Portning / big bore , Yamaha Cygnus X 125.

Danko

Rebell.
Gick med
23 Aug 2012
Hoj
Yamaha Cygnus X 125
Hej,

Jag köpte nyligen en begagnad 06 Cygnus X motor. Tyvärr var det förgasartypen. Jag kommer att bygga in den i ett annat ramverk. Det första jag kommer att göra är rengöra och skruva isär.
Sen kommer den brinnande frågan; Vem kan professionellt förbereda den för ett big bore kit? Alltså cnc porta / borra upp.
IMG_4007.jpg

Målet med hela bygget kommer att vara att få upp den i minst 200cc, max sådär 300 cc och konvertera den till bränsleinsprutning samt turbo.

Tack så mycket för att du tog din tid att läsa och eventuellt svara.

Jag gillar tekniska projekt men det måste finnas en anledning till dem, i min värld.
Vad ska du ha den till?

Jag blev inspirerad av många andra byggen och här är jag nu. Målet är att ha en Cygnus motor som kan ta sig till topphastighet snabbt och samtidigt använda den utanför en racestrip. Har inget bråttom alls. Det får ta den tid det tar, och naturligtvis kommer jag att skapa en projekt tråd och uppdatera den.

Min stora fråga är varför?

Ja det är häftigt att bygga saker bara för att det går och jag har själv min beskärda del av idiotprojekt men varför ta och trimma en trött scootermotor när du kan ta en med mer effekt från början?

Porta toppen kan alla som portar toppar göra. Bigbore-kit vet jag inte om där finns färdiga men har man stor plånbok går de att oneofftillverka.

2min på EBAY:
Tjacka ett bigbore-kit med tillhörande topp http://www.ebay.co.uk/itm/BWS-ZUMA-...05?pt=Other_Vehicle_Parts&hash=item27c19a1b75 och var lycklig. Du kommer inte billigare undan med att göra det själv.

Last edited:
Jätte trött är den nog inte, 14000 km har den gått.
Anledningen är att jag har många utländska kontakter när det gäller just den här motorn det finns fantastiskt mycket eftermarknads trim / big bore kits etc. Det går att få den här upp mot 367cc. Måste berätta att det kommer att bli mitt absolut första motorprojekt, så just därför valde jag den. Den är klassad som en av de mest pålitliga motorerna i de kretsarna tillsammans med Yamaha Zuma 125, Honda Elite 250 etc. Jag själv har ingen erfarenhet av såna som portar toppar, därför frågar jag! Jag hittade ett ställe som heter 'Atom Racing', någon som har testat det? http://www.atomracing.se/

Att fräsa block så att kittet passar klarar alla mekaniska verkstäder. För portning rekommenderar jag http://www.topplocksverkstan.se/ Han kan säkert fräsa till ditt block också.

Nackdelen med att ha saker gjort här i Sverige är att arbetet snabbt kostar betydligt mer än trimgrejerna från asien...

Utmärkt! Tack för ditt insiktsfulla svar.
Nja, hur tänkte du då med priset för portning och fräsning?

Ett oljekylt system till den här motorn kommer att kosta
säkerligen runt 20.000. När det blir turbo längre fram så kommer
det att kosta ungefär från 5.000 till 20.000 eller mer beroende på
hur mycket man vill lägga ut. Det beror mest på om man vill ha en
original turbo snäcka eller en kinesisk kopia. Hoppas verkligen inte
att portning / fräsning kommer att kosta såpass...då har jag nog inte
lust längre.

Har du något bra tips på hur man kan få bort oxidering från aluminium
delar? Jag har en transmissionskåpa som ser ganska illa ut. Har fått bort
mestadelen av det vita nu, men den tråkiga är att oxideringen har borrat
in sig djupare på många ställen och jag kommer inte riktigt åt.

Här är en bild på kåpan och insidan som ser helt OK ut förutom en av kuggarna:
IMG_4019.jpg

IMG_HDR2.jpg

IMG_4039.jpg

blästring tar bort oxidering. Sen blir det kanon med pulverlack

Jag förstår inte. Det här tycker JAG var helt meningslöst.

Nu ska vi inte vara såna tycker jag. Ibland gör man saker bara för att,....se om det går och om man kan själv.
Sen kan det vara helt värdelöst i andras ögon.

Bygg på trådstartan. Själv renoverar jag en suzuki rf. Totalt bortkastade pengar (skulle kunna köpt en okraschad hoj för de slantar man lagt ner nu) men så värt det i att man lär sig skitmycket. Och det är skitkul. Dessutom kan man skryta att man fixat den och den grejen på hojen själv för polarn. Man blir stolt när man fixat nått bra med hojen.

Att kombinera big bore och överladdning är verkligen att be om problem. Det akuta problemet är ökad risk för läckage i toppen. Men även om du löser det problemet så ökar belastningen på lager mm.

Med dublerad kolvarea(=250cc) så dublar du trycket på ramlager och vevstakslager, sedan ska du överladda och då ökar belastningen ytterligare, kör du 1 bar laddtryck så har du dubblat belastningen ytterligare en gång. dvs du är uppe i 4 ggr högre belastning på lager och transmission. Lägg till att du funderar på att porta och kanske öka varvtalet som grädde på moset?

Ok, att du kanske vill meka, men jag tvivlar på att du vill spendera 95% av mektiden på att reparera och modifiera allt för klena transmissioner.

Ett oljekylt system till den här motorn kommer att kosta
säkerligen runt 20.000.

Nån tusenlapp för en oljekylare. Nån tusenlapp för t.ex. den elektriska oljepumpen till bakaxeln på Nissan 200 (det är väl den som har det, har jag för mig). Diverse slangar och kopplingar. Har svårt att se det dra iväg över 5000kr. Om du inte menar nått annat med "oljekylt system"?

Personligen tycker jag att det verkar vara en olämplig motor att bygga på, men är det ett projekt du är sugen är det bara att sätta igång. Tänk bara igenom i förväg hur du ska lösa problem som att variatorn förmodligen inte alls kommer gilla effekten du verkar sikta på.

Hej,

Jag köpte nyligen en begagnad 06 Cygnus X motor. Tyvärr var det förgasartypen. Jag kommer att bygga in den i ett annat ramverk. Det första jag kommer att göra är rengöra och skruva isär.
Sen kommer den brinnande frågan; Vem kan professionellt förbereda den för ett big bore kit? Alltså cnc porta / borra upp.
IMG_4007.jpg

Målet med hela bygget kommer att vara att få upp den i minst 200cc, max sådär 300 cc och konvertera den till bränsleinsprutning samt turbo.

Tack så mycket för att du tog din tid att läsa och eventuellt svara.
Jag har Yamma Cygnus -07 och det är verkligen ingen raket!!
Men att börja skaffa turbo o annat skit...är det inte lite overkill?

Varför vill man trimma en scooter? Jag fattar verkligen inte. Även om du skulle få en 367 cc med turbo att funka så är det ju ändå ljusår från en riktig motorcykel.

Varför vill man trimma en scooter? Jag fattar verkligen inte. Även om du skulle få en 367 cc med turbo att funka så är det ju ändå ljusår från en riktig motorcykel.

Lustigt, det är ju iofs inte min kopp te heller, men folk har olika intressen och den totala avsaknaden av förståelse för det i den här tråden gör mig ledsen.

blästring tar bort oxidering. Sen blir det kanon med pulverlack

Tack för tipset!

Nån tusenlapp för en oljekylare. Nån tusenlapp för t.ex. den elektriska oljepumpen till bakaxeln på Nissan 200 (det är väl den som har det, har jag för mig). Diverse slangar och kopplingar. Har svårt att se det dra iväg över 5000kr. Om du inte menar nått annat med "oljekylt system"?

Personligen tycker jag att det verkar vara en olämplig motor att bygga på, men är det ett projekt du är sugen är det bara att sätta igång. Tänk bara igenom i förväg hur du ska lösa problem som att variatorn förmodligen inte alls kommer gilla effekten du verkar sikta på.

Med system menar jag cylinderkitt med topplock, smidd kolv, näst intill nytt transmissionskitt med variator, bälte, koppling etc.

Jag har Yamma Cygnus -07 och det är verkligen ingen raket!!
Men att börja skaffa turbo o annat skit...är det inte lite overkill?

Jag tänkte göra min till en raket. :D

Tja, varför vill man trimma någonting överhuvudtaget? varför gillar vissa hårdrock och andra dansband? Ja, det är väl det som gör alla unika. Alla kanske inte vill ha en 'riktig' motorcykel.
Jag respekterar i hursomhelst vilket fordon du än kör.

Jag förstår inte. Det här tycker JAG var helt meningslöst.

JAG tycker ditt inlägg var meningslöst, och förstår det inte alls, så jag antar att vi är överens om något.

Nu ska vi inte vara såna tycker jag. Ibland gör man saker bara för att,....se om det går och om man kan själv.
Sen kan det vara helt värdelöst i andras ögon.

Bygg på trådstartan. Själv renoverar jag en suzuki rf. Totalt bortkastade pengar (skulle kunna köpt en okraschad hoj för de slantar man lagt ner nu) men så värt det i att man lär sig skitmycket. Och det är skitkul. Dessutom kan man skryta att man fixat den och den grejen på hojen själv för polarn. Man blir stolt när man fixat nått bra med hojen.

Är påväg att starta tråden. Ber om ursäkt för överflödiga frågor som ej rörde ämnet.
Jag renoverar och bygger för att jag tycker det är intressant och vill lära mig något nytt. Håller med om att man blir stolt. Än så länge har jag tyckt att det varit väldigt trevligt.

Last edited:
Lustigt, det är ju iofs inte min kopp te heller, men folk har olika intressen och den totala avsaknaden av förståelse för det i den här tråden gör mig ledsen.

+1. Jag skulle kalla det lätt MC och inte scooter, dock.

