Poll - Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Hur ska vi *rädda sporthojen*?


  • Antal röstningar
    0

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Klass7-hojar utgör ungefär 10% av alla registrerade mc i landet. Dessvärre står de av nån anledning :va för 1/3 av alla dödsolyckor (info denna tråd) och för 50% av försäkringsbolagens kostnader (de som alls försäkrar klass7). Naturligtvis skulle väl ingen här... :7peta

Den här obalansen gör att försäkringsbolag och myndigheter börjar dra öronen åt sig. Det vet väl alla att det kan kosta vansinniga pengar att försäkra en klass7-hoj, använd sökfunktionen för exempel. Det viskas om förbud och olika slags begränsningar i maktens korridorer. ISA t.ex...som ni kan test av här!

Andra trådar har frågat vad SMC är bra för, t.ex. http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34705&highlight=SMC
Svaret är bl.a har man startat projektet "Rädda sporthojen och bevara mångfalden" för att försöka hitta på nåt sätt att slippa se sporthojen hänvisad till historen eller banorna.

Här på forumet finns ju oftast massor av mer eller mindre tokiga förslag på det mesta...så jag frågar vad ska man göra för att "rädda sporthojen"?

Edit: glömde en länk, så nu har jag stuckit ut nacken riktigt långt... :död
 
Last edited:
typ fortsätta köra sporthoj å inte klota eller skenförsäkra :tummenupp :tummenupp KAN DET BLI VÅR SNART...................................................
 
Kör man bana med reggad hoj så får man stå sitt kast och
betala själv om man kraschar. Det borde göra susen om man
kunde få alla att följa detta.
 
Uf skrev:
Kör man bana med reggad hoj så får man stå sitt kast och
betala själv om man kraschar. Det borde göra susen om man
kunde få alla att följa detta.

Där har vi pudelns kärna. Tiden när man kunde ta ut en cyklel värd 100K+ på bana och vänta sig att någon annan betalar när man klotar kommer nog aldrig tillbaks.
 
personligare försäkringar tack ,vissa element kan då inte skaffa klass 7 försäkrad på farsan, för att spela allan för polarna.

Vi har ju körkortsklassningar, men de fungerar ju inte eftersom ingen håller efter att strypningar av effekt och sådant sitter kvar i maskinerna, det gör ju det lika möjligt med klass 7 hojar för 18 åringar idag som före införandet av mellankortet, och hojarna är ännu starkare idag.

Attitydsförändring verkar stört omöjligt, se detta forum och alla tjafs med ung vs äldre.

Jag tror vi får se premiehöjningar som är enoma framöver vilket gör att vi som inte har pengar som gräs eller vill skenförsäkra kommer att få åka andra typer av hojar helt enkelt.

mao så länge inet bolagen tar tag i skenförsäkrandet så komer bara fel personer åka klass 7 framöver.
 
Last edited:
Skitenkelt.

De enda två alternativ som gäller i slutänden är ju:

ENBART trafikförsäkring eftersom vi sporthojsknuttar tycker det är okej med fusk. Halvförsäkring hade ju kunnat funka om vi inte fuska så förbannat.

Körkortsregler: en tredje körkortsklass med åldersgräns på 25. Eftersom vi fuskar med strypningar hela tiden så får det komma något mer konkret. Så länge vi får lov att strypa hojar så kommer puckade 20-åringar fuska. Och så ska mellankortet vara obligatoriskt för alla som skaffar kort. Hur rätt var det att jag fick skaffa tung hoj när jag tog lappen som 23-åring??
 
Om klass7-hojar utgör ungefär 10% av alla registrerade mc i landet och står för 50% av försäkringsbolagens kostnader blir det säkert ännu högre premier.

I framtiden får troligen ägare till klass 7 hojar betala hälften av den totala premiesumman som samtliga MC ägare betalar. Detta eftersom föräkringsbolagen vill att varje "grupp" betalar sina egna kosnader.

Det finns bara ett sätt att få ner premierna och det är att minska försäkringsbolagens kostnader =ge fan i att klota.
 
Ge försäkringsbolagen större rätt att utreda hur 'olyckan' skett.

Vissa olyckor bör man inte kunna utnyttja vagnskadeförsäkringen för.

T.ex. om någon klotat på en helt rak väg, singelolycka, dvs inget djur eller annat fordon inblandat. Då är det i de flesta fall fråga om någon slags stuntning, wheelie eller stoppie vilket inte borde vara giltigt att skadeanmäla.

Samma sak gäller då det är helt uppenbart att man kört väldigt mycket för fort, det går ju liksom att se på den krashade hojen som körts inne i stan på 50 väg om den framförts i 65 eller 140, i det senare fallet bör man enligt mig inte heller kunna utnyttja vagnskadeförsäkringen.


Så tycker jag i alla fall .....



:hej
 
Chrille skrev:
Hur rätt var det att jag fick skaffa tung hoj när jag tog lappen som 23-åring??

Jag vet inte när du tog ditt kort får jag erkänna, men när jag tog mitt fick man givetvis köra tungt som 18 åring, men det var i en lågperiod för mc-åkare i Sverige få åkte, och det var inte det måstet efter det senaste ballast på bakhjulet på den tiden så som jag upplever det idag iaf, när det är regel att ha det häftigaste så fort man kan och se upp på slangen direkt.

Det klart att tokjävlar fanns då med, men jag ser en jäkla skillnad.
 
För att få bort bankörningsvurporna ur statestiken skulle man kanske kunna lägga ett krav på arrangörerna att samtliga vurpor måste rapporteras in till försäkringsbolagen, självklart med någon form av kontroll från bolagen att detta efterlevs. Som det fungerar till viss del idag.

Sen tror jag stenhårt på det här med personlig försäkring. då finns det inga genvägar för skenförsäkring :tummenupp
Samtidigt skulle man kunna ha en skyhög självrisk första året som man senare arbetar ner i någon form av bonus system. Bara med den åtgärden borde man kunna sänka premierna rätt så kraftigt.

Det är mina gissningar i alla fall. Men vad vet jag, jag har inte vurpat på 14 år så det skulle defenetivt gynna mig :D Klåparna som åker omkring och leker/vurpar vill inte jag betala för i alla fall.
Nu menar jag dock inte några extrema åtg, försäkringsbolag bygger ju på kollektivmodellen och jag tycker fortfarande det skall fungera, men begränsa utnyttjande och lägga mer ansvar på individen.
Vad tycker ni andra?
 
Silwer skrev:
Jag vet inte när du tog ditt kort får jag erkänna, men när jag tog mitt fick man givetvis köra tungt som 18 åring, men det var i en lågperiod för mc-åkare i Sverige få åkte, och det var inte det måstet efter det senaste ballast på bakhjulet på den tiden så som jag upplever det idag iaf, när det är regel att ha det häftigaste så fort man kan och se upp på slangen direkt.

Det klart att tokjävlar fanns då med, men jag ser en jäkla skillnad.

Förbjud avbetalningsköp för folk som inte haft lappen i 5 år?? Det kanske hade gjort skillnad?
 
nu vet inte jag om jag kör en klass 7 hoj, men jag drar mitt strå till stacken genom att bara köra trafikförsäkring. även om jag köper nyare och dyrare hoj kommer jag bara att köra trafik. om jag vurpar så lagar jag kåporna med tejp, glasfiber och biltemasprayfärg. funktion före utseende :tummenupp
 
Banvurpor kan vi skita i att diskutera just nu. Det är dödsolyckor statistiken gäller och då är inte dödsolyckor med. En enda i sverige sen "allmän åkning" blev ett begrepp har jag för mig.
 
Chrille skrev:
Förbjud avbetalningsköp för folk som inte haft lappen i 5 år?? Det kanske hade gjort skillnad?


ja det käns som det måste till extrema lösningar på nåt sätt :)


Total förbud mot utlåning av hojen är en annan sak, tyvärr ger ju det problem vid försäljning.
 
Silwer skrev:
ja det käns som det måste till extrema lösningar på nåt sätt :)

....

Det hade ju fått bort folk med egoproblem, de kan köpa en rottweiler istället.

Kvar hade blivit dom som ville köra hoj, även om det fick välja billigare alternativ i början.
 
Definitionsproblem

Jåke skrev:
Klass7-hojar utgör ungefär 10% av alla registrerade mc i landet.....

Definitionsmässigt är klass 7 ett stort bekymmer då exvis en HONDA VFR 800 går i klass 7 - en ganska typisk långfärdshoj, likaså BMW k1100 med packväskor o "gubbsits".

Hur ska bågarna klassas? Är en km-försäkring med en garagemodul möjlig? Är en GPS-relaterad "black box" möjlig som registrerar de senaste tolv timmarna som bågen rullat möjlig (får inte avläsas annat än vid olycka)? Om försäkringsbolagen menade något - varför inte en partsammansatt haverikommission (för bättre utredningar om vållande och andra orsaker)?

Det verkar som om fantasin för närvarande inskränker sig till, mera olyckor - högre premier.

Lika tokigt att förs.bolagen (och vi) accepterar att de flesta bågarna stjäls på hösten när det är dags att ställa in!
 
Busafreak skrev:
Definitionsmässigt är klass 7 ett stort bekymmer då exvis en HONDA VFR 800 går i klass 7 - en ganska typisk långfärdshoj, likaså BMW k1100 med packväskor o "gubbsits".
...


Men det är fortfarande hojar som går fort och har mycket effekt. VFR med 75 hk hade varit en typisk långfärdshoj' - Nu är den "something else".
 
Busafreak skrev:
Lika tokigt att förs.bolagen (och vi) accepterar att de flesta bågarna stjäls på hösten när det är dags att ställa in!

Det är tyvärr resultatet av höga beviskrav, med både för och nackdelar.
 
Glöm nu inte bort att det är kostnaderna för personskador som är den stora boven i dramat, inte kostnaderna för "hårdvara".
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top