Portning av KTM High Flow

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
RoLLER skrev:
2697940

Skit i serviceintervallerna! Det är kul att skruva! Mormor sa alltid att jag hade förstörelsemani! :D

Det här med före och efter va ett lysande idé :) Då får man verkligen svart på vitt vad som har hänt med hojen! Har du införskaffat bänk än? :tungan

Åkdonet vi snackar om är den här KTM 525 '07.

Aha en vibrator....

Vad sitter det för fugge på dendäringa?
Har den axxpump?
Finns ju strokersatser och överdimentions kolvar så den blir JÄTTESTOR...:yoparty

Hur kommer det sig att du bytt till en sån?
Börjat pensionsspara också?:D

Dr.Bike skrev:
2698009
Men självfallet: Som Kamikazepojken sa, så KAN intervallet sänkas med trim just genom att ägaren SEN kör som en flåbuse! :D

Det kan räcka med ett bullerrör för att chauffören ska varva dubbelt så länge bara för att höra ljudet ...
Vipps serviceintrevalls förändring. :D

Dr.Bike skrev:
2698019 Sant.

Men hördudu Jörgen... :hihi FINNS det ett övre register på en Hå-dee? :D
(sorry kunde inte låta bli!)

Jag kan svara ja på den....
Mamma har en som tjuter iväg i ett lite högre register..
Inte 12000rpm men ändå!
Har provat innan vi köpte den kan jag nu erkänna! :tungan

Köpt at just JK... :D

Last edited:
Ta reda på vad som skiljer 525 från 560. 525 är moppe i jämförelse. Det enda jag sett är cc-volymen och mindre svänghjul...Möjligen kam?

Dr.Bike skrev:
2698009 Schnügg hoj där rullarn!

Håller helt med dig om när och var samt hur mycket effekt man använder. Själv klarade jag micg mer än VÄL med en Yamma fyrtakt tvåfemti!
Mer krävdes inte för att gubben skulle bli fullständigt slut ute i skogen.
(om du läser detta Fnutten, så var inte mina vattenpauser enbart för att jag var törstig!) :D
Det är SÅÅ ja-la kul med skogsåka!! saknar min YZ lite, men den såldes ju JUST för att den var en 2-taktare. Nu är jag HELT såld på traktordraget i 4-taktarna ;)

Angående serviceintervall: Mjaa, jag var lite konservativ i mitt uttalande, för motorförändringarna I SIG ger inte ett så pass ökat behov, egentligen. Detta för att dessa stånkor REDAN övervårdas som det är! Jag menar: Oljebyte var 5:e timme, vad är det? Annat än att elda för kråkorna?
Dagens oljor orkar mycket mer än så.
Men...(alltid detta men) det kan finnas ANDRA syften med så täta byten.
Bl.a att SE hur smeten ser ut, och OM det finns spånor i oljan.
M.a.o är det öppet för den ekonomiske att sila oljan och återanvända den.
Men det gör nog ingen, utan köper givetvis en 20L dunk SBK Racing direkt av Roller så har ni råd att byta hur ofta ni vill.

Men självfallet: Som Kamikazepojken sa, så KAN intervallet sänkas med trim just genom att ägaren SEN kör som en flåbuse! :D
Precis som mitt exempel med placeboeffekkten av Slick 50 i en av mina oljetrådar: Folk som har hällt i det kör sen aggressivare för att s.a.s "bevisa" för sig själva (och omgivningen inte minst) att det där var ju bra som satan!
Hehe.
Men till skillnad från Slick 50 så är en hederlig trimning väldigt verklig! :rock

Bra beskrivning av hur jag personligen ser på trimning. Och det är ju DEN effekten man vill åt. Att man bara får några häst på topp spelar för oss som inte ligger i VM-toppen ingen roll, men arean under kurvan, och särskilt i det använda varvtalsområdet rular.
Kan man boosta mellanregister och uppåt så får man såklart höjd toppeffekt, men det är ju hästarna längre ned och ffa VRIDET... mmm jag vill ha en Motard känner jag! :hihi

Tackar tackar, men nu är den inte så snygg längre. Faktum är att man knappt kan se vad det är för fabrikat på den pga all skit nu. Och givetvis har man råd att byta olja så ofta man vill om man handlar hos rullarn! :tummenupp

Nu har jag iaf snytit ur hojen ganska ordentligt. Både i skogen, grusvägar, sandtag och landsväg. Och visst är det som vi redan konstaterat. En EXC 525 har för mycket effekt i skogen, men jag vill gärna ha mer på gata.

