POLL: Vilken svensk blir först i MotoGP?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Vem av Filip Backlund eller Robert Gull blir först med att få en styrning i MotoGP?

• Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
Vem av Filip Backlund eller Robert Gull blir först med att få en styrning i MotoGP?

Sannolikheten att någon av dem får det är minst sagt minimal men det kan ändå vara kul att diskutera vem som kan tänkas få det först och varför.

Själv tror jag att båda har samma lilla chans trots att de verkar välja helt olika vägar för att nå sitt mål. Filip via Superbike och Robert via 125. Filip kör cyklar som vikt och effektmässigt liknar MotoGP-hojarna och Robert kommer att köra samma helger som MotoGP (de gånger han är med) och därmed synas mer för MotoGP-cheferna.

Lägger min röst på Backlund. Gör han bra ifrån sig i Superstock EM kanske det kan bli en styrning i WSBK eller WSS så småningom och därifrån är vägen till MotoGP inte så lång (om man presterar toppresultat).

tror på backlund för att han just kör i superbike. jävligt ung också och redan väldigt duktig.

tyvärr inte särskilt troligt att en svensk når dit, Hampuz Johansson tror jag når riktigt långt men hoppas och tror självklart på alla tre.

Hampuz på pallen på Nurburgring i sommras..

Bifogat

• hampuzpallen.jpg
    hampuzpallen.jpg
    44.8 KB · Visningar: 126
Last edited:
Gull kommer först... han kör den vanliga "3 stegs vägen" :va 125, 250, motoGP..

filip kommer ha svårt att överhuvudtaget komma till wsbk och kommer hålla på att tråckla sig in där och sen kommer det nog ta 2-3 år innan han etablerar sig där och SEN kanske..

Jag tror på Gull dels för att han körde Red Bull förra året och har fått en del erfarenhet redan och kanske ngt öga på sig också :)
Sen finns det faktiskt en till svensk kille som ska köra internationellt:

http://www.nwt.se/ArticlePages/200801/31/20080131194007_997/20080131194007_997.dbp.asp
Jag tog de två mest kända.

Robban gjorde väl inte direkt någon succé i RBR-cup?
(Säger inte att det var hans fel, vet att det var en massa strul med hojen)

Ingen av dessa två. Jag tror aldrig vi kommer få se en svensk förare i MotoGP, lika lite som vi kommer att få se en Kanadensare eller Ryss där. Det skulle i så fall vara en kille med svenska föräldrar eller ättlingar men som är uppväxt i ett annat land där attityden till motorsport är annorlunda än i Sverige.

Ingen av dessa två. Jag tror aldrig vi kommer få se en svensk förare i MotoGP, lika lite som vi kommer att få se en Kanadensare eller Ryss där. Det skulle i så fall vara en kille med svenska föräldrar eller ättlingar men som är uppväxt i ett annat land där attityden till motorsport är annorlunda.
Jag hoppas du har fel men visst är förutsättningarna för en svensk att nå hela vägen usla, precis som det är svårt för danskar att slå sig in i toppen av hockeyvärlden.

Finland är ju ett lysande exempel på hur man får in folk i diverse motorsportserier och de har knappast mer medfödd talang än vad vi svenskar har.

Den som närmast i Norden är M Kallio utan tvekan.
Så länge det inte finns en top 3 i wsbk eller 250gp kan vi nog glömma en svensk i MGP

Robert Gull har nog en större chans med tanke på att han redan har en fot inne i GP-depån. Backlund kan säkert ta sig till VM-nivå, men då i den lite lägre divisionen med WSS/WSB, som vi konnässörer fnyser åt.

Jag tog de två mest kända.

Robban gjorde väl inte direkt någon succé i RBR-cup?
(Säger inte att det var hans fel, vet att det var en massa strul med hojen)
När det funkade för Gull så visade han vad han kan och det är förmodligen oxå annledningen till det kontrakt han fått denna säsong.
Både Gull och Hampus kommer denna säsong att köra om VM poäng och det är iaf mina ögon rätt stort vad det gäller svensk RR.
Och för att undvika missförstånd så föringar jag absolut inte Backlund på ngt sätt men tror på Gull och Hampus i framtiden.

Någon som vet hur det gick för 1:an och 2:an i Red Bull Rookie-cup?
Vad ska de köra i år?

Är det team som Gull ska köra för kapabelt att ta fram hojar som det går att komma tex topp 5 på?
Pratade lite med Cajback i somras om vägen till de "stora" serierna och de team man kan köpa sig in i verkar inte ha något vidare material att erbjuda för förarna.

Ingen av dessa två. Jag tror aldrig vi kommer få se en svensk förare i MotoGP, lika lite som vi kommer att få se en Kanadensare eller Ryss där. Det skulle i så fall vara en kille med svenska föräldrar eller ättlingar men som är uppväxt i ett annat land där attityden till motorsport är annorlunda än i Sverige.

mr optimist...

Det var en sanning med modifikation, inget fel på attityden men däremot intresset för RR.
Personligen tror jag på Gull av samma orsak som alla andra.

Någon som vet hur det gick för 1:an och 2:an i Red Bull Rookie-cup?
Vad ska de köra i år?

Är det team som Gull ska köra för kapabelt att ta fram hojar som det går att komma tex topp 5 på?
Pratade lite med Cajback i somras om vägen till de "stora" serierna och de team man kan köpa sig in i verkar inte ha något vidare material att erbjuda för förarna.

Gull skall ju åka för AJO och det är ett riktigt bra team, Di Meglio som också åker för dem har ju tagit deltävlingsegrar och han skulle nog knappast sätta sig på en skräpcykel. Sen är ju risken uppenbar att Gull inte får åka med lika heta prylar men teamet har resurserna om han presterar bra.

Gull kommer köra med förra årets GP Hoj:

Robert Gull har tillsammans med Catapult Motorsport Group skrivit
kontrakt med AJO Motorsports för säsongen 2008. Robban kommer att köra IDM samt några VM race. Nytillkommet i teamet är en Derbi 125 GP, som gick i AJO Motorsports regi i VM 2007.

Gull skall ju åka för AJO och det är ett riktigt bra team, Di Meglio som också åker för dem har ju tagit deltävlingsegrar och han skulle nog knappast sätta sig på en skräpcykel. Sen är ju risken uppenbar att Gull inte får åka med lika heta prylar men teamet har resurserna om han presterar bra.
Okej :tummenupp

För att komma från wsbk till motogp måste man ju numer vara världsmästare mer eller mindre. Så för en svensk tror jag chansen den vägen är ytterst minimal.
125 och 250-vägen kommer nog fortsättningsvis vara den lättare vägen, även om chanserna är väldigt små där också.
Det är politik och sponsorer som krävs den vägen också, väldigt svårt att få åka på fabriksmateriel i 250 och bra team utan stora sponsorer och backning av dorna, som avgörs mycket från vilket land man är.
Mika hade lite flax med att hans gamla finska sponsorer är mycket gamla kompisar med Harold Bartol, tror inte han hade åkt för KTM annars.
Vägen från Ajo till KTM är nog väldigt infekterad fortfarande... :D

Jag är pessimistisk, men jag sätter mitt största hopp till Robban och håller tummarna för ett bra 2008 och att någon/några stora sponsorer får upp ögonen för honom. Med rätt pengar och team i ryggen har han alla chanser att avancera.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra