Poll: Vilken hjälm skulle du köpa idag

Vilken prisklass hamnar din nya hjälm i, oavsett märke

• Antal röstningar
    0
Jag skulle ha valt en komposithjälm som passade min skalle perfekt. Har kört med Astro RR, Viper GT och Chaser. Har prövat i stort sett alla andra märken men hittar inget som passar bättre än Chasern. Priset spelar egentligen inte någon roll. Har kvaddat de två första hjälmarna och de gjorde sitt jobb galant. Vill ha en extrahjälm likt dig och har varit runt i stan nu i förra veckan. Kollade på RX7:an men den vill inte passa min skalle, prövade även Soumy? då jag gillar deras överextrema design men den passade inte heller så nu blir det en till chaser..

Lycka till

Priset beror väldigt mycket på vad jag ska ha hjälmen till.

Vid endurokörning, där hastigheten inte är speciellt hög, skulle jag mycket väl kunna tänka mig en billigare hjälm.

Nu är vi dock på sporthoj.com så för bankörning blir det en dyrare hjälm, köpte nyligen Shoei X-spirit och är väldigt nöjd :tummenupp.

Det viktiga för mig är att hjälmen sitter bra, är lätt och känns säker.
Har mestadels kört med Shoei och gillar passformen i dessa. Provade Nolan, i jämförbar prisklass, och vart aldrig riktigt bekväm i den. Misstänker att hjälmar tillverkas efter lite olika "standardhuvuden".

/R

Skulle köpa en likadan som senast, Nolan X-Lite. Den höll då och borde nog hålla nu även OM det är en Nolan! Satt bra och skönt, har inget att klaga på.

Arai RX7 Corsair ÄR hjälmkomfort.....! :Bugar
Förhoppningsvis behöver man inte testa slagtåligheten i skarpt läge... :huvet

Ingen aning om vad jag skulle välja om jag skulle köpa nytt i år. Komposit som sitter bra på knoppen antar jag. Snålar in på flashig grafik på krukan dock...

Har alltid kört Shoei

Skulle förmodligen köpa en likadan, en Shoei XR1000. Något högt vindbrus kanske men i övrigt en kanonkruka.:tummenupp

Köper aldrig på pris, märke eller design enbart, köper en som passar mig som jag har råd med helt enkelt.
Min nuvarande är en svart AGV (tror jag) i 1500 kronorsklassen.

(fast jag hör ju inte direkt till målgruppen med min SR tror jag :) )
/D

Är sjukt nöjd med min X-Spirit, men funderar på att testa en marushin nästa gång.
En kompis köpte en Marushin som komplement till sin XR-1000 och är ganska missnöjd med den tyvärr.

Kraschar jag den jag har blir det en likadan igen, Shoei X-Spirit.
Hur röstar jag i pollen? Köpte min för knappt 3800kr men listpris i Sverige är 7650kr.

Last edited:
www.karlssonshjalmar.se

Har skitbra hjälmar för småpengar.
Gillar deras kolfiberhjälm, men har inte "testat" den i en vurpa.

Alberto hjälmen för 1195:- är en exakt kopia på Shoie.
Annan infattning till visir och inte lika bra ventilation.
Men i förhållande till pris, den absolut bästa hjälmen.. i min mening.
Har jag testat med 2 rejäla vurpor... Funkar klockrent.:)
//
Benny

Tänkte klicka 4-5000, men köpte precis en ny (till) Raid II till sambon, och den har fan gått upp till 4.200. Så jag antar att mitt självklara val Shoei XR1000 kostar över 5 kaker idagläget!

Men den blire´

Vad tråkigt. Vad är det han är missnöjd med?
Dels passformen så där ligger såklart en del av hans missnöje, men det tycker inte jag man ska sänka en viss hjälm för då det är individuellt. Detaljarbetet är på en helt annan nivå hos Shoei men det är lite upp till var och en vad man vill betala för. Däremot var ventilationen ganska långt ifrån och även visirmekanism, vindbrus och sen tror jag han klagade på viktfördelningen om jag inte minns fel.

Men ha i åtanke att han byter mellan hjälmarna titt som tätt och då blir kanske bristerna lite mer uppenbara.

Behövs det en ny hjälm så blir det en Arai Chaser igen.
Jag har inte hittat någon som sitter bättre.

Till motardåkat har jag skaffat en Fox V2 men använder den knappt då
kontrasten mot Chasern är för stor. Apropå det....vafasen skall stänklappen man har i pannan vara bra för egentligen? Allt den gör är ju att rycka och slita i hjälmen på motorvägen,:gnissla Anti-faceplant-skydd för crossbanan:va

Kör XR-1000 idag, skulle bli en likadan eller en X-Spirit.

XR1000 skulle det bli (med något coooolt mönster)
Igen...

Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken