POLL: Ställer du upp som funktionär

Brukar du hjälpa till som funktionär?

• Antal röstningar
    0
Jag trodde (kanske i min enfald) att man är funktionär för att det är kul och inte för att man måste.....

Tror nog ingen funkis är där för att de "måste". Däremot så är jag inte helt säker på att alla tycker det är kul.
Har stått med folk som tycker det är kul att kolla på roadracing och som funkis får man ju se "close up racing". Sen när det händer något så står dom som fågelholkar.

Har även erfarenhet av folk som gör det för att få träna billigare. Så undantag finns.
Men jag tror nog de flesta gör det för att de tycker det är kul.

Fortsätt tro det för så är det! Nåja, åt minstånde större delen av tiden. Sedan är det skillnad på funktionär och funktionär vad gäller arbetet som läggs ner!

Att stå på postering och vifta med flaggor och prata i radio som enda uppgift är ju naturligtvis hedervärt och kräver sin tid och erfarenhet för att inte göra fel. Men den tid som tävlingsledningen lägger ner med förberedelser i upp till 1 år i förväg är en tidskrävande insats som sätter all annan insats (vad gäller tid) i skuggan.

Som alltid är det dock så att utan den lilla kuggen händer inget likväl som utan den stora kuggen händer heller inget!

Drivkraften i all idéell verksamhet MÅSTE vara kul för att man skall orka och vilja göra även det som ibland är mindre kul! Summan KUL måste dock trumfa allt annat på sikt och man måste få KUL tillräckligt ofta för att inte ledsna!

Så du har helt rätt Mossberg KUL är drivkraften även bakom funktionärernas insats likväl som förarnas!

Att jämföra Sverige med ca. 10 000 sålda hojar per år med Spanien som säljer runt 80 000 hojar/år och därmed en HELT annan sits vad gäller marknadsvärde och därmed möjlighet till sponsorer blir bara fel!

Mvh!
// Niklas
Prexis så är det, det ska vara kul och man ska känna sig uppskattad, tyvärr så händer det ibland att förare inte alls visar sin uppskattning till funkisarna, det räcker med att vinka lite och ge tummen upp för att folk ska bli glada.

Jag tror tyvärr, rätt eller fel, att många elitförare inte tycker att de ska behöva hjälpa till med något i sin klubb. De är med för att de måste och sen får det räcka.

Att de skulle ha så mycket mer att göra än oss andra köper jag inte. Vi har också familjer, företag, hus mm som ska skötas men 1-2 dagar per år kan man faktiskt masa sig till banan och hjälpa till.

LMS har ändrat till i år så att de som hjälper till som funktionärer vid ett eller flera tillfällen får träna billigare (50:- mot 250:-) vilket är bra men risken är att de som har det gott ställt köper sig "fria" och vi står där utan funktionärer. Ett bättre alternativ vore att tvinga alla medlemmar i RR-sektion att vara funktionär minst 1 gång per år. De som inte kan ställa upp på det kan klubben säkert klara sig utan.

Att stå som funktionär ger dessutom en större förståelse när man själv rejsar vilket aldrig kan vara negativt :)

...det räcker med att vinka lite och ge tummen upp för att folk ska bli glada.
Hur slut jag än är efter ett race så gör jag alltid tummen upp eller applåderar alla funktionärer runt banan. Det borde alla göra!

Last edited:
Jag tror tyvärr, rätt eller fel, att många elitförare inte tycker att de ska behöva hjälpa till med något i sin klubb. De är med för att de måste och sen får det räcka.

Att de skulle ha så mycket mer att göra än oss andra köper jag inte. Vi har också familjer, företag, hus mm som ska skötas men 1-2 dagar per år kan man faktiskt masa sig till banan och hjälpa till.

LMS har ändrat till i år så att de som hjälper till som funktionärer vid ett eller flera tillfällen får träna billigare (50:- mot 250:-) vilket är bra men risken är att de som har det gott ställt köper sig "fria" och vi står där utan funktionärer. Ett bättre alternativ vore att tvinga alla medlemmar i RR-sektion att vara funktionär minst 1 gång per år. De som inte kan ställa upp på det kan klubben säkert klara sig utan.

Att stå som funktionär ger dessutom en större förståelse när man själv rejsar vilket aldrig kan vara negativt :)

Hur slut jag än är efter ett race så gör jag alltid tummen upp eller applåderar alla funktionärer runt banan. Det borde alla göra!

Håller med till 99% för detta ser man även hos B-förarna.

Jag trodde (kanske i min enfald) att man är funktionär för att det är kul och inte för att man måste.....

Vissa inser inte att det är kul före man "tvingar" ut dom på postering, efteråt förstår som inte varför dom inte hjälper till mer. Vissa behöver lite motivering för att hjälpa till.

Självklart är det bästa om folk hjälper till för att dom vill inte för att dom måste, det är större chans att de kommer tillbaka då.

Jag jämför med MotoGP för att i relation, så är t.ex Pro Superbike det värsta vi har i Sverige. Och budget mot budget så är nog Pro Superbike-förare väldigt pressade på pengar och tid dom med. Det ÄR likartat.

Det är sedan skillnad oxå på att tävla, och att vara med i en klubb för att man måste... och att vara med i en klubb av ett privat skäl / intresse. Så som det är upplagt i Sverige så för att tävla så måste man vara med i en klubb och man pyntar den summan. Mer än så är det inte. Det saknas denna "klubbtillhörighet" ni menar... Ni vill nog snarare ha "krogklubbar", då får man mer ett måste att besöka klubben... för att träffa polarna o dricka ölen.

Och återigen, så hur många av "elit" är med i en klubb som faktiskt tillhör en bana? Och även det här med att det måste vara lokalt för att ta sig tiden. Det finns riktiga intressenter som åker land o rike runt för att vara funktionärer, det är honört! Men inget att förvänta av alla på det sättet det verkar som att man vill att det ska vara.

Realistiskt sett så är situationen som den är av en anledning... leta roten till det istället för att "påtvinga" uppgiften till sådana som utövar sporten och gör sporten till vad den är. Alla kan inte göra allt, men de som arrangerar kan göra sitt jobb eller inte.

Får ursäkta om jag låter "hård" eller nått. Såklart VILL jag ju att det ska vara så enkelt som att bara säga att elite eller andra ska vara funktionärer, men så blåögda eller vad det heter får man inte vara och tro att det ska gå så lätt.

Någon borde väl undersöka lite hur det ser ut internationellt, eller i spanien. Eller nä, egentligen inte. För där finns en traditition och mycket högre motorintresse generellt. I Sverige är motorsport "farligt" och "fult". När alla tävlingarna snart måste vara bullerfria så sänder vi ju inte direkt signaler om att sporten är någon prioritet i samhället eller ens inom motorsverige.

Med det sagt, själv så är jag gärna funktionär när jag känner att jag har tiden över och även att kroppen min håller. Den är för paj tyvärr för att slita upp hojar ur bollhav snabbt och säkert. =)

Du för ett resonemang som en som röstar blankt gör. "Det är dom andras problem, jag måste bara få köra min racing." Det är så jag läser ditt inlägg.

Cenariot som du vill ha det som utövare (vad jag kan läsa ut):
En idrottsklubb är något som är icke vinstdrivande. Alltså måste det finnas en hel del personer som ställer upp med "gratis" tid i klubben. Om LMS (tar det som exempel) hade varit ett företag med vinstintresse och avlönade personer på alla poster (eftersom ingen utövare och medlem i sporten vill hjälpa till, man är för upptagen med racingen) skulle en anmälan kosta dig 10.000(tror inte detta är en för grovt tilltagen summa). Hur många i roadracingsverige tror du hade haft råd att pynta ut dessa anmälningsavgifter? Samtidigt hade en träning på kvällen kostat 1000 kronor för 3x15-20min. Hur många hade diggat detta?

Vi säger i nästa andetag att vi vill ha många nya talanger, att sporten behöver unga, nya utövare. Vilka ska ha råd att börja och kontinuerligt hålla på med det här om vi får ditt scenario som sanning?

I ett land där arbetskraft är så otroligt dyrt och intresset för sporten är allt annat än stor tror (vet) jag att de aktiva måste hjälpa till för att få fungerande tävlingar. Eftersom vi har problem att fylla funktionärsplatserna på träning, tävling osv är det självklart att de som är aktiva medlemmar i klubben hjälper till att få det hela att gå runt. Är man inte nöjd med det tycker jag man kan starta en egen klubb och driva det oideellt och se hur det går.

Jag har en väldigt lång erfarenhet för min ålder från alla år med en morbror ute i rallyspår, rallycrosstävlingar och folkrace innan jag började RR, och den erfarenheterna säger mig bara en sak: Dom som bara tänker på sig själva förstör sporten väldigt mycket för väldigt många.

Tänk på det.

/ Jens

Har ingen licens.
Hade jag haft en bana närmre än 20mil hade jag kunnat tänka mig att ställa upp någon dag eller två och jobba. Nu lockar det inte alls att ta ledigt från jobb och åka 20mil för att jobba gratis.

Har ingen licens.
Hade jag haft en bana närmre än 20mil hade jag kunnat tänka mig att ställa upp någon dag eller två och jobba. Nu lockar det inte alls att ta ledigt från jobb och åka 20mil för att jobba gratis.
Det är fullt förståligt eftersom du inte tävlar själv, då är det lite svårt att begära att du ska ställa upp.

Vad du däremot missar är racing så nära det går att komma, roligt folk, gratis mat, kaffe, dricka, godis, glass och mycket mer! :)

Att träna/tävla är även det att ställa upp för klubbarna, det ger intäkter som gör att banhyran, sjukvård mm flyter på ekonomiskt.

Men som det ser ut nu på funkisfronten så får nog förarna och deras polare ställa upp ibland och hjälpa till med det man nu kan, det finns alltid något att göra för alla.

Håller med i allt utom att man ska tvinga folk till att ställa upp.
Däremot så skulle avgiften för att träna skilja sig mer än med 200:-
Sätt ett ännu högre pris för träningar om man inte hjälper till. De som då väljer att hellre betala en högre avgift hjälper ju klubben på ett sätt också. Man får in mer pengar.
Kan ju också ses som ett sätt att tvinga folk till att hjälpa till men valmöjligheten finns ju ändå där.

Däremot så skulle avgiften för att träna skilja sig mer än med 200:-
Sätt ett ännu högre pris för träningar om man inte hjälper till. De som då väljer att hellre betala en högre avgift hjälper ju klubben på ett sätt också. Man får in mer pengar.
Kan ju också ses som ett sätt att tvinga folk till att hjälpa till men valmöjligheten finns ju ändå där.
Fast vill man ha förare som kommer på träningen kan ju inte kostnaden vara för hög heller. Annars håller jag med dig om att tvång inte är rätt sätt att få till det på.

Fast vill man ha förare som kommer på träningen kan ju inte kostnaden vara för hög heller. Annars håller jag med dig om att tvång inte är rätt sätt att få till det på.

Vill inte att kostnaden ska vara för hög. Men jag tror att 200:- i skillnad som det är nu hos LMS är för lite. Borde vara lite högre kostnad för de som inte hjälper till. Det skulle ju kunna ge lite fler funkisar.
Det är ju en knepig balansgång som man måste få till för att det inte ska droppa folk från träningarna.
Kanske att man skulle hålla ett lägre pris för juniorer också för att få nytt blod till sporten.

Du har en poäng i ditt resonemang men det jag är lite orolig för är att vi står utan tillräckligt med funktionärer när det är dags för race om tillräckligt många köper sig fria. Å andra sidan kanske deras pengar kan användas som lön till de funktionärer som ställer upp men då är vi där igen och ska diskutera vilka i klubben som ska ha betalt eller inte osv.

Du har en poäng i ditt resonemang men det jag är lite orolig för är att vi står utan tillräckligt med funktionärer när det är dags för race om tillräckligt många köper sig fria. Å andra sidan kanske deras pengar kan användas som lön till de funktionärer som ställer upp men då är vi där igen och ska diskutera vilka i klubben som ska ha betalt eller inte osv.

Ja. En tanke var ju att kunna ersätta funkisar eventuellet med de pengarna. Men, som du skriver, då kommer ju den gamla diskussionen upp igen. Och då ska det ju tjafsas om det en del.:gnissla

Nu blev det ju inget tävlande för mig iår då tidsplaneringen sprack men jag är på allt som Falken arrangerar om inget akut kommer imellan för att jag älskar det. Kör gör jag ju onsdagar och jag vet att även vi har stora problem med att få funktionärer till träningar och till race (sällan problem att vi inte har tillräckligt för banlicensen men för att det är mindre folk än man önskar för att genomföra en tävling helt utan strul). Problemet vi märkt när man ger rabatt för hojåkare som ställer upp som funktionärer och får billigare träning är att resten av alla funktionärer har ju ingen ersättning, det blir tyvärr snedvriden belöning eftersom bandagar för bilar bara är ett fåtal men MC är ett antal. Men det är ett sätt att aktivera fler funktionärer och vi har haft det uppe oxå just för att hitta fler frivilliga.
Jag tror dock att Falken är lyckligt lottad trots allt med mängder av eldsjälar och det är ytterst sällan det är verklig kris inför träning och/eller tävlingar. Vi har väl flera hundra medlemmar och mängder av lokala sådana men bara ett par dussin som kan/vill hjälpa till och nu menar jag inte det som gnäll för många kan helt enkelt inte av olika skäl familj jobb etc men är medlemmar pga att t,ex träningarna på bana blir 50kr billigare. Och flera är medlemmar eftersom kravet finns för licensen och dom som ointe har en bana i närheten väljer den klubb de trivs med vilket innebär att klubbar ofta har flera medlemmar som inte kan ta sig till banan inom en rimlig egen tid eller kostnad.

Men alla som skriker efter fler träningsdagar kan ju fundera på sånt lite oxå, även om klubbar kan ordna fler så ökar problemet med att genomföra dessa då man måste ha funktionärer ännu oftare.

Tvingande tror jag inte funkar, måste vara frivilligt. Man måste acceptera att vissa inte kan eller vill. Att ha någon form av ersättning som gratis dagar är ett sätt men att börja ge betalt ja då blir det dyrt att köra. Detta är ett problem alla klubbar sliter med och kommer så att göra framåt oxå alldeles säkert. Vi får helt enkelt hoppas att det föds nya eldsjälar och att vi alltid kommer ha folk som ställer upp.

Last edited:
Ett alternativ saknas "ingen licens,ett par gånger per år" Jag försöker att ställa upp på Svista bara jag kan. Det är kul och jag får ju träffa såna som brinner för motor sport.

Tvingande tror jag inte funkar, måste vara frivilligt. Man måste acceptera att vissa inte kan eller vill. Att ha någon form av ersättning som gratis dagar är ett sätt men att börja ge betalt ja då blir det dyrt att köra. Detta är ett problem alla klubbar sliter med och kommer så att göra framåt oxå alldeles säkert. Vi får helt enkelt hoppas att det föds nya eldsjälar och att vi alltid kommer ha folk som ställer upp.
Håller inte riktig med om att man ska accepterar att vissa inte vill ställa upp. Det ska självklart vara upp till klubben att bestämma hurvid man ska vara tvingade eller inte. Det finns för- och nackdelar men att bara accepterar att några inte har lust, det får fetbort (som kidsen säger).

Håller inte riktig med om att man ska accepterar att vissa inte vill ställa upp. Det ska självklart vara upp till klubben att bestämma hurvid man ska vara tvingade eller inte. Det finns för- och nackdelar men att bara accepterar att några inte har lust, det får fetbort (som kidsen säger).

Hmmmmmmm...... att tvinga förare att ställa upp som funktionärer när det är ont om funktionärer..... Hmmmmmmm..... jag vet inte jag....

Enligt det resonemanget, ska man då kräva att funktionärer "ställer upp" och rejsar när det är små startfält?

Fattar inte detta att vi förare, och särskilt då vi A-förare (eller elit då fan), ska vara någon sorts syndabockar för att det är ont om funktionärer! Vad fan vore motorklubbarna utan förare! Vi förare är väldigt tacksamma för att funktionärer finns så vi kan få göra det vi tycker är kul, MEN i motsvarande grad finns det väl funktionärer (och åskådare och hangarounds) som är glada för att vi förare finns, som tömmer våra pensionskonton för att ni funktionärer ska få ha lite kul (lite överdrivet men ändå). Vi finns väl till för varandra och att vi ska ha kul tillsammans??

När jag var 16 till 20 år pluggade jag med en kille som var engagerad som funktionär i SSK, Stockholms Sportvagnsklubb. Tillsammans med honom åkte vi runt på aLLA tävlingar som de arrangerade under 5 års tid. Och vi hade KUL!!!! Det kändes som ett privilegium att få vara MED, mitt i skiten, på sådant som jag tidigare åkt land och rike runt för att bara titta på. Under de första åren jag var med var det ganska mycket funktionärer men inte så stora startfält; vi kunde vara fem-sex man på posteringarna som jobbade med startfält på 8-15 bilar.
Senare år ökade intresset, startfälten blev större, men intresset för att vara funktionär minskade. Ofta stod jag ensam på posteringen med radio, släckare och gulflagg. Jag kan faktiskt inte minnas att NÅGON tyckte att förarna hade något ansvar för funktionärsfrågan. Däremot var man tacksam när någon mek/fru/flickvän kunde hjälpa till

Vill inte att kostnaden ska vara för hög. Men jag tror att 200:- i skillnad som det är nu hos LMS är för lite. Borde vara lite högre kostnad för de som inte hjälper till. Det skulle ju kunna ge lite fler funkisar.
Det är ju en knepig balansgång som man måste få till för att det inte ska droppa folk från träningarna.
Kanske att man skulle hålla ett lägre pris för juniorer också för att få nytt blod till sporten.

Vi har sett att 200:- hjälper gott och väl. Vi har betydligt fler funkisar jämfört med tidigare år, plus att träningarna mer eller mindre alltid går med vinst.

Gustav, du har fel, juniorerna betalar lika mycket som "de vuxna" detta tack vare att det har en juniorträning var annan måndag där bara de är välkomna.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026