Dr.Bike
Guest
Jparacing skrev:2676106Ja vart ska man börja...?
-Standard Fcr mx41:a
-Billet cylinder (101mm i borr)12.5:1
-Webcams mysto kam (260/260 vid 1.25 och 11mm i lyft in och 9mm ut)
-Har en Carrillo pro-a stake men tycker den är på tok för klen.
-1mm större ventiler 37/32
Där har du endel av vad som försegår i garaget nu!
Det kommer en total beskrivning senare av vad som är gjort.
//Johan
LÅter otroligt genomgripande och gediget! (imponerad)
sTf_paPs skrev:2676128Det var länge sedan man höll på med att bearbeta kanaler men kan man inte trycka ur styrningarna, ta bort det som skall tas bort och sedan trycka i styrningarna igen ? Så gjorde jag när jag trimmade moppe motorer på den tiden aluminiumcylindrar hade foder.
Absolut!
Men det beror helt på vilken basis man ska göra jobbet.
Inom ramen för ett visst pris så försöker man nå så långt man kan.
andersbrink skrev:2676182...och jag gör precis tvärt om, jag lägger dit material för att göra choke-arean ännu mindre - originalet är lite väl stort. Dvs jobba vidare från "kantvingarna" från styrningen upp till sätet med epoxy.
Absolut! Och även denna topp hade lite väl djupa pottor bakom ventilstyrningen. Saken är bara den att genom detta öppnande kan jag låta färskgaser fylla detta utrymme. Har ju givetvis smygblängt på dina toppar och jag tänkte att jag hellre bygger upp golvet i kanalen. Sen vill inte jag att chokearean = ventilskaft + styrning, för då får man ju två choke points, och gasmassan ömsom accelererar och retarderar i en kanal som växlar diameter ideligen. Men du är kungen Anders, så jag antar att jag återigen får lära mig något nytt av dig.

chukabowa skrev:2676217blir det nån skillnad dåvad är "bäst" ??
/ lyckligt ovetande
"bäst" ja vad är det? Bäst är att lysna på Anders. Men det vi talar om är en s.k "choke point" d.v.s en förträngning på ren svenska.
En sån vill man ha nånstans innan ventilsätet, för att sätta extra fart på insugsgaserna.
Däremot kan man alltid fundera på var denna punkt ska ligga, och hur stor strypningen skall vara.
Last edited:
! F-n om jag inte blir tvungen att överge min tro på Honda! Sällan, mycket sällan har de lämnat kvar material för den entusiastiske dolaren! Jahadu det var ite så kul det där...