Portning / big bore , Yamaha Cygnus X 125.

Tur att det är lättare och billigare att drömma sig bort på internet än i garaget. Är väl egentligen inte konstigare att drömma sig bort med såna här märkliga ideer än att spela WoW hela dagarna..

Köp färdigt trim, skippa turbon och gasa Zoomern ramsne nu istället:banana

Det roliga med Honda Ruckus / Zoomer ramverk är att om du kan föreställa
dig något riktigt sjysst i huvudet...så kan du antagligen få det gjort också.
Hursomhelst, jag slopar hela 'porta original cylinder tjofräset' och beställa
hela kittet från min kontakt inklusive fräsning till 65mm. Medans jag väntar
på det...får jag nog fokusera på att modifiera ramen och göra lite kustom
arbete där. :yoparty

Jag läste Ebay länken Boris länkade till dig. Om 190cc kitt med 4 ventilstopp osv.
Vad jag reflekterade över var att insugsventilerna var 23 mm. Det räcker inte långt. Förutsätter man att det inte är optimal gjort så blir det väldigt begränsande med den ventilstorleken.
Visst kan man sätta i större ventiler, kanske kräver större ventilsäten, heller inte omöjligt att genomföra. Men så ska portningen stämma ihop med dom större ventilerna också. Det finns troligtvis inte ens fysisk plats att göra så stora hål i toppen.
Hur mycket kubik man än borrar upp den till så är det insugsventilerna som sätter gränsen för effektuttaget.
Någon tiondels hk till kan man pressa ur med mer volym, men.....

Målet var 20hk, men kanske inte exakt. Det var just därför jag inte ville satsa på något
under 200 kubik, inte värt mödan. Att smida dit en cylinder + topp från en 250 cross är
nog ingenting jag skulle vilja testa på mitt första motor projekt. Kanske senare nån gång.

Här är förresten en 400cc med turbo.
http://dafuzz.wordpress.com/2010/11/08/project-raucous-the-ultimate-ruckus-is-near-completion/

Ser ut som om det är en crossmotor rakt av väl?

Cool attityd:tummenupp Får inte motorn plats i ramen, sätt den bredvid:)

En sak man bör tänka på när man astrimmar små motorer är att trots högt effektuttag kan man köra dem på fullgas länge. Sätter man turbo på en Hayabusa och plockar ut 400hk gör man det bara någon sekund åt gången när man väl kör den, just därför håller de bra. Men när man dubblar effekten i en liten motor med 20 hk så kan man fortfarande ta ut all effekt under lång tid. Hence brukar det rasa.....

Kom igen DANKO bara bygg utav helvetet skit i vad det kostar nöjen är dyra vad dom än gäller,,
min minarelli AM6 dragrace 69cc motor har kostat mej ca 50,000 hittills i växellådor, tändsystem, tryckluftväxling, torrkoppling och kommer kosta massor mera nu när den skall få bakmonterat slid hus och uppflyttat vevhus alla aprillia RSW.

kolla bara på peugot jetforce 125cc kompressor matad från fabrik med insprut ca 20hp original och dom vrider ur en del mera ur denna fjutten utan att dom pajar.

mvh

Komplett vansinnigt projekt!
Go for it! :D

Och angående effektuttag så tar man till exempel ur denna
minimoto på 50 cc ut 20 snela hestar på bakhjulet:
Minimoto_004.jpg

Håller ganska många varv på minimotobanan.

Dock avrådes från europatouring med gepäck och tant/gubbe/hen. :mattias
Tanken är för liten, rymmer bara 6 dl. :glömdet

:hej

/e

En CRF450-motor.

Intressanta herrar du hittar. Är han ofärdig med bygget eller har han glömt att koppla kompressorn till insuget?

Tack, jo jag har hållit mig inom Zoomer modifierings kretsen länge nu. Det finns en del hiskligt duktiga herrar
där. Det bygget ska vara färdigt, blog inlägget som jag hittade var lite väl gammalt. Ska se om jag hittar något nyare!

Cool attityd:tummenupp Får inte motorn plats i ramen, sätt den bredvid:)
Haha, yep! Det finns faktiskt en som lagt i en 600cc gsxr motor där fot platsen är, helt sjukt vad den går.

Kom igen DANKO bara bygg utav helvetet skit i vad det kostar nöjen är dyra vad dom än gäller,,
min minarelli AM6 dragrace 69cc motor har kostat mej ca 50,000 hittills i växellådor, tändsystem, tryckluftväxling, torrkoppling och kommer kosta massor mera nu när den skall få bakmonterat slid hus och uppflyttat vevhus alla aprillia RSW.

kolla bara på peugot jetforce 125cc kompressor matad från fabrik med insprut ca 20hp original och dom vrider ur en del mera ur denna fjutten utan att dom pajar.
mvh

Tack! :rock så ska det låta, oavsett vad det kommer att stå i tråden efter detta så kommer det att bli av. Däremot kommer jag inte få in de där grejerna förrän i första kvartalet nästa år. Först kommer motorförlängning etc. Vart har du tråden till det projektet, låter ju riktigt intressant! :D

Komplett vansinnigt projekt!
Go for it! :D

Och angående effektuttag så tar man till exempel ur denna
minimoto på 50 cc ut 20 snela hestar på bakhjulet:
View attachment 368709

Håller ganska många varv på minimotobanan.

Dock avrådes från europatouring med gepäck och tant/gubbe/hen. :mattias
Tanken är för liten, rymmer bara 6 dl. :glömdet

:hej

/e
Hahaha, om jag någonsin skaffar en sån mini, så ska jag självfallet komma ihåg ditt råd! Bygget blir hursomhelst av och håll utkik efter uppdateringar under hojbyggen och tack för uppmuntran! Galna projekt är roliga projekt! :tummenupp +1 för snela hestar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT