POLL: Gatversioner av 800:orna?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

När kan vi köpa 800:or i butikerna?

• Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
Hur länge tror ni att det dröjer innan vi kan köpa 800:or i butikerna som liknar MotoGP-hojarna?
Det har ju tex ryktats att Kawasaki har en ZX-8R på gång.

Finns det ett stort sug? Hurs bra såldes 750 under 750-SBK eran? GSX-R är enda kvarvarande 750:n i sportsegmentet (någon som har försäljningstatistik för de olika GSXRerna?) och Fireblades insvängning mot tyngre och mer kubik talar också emot. 0,6 och 1 litersklasserna räcker nog till, behovet av mellantinget är för litet tror jag.

Kanske vågar någon tillverkare försöka slå mynt av 800:a-grejen men det är en given succé tror jag. Särskillt inte om det är tillverkaren i kön...

Tyvärr blir nog svaret aldrig.....

Ducati skulle iof kunan göra liknande deras Desmocedichi (stavning.nu?) på 800cc men de stora japanska lär inte släppa något då kunder saknas.

Är du själv beredd att betala för något med tydligt MotoGP arv som fortfarande inte går snabbare än en standard 1000 som kostar hälften?

Där byggdes ju massor SP/RR/rc30 och dyliga småseriebyggen för SBK under 80-talet och visst de är kult idag men de sålde inget vidare till gatsnubbar då helt enkelt för de kostade svin och gick inte snabbare än allt annat.

Last edited:
Har ingen koll alls på vad marknaden efterfrågar men jag tror det säljs fler 1000-kubiks sporthojar i lilla Sverige än 600:or. Men det är ju de stora marknaderna som lär avgöra hur det blir.

Jag skulle lätt kunna tänka mig en GSV-R800 (eller om det kanske blir en radfyra, en GSX-R800) :)

Jag skulle lätt kunna tänka mig en GSV-R800 (eller om det kanske blir en radfyra, en GSX-R800) :)
Det hade varit coolt om de vågade avvika och producera V4:or, men som BorisJR säger så blir det helt säkert dyrare hoj utan att du får något för det förrutom kanske att du kan få den att låta som en MotoGP-Sukka.
GSX-R800 är annars lätt: köp en 750, borra och dekaltrimma...

Är du själv beredd att betala för något med tydligt MotoGP arv som fortfarande inte går snabbare än en standard 1000 som kostar hälften?
I min lilla värld så tänkte jag att de skulle lansera 800:or som går in prismässigt mellan dagens 600:or och 1000-kubikare.
Sen skulle de gärna få släppa någon lite värre version som kanske kostade lite mer än 1000-kubikaren och som hade lite mer godis om man tänkt sig att rejsa.

De enda som gjort något på riktigt är väl Ducati som säljer en gatversion med v4 och allt?

Annars hade jag nog bara handlat nåt som stack ut som t.ex en Honda med v5 eller Yamaha med assymetrisk tändföljd.
Och så får de såklart inte kosta mer än max 20% över standard 1000.

I min lilla värld så tänkte jag att de skulle lansera 800:or som går in prismässigt mellan dagens 600:or och 1000-kubikare.
Sen skulle de gärna få släppa någon lite värre version som kanske kostade lite mer än 1000-kubikaren och som hade lite mer godis om man tänkt sig att rejsa.

Om man skall få in något som prismässigt inte ligger högre än 1L cyklarna blir GP arvet reducerat till samma CC. Att bygga något som konstruktionsmässigt liknar en Gp cykel kommer att bli dyrt även om man inte smetar på häftig fjädring/bromsar/hjul. Fungerar kanske att sälja till insöade pastafreaks men knappast till den breda massan.

Jag hoppas att det blir av men prognosen är nog rätt dyster.

Det lär aldrig hända.
Idag kostar GSX-R600 110kkr, 750 125kkr och 1000-kubikaren 135 kkr. Misstänker att det finns en del produktionskostnadsvinster (?) i nuvarande modellprogram. Att göra en 800:a V4 kan inte bli billigare och ändå skulle effekten vara lägre än 1000-kubikaren. Dött projekt, om inte Hopper tar hem VM:et förståss :) Alt. en sminkad och borrad 750.

Last edited:
Skulle kunna vara så att de kommer plocka bort 1000-kubikarna och ersätta med 800-kubikare istället. Skulle låta bättre för "våra" politiker som tjatar om kubikhysteri. Och varför inte 800 kubik passar mig perfekt :tummenupp

För mig är det obegripligt att Gp-hojarna har ETT motorkoncept.
Sportigaste gathojarna ett annat. (stenålders-radfyra).
Varför i hela glödheta är inte supersporthojarna MER lika Gp-hojarna?
Honda HAR ju f.fn V4-or och har så haft i mången god dag!

ALLT är ju bättre på dem.
Ni som kört en vet.
Vikt/effektförhållande. Vibrationsfri nästintill. Trevlig karaktär. osv osv.

Jag är besviken att vi inte har "sportigare" hojar på marknaden.

Om man skall få in något som prismässigt inte ligger högre än 1L cyklarna blir GP arvet reducerat till samma CC. Att bygga något som konstruktionsmässigt liknar en Gp cykel kommer att bli dyrt även om man inte smetar på häftig fjädring/bromsar/hjul. Fungerar kanske att sälja till insöade pastafreaks men knappast till den breda massan.

Jag hoppas att det blir av men prognosen är nog rätt dyster.

Nja - visst, OM det nu ska vara halvreplikor ja.
Men jag tycker inte det behövs. Utan håll det på samma nivå som idag, men - inför KONCEPTET.
D.v.s i allt väsentligt konstruerar man efter samma principer... men väljer alu istf magnesium, eller titan osv osv.
Gatanpassat/prisanpassat.

Last edited:
Klart de kommer, bara en tidsfårga, det är ju den gylle medelvägen mellan 600 och 1000 som bara Suzuki utnyttjar med dagens 750 som ju får duktigt med ros i de flesta tester just för detta.

För dem vore det väl en naturlig utveckling att gå till 800 nu eftersom inga tävlar med 750 längre (vad jag vet)....

/N

Klart de kommer, bara en tidsfårga, det är ju den gylle medelvägen mellan 600 och 1000 som bara Suzuki utnyttjar med dagens 750 som ju får duktigt med ros i de flesta tester just för detta.

För dem vore det väl en naturlig utveckling att gå till 800 nu eftersom inga tävlar med 750 längre (vad jag vet)....

/N

Lite synd, då just 750 hade varit ett vackert steg inom MotoGp...en så klassisk kubikgräns!
Men ok, 800 kanske är det optimala.

Jag skulle gärna se fler åtthundror. Tycker som mången ann att Suzuki gjort ett hedervärt jobb att ensamma hålla 750-fanan högt. Och som de gjort det sen! Inte bara förvaltat, utan legat i topp oxå.
Vunnit inte mindre än 2 ggr i masterbike över större cyklar. Det visar väl om nåt att 1000cc ÄR för stort/klumpigt (välj själv).

Som racehoj är min tro att 750-800cc är optimalt för en fyrtaktsmoppe. För då är det fortfarande bra med mos i hojen, men gyrokrafterna är inte så besvärliga.
Hojen blir helt enkelt mer lättsvängd, men tappar ändå inte så fruktansvärt på rakorna som en 600cc.
Skulle vara helt superbt om man började satsa på det, sen om det händer är en annan femma.

För mig är det obegripligt att Gp-hojarna har ETT motorkoncept.
Sportigaste gathojarna ett annat. (stenålders-radfyra).
Varför i hela glödheta är inte supersporthojarna MER lika Gp-hojarna?

För att de (gathojarna) per definition inte får vara "för lika" GP-hojarna för att man ska få fortsätta tävla med GP-hojarna. GP-hojarna _måste_ ju vara prototypmaskiner. Men du menade antagligen rent konceptuellt, antar jag. :)

ALLT är ju bättre på dem.
Ni som kört en vet.
Vikt/effektförhållande. Vibrationsfri nästintill. Trevlig karaktär. osv osv.

Håller med dig om att det är en motorkonfiguration jag också skulle vilja se i sportigare utförande än VF800. Vi har ju sett att folk inte är rädda för att köpa en MC som är annorlunda, men just vad gäller 600cc och 1L är det R4, L2, V2 samt Trajas trepip som utstick.

Det man kan räkna med är att en gatåkare inte vill byta bort effekt och vrid, så 800cc kommer aldrig livet ersätta 1000cc. Men nya duccen kommer ju med 1200cc, så ett scenario är att dagens 600:or blir 800:or och dagens 1000 blir 1200. Kanske inte så troligt, men ändå troligare än att 800 ersätter 1000 som gathoj.

Vad gäller miljösnack och kubikfrenesi osv, drar man en parallell till bilarna så har det faktiskt aldrig byggts så stora och starka bilar som idag, trots att man kan tycka att utvecklingen i ett miljömedvetet samhälle borde gå åt andra hållet.

För att de (gathojarna) per definition inte får vara "för lika" GP-hojarna för att man ska få fortsätta tävla med GP-hojarna. GP-hojarna _måste_ ju vara prototypmaskiner. Men du menade antagligen rent konceptuellt, antar jag. :)

Jepp - jag menade konceptuellt.

JAg vill hemskt gärna ha en rask och sportig V-4, kanske ännu hellre en V-5:a!
VF1000R var väl det senaste försöket från Honda, och det var ju på stenåldern...

Och nej - VFR800 oavsett modell kan inte kallas tillräckligt sportig med bästa vilja i hela världen. Den är en "jack of all trades - king of none"
M.a.o troligen den bästa hojen alla kategorier, om man bara fick ha EN hoj.
Men vem vill leva så?
Skulle man tro rykten, så ligger väl Aprilia långt framme med en (modern) V-4:a

Hoppas det kommer! En 800 känns som den ultimata banhojen!

Skulle man tro rykten, så ligger väl Aprilia långt framme med en (modern) V-4:a

Jaså minsann? Vad är det för rykte? Har för mig om att det snackades (byggdes några prototypmotorer) om en V4 450cc (eller 550cc) från Rotax, men de Aprilia kanske nyutvecklar en större V4:a?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!