Att kombinera big bore och överladdning är verkligen att be om problem. Det akuta problemet är ökad risk för läckage i toppen. Men även om du löser det problemet så ökar belastningen på lager mm.
Ovan är ett bra tips, finns oändligt mycket som kan börja ge sej som bör tas med i beräkningen. Nu har jag ingen aning om hållbarheten i nämda motor o överhuvud taget så ska inte säga nått om det. Inte mycket med mc heller förutom relativt små modifieringar.
Därimot har jag hållt på enhel del med o "fultrimma" gammla bilar. Dubbla effekten är relativt skottsäkert ganska billigt på många, går att öka lite mera men då börjar prislappen stiga. Börjar en org 100hk snurra närma sej 250-270hk+ börjar grejer rasa, och det är många grejer:gnissla Allt från motorn till bakdäcken:gnissla. Inte riktigt rättvis jämförelse men ett exempel.

Kände lite samma sak...

TS: Se inte detta som ett negativt inlägg! Tycker det är kul med sånna här byggen, men räkna med att oväntade saker kan börja rasa vid allt för mycket trimm. Men go for it:tummenupp o lycka till!

Låter som ett kul projekt att börja med och för att lära sig. Först tycker jag du bör tänka igenom vad du vill åstadkomma; Vill du bygga det värsta som finns? Vill du bygga något rätt ordentligt, men samtidigt lära dig? Vad kommer du göra själv och vad kommer du leja iväg (ska du ändå leja iväg att porta och borra så kan du lika gärna köpa kitet som Boris hittade, sjukt billigt enligt mig och minst halva priset mot motsvarande modifiering leja iväg jobbet, kanske så mycket som en tredjedel till en fjärdedel tom. hitta kolv som passar etc etc.).

Är det ditt första meck-projekt kan det vara en idé att inte satsa alltför stort, risken är stor att du inte orkar genomföra det eller att något rasar till följd av en enkel miss (been there, done that, got the t-shirt).

Fundera även på vad ska du sätta motorn i för chassie?

Ovan är ett bra tips, finns oändligt mycket som kan börja ge sej som bör tas med i beräkningen. Nu har jag ingen aning om hållbarheten i nämda motor o överhuvud taget så ska inte säga nått om det. Inte mycket med mc heller förutom relativt små modifieringar.
Därimot har jag hållt på enhel del med o "fultrimma" gammla bilar. Dubbla effekten är relativt skottsäkert ganska billigt på många, går att öka lite mera men då börjar prislappen stiga. Börjar en org 100hk snurra närma sej 250-270hk+ börjar grejer rasa, och det är många grejer:gnissla Allt från motorn till bakdäcken:gnissla. Inte riktigt rättvis jämförelse men ett exempel.

Kände lite samma sak...

TS: Se inte detta som ett negativt inlägg! Tycker det är kul med sånna här byggen, men räkna med att oväntade saker kan börja rasa vid allt för mycket trimm. Men go for it:tummenupp o lycka till!

Ingen fara tror jag, från 125 > 200cc skulle vara helt OK enligt en taiwanesisk expert på motorn med en pro oljekylare och BRA eftermarknadsdelar, om man däremot går över det så blir den inget att ha för allmänt bruk. Där uppe är Cygnus X nummer ett inom racing / entusiaster. Så du har helt rätt där! :)

Vi får se hur det går! Startade en projekttråd.

Låter som ett kul projekt att börja med och för att lära sig. Först tycker jag du bör tänka igenom vad du vill åstadkomma; Vill du bygga det värsta som finns? Vill du bygga något rätt ordentligt, men samtidigt lära dig? Vad kommer du göra själv och vad kommer du leja iväg (ska du ändå leja iväg att porta och borra så kan du lika gärna köpa kitet som Boris hittade, sjukt billigt enligt mig och minst halva priset mot motsvarande modifiering leja iväg jobbet, kanske så mycket som en tredjedel till en fjärdedel tom. hitta kolv som passar etc etc.).

Är det ditt första meck-projekt kan det vara en idé att inte satsa alltför stort, risken är stor att du inte orkar genomföra det eller att något rasar till följd av en enkel miss (been there, done that, got the t-shirt).

Fundera även på vad ska du sätta motorn i för chassie?

Jag vill bygga det absolut värsta som är möjligt för normal körning, 200cc bör vara den yttersta gränsen.
Det är inte mitt första meck projekt, men det är det absolut första där jag startar med enbart en motor.
På det förra bygget fokuserade jag mest på utseendet och rörde inte motorn alls, det tog ca. 3 år att
genomföra, är ganska så tålmodig så det är inga problem. Tänkte göra tvärtom denna gången, börja med
motorn. Jag kommer att sätta motorn på ett Honda Zoomer chassi.
Jag kan inte porta eller fräsa, så det låter jag någon annan göra. Resten ska jag göra med hjälp och vägledning av bekanta / familj.

Tack för bra och konstruktiva inlägg. :yoparty

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...