POLL: Svemo-forum för förarna?

Bör Svemo ha ett forum för RR-förarna?

• Antal röstningar
    0
Så förarna ska rösta om hur regelboken ska se ut? Om man har svårt att få representanter för de nordiska länderna att enas om ett reglemente kan du ju försöka föreställa dej vad som hänt om varje av dessa länder först skulle ha en omröstning i varje land, för att därefter jämka ihop det till ett reglemente.......

Det var ju ett extremt sätt att tolka det på, en annan tolkade det på ett inte alls lika extremt sätt.

Om Svemo öppnar upp sina kraftigt sammansvetsade dörrar och låter medlemmarna se vad som försiggår inne hos kostymnissarna så tror jag relationen Svemo - förare skulle bli mycket bättre än vad den är idag.

Å andra sidan hör det ju nästan sport och idrott till, att klubbar/medlemmar och förbund har dåliga relationer med varandra. Kan nog inte nämna något svenskt sport/idrottsförbund som är omtyckt utav medlemmarna.

Det var ju ett extremt sätt att tolka det på, en annan tolkade det på ett inte alls lika extremt sätt.

Om Svemo öppnar upp sina kraftigt sammansvetsade dörrar och låter medlemmarna se vad som försiggår inne hos kostymnissarna så tror jag relationen Svemo - förare skulle bli mycket bättre än vad den är idag.

Å andra sidan hör det ju nästan sport och idrott till, att klubbar/medlemmar och förbund har dåliga relationer med varandra. Kan nog inte nämna något svenskt sport/idrottsförbund som är omtyckt utav medlemmarna.

Du verkar ha varit med ett tag i racing, baserat på andra inlägg. Det som förvånar mej är när du skriver "kostymnissar." Inget kunde vara mer fel. Har du träffat de som sitter i utskottet? Helt vanliga arbetare som brinner för sporten! Det brukar alltid vara minst en från utskottet på plats på varje sm-deltävling, ta chansen att snacka med dom! Framför dina synpunkter!

Man tolkar saker som man vill tolka dem så jag är inte förvånad. Sjävklart menar jag inte att vi förare ska vara med och bestämma allt men om Svemo har någon ny regel på gång som berör de flesta kan de ju kolla med oss och se vad vi tycker för att få lite extra input innan de fattar sitt beslut.

Man tolkar saker som man vill tolka dem så jag är inte förvånad. Sjävklart menar jag inte att vi förare ska vara med och bestämma allt men om Svemo har någon ny regel på gång som berör de flesta kan de ju kolla med oss och se vad vi tycker för att få lite extra input innan de fattar sitt beslut.

Du kanske vill ha typ folkomröstning, saxat från nätet:

Folkomröstningar i Sverige är bara rådgivande, politikerna kan fatta ett beslut som strider mot valresultatet, se exempelvis folkomröstningen om högertrafik. I en typ av fall är dock en svensk folkomröstning beslutande: om frågan gäller en grundlagsändring och folkomröstningen hålls i samband med ett riksdagsval, så är ett nej i folkomröstningen bindande. Någon beslutande folkomröstning har ännu aldrig hållits.

Det börjar ju iaf lukta lite typ politikerförakt och maktmissbruk i vissas inlägg.

Bilsportförbundet har ett sådant forum du efterlyser och det fungerar sådär.
Intresset är inte jättestort från medlemmarna och förbundet svarar på frågor i mån av tid.

Jag skulle hellre se att den "officiella" strukturen medlemmen-klubben-distriktet-förbundet fungerade då de som är närmast problemställningen oftast är bättre lämpade att svara på frågan.

I bilsportförbundet finns det klubbtekniker, distriktstekniker, sportgrensansvariga osv som i första hand ska användas.
När de inte kan lösa eventuella problem bör utskotten få hantera frågan.

Okej, då gör vi ett nytt försök och hoppas det passar.

Du kanske vill ha typ folkomröstning, saxat från nätet:
Jag vet vad en folkomröstning är, det vet nog de flesta, så du behöver inte klippa in saker som inte för diskussionen vidare.
För att svara på din fråga: Nej, det handlar inte om att vi ska rösta, det förstår du förhoppningsvis.
Det börjar ju iaf lukta lite typ politikerförakt och maktmissbruk i vissas inlägg.
Det tycker jag inte men även om så vore fallet skulle jag ha förståelse för det. Lite hårddraget har vi en sektion som fattar ett antal beslut varje år utan att berätta någonting om bakgrunden till besluten och vi får själva söka efter protokoll. Inte så konstigt att folk har problem med det.

Jag tror vi får baka tiden lite i stället.
Och satsa på mera samverkan mellan klubbarna, en gång så hade vi en organisation som hette roadsam om jag minns rätt, där klubbarna samarbetade vid de olika arrangemangen och en sådan organisation skulle kunna vara en kanal för utbildningar av funktionärer och förare lic kurser.
Sen tycker jag att vill man förändra något som man tycker är fel ska man i första hand göra detta genom sin klubb.
Och sedan få sin klubb att skriva en motion till sitt Distrikt,kan verka lite tungjobbat men detta är tyvärr denna prucedur som gäller idag.
Eftersom roadracingsektionen ej längre har sitt roadracingrådslag kvar länge som fanns på 90 talet där representanter från klubbarna fick ställa frågor och lämna motioner. detta hade jag velat ha tillbaka.
Stoppade faktiskt ett UEM beslut engång genom en sådan Motion.

Förarna är inte dom som sätter reglementet, det gör Svemos roadracingsektion. Tävlingsledningen har heller inget med reglementet att göra, dom tillämpar reglementet.

Soppan med superbikereglementet har blivit löjligt stor, och många tokigheter har skrivits om det. Mycket hade kunnat undvikas om man korrläst regelboken innan tryck, för en stor del bestod i rena tryckfel. Grundproblemet är dock något som ligger utanför Svemos kontroll, nämnligen att det är flera förbund som ska ha gemensamt regelverk. Sverige och danmark ville ha superstock 1000 reglemente, norge ville ha vissa undantag. Av politiska skäl blev det som norge ville i SO, men i Sverige kör vi efter SST 1000. Att sedan Pro Superbike kör med en egen variant är klantigt, men varje serie sätter sina egna regler. Det är samma med ERF, vi har egna regler för den klassen och styrs inte av Svemo.

Jag är imponerad av att du har sådan stor kunskap om allt med RR när det gäller sådanhär information :tummenupp

Sen tycker jag att vill man förändra något som man tycker är fel ska man i första hand göra detta genom sin klubb. Och sedan få sin klubb att skriva en motion till sitt Distrikt,kan verka lite tungjobbat men detta är tyvärr denna prucedur som gäller idag.
Förstår om gången är så idag men det låter sååååå 1974. Måste allt vara så konservativt?

Ibland, rätt ofta faktiskt, får jag känslan av att klubbarna, banägarna och Svemo vill ha det som det alltid har varit. De vill inte att nissar som jag ska tycka till om saker, för vad vet väl jag som de skulle kunna ha nytta av....

Hur som helst väntar jag på svar från Fredrik på Svemo.

Förarna är inte dom som sätter reglementet, det gör Svemos roadracingsektion. Tävlingsledningen har heller inget med reglementet att göra, dom tillämpar reglementet.

Soppan med superbikereglementet har blivit löjligt stor, och många tokigheter har skrivits om det. Mycket hade kunnat undvikas om man korrläst regelboken innan tryck, för en stor del bestod i rena tryckfel. Grundproblemet är dock något som ligger utanför Svemos kontroll, nämnligen att det är flera förbund som ska ha gemensamt regelverk. Sverige och danmark ville ha superstock 1000 reglemente, norge ville ha vissa undantag. Av politiska skäl blev det som norge ville i SO, men i Sverige kör vi efter SST 1000. Att sedan Pro Superbike kör med en egen variant är klantigt, men varje serie sätter sina egna regler. Det är samma med ERF, vi har egna regler för den klassen och styrs inte av Svemo.

Jag tror att mängden förare som vill ha SST1000 reglemente är väldigt begränsat. Max 4-5 förare och knapt det.

Det finns så oändligt mycket nackdelar med ett sånt reglemente att det blir för lång lista att skriva här på sporthoj.

Det verkar vara många i den här tråden som inte fattar vikten och hantering av information. Dvs ni som hävdar att svemo skall ha ett eget forum på svemos hemsida, alt inget forum alls.

Jag förstår eran tanke. " är förarna intresserade av information från Svemo så får dom baskemig ta sig in på svemos hemsida och eventuelt svemos forum".
men verkligheten fungerar inte så.

