Portning / big bore , Yamaha Cygnus X 125.

Att kombinera big bore och överladdning är verkligen att be om problem. Det akuta problemet är ökad risk för läckage i toppen. Men även om du löser det problemet så ökar belastningen på lager mm.

Det blir inga problem med läckage i toppen så länge kolven inte är större än 74mm.
Vev, kolv, cylinder, topplock måste också bytas ut till racing delar av hög kvalitet, tillverkade för stora motorer.
Att köra BRA syntetisk olja, oljekylare samt vattenkylning OM det skulle behövas ökar givetvis livslängden på motorn. Livslängden på de lager som tillhör vevstakarna beror helt på timing och hur mycket boost jag vill uppnå samt bra kompressionsnivåer och kvalitativt bränsle.

Ledsen, men det låter som att du är en Nät-trimmare. Hur många kubik ger 74mm i borr på standard slag?:krama

2min på EBAY:
Tjacka ett bigbore-kit med tillhörande topp http://www.ebay.co.uk/itm/BWS-ZUMA-...05?pt=Other_Vehicle_Parts&hash=item27c19a1b75 och var lycklig. Du kommer inte billigare undan med att göra det själv.

Man kommer inte billigare undan för om ett tag så måste man köpa ett nytt. Jiangwayne är inget jag någonsin skulle lita på. Ungefär samma sak som att köpa en metallsvarv från Rusta eller Harald Nyborg. Men jag förstår eftersom du inte haft med honom att göra innan, det finns massvis med personer som upplevt vilken kvalitet hans grejer uppnår.

Last edited:
Jag frågade med anledning av att 200 kubik verkar maniskt viktigt för dig. Nu såg jag att big boret som Boris föreslog har 65mm borr och tydligen ska ge 192 kubik, vilket innebär att med 74mm i borr paserar du dina önskade 200cc med god marginal. Men när jag ser kitet på bild tycker jag det verkar orimligt att gå över 65mm borr för att ha kvar någon rimlig packningyta och gods för fodret att fästa i:gnissla

Aha, jag förstår! Jag såg inte kittet som Boris länkade förrän nyligen.

Det är ett tips jag fick, om man ska uppgradera den här motorn så är
det inte värt pengarna att satsa på mindre än 200 kubik och mitt kitt
kommer inte att ha större än 65mm. :)

Det blir inga problem med läckage i toppen så länge kolven inte är större än 74mm.

Hur vet du det? Vet du någon som kört både big bore 74mm och överladdning i kombination på en sån motor?
Ok, du verkar ju veta det mesta så varför starta en frågetråd? Bygg på bara och visa oss resultatet i din byggtråd.

Jag önskar dig lycka till. Ska följa tråden med nöje men mer bidrag från mig för du inte.

Upp till 74mm, det betyder inte att jag ska göra det. Max 65mm till mitt bygge enligt
informationen jag fått. Jag är nöjd med svaren jag fått och informationen jag har
skrivit har kommit från en expert på motorn! :) Spec. på delar kommer senare under
veckan i byggtråden.

7-10 PSI, högsta oktan bränsle vi har, kan ha intercooler / vattenkylning om det är nödvändigt (280cc+).
Jag ska inte så högt upp, så det räcker med oljekylning. (KOSO billet cover, KOSO hi-flow oil pump, oil cooler, oil catch can.) Turbon är en liten en som är gjord för mindre motorer så det finns inga problem där, kinesisk kopia, inget japanskt original då de kostar runt 7000kr. Detta är specifikationerna som jag ska köra med(200cc + pro oljekylning + insprutning och 7-10 psi). Om man ska ha högre än 10 PSI så behöver du programmera in timing samt använda racing bränsle, oljekylning och intercooler samt andra custom lösningar för att kyla ned motorn, scoops som riktar luften mot intercoolern / motorn etc. Man skulle inte kunna köra på fullgas mer än i små omgångar.

Last edited:
Man kommer inte billigare undan för om ett tag så måste man köpa ett nytt. Jiangwayne är inget jag någonsin skulle lita på. Ungefär samma sak som att köpa en metallsvarv från Rusta eller Harald Nyborg. Men jag förstår eftersom du inte haft med honom att göra innan, det finns massvis med personer som upplevt vilken kvalitet hans grejer uppnår.
Och som du läste så var det 2 min på ebay och ingen grundad rekommendation. Jag har noll erfarenhet av att trimma scootermotorer men har skrämt fram en häst eller två ur vanliga motorer.

Jag är fortfarande skeptisk till att lägga mycket pengar på en sådanhär motor. Det blir snart så att man tvingas biffa upp allt för att det skall hålla och vips är där inget kvar av originalmotorn och budgeten är överskriden gånger massor.

Lycka till du ädla internetriddare....

bygg och va glad..vad du gör med din tid och dina pengar är din sak..man ska inte lyssna på fickpingisfolket här på SH för mycket..kör ditt race bara...

Och som du läste så var det 2 min på ebay och ingen grundad rekommendation. Jag har noll erfarenhet av att trimma scootermotorer men har skrämt fram en häst eller två ur vanliga motorer.

Jag är fortfarande skeptisk till att lägga mycket pengar på en sådanhär motor. Det blir snart så att man tvingas biffa upp allt för att det skall hålla och vips är där inget kvar av originalmotorn och budgeten är överskriden gånger massor.

Lycka till du ädla internetriddare....

Blir inget budget bygge, när det är klart så är det klart! Ska det vara något så ska det vara bra skit.
Jag är tacksam för att de här är flerfaldigt billigare än att modifiera / trimma en bil.
Men jag är också tacksam för dina råd och reflektioner! Vi får se hur det går.

bygg och va glad..vad du gör med din tid och dina pengar är din sak..man ska inte lyssna på fickpingisfolket här på SH för mycket..kör ditt race bara...

Tack! Jag ska köra mitt race så får vi se hur det går! :yoparty

Sant! Och samtidigt så kan det vara så att "fickpingisfolket" (som jag inte vet vad det är för folk, förklara!) KAN mena väl, de kan ha varit där själva och vill att entusiastiska mekare ska lägga surt förvärvade slantar på BRA projekt och inte på dåliga projekt.
Är Boris JR lite skeptisk så skulle jag lyssna. Lycka till

Nu ska vi vara snälla och låta kycklingen utvecklas:krama Turbon skulle ju iaf inte komma på förrän senare....

7-10 PSI, högsta oktan bränsle vi har, kan ha intercooler / vattenkylning om det är nödvändigt (280cc+).

10 psi och 280cc!!! Coolt! Har du nån länk till killen som byggt den motorn? Finns det bilder eller nåt?

Vad menar du med, "Om det är nödvändigt"? Du måste väl ändå veta om han har intercooler/vattenkylning eller inte?

http://standardfunctions.com/?p=3107
Här kommer länken till bygget samt info etc. Allt är ju inte avslöjat men det finns en custom intercooler med här.
Det står inte, men de har en eftermarknads CDI / ECU som de kan mixtra med insprutning, timing etc.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=W5FF-oBHnPM

Ursäkta mig men jag tycker det där bygget utstrålar mer show than go. Tror faktiskt att han skulle få stryck av en 50cc-scooter. http://www.youtube.com/watch?v=cObsiUdgBSU

Ingen fara, jag kan inte säga att du har fel för jag vet inte! De har gjort ett enormt jobb med den där, det finns en del videos när de kör runt med den, dock alltid mappad för normal körning och inte stripp.
http://www.youtube.com/watch?v=GKVjpIUOLnk

Det hade faktiskt varit kul att se en ordentlig tävling där de kör med den.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT