Portning av KTM High Flow

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Från topplocksverkstan har följande svar ang gucka influtit: :)
'Hej Ulf! Siliconen som jag har använt heter Shin Etsu SEN135S. Den köpte jag från en firma i Stockholm som jag hittade på Gula sidorna under silikon. Jag har även en annan silikon som är lite hårdare men som härdar på under 5 minuter. Om styrningarna sticker in i toppen så måste man bygga upp med modellera ut mot sätet för att få ut avgjutningen. Man får inte glömma att olja kanalen annars fastnar siliconen. Den heter DG-Putty KD2120 och kommer från Dentalgrossisten som jag inte heller har något telefonnummer till. Avgjutningar är det absolut bästa sättet att se hur kanalen ser ut. Mvh.'
/u
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Dr.Bike skrev:
2692580 :backontop

Back on track dildogubbar!

Nu verkar eran med stånkor vara slut för den här gången och ikväll blev jag i stort sett klar med denna härliga skrikande radfyra :yoparty

Hmm ser mycket intressant ut.. Måste vara till en Gixxer.. cc?
Skulle vara spännande att se bänkpapper på den.. Före och efter...
 

Dr.Bike

Guest
SENSEI skrev:
2695010 Hmm ser mycket intressant ut.. Måste vara till en Gixxer.. cc?
Skulle vara spännande att se bänkpapper på den.. Före och efter...

Tror ägaren har bänkat innan. Ska höra me´n och påtala vikten av en optimering i bänk så vi får väl se och hoppas att det kommer nåt ut av´et. :tummenupp
Cc? sväva med pekaren över bilderna!! :)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Dr.Bike skrev:
2695023 Tror ägaren har bänkat innan. Ska höra me´n och påtala vikten av en optimering i bänk så vi får väl se och hoppas att det kommer nåt ut av´et. :tummenupp
Cc? sväva med pekaren över bilderna!! :)
Ahha.. så det kom fram text då som man ska läsa med... Det var helt nytt för mig.... :rolleyes:
det är ju ungefär som att läsa instruktionen innan du sätter ihop ikea möblerna...´Absolut inte manligt... :D
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu har Doktorn lurat på mig en portning också. 5-7 häst ska det ge och vara perfekt för wheelning sa han.

Jag får väl lita på det då...

Edit: Vad kan man mer göra när man ändå har rivit ur motorn? Nån nämde nåt om ny kamaxel?
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
RoLLER skrev:
2696931 Nu har Doktorn lurat på mig en portning också. 5-7 häst ska det ge och vara perfekt för wheelning sa han.

Jag får väl lita på det då...

Edit: Vad kan man mer göra när man ändå har rivit ur motorn? Nån nämde nåt om ny kamaxel?

Du lämnar den till mig efter det att gubben gröpt i kanalerna så fixar jag resten så den lirar fin fint! (när bänken är klar)
Kostar ett gäng slicks! :D

Det beror ju på vad du vill göra också!
Det finns ingen övre gräns!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Kamikaze kid skrev:
2697023 Du lämnar den till mig efter det att gubben gröpt i kanalerna så fixar jag resten så den lirar fin fint! (när bänken är klar)
Kostar ett gäng slicks! :D

Det beror ju på vad du vill göra också!
Det finns ingen övre gräns!

Cool! :tummenupp Jag har redan tjaxxat ett helsystem, så bänka mm låter king!

JAG VILL GÖRA ALLT! :mad: (som inte påverkar serviceintervallerna).
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
RoLLER skrev:
2697091JAG VILL GÖRA ALLT! :mad: (som inte påverkar serviceintervallerna).


Påverkar inte allt i trimningsväg utom möjligen slipon/helsystem serviceintervallerna? eller är jag helt ute och cyklar? :gnissla
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
kieL skrev:
2697108 Påverkar inte allt i trimningsväg utom möjligen slipon/helsystem serviceintervallerna? eller är jag helt ute och cyklar? :gnissla

Vill man hårddra det så påverkar givetvis ALLT serviceintervallerna... Eller rättare: BEHOVET av dem, och om de ska komma atätare eller glesare.
Men faktum att det som påverkar MEST i negativ riktning (om vi talar om hållbarhet på en motor) det är utebliven service.
Eller felaktigt utförd service och justeringar.
 

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Motala
Hoj
Fazer
Hmmm 5-7 häst, är du säker på det bike?

Brinken, du portade en polares 560-topp (samma som 525..). Vad tror du om effektökning?
 

Dr.Bike

Guest
Pungis skrev:
2697432 Hmmm 5-7 häst, är du säker på det bike?

Brinken, du portade en polares 560-topp (samma som 525..). Vad tror du om effektökning?

Inte säker! Det är en gissning, men då jag utgår från att ingen människa BARA portar hojen, utan möter upp med de övriga åtgärderna på in och utsidan, så att man utnyttjar portningens fulla potential, så tror jag att det ligger inom rimlighetens gräns.

Många tror t.ex att ett helsytem är frälsningen, och tillverkarna målar upp guld och gröna skogar med många häst utlovade. Innan bänkarnas tid kunde man se siffror som 10-12 häst på vanliga landsvägsmaskiner, och folk upplevde oxå stora skillnader.
Allt frid och fröjd kan man tycka.
Men faktum är att en VERKLIG höjning av effekten med så lite som 3-5 hästar (vilket nog var närmare sanningen med avgassystemen) känns märkbart, och känns som mer.
Vad gäller enstånkor vet jag som sagt inte om det finns 10% eller mer, kanske mindre i potential?, utan generaliserar effektpotentialen från andra portningar. Jag har som sagt inte sett någon stånka bänkad före och efter, bara hört om de upplevda skillnaderna, vilka återgivits som "herrejösses" :)
Så finns det nån med erfarenhet så pliis. I´ll be the first to listen.

Men ATT det finns potential det råder det ingen tvekan om! :)
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
RoLLER skrev:
2697091 Cool! :tummenupp Jag har redan tjaxxat ett helsystem, så bänka mm låter king!

JAG VILL GÖRA ALLT! :mad: (som inte påverkar serviceintervallerna).

Ja en bänkning med justering är ju en förtsättning för att hitta de kusar helsystemet och portningen ska ge.
Annars är det mest bortkastad tid och pengar.
Men helst hade man ju velat bänka den innan man börjar gröpa i den.
Och då i samma bänk som inställningen görs för att få en referens.
Slutsiffran som alla tjatar om är ju oftast ointressant då ingen bänk ger sammma resultat.
Utan skillnaden före och efter.

Om du inte vill öka serviceintervallerna så ska du inte pilla på den!
Trimning ger oftast det.
Ja själva trimningen ökar ju oftast ingenting men den ökade belastningen och det faktum att man kör värre med den ger det resultatet.

Det man kan göra mer än portning och helsystem är ju en kompökning.
Det ge mest pang för pengen men också en större belastning.
Kammar är ju också ett hyfsat naturligt steg att ta men kostnaden per häst ökar markant och slitaget på ventiler mm ökar pga större och häftigare rörelse.
Allt beror ju på vad den ska användas till.

Nu kommer ju inte service intervallen öka sååå himla mycket med tanke på att du mig veterligen inte tourar runt med packväskor och intercom med din hoj, utan använder den så att säga lite mer "attackerande".

Men som det heter "ingen kommer ihåg en fegis".

Vad är det för åkdon vi pratar om?
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Slänga på feta friflödande rör med ombestyckning/omprogramering ger oftast inte mycket toppeffekt utan en kraftig ökning av vridet på låg och mellanvarv.
Detta ger naturligtvis intryck av att bågen har 50 kusar mer men efekten har inte ökat så mycket men den kommer tidigare - speciellt på stånkor o v2 or - man har all effekt från tomgång till rödsträck - typ.

Varför detta inte görs från fabrik beror på lagkrav.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klockringaren skrev:
2697896 Slänga på feta friflödande rör med ombestyckning/omprogramering ger oftast inte mycket toppeffekt utan en kraftig ökning av vridet på låg och mellanvarv.

Vet inte vad du menar med "feta friflödande rör" riktigt. Men om det gäller avgasrör så ar det inte min patentmedicin för bra låg och mellanregistervrid. :va

/J
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Klockringaren skrev:
2697896 Slänga på feta friflödande rör med ombestyckning/omprogramering ger oftast inte mycket toppeffekt utan en kraftig ökning av vridet på låg och mellanvarv.
Detta ger naturligtvis intryck av att bågen har 50 kusar mer men efekten har inte ökat så mycket men den kommer tidigare - speciellt på stånkor o v2 or - man har all effekt från tomgång till rödsträck - typ.

Varför detta inte görs från fabrik beror på lagkrav.

Hur menar du nu?
Ett helsystem ger väl oftast högre effekt med en förlust i mellanregistret...
Eller har jag läst diagrammen fel?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
:yoparty Friflödande - är ett rör som man ser igenom...typ.

Man kan trima in effektkurvorna med totallängden på systemet.

Ger mer än man kan tro i upplevelse.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klockringaren skrev:
2697904 :yoparty Friflödande - är ett rör som man ser igenom...typ.

Man kan trima in effektkurvorna med totallängden på systemet.

Ger mer än man kan tro i upplevelse.
Aha! Du menar absorptionsljuddämpare. Ja de är ju onekligen lättare att prediktera till ekvivalent rörlängd. Annars är ju större rördiameter och mindre motstånd än original ofta till förfång för det lägre registret tycker jag.

Men utmaningen vid trimning är ofta för min del att betala ett så lågt pris i det lägre registret som möjligt för att finansiera en så stor ökning som möjligt i det övre. :)

/J
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Dr.Bike skrev:
2697537Jag har som sagt inte sett någon stånka bänkad före och efter, bara hört om de upplevda skillnaderna, vilka återgivits som "herrejösses" :)
Så finns det nån med erfarenhet så pliis. I´ll be the first to listen.

Du kommer snart få höra mitt expertutlåtande :)

Probbet e att när man skogskör som man gör den här årstiden använder man bara 10-50% av hästarna. Det e först i motardutförande man verkligen snyter ur grejerna till 100%. Så frågan e om jag verkligen hinner få upp feelingen för hur hojen e original, innan jag portar.

Nu drar jag iofs till en grusgrop med lite större ytor så idag ska jag verkligen passa på att brassa uta bara helvet!!!! :mad: :kulspruta :machinegu

Kamikaze kid skrev:
2697893 Ja en bänkning med justering är ju en förtsättning för att hitta de kusar helsystemet och portningen ska ge.
Annars är det mest bortkastad tid och pengar.
Men helst hade man ju velat bänka den innan man börjar gröpa i den.
Och då i samma bänk som inställningen görs för att få en referens.
Slutsiffran som alla tjatar om är ju oftast ointressant då ingen bänk ger sammma resultat.
Utan skillnaden före och efter.

Om du inte vill öka serviceintervallerna så ska du inte pilla på den!
Trimning ger oftast det.
Ja själva trimningen ökar ju oftast ingenting men den ökade belastningen och det faktum att man kör värre med den ger det resultatet.

Det man kan göra mer än portning och helsystem är ju en kompökning.
Det ge mest pang för pengen men också en större belastning.
Kammar är ju också ett hyfsat naturligt steg att ta men kostnaden per häst ökar markant och slitaget på ventiler mm ökar pga större och häftigare rörelse.
Allt beror ju på vad den ska användas till.

Nu kommer ju inte service intervallen öka sååå himla mycket med tanke på att du mig veterligen inte tourar runt med packväskor och intercom med din hoj, utan använder den så att säga lite mer "attackerande".

Men som det heter "ingen kommer ihåg en fegis".

Vad är det för åkdon vi pratar om?

Skit i serviceintervallerna! Det är kul att skruva! Mormor sa alltid att jag hade förstörelsemani! :D

Det här med före och efter va ett lysande idé :) Då får man verkligen svart på vitt vad som har hänt med hojen! Har du införskaffat bänk än? :tungan

Åkdonet vi snackar om är den här KTM 525 '07.