Dessutom så vore det kanonskönt med mer effekt i botten och mellanregistret även i skogen. Det är skönt att bara ligga och surfa på 3'an utan att behöva växla. Vilket iofs funkar bra nu också men mycket vill ha mer. Eller som Crowbar brukar säga "Too much is not enough"

Så vi tar väl och skrämmer upp min 525'a lite då va? :)

Kamikaze kid skrev:
2698105 Aha en vibrator....

Vad sitter det för fugge på dendäringa?
Har den axxpump?
Finns ju strokersatser och överdimentions kolvar så den blir JÄTTESTOR...:yoparty

Hur kommer det sig att du bytt till en sån?
Börjat pensionsspara också?:D

Det kan räcka med ett bullerrör för att chauffören ska varva dubbelt så länge bara för att höra ljudet ...
Vipps serviceintrevalls förändring. :D

Jag kan svara ja på den....
Mamma har en som tjuter iväg i ett lite högre register..
Inte 12000rpm men ändå!
Har provat innan vi köpte den kan jag nu erkänna! :tungan

Köpt at just JK... :D

Njää vaddå... jag har kört R1 i 4-5 år nu, på bana och på gata och slagit alla rekord som finns att slå, så jag vill testa nåt annat.

Jag e en gammal offroad-människa i botten och tycker det är jeffligt kul att sladda och brassa helvet i grustag mm :D Sen e det sjysst att ha en hoj som i princip e gratis att äga.

Fugge vettesjutton, jag måste kolla i manualen. Du menar förgasare va? :rodnar Och vad är en axxpump?

Dr.Bike skrev:
2698019 Sant.

Men hördudu Jörgen... :hihi FINNS det ett övre register på en Hå-dee? :D
(sorry kunde inte låta bli!)

(Oh nej! Balou!:huvet ) :)

Kolvhastighet säger jag bara! :mattias
/J

d1ce skrev:
2698045 Finns det någon ur det yngre registret som inte får spykänslor och huvudvärk av dess närvaro?! ;) :D

-@

Jo jag vet att du får flackande blick och skälvande knän vid tanken på att dra mot sothoran. :D

Last edited:
:D Må så vara!

Även vår Nohab Polar, som stod och mumsade på 300 rpm tomme, och väl hade 350 rpm som arbetsvarv under belastning, kunde välvilligt sägas ha ett övre register! :rofl
saken var det att från botten till toppen så fick man hålla reda på enskilda varvtal för att inte bomma det goa mellanregistret!!! :D
28L slagvolym tror jag den hade...

I varje cylinder!!

Jörgen Karlsson skrev:
2698702 (Oh nej! Balou!:huvet ) :)

Kolvhastighet säger jag bara! :mattias
/J

Jo jag vet att du får flackande blick och skälvande knän vid tanken på att dra mot sothoran. :D

RoLLER skrev:
2698653 Fugge vettesjutton, jag måste kolla i manualen. Du menar förgasare va? :rodnar Och vad är en axxpump?

Ax-pump vettu, det är den som ser till att hojen går från ax till limpa!
Och skiljer agnarna från vetet... ;)

Nä, det är en liten pump i förgasaren som aktiveras vid plötsliga gaspådrag (accelerationer). Då pytsar den in lite extra must i muggen och hojen svarar fint på gasen istället för att bara få luft innan vakummet hunnit byggas upp igen.
Böööö brukar det låta på de hojar som saknar acc.pump när "the hand is quicker than the eye"
Ett svart sotmoln brukar de som har acc.pump lämna efter sig :)

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2698868Nä, det är en liten pump i förgasaren som aktiveras vid plötsliga gaspådrag (accelerationer). Då pytsar den in lite extra must i muggen och hojen svarar fint på gasen istället för att bara få luft innan vakummet hunnit byggas upp igen.
Böööö brukar det låta på de hojar som saknar acc.pump när "the hand is quicker than the eye"
Ett svart sotmoln brukar de som har acc.pump lämna efter sig :)

Aha.... well, jag har inte en aning om vad jag har för axx-pump. Original har jag :va

Dr.Bike skrev:
2698868 :D Må så vara!

Även vår Nohab Polar, som stod och mumsade på 300 rpm tomme, och väl hade 350 rpm som arbetsvarv under belastning, kunde välvilligt sägas ha ett övre register! :rofl
saken var det att från botten till toppen så fick man hålla reda på enskilda varvtal för att inte bomma det goa mellanregistret!!! :D
28L slagvolym tror jag den hade...

I varje cylinder!!

Ja det är fint det. Min favvo-Nohab var Niklas-motorn på Achilles när jag var chief där. Sex burkar, 40 ton, tvåtakt och 350 liter ngnting i slagvolym. 270 rpm låg vi och marschade på.

Jag får nostalgivågor från Achilles varje gång jag startar kulan i båten. Där ligger jag förvisso på 400 rpm så det är lite för mycket bålgeting för att vara perfekt! :rofl

Så när HD:n slår i varvstoppet vid 7000 är jag sedan länge inne på för mig okristliga varvtal! :)

/J

Gnutten skrev:
2699148 Keihin MX FCR 39

Mmm. Och ser ut så här:
(dosan som sticker ut på högra (sprängskissen) vänstra (fotot) nedre sidan av flottörhuset är acc.pumpen)

keihin_fcr_mx1.jpg

keihin_fcr_mx_parts2.jpg

Det finns nog lite att hämta i en 525 om man vill,dock brukar vevlagrena vilja gå på dom om man trimmar dom för hårt med överborrning.

525 kör man för smidighetens/viktens skull inte för effekten,skall man hålla "normalt" landsvägstempo med motardsulorna på så får den gå ganska hårt är min erfarenhet detta i kombination med liten oljemängd så vill jag nog säga emot DR Bike i oljedisskutionen här ovan,med klyschan better safe,then sorry.

Dock är den en leksak utan motstycke,reser sig i princip på alla växlar och svänger på en femöring.

Last edited:
Vad tror ni om den här portningen gjord av Ron Hamp?
Toppen är en Dr-z400 topp, inte altför mycket ändrad då Dr-z:an har en riktigt fin topp från början.(60+bhp på 475cc):D

Jag har frågat en del angående förgasarvalet till min DR-Z och enligt Eddie sisneros (på Thumpertalk) är det FCR39mx som gäller när man inte går upp i volym.
Men om man mäter insugningskanalen är den ca:41mm. Hur går det ihop? tycker motorn borde svälja 41 även på lägre varv.

//Johan

Bifogat

• drz475tt024.jpg
    drz475tt024.jpg
    140.9 KB · Visningar: 224
  • drz475tt026.jpg
    drz475tt026.jpg
    125.2 KB · Visningar: 156
  • drz475tt027.jpg
    drz475tt027.jpg
    50.7 KB · Visningar: 105
Med orginal volym finns det ingen anledning att åka FCR41 då 39 ger mer än tillräckligt flöde för upp till strax över 500cc. Har ingen aning om hur insuget ser ut på DRZ men är verkligen diametern på aluhalsen 41mm är det ju lite märkligt om fuggen bara är 39. Notera dock att där ofta är mycket att hämta i själva insugningsgummit när man portar endurocyklar då det ofta är misserbaelt formgivet med trista övergångar både förgasare-Gummi och Gummi-Topp

Vad tror ni om den här portningen gjord av Ron Hamp?

Han har iaf inte jobbat speciellt länge med toppen eller så använder han fel verktyg. Om Matte Bohlin finge se de därna bilderna skulle han säga "men lixom fan va, ta betalt för sånt där!". Det är iaf bättre än originalet, men andras jobb (varav flera Svenskars) ser lite bättre ut.

Med orginal volym finns det ingen anledning att åka FCR41 då 39 ger mer än tillräckligt flöde för upp till strax över 500cc. Har ingen aning om hur insuget ser ut på DRZ men är verkligen diametern på aluhalsen 41mm är det ju lite märkligt om fuggen bara är 39. Notera dock att där ofta är mycket att hämta i själva insugningsgummit när man portar endurocyklar då det ofta är misserbaelt formgivet med trista övergångar både förgasare-Gummi och Gummi-Topp

Förgasar gummit synkar riktigt bra på Dr-z toppen enligt vad ja sett bilder på, själv har jag inget gummi till FCR ännu.

Han har iaf inte jobbat speciellt länge med toppen eller så använder han fel verktyg. Om Matte Bohlin finge se de därna bilderna skulle han säga "men lixom fan va, ta betalt för sånt där!". Det är iaf bättre än originalet, men andras jobb (varav flera Svenskars) ser lite bättre ut.

Ron Hamp borde väl veta vad han har gjort tycker man.
Anders vad tycker du om min Honda topp?
(toppen är max tagen i princip överallt där man kan utan att det går hål till vattenkanalerna)

//Johan

Anders vad tycker du om min Honda topp?

Jag är ju part i ämnet så jag tycker bara att mina toppar är snygga! :näsblod

Grottis(rip), Bohlin och Finländaren som Ålands-Fredrik anlitar är några av de snyggare jobben där man ser att det finns (s)vett bakom det hela. Jag har sett Danska, Tyska och Franska portningar men har blivit besviken på vad det kostat i förhållande till vad man gjort åt dem. Enda undantaget har varit en topp som en Dansk hade gjort till Freddy Papunen (som jag bytte ett par ventilsäten på) - fast de topparna är det inte svårt att få till bra från början.

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back