Portning av KTM High Flow

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Jparacing skrev:
2676106 Ja vart ska man börja...?

-Standard Fcr mx41:a
-Billet cylinder (101mm i borr)12.5:1
-Webcams mysto kam (260/260 vid 1.25 och 11mm i lyft in och 9mm ut)
-Har en Carrillo pro-a stake men tycker den är på tok för klen.
-1mm större ventiler 37/32
Där har du endel av vad som försegår i garaget nu!
Det kommer en total beskrivning senare av vad som är gjort.

//Johan

LÅter otroligt genomgripande och gediget! (imponerad)

sTf_paPs skrev:
2676128 Det var länge sedan man höll på med att bearbeta kanaler men kan man inte trycka ur styrningarna, ta bort det som skall tas bort och sedan trycka i styrningarna igen ? Så gjorde jag när jag trimmade moppe motorer på den tiden aluminiumcylindrar hade foder.

Absolut!
Men det beror helt på vilken basis man ska göra jobbet.
Inom ramen för ett visst pris så försöker man nå så långt man kan.

andersbrink skrev:
2676182 ...och jag gör precis tvärt om, jag lägger dit material för att göra choke-arean ännu mindre - originalet är lite väl stort. Dvs jobba vidare från "kantvingarna" från styrningen upp till sätet med epoxy.

Absolut! Och även denna topp hade lite väl djupa pottor bakom ventilstyrningen. Saken är bara den att genom detta öppnande kan jag låta färskgaser fylla detta utrymme. Har ju givetvis smygblängt på dina toppar och jag tänkte att jag hellre bygger upp golvet i kanalen. Sen vill inte jag att chokearean = ventilskaft + styrning, för då får man ju två choke points, och gasmassan ömsom accelererar och retarderar i en kanal som växlar diameter ideligen. Men du är kungen Anders, så jag antar att jag återigen får lära mig något nytt av dig. :bow

chukabowa skrev:
2676217 blir det nån skillnad då :confused: vad är "bäst" ??

/ lyckligt ovetande

"bäst" ja vad är det? Bäst är att lysna på Anders. Men det vi talar om är en s.k "choke point" d.v.s en förträngning på ren svenska.
En sån vill man ha nånstans innan ventilsätet, för att sätta extra fart på insugsgaserna.
Däremot kan man alltid fundera på var denna punkt ska ligga, och hur stor strypningen skall vara.

Last edited:
Jag lägger ut några bilder på insuget, vad tror ni om flödet?
Törs inte ta ner "vårtan" runt styrningen av hållbarhetsskäl

Det är helt otroligt vad vattenkanaler det är i CRF toppen, den är inte allt för lätta att få till något vettigt av.

(Om du tycker ja gör intrång på din KTM tråd får du säga till DR Bike)

//Johan

Bifogat

• SH.JPG
    SH.JPG
    68.4 KB · Visningar: 264
  • Hondabygget 020.jpg
    Hondabygget 020.jpg
    94.2 KB · Visningar: 191
  • Hondabygget 022+sh3.JPG
    Hondabygget 022+sh3.JPG
    98.4 KB · Visningar: 178
Last edited:
Jparacing skrev:
2676593 Jag lägger ut några bilder på insuget, vad tror ni om flödet?
Törs inte ta ner "vårtan" runt styrningen av hållbarhetsskäl

Det är helt otroligt vad vattenkanaler det är i CRF toppen, den är inte allt för lätta att få till något vettigt av.

(Om du tycker ja gör intrång på din KTM tråd får du säga till DR Bike)

//Johan

Helt OK för mig! Känn dig fri att visa upp dina toppjobb! :tummenupp

Vad jag tror om ditt flöde? Ja det är att det nog går att förbättra litegranna. Om du nu inte vågat ta bort vårtan, så kan du ju alltid göra den slätare, jämna av den upp t.o.m styrningen så att de löper i ett. Kanske ta bort den stygga kanten mitt på vårtan?
Sen den andra grejen är mittdelaren.
Den kan du med fördel göra sylvass.
Har man en bred tjock mittdelare bildas där en laminärbubbla runt den som kan vara lika tjock som delaren åt vart håll, d.v.s du har egentligen en tre ggr så tjock delare ur ett flödesperspektiv.
Jag jobbade en gång med aerodynamik på projektiler, där vi kikade på "extra spetsiga" varianter, och där lyckades nosen på dessa bryta igenom den vanligtvis framförliggande bogvågen. Här kunde man då se att en rundnosad projektil (rund tjock delare) aldrig klarade detta, och man sköt kortare med denna äldre typ enbart pga det betydligt ökade luftmotståndet.
Spetsen på de nya projektilerna var vass, samt att kroppen hade en typisk vinkel runt tio grader, vilket gjorde dessa otroligt långa! :)

Sorry för utviket... ;)

Dr.Bike skrev:
2676719 Helt OK för mig! Känn dig fri att visa upp dina toppjobb! :tummenupp

Vad jag tror om ditt flöde? Ja det är att det nog går att förbättra litegranna. Om du nu inte vågat ta bort vårtan, så kan du ju alltid göra den slätare, jämna av den upp t.o.m styrningen så att de löper i ett. Kanske ta bort den stygga kanten mitt på vårtan?
Sen den andra grejen är mittdelaren.
Den kan du med fördel göra sylvass.
Har man en bred tjock mittdelare bildas där en laminärbubbla runt den som kan vara lika tjock som delaren åt vart håll, d.v.s du har egentligen en tre ggr så tjock delare ur ett flödesperspektiv.
Jag jobbade en gång med aerodynamik på projektiler, där vi kikade på "extra spetsiga" varianter, och där lyckades nosen på dessa bryta igenom den vanligtvis framförliggande bogvågen. Här kunde man då se att en rundnosad projektil (rund tjock delare) aldrig klarade detta, och man sköt kortare med denna äldre typ enbart pga det betydligt ökade luftmotståndet.
Spetsen på de nya projektilerna var vass, samt att kroppen hade en typisk vinkel runt tio grader, vilket gjorde dessa otroligt långa! :)

Sorry för utviket... ;)

Tyvär kan man inte ta bort den "stygga kanten", för på ovansidan har man vetilfjäderns tryck på ett ganska tunnt gods redan standard.ca:3-5mm
(bifogad bild)
Ribban i mitten är sylvass redan nu men det fragår inte av bilden, kameran klarar inte av att visa hur smal den är och hur stora kanalerna är i verkligheten.

Lite fakta om toppen...
-Insuget är 42mm i inloppet.
-Avgasidans utlopp är 38mm.
-Avgas är 29mm under ventilen.
-Insug är 32mm under ventilen.

Ventiler...
Rostfria Kibblewhite Blackdiamond.
-In:37mm
-Ut32mm

Förbränningsrum...
Ombearbetat för 101mm i borr.

Kam...
-Webcam´s Mysto
-Duration: 260/260 vid 1.25 och 293/296 vid 0 spel.
-Lyft: 11mm in och 9mm ut

Sätesringar...
Egensvarvade i JM7-20

Ventilstyrningar...
Amco45 (egenbrotcshade)

-Sätesvinklar: Hokus pokus:rolleyes:

//Johan

Bifogat

• Hondabygget SH1.JPG
    Hondabygget SH1.JPG
    100.1 KB · Visningar: 207
Last edited:
Jparacing skrev:
2677090 Tyvär kan man inte ta bort den "stygga kanten", för på ovansidan har man vetilfjäderns tryck på ett ganska tunnt gods redan standard.ca:3-5mm
(bifogad bild)
Ribban i mitten är sylvass redan nu men det fragår inte av bilden, kameran klarar inte av att visa hur smal den är och hur stora kanalerna är i verkligheten.

-Sätesvinklar: Hokus pokus:rolleyes:

//Johan

Se på :cdevil! F-n om jag inte blir tvungen att överge min tro på Honda! Sällan, mycket sällan har de lämnat kvar material för den entusiastiske dolaren! Jahadu det var ite så kul det där... :gnissla
Men du verkar ha fått till ett vettigt förhållande mellan ventilstorlek och kanalöppning.
Frågan är... (ingen erfarenhet) om du hade kunnat vinna nåt på att bygga på vårtan med en hemmasnidad delare utåt?
Det får du fråga Brink om, han vet. (Så lite jag kan = så mycket han har glömt! :D)

Och vad avser bilder: Sant! Kameran ljuger ofta jag vet, för den plattar till och förvränger det egentliga 3D perspektiv man försöker förmedla.

Vad är det för sätesvinklar du hymlar om? ;) 55 grader?

Dr.Bike skrev:
2677114 Se på :cdevil! F-n om jag inte blir tvungen att överge min tro på Honda! Sällan, mycket sällan har de lämnat kvar material för den entusiastiske dolaren! Jahadu det var ite så kul det där... :gnissla
Men du verkar ha fått till ett vettigt förhållande mellan ventilstorlek och kanalöppning.
Frågan är... (ingen erfarenhet) om du hade kunnat vinna nåt på att bygga på vårtan med en hemmasnidad delare utåt?
Det får du fråga Brink om, han vet. (Så lite jag kan = så mycket han har glömt! :D)

Och vad avser bilder: Sant! Kameran ljuger ofta jag vet, för den plattar till och förvränger det egentliga 3D perspektiv man försöker förmedla.

Vad är det för sätesvinklar du hymlar om? ;) 55 grader?

Min tro på Honda har jag tappat för länge sen efter att jag börjat riva Crf:en!
Ca:50 timmar gick den standard innan vevstaken skar, cylindern sprack,vetilerna var slut,styrningarna var klappa som attan!
(Oljan bytt var 3:e timma)

Säterna är min polare som har gjort, och ja vet inte vilka vinklar det rör sig
om.
Han har räknat ut att det skulle bli en bra effekt ökning från standard.

En bra tråd Holy Rider! :tummenupp
Det påminner om Motoman på Mototune från USA, och jag antar att det är det?
Ännu har jag inte sett ett sånt där topplock i verkligheten, och inte heller prestera de där siffrorna. Just Yamaha R6 som nämns har väldigt små ventiler, och då man portar en sån så ger man sig inte på kanaldiametern alls, utan bara dåligheter i designen.
Jag måste bara haft "tur" för den gav 12 Hp mer efteråt! :tummenupp
Ägaren var i.a.f lyrisk över att kunna hänga med de snabbaste i Rookie 600 gentemot året innan då han tappade på rakorna.

Men det vore väldigt intressant att testa Motomans idee´r . Jag är inte främmande för nåt! Annars är just hastighet nåt jag vurmar för. Dock får den inte bli för hög heller, då luften kan stalla bakom skarpa saker och svängar.

Många teorier finns det, men de flesta är nog inne på att enbart stora grottor inte är bra. Och det är väl det som Motoman slår ner på? Hejdlöst galenportande. Tycker f.ö att den där Motoman har en hel del bra grejer och ideér. :tummenupp Men hans teorier om att förminska inloppskanalerna SÅ mycket går annars stick i stäv med de flesta andra formler och teorier jag tagit del av på området. Et flertal goda trimmare i Sverige ffa men även ex.vis Blairs formler och Bells teorier. De är ju inte direkt dunungar, och det ska mer till än en skränig hemsida som basunerar ut saker som inte är verifierade för att jag ska köpa budskapet med hull och hår, om än att det visst är intressant. :)

Dr.Bike skrev:
2677849 En bra tråd Holy Rider! :tummenupp
Det påminner om Motoman på Mototune från USA, och jag antar att det är det?
Ännu har jag inte sett ett sånt där topplock i verkligheten, och inte heller prestera de där siffrorna. Just Yamaha R6 som nämns har väldigt små ventiler, och då man portar en sån så ger man sig inte på kanaldiametern alls, utan bara dåligheter i designen.
Jag måste bara haft "tur" för den gav 12 Hp mer efteråt! :tummenupp
Ägaren var i.a.f lyrisk över att kunna hänga med de snabbaste i Rookie 600 gentemot året innan då han tappade på rakorna.

Men det vore väldigt intressant att testa Motomans idee´r . Jag är inte främmande för nåt! Annars är just hastighet nåt jag vurmar för. Dock får den inte bli för hög heller, då luften kan stalla bakom skarpa saker och svängar.

Många teorier finns det, men de flesta är nog inne på att enbart stora grottor inte är bra. Och det är väl det som Motoman slår ner på? Hejdlöst galenportande. Tycker f.ö att den där Motoman har en hel del bra grejer och ideér. :tummenupp Men hans teorier om att förminska inloppskanalerna SÅ mycket går annars stick i stäv med de flesta andra formler och teorier jag tagit del av på området. Et flertal goda trimmare i Sverige ffa men även ex.vis Blairs formler och Bells teorier. De är ju inte direkt dunungar, och det ska mer till än en skränig hemsida som basunerar ut saker som inte är verifierade för att jag ska köpa budskapet med hull och hår, om än att det visst är intressant. :)

Japp, Motoman är det.
Dem flesta SS600 är plastade i insuget, vad jag har sett allefall, har dock inte fått se en riktig superbike av senare snitt dock.

Edit: Verkar enkelt?

Last edited:
Tvärtemot vad Gunde säger: Ingenting är enkelt! :lol
Eller som Sergeanten sa: Det här kan verka enkelt beväringar... MEn vänta tills jag förklarat!

Motoman har många poäng, och plastade är många insug.
Tittar vi på de äldre insugskanalerna som har ventilsätet relativt mycket vinklat i förhållande till kanalen i övrigt, så ser man att dessa har mer att vinna på en upp-plastning av golvet i syfte att öka den lilla radien.
Detta i sin tur i syfte att få hela gasmassan att komma mer linjärt ner mot själva sätet och slippa svänga alltför brant över lillradien med de stallningar som då blir fallet.

Tittar man på detta fenomen i avgaskanaler så ser man en liknande effekt och i en böj så går ca 80% av gasmassan i yttersväng.
I innersväng står det i princip stilla, och detta tomrum kallas döda rummet.

Liknande döda rum har vi i en insugskanal, där golvet då är innerradie, och där sker nästan ingen gastransport alls.
Därav att jag är så glad i att öppna upp i taket, göra en snygg böj, helst (i min våta dröm) utan turbulenser.

Gasmassan är ju dum som en sån där leksak som stöter på en grej och därmed byter riktning. Så gör ju luftpelaren i insuget oxå. Bara mosar på enligt minsta motståndets lag.
Och då man kan säga att det råder en ständig tryckförändring i insuget mellan vakuum och övertryck så är det lite lurigt att enbart utforma kanalen för vakuum, som lätt blir fallet med en flödesbänk.
Jag har kommit över en flödesbänk, men det viktigste av allt, en som kan hantera den :) vilket jag inte kan. Diskussionerna går just åt det hållet att flödesbänk i all ära, det är ett bra hjälpmedel för utprovning, men den topp som flödar mest behöver inte alltid varit bäst.
Common sense det med numer kanske.
Topplocksverkstan som du länkade till är ju ett praktexempel på när en bänk utnyttjas på allra bästa sätt. D.v.s en kombination av teori och praktik.

Jag kombinerar alltid teori och praktik! D.v.s jag vet vare sig vad jag gör eller varför jag gör det! :hihi

Honda 450 +husa 450 - 650

Okänd gäst med fina bilder:D

Bifogat

• HPIM0697.jpg
    HPIM0697.jpg
    52.5 KB · Visningar: 216
  • HPIM0698.jpg
    HPIM0698.jpg
    69.8 KB · Visningar: 259
  • HPIM0699.jpg
    HPIM0699.jpg
    51 KB · Visningar: 152
  • HPIM0700.jpg
    HPIM0700.jpg
    97.4 KB · Visningar: 142
  • HPIM0701.jpg
    HPIM0701.jpg
    79.1 KB · Visningar: 139
  • HPIM0702.jpg
    HPIM0702.jpg
    75.6 KB · Visningar: 168
andersson turbo skrev:

Dedär känner jag igen... (1127-topp)

And who might the mystery guest be...`???:D

Bifogat

• IM000011.JPG
    IM000011.JPG
    48.1 KB · Visningar: 194
Äntligen en vettig tråd i vinterns mörker...:D
Andersson, vad tror du om min Honda portning?(kom ihåg att det är 500cc)

//Johan

Insug har fått sin slutgiltiga form och nu väntar vi bara tills JB-weld har härdat så det går att slipa. Avgas får anses som färdiga :) Jämför gärna med hur de såg ut innan.

Bifogat

• KTM HiFlo i väntan på att plastningen ska härda.jpg
    KTM HiFlo i väntan på att plastningen ska härda.jpg
    123.5 KB · Visningar: 237
  • KTM HiFlo avgaskanalerna kan anses färdiga.jpg
    KTM HiFlo avgaskanalerna kan anses färdiga.jpg
    123.9 KB · Visningar: 205
Dr.Bike skrev:
2679904 Insug har fått sin slutgiltiga form och nu väntar vi bara tills JB-weld har härdat så det går att slipa. Avgas får anses som färdiga :) Jämför gärna med hur de såg ut innan.

Rena konstverket :tummenupp Jag kan tyvärr inte bedöma hur optimalt det är ur flödessynpunkt, men skulle bli förvånad om det inte fungerar kanonbra.

Dr.Bike skrev:
2679904 Insug har fått sin slutgiltiga form och nu väntar vi bara tills JB-weld har härdat så det går att slipa. Avgas får anses som färdiga :) Jämför gärna med hur de såg ut innan.
Ser bra ut(öhh tror jag)Den kommer säkert gå som en raket:tummenupp
Vad är jb weld?

Bushmyra skrev:
2680218 Ser bra ut(öhh tror jag)Den kommer säkert gå som en raket:tummenupp
Vad är jb weld?

JB-weld är sån goja man har och plastar insug med, på de punkter där ytan ligger för lågt redan från början mot vad man vill ha.
Typiska platser är "grytan" under sätet (stora radien), och "golvet" om man vill höja det.
De här åtgärderna gör man för att höja gashastigheten, och undvika turbulenser eller stallningar.

Nu ser du även två små fläckar där delaren slutar uppe och nere, och där saknades det gjutgods, och jag fyllde ut dessa gropar. Saknar troligen betydelse, men jag ville att det skulle bli fint till dig! :)

Last edited:
andersson turbo skrev:
2678186 Honda 450 +husa 450 - 650

Äntligen lite riktiga portningar....:hihi
Kan det vara herr Bohlin som varit i farten ?

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back