POLL! Vilket är det bästa sport touring däcket?

Bästa sport touring däcket?

• Antal röstningar
    0

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
lös
Ska köpa nytt däck och tänkte se om ni kunde hjälpa mig välja vad jag ska ha.

Vill ha ett däck med bra våtgrepp, lång livslängd och tillräkligt med grepp för någon bandag.

Tack på förhand!

Är det någon som har någon länk till test med däcken är det också välkommet!

Metzeler Roadtec Z6 fick ju bra betyg i duells test, någon som har erfarenhet av det däcket? Hade tänkt köpa Pilot road 2, men Roadtec kanske är ett bättre val?

Vart handlar man däcken snabbt och billigt? Mcdackonline är ju givet, men såg att hojdäck.se var lite billigare ändå. Finns det ännu billigare tro?

Jag har bara testar Pilot Road 2CT´och det duger för mig.
Jag hade ett Diablo däck på min XR tidigare, fast utan Strada tillägget. Räckte för att knäskrapa med en Motard :tummenupp
Dock så höll det itne så länge som Pilot Road 2CT.

Så, min röst går till PR 2CT.
:hej

Tack för svaren och för att ni röstat. Det ser ju ut som att de flest är nöjda med Michelin.

Funderar en del på Bridgestone däcket ändå, det är väl en ganska ny modell som jag förstår med liknande teknik som Michelin, dvs hårdare i mitten. Det är kanske inte så många som hunnit testa det ännu. Är det någon som sett hur det gått för det däcket i något test mot de andra?

:tummenupp

Metzeler Roadtec Z6 fick ju bra betyg i duells test, någon som har erfarenhet av det däcket? Hade tänkt köpa Pilot road 2, men Roadtec kanske är ett bättre val?

Vart handlar man däcken snabbt och billigt? Mcdackonline är ju givet, men såg att hojdäck.se var lite billigare ändå. Finns det ännu billigare tro?

Jag kör med metzler sportec M3 fram och roadtech Z6 bak. Kan verkligen rekommendera det!

Jag körde med michelin pilot road fram förut, jag upplever hojen som betydligt mer lätt-svängd och skönare att köra nu.

Last edited:
Tror vi har en exakt likadan röstning om detta tidigare.
Det som slår en när det bara gäller tyckande (för de flesta här har ju inte kört alla däcken, och ffa inte under exakt samma förhållanden) är att alla favoriserar det som de själva har, och då de flesta är indoktrinerade i Michelinskolan så vinner... ja just det. Och det ÄR förståss ett bra däck. Inget snack om den saken.

Läser man emellertid TESTER så är det ju ofta Metzler som vinner eller/och ligger i topp med sitt gamla Z6. Likaså Bridgestones olika SpTour.däck.
Tydligen klättrade Dunlops roadsmart upp i topp i nån engelsk test om jag inte minns fel heller...
Så alternativ finns! :)

Jag kör med metzler sportec M3 fram och roadtech Z6 bak. Kan verkligen rekommendera det!

Jag körde med michelin pilot road fram förut, jag upplever hojen som betydligt mer lätt-svängd och skönare att köra nu.

Låter som en intelligent kombination! Fråga: Har du pressat hojen på bana?
Hur beter sig Z6 då? Släpper det, eller är det ff i symbios med M3:an fram?
För gata/sportig gatkörning då man ändå inte är ute på gränsen låter det iaf optimalt :tummenupp

Last edited:
Tack för svaren och för att ni röstat. Det ser ju ut som att de flest är nöjda med Michelin.

Funderar en del på Bridgestone däcket ändå, det är väl en ganska ny modell som jag förstår med liknande teknik som Michelin, dvs hårdare i mitten. Det är kanske inte så många som hunnit testa det ännu. Är det någon som sett hur det gått för det däcket i något test mot de andra?

:tummenupp

Kom att tänka på en sak.
Är det fram eller bak som du vill ha??

QUOTE]

Z6 har ju varit med länge nu och inte utan anledning. Det har ju en trevligare profil, (läs toppigare), än Pilot Road 2 Ct och åtminstone jag upplever det som mer lättsvängt och precist. Road får man många mil med samt väldigt bra våtgrepp, håller formen även efter många mil med skjuts och packning. Upplever att man "offrat" lite kulfaktor för att ha mycket gummi i backen att slita på, inte ointressant för oss som gärna kör lite långt emellanåt.

Kan inte uttala mig om de andra däcken, men är väldigt nyfiken på Dunlop trots tidigare skepsis. Bridgestone vet jag inget alls om och Pirelli,(tidigare personlig favorit), är det så länge sedan jag körde på att de erfarenheterna är inte längre relevanta.

Kommer köra denna och en bit av nästa säsong på mina Road 2, då det ligger nytt på fram och ett nytt bakdäck i reserv. Lite trögsvängda men annars bara bra, och de håller som sagt formen helt ok. Lägger dock optimistiskt rösten på Dunlop.

Det som slår en när det bara gäller tyckande (för de flesta här har ju inte kört alla däcken, och ffa inte under exakt samma förhållanden) är att alla favoriserar det som de själva har, och då de flesta är indoktrinerade i Michelinskolan så vinner... ja just det. Och det ÄR förståss ett bra däck. Inget snack om den saken.

Läser man emellertid TESTER så är det ju ofta Metzler som vinner eller/och ligger i topp med sitt gamla Z6. Likaså Bridgestones olika SpTour.däck.
Tydligen klättrade Dunlops roadsmart upp i topp i nån engelsk test om jag inte minns fel heller...

Jo, det är ju sant. Men däck är ju mer än ett test, och testen visar ju olika från tidning till tidning. :gnissla

Men, ska jag vara ärlig så köpte jag Michelin för att de är drygt 5 miljoner gånger bättre på att göra reklam för sina däck än de övriga.
Att Pilot Power och Pilot Road har två komponent technologi är väll universellt vetande.
Att någon av de övriga överhuvud taget känner till begreppet 2 komponent däck är ju frågan, för de är inte speciellt bra på att visa det i sin reklam.
De måste klargöra bättre att de också har olika gummiblandningar på däcken, och med bilder - för vem f-n har tid att läsa ett par A4 sidor med reklam, när 2 bilder gör jobbet lika bra (med liten informativ bildtext). Jag vill se uppdelningen på däcket. Att ha däck med två olika hårdheter men där bara yttersta centimetern är mjukare är helt ointressant på ett däck avsett för gata (imho). Det ska vara hårdare i mitten, men relativt snabbt bkomma över till en mjukare blandning. Ungefär så som Pilot Road 2CT (enligt deras reklam, man får väll hoppas att den är sann och att de inte tokljuger...)

Annars så är jag stort fan av Pirelli däcken, men Diablo däcken varade inte så länge att jag rekomenderar dem framför Michelin däcken när lång livslängd var ett av kriterierna.

Jaja, nog med tjat. :hihi
Jag är inte "däcks märkesbög", jag har haft Metzler, Pirelli, Bridgestone, Michelin och Dunlop på mina hojar de senaste 3 åren. Men jag har inte provat just de däcken som Met. frågade efter. :)
I grepp och känsla så har nog Pirelli varit mina favoriter. Men de håller inte så länge... :hihi

:hej

Last edited:
Jag har tidigare kört med Metzeler Roadtec Z6(dåvarande hoj Triumph Daytona T595) och är väldigt nöjd. Fungerar helt ok även på bana och håller i bättre än de flesta någonsin utnyttjar, och när de släpper kommer det relativt mjukt och kontrollerbart. Vettig livslängd på dem också. Även på min ST3 kör jag med dessa däck :) Nu kommer också de nya Roadtec Z6 Interact, de ska bli intressant att testa: http://www.metzelermoto.com/web/products/newproducts/roadtec_z6/z6_concept/default.page

Det satt Michelin Pilot Power på min 998 när jag köpte den och de fick jag inte riktigt förtroende för, de var lite lömska på gränsen. Numera kör jag med Metzeler Sportec M3 och förutom att de gör hojen lite smidigare så är karaktären densamma som med Roadtec Z6, de är relativt förutsägbara på gränsen :) Rekommenderas varmt(dock är det ju inget sporttouringdäck)!

Michelin Pilot Road 2CT har jag däremot inte testat så de kan jag inte uttala mig om.

Edit: Här köper jag mina däck till vettiga priser :tummenupp
http://www.reifenversand.com/wbc.php?sid=167547818b18&tpl=mreifen.html

Last edited:

Låter som en intelligent kombination! Fråga: Har du pressat hojen på bana?
Hur beter sig Z6 då? Släpper det, eller är det ff i symbios med M3:an fram?
För gata/sportig gatkörning då man ändå inte är ute på gränsen låter det iaf optimalt :tummenupp

Jag har inte pressat hojen på bana, jag har en väldigt mjukframgaffel som jag måste åtgärda innan jag kan pressa hojen.
Så kan tyvärr inte säga nått om det men vad jag har känt hittills har det varit väldigt positivt, hojen svänger nästan sig självt mot förut då man fick brottas i varje kurva ..

Tack för din beskrivning på teknikforumet btw .. har den utskriven :tummenupp

Nu har jag handlat däck.

Blev ett Michelin till slut. Mest för att mitt fram PilotPower rullar ett gäng mil till och jag då inte kände för att mixa tillverkare.

Måste säga att hojdäck.se har en inponerande snabb service, beställde fredagskväll och hämta idag. Mycket bra:tummenupp

Jag vet iallafall att Pilot road 2 är bäst!

Jag lämnande nämligen in hojen för service, då sa mecken att jag behövde nya däck!
Då sa jag att de skulle lägga på de bästa och när jag hämtade den hade den Pilot road 2 på:yoparty

Nädå det är kanondäck!
Hade Bridgestone Battlax 020 på original, de var olagliga efter 650-700 mil och konstant både platta i mitten och fransiga på kanterna, sen bytte jag till de här och efter 1100 mil bytte jag för att den ändå var på service:tummenupp Dessutom är det mycket bättre grepp än man kan tro, speciellt i kanterna med det mjuka gummit! Och de blev knappt platta efter 600 mil Touring heller!

Men jag har ingen erfarenhet av de andra det ska jag erkänna!
Och det är enorm skillnad mellan Pilot road 1 och 2CT!

Förresten, vad är det för skillnad mellan de olika däcken i pilot-serien, Road, Power och sport eller vad de heter?
Har de olika gummiblandningar allihop eller är det bara road 2CT som har det?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026