sandstream
Guest
Hur länge tror ni att det dröjer innan vi kan köpa 800
r i butikerna som liknar MotoGP-hojarna?
Det har ju tex ryktats att Kawasaki har en ZX-8R på gång.

Det har ju tex ryktats att Kawasaki har en ZX-8R på gång.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det hade varit coolt om de vågade avvika och producera V4Jag skulle lätt kunna tänka mig en GSV-R800 (eller om det kanske blir en radfyra, en GSX-R800)![]()
I min lilla värld så tänkte jag att de skulle lansera 800Är du själv beredd att betala för något med tydligt MotoGP arv som fortfarande inte går snabbare än en standard 1000 som kostar hälften?
I min lilla värld så tänkte jag att de skulle lansera 800r som går in prismässigt mellan dagens 600
r och 1000-kubikare.
Sen skulle de gärna få släppa någon lite värre version som kanske kostade lite mer än 1000-kubikaren och som hade lite mer godis om man tänkt sig att rejsa.
Det lär aldrig hända.I min lilla värld så tänkte jag att de skulle lansera 800r som går in prismässigt mellan dagens 600
r och 1000-kubikare.
Det får nog bli en hoj med stödhjul om Hopper ska ta hem VMDött projekt, om inte Hopper tar hem VM:et förstås![]()
Om man skall få in något som prismässigt inte ligger högre än 1L cyklarna blir GP arvet reducerat till samma CC. Att bygga något som konstruktionsmässigt liknar en Gp cykel kommer att bli dyrt även om man inte smetar på häftig fjädring/bromsar/hjul. Fungerar kanske att sälja till insöade pastafreaks men knappast till den breda massan.
Jag hoppas att det blir av men prognosen är nog rätt dyster.
Klart de kommer, bara en tidsfårga, det är ju den gylle medelvägen mellan 600 och 1000 som bara Suzuki utnyttjar med dagens 750 som ju får duktigt med ros i de flesta tester just för detta.
För dem vore det väl en naturlig utveckling att gå till 800 nu eftersom inga tävlar med 750 längre (vad jag vet)....
/N
För mig är det obegripligt att Gp-hojarna har ETT motorkoncept.
Sportigaste gathojarna ett annat. (stenålders-radfyra).
Varför i hela glödheta är inte supersporthojarna MER lika Gp-hojarna?
ALLT är ju bättre på dem.
Ni som kört en vet.
Vikt/effektförhållande. Vibrationsfri nästintill. Trevlig karaktär. osv osv.
För att de (gathojarna) per definition inte får vara "för lika" GP-hojarna för att man ska få fortsätta tävla med GP-hojarna. GP-hojarna _måste_ ju vara prototypmaskiner. Men du menade antagligen rent konceptuellt, antar jag.![]()
Skulle man tro rykten, så ligger väl Aprilia långt framme med en (modern) V-4:a
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing