Porschen tog en mumsbit

Det kan ändå inte varit 320häst i den om din hoj är frisk, turbovarianten är det däremot fullt möjligt i högfart.
Jag skulle ändå vilja veta vad du grundar det antagandet på. Jag vill ju helst få det till att det var helt naturligt att jag fick pisk så inte anledningen är en hoj med slut motor.

Om man förenklar lite av vad som skrivits tidigare. Porschen gör i 320hk utförande 286km/h. Det är ungefär samma som Gixxern borde klara. Men visst borde hojen vara snabbare mellan 250-285? För rejset blev så att Porschen bestämde axet upp till runt 250, att Gixxern är snabbare upp dit hade jag aldrig någon nytta av. Detta är viktigt och får inte glömmas bort. Om vi antar att ryggsäcken (den var proppfull) stal 10 km så toppar Gixxern ca 275. Då måste man fråga sig om det är helt orimligt att 911:an har bättre trycka från 250…?
Detta kan jag nog älta hur länge som helst :huvet

Men den filmen sa ju faktiskt ingenting. Dock går säkert Oljekylds hoj bättre än min, han har väl en -03 som säkert är mappad och så.
 
Last edited:
Fyrhjulga motorfordon borde förbjudas, hetsa en stackars oskyldig hojåkare på det viset.:D
 
Man kör inte ifrån en Mustang Shellby Cobra -07 heller.... Har jag märkt.. :rolleyes:

En liten story om det på tråden Söder om landsvägen..... :D
 
Bli ifrånåkt av konstiga saker kan vara dödande för hela själen.
Kom körandes på min alldeles egna favoritstrecka, när jag känner en konstig lukt av "muskler". Visar sig att jag kommer ikapp en orange volvo 140, rishögs-edition. Men den hade ett märkligt stort avgassystem. Första och enda tanken som flög genom mitt huvud var: HCJ-trimmad bonne.
Sedan var det väl bara att vrid på R1´ans gasrulle och dra förbi. Kommer upp jämnsides och lägger märke till "Sparco" stolar, 5-punktsbälte i rött, rallyhörlurar på föraren och himsket breda däck. Sedan säger det bara "PANG!!!!!" och så var den rishögen 300 meter längre fram :confused: .
Dra mig i benet, hade inte en chans i blekfeta helvetet att komma ikapp den:mad: .
Bestämde mig för att lägga av och se mig besegrad. Snackade med en polare någon dag senare och det visade sig att den lilla rackaren till bil hade 600+ hk under huven och ett chassi som klarar det mesta. Finns tydligen en likadan fast grön i samma område, plus en toktrimmad Porsche 924 som ser ut som skit men går som f.......

Kändes väl efter konstaterandet ändå hyfsat OK att ha blivit avhängd när någon har gjort sig så stort besvär för att kunna dra det mesta:)
Det är en av få saker inom bilvärlden som fakstist är coolt. En riktig sleeper. :yoparty
 
mmm sleepers rokkar... gick en bmw 633 csi turbo här i krokarna förut.. tror dom hade 600hk på hjulen i den... gjorde strippen på 11.01 eller nått sånt med hjulspinn första 200m iaf..
 
Sedär ja.

Har inte kollat själv utan det var ju bara djungeltelegrafen. Kanske snubben heller inte orkat ringa runt till alla bolagen, rik knös. Man vet ju vad vissa bolag vill ha för att helförsäkra en blade.

Bor du på östermalm? Var tydligen väldigt stor skillnad mellan olika de olika stadsdelarna.

Haha, nej det är klart, det kan nog kosta bortåt hundringen om man ska försäkra en 07-turbo eller om man bara har otur med försäkringsbolaget. Förstår inte varför det skulle vara nån skillnad mellan de olika stadsdelarna? Kan säga att stölddelen av försäkringen var den i särklass största delen av premien, trots garage. Var rätt sugen på att skaffa en 911 ett tag men ägarkostnaderna blir så höga i längden så det är tyvärr bara att glömma för tillfället:gnissla
 
Jag skulle ändå vilja veta vad du grundar det antagandet på. Jag vill ju helst få det till att det var helt naturligt att jag fick pisk så inte anledningen är en hoj med slut motor.

Om man förenklar lite av vad som skrivits tidigare. Porschen gör i 320hk utförande 286km/h. Det är ungefär samma som Gixxern borde klara. Men visst borde hojen vara snabbare mellan 250-285? För rejset blev så att Porschen bestämde axet upp till runt 250, att Gixxern är snabbare upp dit hade jag aldrig någon nytta av. Detta är viktigt och får inte glömmas bort. Om vi antar att ryggsäcken (den var proppfull) stal 10 km så toppar Gixxern ca 275. Då måste man fråga sig om det är helt orimligt att 911:an har bättre trycka från 250…?
Detta kan jag nog älta hur länge som helst :huvet


Men den filmen sa ju faktiskt ingenting. Dock går säkert Oljekylds hoj bättre än min, han har väl en -03 som säkert är mappad och så.

Du kan nog vara rätt lugn angående din motors skick...:)

För det första lär du inte hitta någon hoj (hayabusa o dyl inräknat) som kan sätta emot särskilt mycket i hastigheter över 250 i jämförelse med en sportbil (och då räknar jag inte BMW's fyrkantiga lådor heller)

Detta eftersom i de hastigheterna är aerodynamiken viktigare än effekten, en 320hk Porsche klår utan ansträngning en BMW med långt högre effektsiffror...

Varför? Jo, vindresistansen ökar i kubik mot hastighetsökningen... dvs det om det vid 100 knyck krävs 50 hk för att orka, så krävs det vid 200 knyck 4 ggr så mycket alltså 200 hk...

Omvänt innebär det här att en Porsche med mycket bättre aerodynamik (kanske dubbelt så bra?!) klarar att hålla jämna steg med en 4 ggr mindre motor än BMW'n... och eftersom han har klart mer än det så, tja... Bye,bye... :)

I ditt lilla race skulle jag nog våga påsta att Porschen hade ett liknande övertag, kanske dubbelt så bra aerodynamik med din ryggsäck inräknad, mao effekten blir ungefär densamma som om han haft i jämförelse 4*320 hk... (och innan ni börjar spamma, tänk RELATIVT)...

Med andra ord... du kan ha världens största motor, men ändå bli frånkörd av en liten klen motor i rätt chassi... Och Porsche är ökänt hala...:) även om cabar är liiite sämre än sina syskon...

Och, ja, jag är medveten om att det är rätt mycket förenkling i min beräkning... men jag tänker inte beräkna C/V på fordonen (plus rullmotstånd och effektförlustindex osv... sånt gör jag på jobb...:) )

Jag skulle ändå vilja veta vad du grundar det antagandet på. Jag vill ju helst få det till att det var helt naturligt att jag fick pisk så inte anledningen är en hoj med slut motor.

Om man förenklar lite av vad som skrivits tidigare. Porschen gör i 320hk utförande 286km/h. Det är ungefär samma som Gixxern borde klara. Men visst borde hojen vara snabbare mellan 250-285? För rejset blev så att Porschen bestämde axet upp till runt 250, att Gixxern är snabbare upp dit hade jag aldrig någon nytta av. Detta är viktigt och får inte glömmas bort. Om vi antar att ryggsäcken (den var proppfull) stal 10 km så toppar Gixxern ca 275. Då måste man fråga sig om det är helt orimligt att 911:an har bättre trycka från 250…?
Detta kan jag nog älta hur länge som helst :huvet


Men den filmen sa ju faktiskt ingenting. Dock går säkert Oljekylds hoj bättre än min, han har väl en -03 som säkert är mappad och så.

Du kan nog vara rätt lugn angående din motors skick...:)

För det första lär du inte hitta någon hoj (hayabusa o dyl inräknat) som kan sätta emot särskilt mycket i hastigheter över 250 i jämförelse med en sportbil (och då räknar jag inte BMW's fyrkantiga lådor heller)

Detta eftersom i de hastigheterna är aerodynamiken viktigare än effekten, en 320hk Porsche klår utan ansträngning en BMW med långt högre effektsiffror...

Varför? Jo, vindresistansen ökar i kubik mot hastighetsökningen... dvs det om det vid 100 knyck krävs 50 hk för att orka, så krävs det vid 200 knyck 4 ggr så mycket alltså 200 hk...

Omvänt innebär det här att en Porsche med mycket bättre aerodynamik (kanske dubbelt så bra?!) klarar att hålla jämna steg med en 4 ggr mindre motor än BMW'n... och eftersom han har klart mer än det så, tja... Bye,bye... :)

I ditt lilla race skulle jag nog våga påsta att Porschen hade ett liknande övertag, kanske dubbelt så bra aerodynamik med din ryggsäck inräknad, mao effekten blir ungefär densamma som om han haft i jämförelse 4*320 hk... (och innan ni börjar spamma, tänk RELATIVT)...

Med andra ord... du kan ha världens största motor, men ändå bli frånkörd av en liten klen motor i rätt chassi...
 
Last edited:
jag förstod inte riktigt va du menade med ditt inlägg. jag antar att bilen toppfartade ifrån med rejält god marginal.

nej fifan, bilen va chanslös trots 580 hk V8 kompressor... gixxern stack iväg som skjuten ur en kanon, tog direkt försprång på 100 meter inom loppet av ett par 2-3 sekunder max. Rullande start 100 km/h.

Vi hade väl behövt köra rullande start 250 för att det skulle blivit jämt, för att sen bilen tagit över vid 300 bläcket, bilen i fråga gjorde 330 riktiga km/h, men hojjen var överlägsen 0-hojjens topfart.
 
En kompis har en Porsche 911 Carerra 4S -04 den har 254 Kw = drygt 340+ hk då den är fabrikstrimmad av Porsche (20-25 hk). Enligt GPS gör den 301 Km/h med två personer i bilen testat av honom själv.

Tycker inte alls det låter konstigt att en SPORTbil skulle ha bättre toppfart än en mc. Acc det är ngt annat det.

//B
 
Har en Steg 1 Mitsubishi EVO IX, den gör på GPSen 275km/h, den är inte det minsta aerodynamisk med alla vingar å luftintag, Min zx10r gör lite drygt 290 på GPS på varvreggen, INte stor skillnad, en bil med 100HK till å aerodynamik så håll i hatten :tummenupp
 
Har en Steg 1 Mitsubishi EVO IX, den gör på GPSen 275km/h, den är inte det minsta aerodynamisk med alla vingar å luftintag, Min zx10r gör lite drygt 290 på GPS på varvreggen, INte stor skillnad, en bil med 100HK till å aerodynamik så håll i hatten :tummenupp

De där rallybilarna kan vara snabba! Jag blev frånkörd av en Subaru Impreza ifjol. Stannade dock inte och snackade med föraren så jag vet inga detaljer om just den bilen.
 
mmm sleepers rokkar... gick en bmw 633 csi turbo här i krokarna förut.. tror dom hade 600hk på hjulen i den... gjorde strippen på 11.01 eller nått sånt med hjulspinn första 200m iaf..

Fick häng av en bmw 300 någonting från en påfart tänkte jag skulle visa honom hur fort det kan gå men när jag tittade i backspegeln i 250 så är han på väg att köra om...:confused:
 
Sånna här hoj mot bil disskusar är rätt roliga att titta på. Vissa är helt bestämda på att hojar måste vara bättre än bilar.:D
Och så finns det tvärtom givetvis.
Jag tycker inte heller att det är så konstigt att bilar kan gå väldigt fort om det är rätt bil med rätt motor, luftmotstånd osv.
 
Ja bilar är snabbare 260+ om det är klös i dem, men vill se den bil fan som hänger på en sporthoj på vanlig gata, inte klistrad stripp med feting slicks.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top