTID ha en PRAKTISK
förståelse av tillämpningarna. (i ett större perspektiv)
Hur lät det?
(handen på hjärtat - hur många FÖRSTOD verkligen alla fysikexperiment till fullo?
)
Det här är lite filosofiskt, men jag möter så många människor var dag som kan ALLT. I teorin.
Försöker man införa kompromisser i en sån människas liv eller förenklingar så kraschar deras tankebanor.
De hetsar upp sig och rösten går mot falsett.
Den 18.e decimalen bakom kommat är LIKA viktig för dem, som det som står framför.
Jag tycker det är lte synd. Både om dem, och ett stort resursslöseri.
Själv kan jag ingenting om nånting, så en kompromiss vore här på sin plats!
Jag har alltså som många andra läst (och till del förstått) Graham Bell osv, jag har hängt i garage där det byggdes dragbikes, jag har oxå testat testat och åter testat.
I en mix av alla dessa världar ser man att:
- Teori ÄR inte detsamma som praktik
- Man får kapa de största hörnen. 80% av optimalt är oftast så långt man når.
- Ren tankekraft KAN ersätta teori, och ibland blir det rena Voodo-magin då man inte ens för sig själv kan motivera allt man gör!
Men det KÄNNS rätt! (f-n nu erkänner jag något som jag alltid gnäller på hos cheyer...det KÄNNS rätt!)
) Men det är viktigt!
Maggropskänslan ÄR det viktigaste instrumentet.
Men det instrumentet är oxå stämt men hjälp av alla dessa teoriböcker + all samlad erfarenhet.
Så det är vad jag brukar använda för att kompensera min egen "inkompetensnivå" s.a.s.. då i form av saker jag inte KAN hantera: D.v.s verkliga flödesberäkningar, som inte BARA är ett maxflöde i en bänk utan en dynamisk vågrörelseberäkning med kompressionsfaser och undertryckspulser om vartannat i insuget.
Dessa värden skulle ändå inte säga mig (eller de flesta) något heller, för de är som sagt bara teori, och utgör endast en ögonblicksbild av verkligheten.
I ett visst givet ögonblick och vid ett givet varvtal.
Allt beroende på volym i repektive kanal, längd, dia. stående våg-fenomen, luftdensitet, förgasarens förmåga att leverera en turbulensfri blandning osv osv.
Så visst kan man räkna på det.
Faktum är att det skulle bli en herrans massa data, som skulle behöva tabelleras, ungefär som en artilleristisk skjuttabell, och den skulle ändå inte täcka alla uppkommande fall, då ett visst givet varvtal kan rendera två eller flera olika vakuum i insuget, och därmed ändra pre-chargeeffekt osv osv.
Allt hänger ihop, och summan av kardemumman är att hur man än gör så blir det en kompromiss.
Men kunskaper och goda tankar kan man göra kompromissen så optimal det går. Man får helt enkelt välja sin "sweet spot" i denna gigantiska mängd av data.
Så - ju mer man vet, ju mindre vet man, och nöjd lär man aldrig bli.
Det vore ju relativt enkelt att bygga en motor för endast maximal effekt. Men hur kul skulle den vara?
Oandvändbar.