portat o klart

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Nu har jag toppen färdig:tummenupp bara att skruva dit och provköra och seda bänka.....Målet är 80hk under 8000v eller väldigt nära:) Som ni ser så är det ingen vanlig portning den är överdrivet igenspacklad i taket för att ge otroligt mycket tumbling,,, Topplocksverstan Erland cox har ju testa fram att det ska vara suveränt bra för att få bra register ända från låga till höga varv och även formel-1 har börjat åka tumbling. tanken är att bränslet ska träffa genom väntilsätet snett och få rotation direkt...... bränsleblandningen ser helt enkelt ett ovalt hål istället för runt.. jag har även svetsat golvet högre och slipat ur/höjt taket på utblåset. Mja ska bli högintresant att se hur det blir.. jag har även satt löständer på insuget som ska ta bort turbulence ja kamma blandningen helt enkelt för högsta fart, Sådana kommer även sitta i käfften på förgasaren. det är kolfiberpinnar 1mm. Toppen är även planad 2mm och modifierad i förbränningsrummet,, ventilerna är naturligt vis modifierade orginalare 37-31mm

Bifogat

• xr 650 turbo bollsta 161.jpg
    xr 650 turbo bollsta 161.jpg
    48.6 KB · Visningar: 1,462
  • xr 650 turbo bollsta 181.jpg
    xr 650 turbo bollsta 181.jpg
    46.2 KB · Visningar: 1,222
  • xr 650 turbo bollsta 182.jpg
    xr 650 turbo bollsta 182.jpg
    45.2 KB · Visningar: 156
  • xr 650 turbo bollsta 183.jpg
    xr 650 turbo bollsta 183.jpg
    38.7 KB · Visningar: 133
  • xr 650 turbo bollsta 186.jpg
    xr 650 turbo bollsta 186.jpg
    40.8 KB · Visningar: 667
Ghaaa motorporr kan man aldrig få för mkt av !!!
Fina grejjer, den kommer gå som en skållad bäver !

Grymt snyggt portjobb :tummenupp !!
Om mojligt lite mer bilder 'in i porten' bade pa insug- och avgassidan?

Lite svårt med bilder nu den är monterad...... men har några under arbetets gång. något bättre finnish nu bara:D utblåset polertat nu

Bifogat

• xr 650 turbo bollsta 109.jpg
    xr 650 turbo bollsta 109.jpg
    105.8 KB · Visningar: 181
  • xr 650 turbo bollsta 149.jpg
    xr 650 turbo bollsta 149.jpg
    166.1 KB · Visningar: 179
  • xr 650 turbo bollsta 104.jpg
    xr 650 turbo bollsta 104.jpg
    57.6 KB · Visningar: 144
  • xr 650 turbo bollsta 124.jpg
    xr 650 turbo bollsta 124.jpg
    64.4 KB · Visningar: 139
Du har helt enkelt försökt att räta ut alla kanaler för mer gynnsamma flöden.
Vilket avgassystem ska du använda till denna topp ?

Nästa steg får du bygga om insuget så att det får en betydligt skarpare vinkel ner mot förbränningsrummet.
Blir kanske problem med ramrör o annat ovanför förgasaren då den följer med upp.

Last edited:
Får man provköra? Vi kan bytlåna.

Du har helt enkelt försökt att räta ut alla kanaler för mer gynnsamma flöden.
Vilket avgassystem ska du använda till denna topp ?

Nästa steg får du bygga om insuget så att det får en betydligt skarpare vinkel ner mot förbränningsrummet.
Blir kanske problem med ramrör o annat ovanför förgasaren då den följer med upp.

Avga blir mitt 7 år gammla hemmabygge. Det är speciellt anpassat för att dra från 5000v-8500v. dubbla 38mm krökar som har samma längd och sedan ihop till ett därpå megafondämp modell arkra slipon kortad och megafonad invändigt . 3tums utblås!!:gnissla ..ja om plats funnits så hade man säkert downdraftat också. men för att få tokmycket roterande virvlar/tumbling i förbränningsrummet så är det nog inte helt fel med liggande insug,,, man träffar ventilen i en snedare vinkel då och får ännu mer rotation på gaserna,, f-1 motorn som vann bästa motor 2007 hade downdraft men även rätt skapligt mycket tumbling. Förarna var nöjda med det lååånnnga draget ända från 8000v-21000v:D Om några år har nog f-1 teamen kommit ikapp Boost och kör nog även dom med pyrayatänder i isuget:D

Nu har jag även en pyrayaportad gasare:D Den är portad endast uppåt ej golv för att behålla gashastigehet och rätt höjd till nålmunstycket. Har även satt in 0,5mm power-platta infräst och limmad, Portad från 39-41:tummenupp
Lektronen ska få sig samma modd så jag tror jag kan få den från 44-46mm om gotset tillåter:gnissla

Bifogat

• xr 650 turbo bollsta 188.jpg
    xr 650 turbo bollsta 188.jpg
    83.5 KB · Visningar: 85
  • xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    117.6 KB · Visningar: 106
  • xr 650 turbo bollsta 190.jpg
    xr 650 turbo bollsta 190.jpg
    110.8 KB · Visningar: 75
*/ ?>
Nyheter