Nu har jag toppen färdig
bara att skruva dit och provköra och seda bänka.....Målet är 80hk under 8000v eller väldigt nära
Som ni ser så är det ingen vanlig portning den är överdrivet igenspacklad i taket för att ge otroligt mycket tumbling,,, Topplocksverstan Erland cox har ju testa fram att det ska vara suveränt bra för att få bra register ända från låga till höga varv och även formel-1 har börjat åka tumbling. tanken är att bränslet ska träffa genom väntilsätet snett och få rotation direkt...... bränsleblandningen ser helt enkelt ett ovalt hål istället för runt.. jag har även svetsat golvet högre och slipat ur/höjt taket på utblåset. Mja ska bli högintresant att se hur det blir.. jag har även satt löständer på insuget som ska ta bort turbulence ja kamma blandningen helt enkelt för högsta fart, Sådana kommer även sitta i käfften på förgasaren. det är kolfiberpinnar 1mm. Toppen är även planad 2mm och modifierad i förbränningsrummet,, ventilerna är naturligt vis modifierade orginalare 37-31mm
..ja om plats funnits så hade man säkert downdraftat också. men för att få tokmycket roterande virvlar/tumbling i förbränningsrummet så är det nog inte helt fel med liggande insug,,, man träffar ventilen i en snedare vinkel då och får ännu mer rotation på gaserna,, f-1 motorn som vann bästa motor 2007 hade downdraft men även rätt skapligt mycket tumbling. Förarna var nöjda med det lååånnnga draget ända från 8000v-21000v