Bild-001.jpg
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
RoLLER skrev:
2697940 Du kommer snart få höra mitt expertutlåtande :)

Probbet e att när man skogskör som man gör den här årstiden använder man bara 10-50% av hästarna. Det e först i motardutförande man verkligen snyter ur grejerna till 100%. Så frågan e om jag verkligen hinner få upp feelingen för hur hojen e original, innan jag portar.

Nu drar jag iofs till en grusgrop med lite större ytor så idag ska jag verkligen passa på att brassa uta bara helvet!!!! :mad: :kulspruta :machinegu



Skit i serviceintervallerna! Det är kul att skruva! Mormor sa alltid att jag hade förstörelsemani! :D

Det här med före och efter va ett lysande idé :) Då får man verkligen svart på vitt vad som har hänt med hojen! Har du införskaffat bänk än? :tungan

Åkdonet vi snackar om är den här KTM 525 '07.

Schnügg hoj där rullarn!

Håller helt med dig om när och var samt hur mycket effekt man använder. Själv klarade jag micg mer än VÄL med en Yamma fyrtakt tvåfemti!
Mer krävdes inte för att gubben skulle bli fullständigt slut ute i skogen.
(om du läser detta Fnutten, så var inte mina vattenpauser enbart för att jag var törstig!) :D
Det är SÅÅ ja-la kul med skogsåka!! saknar min YZ lite, men den såldes ju JUST för att den var en 2-taktare. Nu är jag HELT såld på traktordraget i 4-taktarna ;)

Angående serviceintervall: Mjaa, jag var lite konservativ i mitt uttalande, för motorförändringarna I SIG ger inte ett så pass ökat behov, egentligen. Detta för att dessa stånkor REDAN övervårdas som det är! Jag menar: Oljebyte var 5:e timme, vad är det? Annat än att elda för kråkorna?
Dagens oljor orkar mycket mer än så.
Men...(alltid detta men) det kan finnas ANDRA syften med så täta byten.
Bl.a att SE hur smeten ser ut, och OM det finns spånor i oljan.
M.a.o är det öppet för den ekonomiske att sila oljan och återanvända den.
Men det gör nog ingen, utan köper givetvis en 20L dunk SBK Racing direkt av Roller så har ni råd att byta hur ofta ni vill.

Men självfallet: Som Kamikazepojken sa, så KAN intervallet sänkas med trim just genom att ägaren SEN kör som en flåbuse! :D
Precis som mitt exempel med placeboeffekkten av Slick 50 i en av mina oljetrådar: Folk som har hällt i det kör sen aggressivare för att s.a.s "bevisa" för sig själva (och omgivningen inte minst) att det där var ju bra som satan!
Hehe.
Men till skillnad från Slick 50 så är en hederlig trimning väldigt verklig! :rock

Klockringaren skrev:
2697896 Slänga på feta friflödande rör med ombestyckning/omprogramering ger oftast inte mycket toppeffekt utan en kraftig ökning av vridet på låg och mellanvarv.
Detta ger naturligtvis intryck av att bågen har 50 kusar mer men efekten har inte ökat så mycket men den kommer tidigare - speciellt på stånkor o v2 or - man har all effekt från tomgång till rödsträck - typ.

Varför detta inte görs från fabrik beror på lagkrav.

Bra beskrivning av hur jag personligen ser på trimning. Och det är ju DEN effekten man vill åt. Att man bara får några häst på topp spelar för oss som inte ligger i VM-toppen ingen roll, men arean under kurvan, och särskilt i det använda varvtalsområdet rular.
Kan man boosta mellanregister och uppåt så får man såklart höjd toppeffekt, men det är ju hästarna längre ned och ffa VRIDET... mmm jag vill ha en Motard känner jag! :hihi
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2697906 Aha! Du menar absorptionsljuddämpare. Ja de är ju onekligen lättare att prediktera till ekvivalent rörlängd. Annars är ju större rördiameter och mindre motstånd än original ofta till förfång för det lägre registret tycker jag.

Men utmaningen vid trimning är ofta för min del att betala ett så lågt pris i det lägre registret som möjligt för att finansiera en så stor ökning som möjligt i det övre. :)

/J

Sant.

Men hördudu Jörgen... :hihi FINNS det ett övre register på en Hå-dee? :D
(sorry kunde inte låta bli!)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top