Polyesterfix eller köpa nytt?

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Min underkåpa har tagit ordentligt med stryk. Det yttre lagret av plast är uppluckrat och spräckt så att glasfibermattan ligger blottad (på insidan av kåpan sitter dock plasten kvar :confused: ) , underkåpan är så mjuk att den nästan går att snyta sig i.

Nu till mina frågor:
1) Går det att få till en bra lagning eller är detta slutet för en kåpa?
2) Om jag ska laga den, ska jag först pilla bort all sprucken plast och "öar" så att det blir en hel och obruten yta med glasfibermatta?
3) Om jag ska polyestra stuffet, ska jag då gegga ditt nya lager glasfiber eller bara gegga ordentligt med polyester på den blottlagda mattan?
4) Ska det på ngt annat material (t ex gelcoat) på slutet?
 

Bifogat

  • bad2thebone.jpg
    bad2thebone.jpg
    103.4 KB · Visningar: 83
  • bad3thebone.jpg
    bad3thebone.jpg
    99.6 KB · Visningar: 89
flugan skrev:
2199216 Min underkåpa har tagit ordentligt med stryk. Det yttre lagret av plast är uppluckrat och spräckt så att glasfibermattan ligger blottad (på insidan av kåpan sitter dock plasten kvar :confused: ) , underkåpan är så mjuk att den nästan går att snyta sig i.

Nu till mina frågor:
1) Går det att få till en bra lagning eller är detta slutet för en kåpa?
2) Om jag ska laga den, ska jag först pilla bort all sprucken plast och "öar" så att det blir en hel och obruten yta med glasfibermatta?
3) Om jag ska polyestra stuffet, ska jag då gegga ditt nya lager glasfiber eller bara gegga ordentligt med polyester på den blottlagda mattan?
4) Ska det på ngt annat material (t ex gelcoat) på slutet?

1: Det går att få till en bra lagning
2: Det beror på. Är den spucka plasten och öarna spackel så ska det bort, är det glasfiberarmerad plast kan du plasta vidare på det.
3: Både och skulle jag säga av bilderna av döma verkar der som glasfibret inte blivit mättat när plastats, mattan ska bli genomskinlig.
4: Gelcoat är för båtägare,glasfiberspackel funkar bra för sista finishen.
 
Jag skulle göra såhär. Utvändigt pilla bort lösa, delar, näst intill lösa delar och pilla bort flarn av lack som pekar upp som bananer. Dra av kåpan utvändigt med rejält grovt sandpapper för att få bort alla vassa kanter och utstickande delar så att du får en jämn yta att spackla på. Armera sedan invändigt med glasfibermatta och polyester där det är hål i kåpan eller där den är sprucken eller känns tunn. Sean spackla utvändigt med Plastic Paddings PP100. PP100 finns på Clas I Sjön och är mycket lättarbetat. Glöm Biltemas glasfiberspackel, det blir hårt som sten och är inte ens hälften så lättarbetat som PP100. Använd våtslippapper när du silpar PP100 och se hur överflödet bara rinner av ner på golvet istället för att samlas i ett dammoln runt ditt huvud och leta sig ner i lungorna. Observera att detta är inte utställarens guide till att laga en kåpa till originalskick med fabriksfinish utan snarare fattiglappens guide till att återuppliva till synes hopplösa kåpor till funktionsdugligt skick.
 
Lyssna inte på Strider, Epoxi är inte bra för din hälsa.

Teddy skrev:
2199854 ... utställarens guide till att laga en kåpa till originalskick med fabriksfinish utan snarare fattiglappens guide till att återuppliva till synes hopplösa kåpor till funktionsdugligt skick.

Åjo, fortsätter man där du slutar med sprutspackel, slipa slipa
slipa slipa, grundfärg, ännu mera slipa slipa slipa och slutligen en fin lack på då kan det bli riktigt bra.

:)
 
Visst går detta att rädda, allt går.

Inte epoxi, mycket hälsovådligare, varken ta i det eller andas ångorna.
Utan bra skydd så kan du utveckla livslång epoxiallergi på en minut.
(om du vet att kåporna är i epoxi från början så ta epoxi, polyester fäster dåligt på epoxi, men bra tvärom)

Kör med billigaste polyesterplasten du hittar.
Pilla bort så mkt småbitar du orkar, rikta upp kåpan med silvertejps bandage på utsidan, lägg dit nånn träbit eller så för att få det rakt om det behövs. plasta på insidan och armera med lite ny glasfibermatta.
Se till att väta bra på den gamla mattan och in emellan gamla skickt.
Spackla med PP100 eller annat billigare spackel, våtslipningen va ett kanontips, skydda dig mot dammet, speciellt om du slipar i glasfibern, det dammet har hullingar och lämnar inte lungorna.
Enkel damm-mask funkar, ha också god ventilation (helst lack mask) vid spackling och spackelslip, spackel frigör skadliga ångor i flera dager efter det har stelnat.
 
R2 skrev:
2200261 Visst går detta att rädda, allt går.

Inte epoxi, mycket hälsovådligare, varken ta i det eller andas ångorna.
Utan bra skydd så kan du utveckla livslång epoxiallergi på en minut.


Nu har jag en dum fråga... Men den epoxy jag lånade av Ingemar luktade inget alls!!! Däremot luktar Biltemas polyester väldigt mycket. (ja, då känner man verkligen att man plastat kåpor när man kommer hem på kvällen)

Finns det olika epoxy??? Finns det farliga ångor trots att det inte luktar?

Det R2 säger har jag hört på annat håll också... livslång allergi bla bla bla... Men om skiten inte luktar nåt alls???? :confused: :va
 
jorpes skrev:
2200294 Nu har jag en dum fråga... Men den epoxy jag lånade av Ingemar luktade inget alls!!! Däremot luktar Biltemas polyester väldigt mycket. (ja, då känner man verkligen att man plastat kåpor när man kommer hem på kvällen)

Finns det olika epoxy??? Finns det farliga ångor trots att det inte luktar?

Det R2 säger har jag hört på annat håll också... livslång allergi bla bla bla... Men om skiten inte luktar nåt alls???? :confused: :va

ja just det är problemet, epoxi är farligt men luktar inte så mkt, men den stora risken man tar är att få just allergin.
Har hört om folk som slarvat och sabbat hela sina yrkeskarriärer, man kan inte ens gå in i ett rum där finns epoxi sen.

Polyester luktar fan ja, man kan utveckla allergi där också men inte lika vanligt eller så snabbt.
Polyester och spackelångor ger finnar, gör dig slö och kan ge depressioner.

När jag praktiserade på Saab prototyp tjatade dom om detta hela tiden, vid dagens slut låg det ett berg av nitrilhandskar i sopbingen i kolfiberverkstan, använda högst tio minuter.

men visst kan man plasta polyester i garaget med enkla handskar och bra ventilation, bara men gör det sällan, exponeringstid spelar in där.
 
R2 skrev:
2200341
men visst kan man plasta polyester i garaget med enkla handskar och bra ventilation, bara men gör det sällan, exponeringstid spelar in där.

Skyddar en klass A1 mask (för organiska ångor från lösningsmedel), typ som biltemas skyddsmask, mot polyesterångor?

Är polyesterångorna skadliga i samma koncentration som den då man kan känna dess lukt? Dvs, gäller regeln att om det luktar är det skadligt.
 
Hästbajs luktar illa men är nog inte direkt skadligt att lukta på. Radioaktivitet tex luktar inget.. :hihi
 
flugan skrev:
2199216 Min underkåpa har tagit ordentligt med stryk. Det yttre lagret av plast är uppluckrat och spräckt så att glasfibermattan ligger blottad (på insidan av kåpan sitter dock plasten kvar :confused: ) , underkåpan är så mjuk att den nästan går att snyta sig i.

Har du åxå badat i lecahelvetet, ära eller dö är målet :tummenupp
 
flugan skrev:
2200791 Skyddar en klass A1 mask (för organiska ångor från lösningsmedel), typ som biltemas skyddsmask, mot polyesterångor?

Är polyesterångorna skadliga i samma koncentration som den då man kan känna dess lukt? Dvs, gäller regeln att om det luktar är det skadligt.
den här sidan ger lite förslag

läs även detta inlägg:http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=463858&postcount=33

för just polyester kan man säga att ju närmare stanken du är desto högre halt skadligt får du i dig.
Men för t.ex spackel, dagen efter luktar det ju bara lite nyspacklat, nästan trevligt, men då avger spacklet alltså fortfarande skadliga ångor, i flera dagar.

stick in till din lokale färggrossist och prata säkerhet.
 
Tack för alla svar :tummenupp
Närmaste man kommer close-up posing är väl besiktningen (då ligger ju underkåpan och samlar regn vid tältet ändå) så det här ska nog bli fina fisken.


2ono skrev:
2200832 Har du åxå badat i lecahelvetet, ära eller dö är målet :tummenupp

Rampen vilade lite för mycket på den kromade och hala kofångaren vilket resulterade i att den flög undan när jag skulle köra upp bågen för den. Med bågen balanserades på den mosade magkåpa på tröskeln in till skåpbilen blev jag så irriterad och besviken (skogstokig) att jag lyfte in jävelstyget :mad: :tomten . Resten av adrenalinet gick åt till att modellera om rampen med vinkelslipen.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top