Poll ang. hastigheter!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Frågan i pollen "Kommer hastighetssänkningarna få den effekt man förväntar sig?" är ställd ur perspektivet att man genomför FÖRÄNDRINGAR av hastigheter i ett enda syfte och att resultatet endast kan ske på ett enda sätt nämligen genom att sänka hastigheterna!

För den som är lite insatt inser man att frågan är vinklad varför svaren man får också kommer vara vinklade! En fråga som då uppstår är "vad är syftet med pollen?"

Ni som svarar/svarat på pollen och ev. inte känner till arbetet vv. gör bör också känna till att man inte bara sänker hastigheter utan även höjer dem. I rättvis anda kan jag då tycka att man skall ställa frågan på ett sådant sätt att det framgår att man gör både och ELLER rikta frågan man nu har att gälla endast de vägar där sänkning genomförts/kommer genomföras underförstått att frågan då inte handlar om alla andra vägar man gör förändringar på!

Om jag är för förändringarna? Ja men bara OM vv. kommer med rimliga/logiska förklaringar i vart och ett av fallen/vägavsnitten till varför en förändring är nödvändig nu när den inte var det från början OCH att all sänkning av hastigheterna endast är tillfällig tills de brister som finns/man har upptäckt är åtgärdade!

Mvh!
// Niklas

Generellt så är hastighetssänkingarna jag stöt på dryga o onödiga.

Det kommer att få dem som redan nu håller hastighetsbegränsningarna att sänka farten lite. Undrar om det är dem de vill komma åt? de som redan nu ger högaktningsfullt fan i vad det står på skyltarna kommer att göra det i fortsättningen också. I de senare gruppen tror jag faktiskt att man hittar de flesta olyckorna som de vill komma åt med detta, alltså kommer det inte att få den effekt de förväntar sig.

Tillfälliga hastighetsgränser fick vi 1967.... de är kvar ännu.

Den erfarenhet av alla sänkningar på alla sträckor jag sett i mitt liv med körkort, så har jag ännu inte sett en endaste sträcka där jag kännt att den varit vettig. Aldrig.

[Ja, jag tycker att hastigheten borde HÖJAS på så gott som samtliga vägsträckor i landet.]

Komiskt att de funderat på att sänka hastigheten på den lokala väg jag färdas vid varje dag. Den har inte haft en allvarlig olycka på över 10år, då en man somnade vid ratten. Ändå ska det sänkas....av principskäl!

(offtopic: kan man se gamla polls någonstanns?)

Känns som VV kastar tärning när det kommer till hastighetssättning. tvåfiliga vägar med mitträcke blir 70 medan en likadan väg på annat håll är 100. what's up with that?

Känns som VV kastar tärning när det kommer till hastighetssättning. tvåfiliga vägar med mitträcke blir 70 medan en likadan väg på annat håll är 100. what's up with that?

Jag gissar på att en Vägverksanställd ofta åker utefter 100-sträckan och därmed anser vägen säker nog.

Jag röstar för en Vägverks/NTF:s vinkling av frågan:

Vägverket går ut och genomför småskaliga förändringar för att rädda liv. Vi både höjer och sänker landets över 30 åriga hastighetsgränser för vi bryr oss om er. Kommer detta att betyda att vi lever upp i nollvisionens namn och på ett storslaget och moget sätt räddar liv eller betyder det att vi kommer att rädda miljön samtidigt som framkomligheten ökar och samtidigt minskar risken för er som vistas i trafiken att skada er?

:tungan

PS: Tro knappast att Vägverket kommer höja särskilt mycket, om dom bara syftar på sänkningar skulle alla se rött, men har man med en liten liten höjning här och där då tycker folk att det låter underbart :gnissla Jag tycker Swedies vinkling är mycket godtagbar då han har helt rätt i vad dom sysslar med.

Jag har för mig att kommande ändringar är beräknade till många många miljoner kronor enbart i omskyltning på vägarna. Detta är beräknat att spara kanske upp mot 10 liv/år.

Det värsta är att de som flera redan sagt. Dom som kör för fort kommer fortsätta att göra det. Det är dom lagliga som kommer sänka sin hastighet. Detta handlar nog enbart om pengar. Dvs finansiering till trafikpolisen. Ännu ett sätt att mjölka folk på pengar.

Jag har för mig att kommande ändringar är beräknade till många många miljoner kronor enbart i omskyltning på vägarna. Detta är beräknat att spara kanske upp mot 10 liv/år.

Det värsta är att de som flera redan sagt. Dom som kör för fort kommer fortsätta att göra det. Det är dom lagliga som kommer sänka sin hastighet. Detta handlar nog enbart om pengar. Dvs finansiering till trafikpolisen. Ännu ett sätt att mjölka folk på pengar.

Vi snackar 60 millar. Rätt mycket pengar. Skulle troligtvis varit bättre om pengarna gick till lungcancerforskning men vad gör man inte för att rädda hela 10 teoretiska människor i trafiken.

Var är pollen?

Det kanske inte kallas poll när det är en liten artikelruta på startsidan? Klickar man på "visa resultat" kommer man dock hit: http://www.sporthoj.com/index.php?do=pollresultat&pid=65

Mvh!
// Niklas

...vad gör man inte för att rädda hela 10 teoretiska människor i trafiken.

Teoretiska blir de först när de hamnat i statistiken och du/jag kan läa om dem i forumet "Minnelunden" tex.

Jag har läst flera av vv.´s underlag till hastighetsförändringarna och de har gått igenom allt väldigt grundligt och jag har än så länge inte hittat något som antyder spekulationer om att tex. skapa bättre förutsättningar för polisen att sätta fast fortkörare!

Man har för övrigt så gott det går också tagit hänsyn till att vi trafikanter också måste vänja oss och acceptera, vad nytta gör förändringarna annars!?

Att det, oavsett vad man gör, alltid finns dem som inte bryr sig är inget nytt men det är heller inget skäl att INTE göra något!

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Jag tror faktiskt att om man ser på fordonsförare i allmänhet så blir det en sänkning av hastigheten om man skyltar för lägre fart oavsett vägtyp, precis som det blir en höjning om man skyltar för högre fart.

Inte för att folk är speciellt laglydiga i allmänhet när det gäller fartgränser, inte heller för att dom tycker det är motiverat.
Helt enkelt för att behålla körkortet när du kör med "moms" eller för att det är sjukt dyrt med böterna.

Så ja, ser man på hela fordonsförarsamlingen så får man förmodligen önskad effekt.

Vissa personligheter kommer givetvis fortfarande att ignorera (alternativt addera) det som står på skyltarna.
/D

en sak ja tycker man ska göra e att när man fyller 65 skulle man tagit några körlektioner så man e lite uppdaterad. tror de hade varit bättre än o sänka hastigheten. sänker man den så blir de fler idiotomkörningar o sånt.. men detta e vaja tycker

Last edited:
Det kanske inte kallas poll när det är en liten artikelruta på startsidan? Klickar man på "visa resultat" kommer man dock hit: http://www.sporthoj.com/index.php?do=pollresultat&pid=65

Mvh!
// Niklas

Teoretiska blir de först när de hamnat i statistiken och du/jag kan läa om dem i forumet "Minnelunden" tex.

Jag har läst flera av vv.´s underlag till hastighetsförändringarna och de har gått igenom allt väldigt grundligt och jag har än så länge inte hittat något som antyder spekulationer om att tex. skapa bättre förutsättningar för polisen att sätta fast fortkörare!

Man har för övrigt så gott det går också tagit hänsyn till att vi trafikanter också måste vänja oss och acceptera, vad nytta gör förändringarna annars!?

Att det, oavsett vad man gör, alltid finns dem som inte bryr sig är inget nytt men det är heller inget skäl att INTE göra något!

Mvh!
// Niklas

Jag röstade ja för att min tolkning är att de endast vill spara 10 liv vilket jag tror det lyckas med att de samtidigt skapar massa irritation tror inte jag de bryr sig om.

//Dafe

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back