Det finns ett talesätt som lyder...
"Det spelar ingen roll om man själv har rätt och marknaden har fel.
Det är i alla fall marknaden som bestämmer".

Marknaden (förarnas vanliga vardag) är i dag van vid att bli matat med information i väldigt stor mån från kanaler där dom redan befinner sig.

Så även om Svemo skulle skapa ett helt eget forum så skulle ingen läsa på det forumet. Och då inte matas med viktig information från Svemo.

Så då gör man som resten av samhället och alla företag som har fattat det här. I stället för att tvinga sin målgrupp att komma till dom för information, så tar men informationen till målgruppen.

Alltså är den bästa lösningen att starta en egen forumdel på en plats där en stor del av målgruppen redan befinner sig. Och det behöver inte vara sporthoj.com, finns det en mera besökt plats så skulle den vara bättre.
Dock tror jag att Sporthoj.com är den största och mest lämpade forumet.

Som referens kan jag säga att SMC´s egna forum igentligen finns just här på sporthoj.com och alla instruktörer kommer åt den delen via en inställning av rättigheter från admin.
Dessutom så kan man komma åt smc´s forum via smc´s hemsida med smc´s grafikst profil mm. men det är fortfarande bara en spegling smc´s del av forumet på sporthoj.com

En liknande lösning för Svemo vore nog det bästa.

Och för er som är rädda att svemos personer inte hinner följa alla trådar och förslag mm. så är det nog inga större bekymmer. Använd forumet till det som ni hinner med och skippa resten.
Dvs. publisera information. Och om ni inte att läsa trådarna så skit i vad folk gör för inlägg efteråt. Kan inte svemo svara så gör någon annan det. Det viktiga är att informationen är publiserad där folk läser den.

Förstår om gången är så idag men det låter sååååå 1974. Måste allt vara så konservativt?

Ibland, rätt ofta faktiskt, får jag känslan av att klubbarna, banägarna och Svemo vill ha det som det alltid har varit. De vill inte att nissar som jag ska tycka till om saker, för vad vet väl jag som de skulle kunna ha nytta av....

Hur som helst väntar jag på svar från Fredrik på Svemo.

Jag delar din uppfattning att det är tungjobbat, men sätter man sej in i systemet så funkar det faktiskt. Hela systemet är ju uppbyggt efter hur roadracing var organiserat på 50-talet, med klubbar som drev egna banor. Så funkar inte världen just nu. Men bara för att det är gammalmodigt behöver man inte rasera ett regelverk fullständigt i sin iver att använda modern teknik. Allt nytt är inte enbart bra, allt gammalt är inte enbart dåligt.

Allt nytt är inte enbart bra, allt gammalt är inte enbart dåligt.
Den uppfattningen delar jag också men någonstanns måste man börja och ett litet underforum på SH som någon från Svemo besökte 1-2 gånger i veckan tror jag skulle kunna göra susen.

Jag tror precis som Eskilsson att vi kommer att ha fortsatta problem annars och förtroendet för Svemo blir ännu sämre.

Du lägger ju upp förbundets senaste protokoll sedan en tid tillbaks på SH, detta gör att dom som är lite intresserade kan klicka in och läsa, den som är väldigt intresserade som tex du, letar själv upp förbundsnyheterna.

Detta innebär ju att redan idag så förmedlar du förbundets budskap till en bredare skara genom att klistra in länkar.

Man kan nästan säga att du promotar förbundet, fast bara nästan...

Last edited:
Jag tror grundproblemet är att så få försöker hitta svaret på sin fråga i regelverket själva.
Det är mycket enklare att ställa frågan i forumet och låta någon annan leta.

En kvalificerad gissning är att 98% av frågorna löses ganska enkelt genom att vederbörande faktiskt tog sig tid och öppnade regelverket.

Jag tror grundproblemet är att så få försöker hitta svaret på sin fråga i regelverket själva.
Det är mycket enklare att ställa frågan i forumet och låta någon annan leta.

En kvalificerad gissning är att 98% av frågorna löses ganska enkelt genom att vederbörande faktiskt tog sig tid och öppnade regelverket.

Jag kan inte låta bli.....

Men vilket regelverk ska jag kolla i???

Om jag är elite-licens förare som kör 1000cc och inte har kört tävling på 4 år och inte är dagsaktuellt insatt i vad som sägs i depån men vill vara med på den tävling som genomfördes på gelleråsen 24-26 juli. Då var det kombinerad SO och SBC tävling. Jag ska nu bygga ihop min hoj och göra den klar för race. Var hittar jag då tex bestämmelser om vilken bakgrundsfärg jag ska ha på min nummerbotten? Och hur mycket min motorcykel får väga? Och var hittar jag info om vilka däck jag får köra på? Hur mycket får hojjen låta?

Lägg lite tid och försök svara på följande frågorna så får du se hur lätt det är att ta reda på.

1. Vilken bakgrundsfärg?
2. hur mycket får hojjen minst väga. Och jag vill veta antal kilo för min kawa zx10r -09?
3. Vilka däck får jag använda? (Godkända gatdäck, slicks eller mönstrade icke gatgodkända).
4. Hur mycket får hojen låta?

Om jag är elite-licens förare som kör 1000cc och inte har kört tävling på 4 år och inte är dagsaktuellt insatt i vad som sägs i depån men vill vara med på den tävling som genomfördes på gelleråsen 24-26 juli. Då var det kombinerad SO och SBC tävling. Jag ska nu bygga ihop min hoj och göra den klar för race. Var hittar jag då tex bestämmelser om vilken bakgrundsfärg jag ska ha på min nummerbotten? Och hur mycket min motorcykel får väga? Och var hittar jag info om vilka däck jag får köra på? Hur mycket får hojjen låta?

Lägg lite tid och försök svara på följande frågorna så får du se hur lätt det är att ta reda på.

1. Vilken bakgrundsfärg?
2. hur mycket får hojjen minst väga. Och jag vill veta antal kilo för min kawa zx10r -09?
3. Vilka däck får jag använda? (Godkända gatdäck, slicks eller mönstrade icke gatgodkända).

Dom frågorna är relativt lätta att hitta på www.svemo.se under regler. Så som bakgrundsfärg (Svarta siffror på vit bakgrund enligt 3.1.1.1 och 3.6.4 i NT), däck (slicks enligt 3.6.7 i NT), och ljudvolymen (95db förbipasserande enligt 3.1.2 i NT).

Vikten på hojen är inte heller så komplicerat då det står samma i reglementet för SBC och NSB/STK1000. (Homologiseringsvikten -12kg enligt 3.2.1 och 3.6.5, samt 2.7.3 i FIM STK1000).

Prioriteringsordningen är ju som det skrivits tidigare i nån tråd FIM STK1000, sen nationellt reglemente, och sist om det står något speciellt i tilläggsreglerna för just den tävlingen. Sen är det bara leta sig nedåt bland alla reglementen... Det tar tid, men det går... :)

Så egentligen inga konstigheter....

Det största problemet tycker jag är på dom punkterna där Scandinavian Open reglementet och Superbike Challenge reglementet skiljer sig åt, och man kör kombinerade SM/SO tävlingar.
Att reglementet sedan skiljer sig åt mellan SBC/NSB och PROSBK/Privatcupen är ju egentligen inga problem då det aldrig körs några kombinerade sådana tävlingar. Sen är det ju sjukt osmart, men det är ju en annan fråga... Ha ha ha

1. Vilken bakgrundsfärg?

Hur i hela friden kunde folk klara sig före internet tiden? Det måste varit helt omöjligt att veta eller få reda på hur reglementena var då, eller är det bara ren lathet nu som gör att det måste komma upp på skärmen så fort man bara tänker på det?

Nu är det ju generellt så att de flesta frågor faktiskt kan besvaras genom att läsa reglementet, dina fyra har ju bara en slamkrypare och det är vikten - om jag har fattat det rätt har Kawasucky bestämt sig för att speca tjänstevikt istället för torrvikt som alla andra till i år. Är det inte så är det inte heller en särdeles svår fråga. Du kör Pro SBK/Privatcup, ni har ett eget reglemente, det läser du. Ska du köra en SO/SM-tävling bygger du hojen efter SR.

Det som forumet skulle behövas till är ju inte såna här frågor utan diskussioner om huruvida alla ska tillåtas byta bromspump, om Quickshifter ska tillåtas och hur förbundet resonerat i ovanstående frågor. Reglementsfrågor bör du ställa till förarrepresentanten i din klubb eller bara ta en halvtimme på dass och läsa regelboken.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back