Pollentråden 2007

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Nu när våren är i antågande kommer även helvetet för alla pollenallergiker.
För mig själv slår det aldrig fel, plötsligt en dag så kittlas det utav bara :näsblod i näsan, ögonen kliar och hyn i anstiktet blir allmänt torr.
Nysningar och rinnande ögon och näsa är sedan följderna om jag inte hittar något botemedel som fungerar hyffsat bra.

Den här dagen är för mig, idag.

Men, det var just det, vilka botemedel är det som fungerar? Eftersom jag aldrig nöjer mig med nåt så byter jag varje år och hittils har jag inte hittat nåt om är tillfredställande nog för att få kallas "bra".

Vilka mediciner använder ni? Fungerar de?

Vilka mediciner är nya på marknaden i år, har ni testat de?

Jag vet att jag inte är ensam om dessa problem :gnissla

Har fått känningar från pollen i två år nu, började bara helt plötsligt, har aldrig känt mig allergisk före det. Nu har man flyttat till Umeå, björkarnas stad, dålig plan eller?

Näe, tror inte att du ska vara extra orolig.
Jag tycker tvärtom att luften känns bättre desto längre norrut jag kommer på sommaren. Spenderade en hel del tid i Kalix vid den här tiden och frammåt ifjol, och varje gång jag var hem till Dalarna och vände så kände jag av pollen mycket mycket mer än uppe i Norrbotten.

OT:Bara det gör ju "norrland" jäkligt mkt bättre än övriga Sverige... ;)

Jag tål inte björkpollen. Ska till läkaren och få Bricanyl utskrivet sen ska jag fråga om det finns starkare allergitabletter på recept. Det som är receptfritt hjälper inte mig så mycket.

Förra året ville jag gå ut och plugga lite teori, kunde sitta ute i ca 15 min sen var den dagen förstörd.

Det positiva för oss björkpollen-allergiker är att björken blommar ej lika kraftigt varje år...så enligt experterna ska det bli bättre i vår.

Det som funkat bäst för mig är att äta lokalt odlad honung under vintern, tex i te eller på mackan. Nu är det iofs redan vår men kanske värt ett försök?

.

Jag tål inte björkpollen. Ska till läkaren och få Bricanyl utskrivet sen ska jag fråga om det finns starkare allergitabletter på recept. Det som är receptfritt hjälper inte mig så mycket.

Förra året ville jag gå ut och plugga lite teori, kunde sitta ute i ca 15 min sen var den dagen förstörd.

Det positiva för oss björkpollen-allergiker är att björken blommar ej lika kraftigt varje år...så enligt experterna ska det bli bättre i vår.
Pröva LORATHADIN ..tror det numera är receptfritt på apoteket. Jag hade massor problem förr, käkade lorathadin i två år, alla besvär försvann, kunde börja springa motionsslingor i skogen - sen tränades min astma bort, och alla alergiska besvär har försvunnit sedan jag slutade med tabletterna.

Mirakel-medel för mig ... då tog jag en tablett dagligen. Iom att jag va allergisk mot hundar också, som jag själv har.

Sen tog jag inga tabletter, och besvären kom aldrig tillbaks heller.

--

Farsgubben är läkare ..numera panchis, men fd anestesi-expert inom narkos och preparat. En kollega till honom som är forskare på karolinska tipsade om lite olika anti-histamin (histamin http://sv.wikipedia.org/wiki/Histamin) bl a lorathadin som är ett rent anti-histamin, med väldigt få bieffekter. Många som äter clarityn osv blir ju trötta, men såna biverkningar finns inte med lorathadin, och det finns helle inget kännt fall där någon skulle blivit sjuk av lorathadin heller...

Som jag ser det, så är det en "doldis" i apotekets sortiment. Apoteket rekomenderar aldrig lorathadin, det tycks aldrig nämnas som alternativ.

Last edited:
Förra veckans varma och härliga väder verkade få fart på pollen väldigt mycket.
Ögonen kliade och var röda. Och tårarna rann hela tiden.
Näsan rann och nysningarna var mååånga.
Såg ut som jag gick omkring och grinade. Så fort jag stack ut näsan utanfär dörren så blev det ännu värre. Jäkla pollen!!! :näsblod

Köpte Loratadin Hexxal på apoteket för att testa om dom funkade bättre än pillren jag hade förra året.
Dom hjälper bra. Men jag blir trött som en tok av dom. Det e som att få en stor klubba i skallen. Men hellre trött än rinnande ögon och näsa...

Våren är underbart härlig men även jobbig om man har pollenallergi...

// Lena

Jag har ätit Zyrlex (receptfritt på apoteken, men jisses vad dyra de är utan recept).
Acura Filmdrag/Cetirizin merck äter jag nu. Fungerar aningen bättre än Zyrlex.
Det som verkligen hjälper är att göra en utredning och sen ta sprutor för att bli av med allergin. Fungerar ju inte till 100% för alla, men på gräs/björk och alm LOVAR de iaf en förbättring.

Nytt på marknaden är någon sorts tablett som fungerar ung. som sprutorna. Man ökar tolleransen för det man är allergisk mot i väldigt små doser. Fördelen med dessa tabletter är att du kan behandla dej själv. Risken är att du får en allergichock på hemmaplan utan att någon övervakar dej... Jag skulle inte riskera att dö bara för att slippa ta sprutor...

/Carin

Jag påbörjade en behandling för snart två år sedan, angående just allergi.

Det är så mycket jag inte tål, så jag går och får fyra sprutor, var åttonde vecka. (har lite drygt 1,5 år kvar, sen skall ca 80% av mina besvär vara borta)

Det har blivigt en stor skillnad, slipper nu äta tabletter, det är bara vid behov jag tar några.

Våren är härlig, men även väldigt jobbig för vissa, tyvär.
//J

Jag käkar Telfast 200mg året runt, på sommar halvåret kör jag med Rhinocort nässpray också(kommer inte ihåg styrkan, Receptbelagd) Ögondroppparna har jag slutat me´det blir bara värre.

Sen kör jag 2st depomedrol sprutor varje sommar.

Funkar hyffsat men jag är ej symtomfri.:mad:

Vad är det för sprutor??

/Carin

Jag kommer inte ihåg exakt vad dem heter men jag skall beställa en imorgon.... jag skriver här sen!

Sprutorna är BRA SKIT!

(Sprutorna får du bara om du har det riktigt överjävligt!)

Ah tack för tipset IronMike, ska testa. Ja jag har också läst om den nya tabletten som ska ersätta sprutan... Som sagt, ska till läkaren på Måndag så får vi se om jag får ett spjut i rumpan :D

Efter en snabb googling så verkar det vara kortison.

Jupp, det är det. Jag har tagit dem i flera år, hjälper superbra, hade i princip inga besvär. Men min nya läkare sa att under de här åren har det kommit ett nytt preparat "aerius" som är lika bra och eftersom cortison bryter ner kalket i skelettet så är det inte så bra att ta under för lång tid.. (vilket jag då gjort..)
Det är alltså särskilt dåligt för kvinnor och särskilt om man är kaffeberoende, vilket jag är..
Så nu äter jag Aerius, vilket funkar bra i kombination med nässpray. :)

Är det inte så att de flesta olika tabletterna innehåller samma verksamma substans? Jag har för mig att det finns ett par olika. Min erfarenhet är att vissa mediciner gör en väldigt trött, kommer inte ihåg om det var Loratadin jag åt senast. Som jag skrev ovan, den lokala honungen funkade bra för mig.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg