Poll angående polisjakten i Kalla fakta

Vilka av följande påståenden håller du med om.


  • Antal röstningar
    0

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
OBSERVERA! Detta är en flervalspoll!


Håll debatten i följande befintliga tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?253020-Kalla-fakta-Granskar-polisjakt-18-4-21-30-TV4

I denna tråd svarar vi bara på pollen samt motiverar svaren. Och möjligen ställer frågor vid oklarheter.

Vilka av följande påståenden håller du med om.

1.) Det var helt polisens fel att Christopher dog! Dom skulle ha avbrutit totalt och låtit Christopher komma undan.
2.) Det var helt Christophers eget fel! Han får ansvara för sina egna handlingar och polisen gjorde bara sitt jobb.
3.) Både polis och Christopher delar ansvaret.
4.) Det var en race incident, dvs bara en olycklig omständighet under jakten och både Christopher och polisen gjorde vad som även jag skulle ha gjort under omständigheterna.
5.) Polisen gjorde rätt som ville vänta in en solklar körkortsindragning före dom stoppade Christopher.
6.) Det var rätt av polisen att vänta in förstäkning innan dom försökte stoppa honom för det var solklar att en MC utan nummerplåt stannar inte frivilligt.
7.) Polisen skulle sprungit ut och plockat MC-nyckeln vid rödljuset trots att det då inte fanns tillräckligt stort brott för körkortsindragning.
8.) Polisen var mesar som inte vågade stoppa Christopher utanför MC-Donalds

Körkort eller inte så hadde grabben erfarenhet av att köra hoj. Så att Christopher aldrig skulle ha satt sig på hojen kan man ju tycka men det är lite för mycket efterklokhet och moralpolisande. Vi utgår från att han var vilken random bus-biker som helst.
 
Last edited:
Det skapades en poll förra gången. Den tråden låstes också.
 
Svarade nr3 men med vissa reservationer.
Christopher är själv vållande till olyckan, däremot är inte polisen felfri. Varför avbryter man inte när man får order från befälen, varför kör man inte med sina blåljus, missa omkörningar verkar direkt vansinniga speciellt med tanke på att man är långt efter mc'n.
 
Svårt, helt Christophers fel att han dog /efter en serie dåliga beslut) men polisen utsatte andra för en del fara som var värre än en körkortsindragning.
Får svara både 2 och 3
 
Jag tog nr 7, jag funderade mycket på nr2 oxå men eftersom det känns som polisen ska vara den VISARE mannen borde det gjort avslut innan fler brott begås. trist att se poliser invänta fler brott i hopp om att dom kan dömma denne till högre straff!
 
Solklart - Det var helt Christophers eget fel! Han får ansvara för sina egna handlingar och polisen gjorde bara sitt jobb.
 
Någon som vet vems mamma hon andra var bredvid christoffers i debatten? hennes son hade tydligen också dött när han blev jagad av polisen för typ 4år sedan? artikel eller dyl?
 
Röstade på 2:an.

7.) Polisen skulle sprungit ut och plockat MC-nyckeln vid rödljuset trots att det då inte fanns tillräckligt stort brott för körkortsindragning.

Öhm, va!? Han drog ju förbi den stillastående polisbilen i ca 200 km/h.
 
Tycker det saknas ett alternativ i pollen.
Han ägde ju inte motorcykeln, hade inget körkort.
Christoffer dog för motorcykelns ägare lät honom köra den.
 
Det var Christoffers fel, han valde att dra och gjorde en del andra tokiga beslut på vägen...

Sen kan jag ju tycka att polisen kanske borde jobba lite annorlunda och stoppa honom redan inne i stan, han hade ju trots allt redan gjort sig skyldig till brott då, och det är väl det vi har poliser till?

Trist hur som helst, jag förstår dom anhöriga som försöker hitta en syndabock, det kanske blir lättare att gå vidare då...

/ Svensken
 
3,7 och 8.

Tycker att insatsens intensitet överstiger brottets straff. Reagerade personligen på att det inte tycks förekomma några blåljus i på ett antal ställen under jakten när de borde haft dem på.
Polisen ska inte köra på det viset utan att ha målad bil eller blåljus, för andras och sin egen säkerhet.

Självklart får Christopher ta sitt ansvar i det hela men polisen kunde ingripit tidigare och skött det snyggare. 200+ i omålad bil utan blåljus i den trafiken är inte OK, lika lite som det är att köra utan KK och skylt i de hastigheterna.

Det är en tragisk historia som jag hoppas får folk att tänka efter ett par gånger innan de gör något liknande, både poliser och motorcyklister. Man ska nog inte förringa polisernas känslor i denna historian heller då de antagligen funderar väldigt mycket över sitt agerande. Spelar ingen roll om det är deras jobb eller inte, de har garanterat tänkt "tänk om..." ett flertal tillfällen.
 
Jag röstade nr 2.

Tycker det saknas ett alternativ i pollen.
Han ägde ju inte motorcykeln, hade inget körkort.
Christoffer dog för motorcykelns ägare lät honom köra den.

Hur kan det vara det? Det va ju Christoffer som valde att köra. Han hade inte behövt sätta sig på hojen bara för att han fick.
 
Kört hoj sen 81 och har aldrig behövt att samtala med polisen. Sen om det beror på laglig hastighet eller en bra gasrulle låter jag vara osagt. C och V såg det som ett race, och då accepterar jag det och röstade även så.
 
Även om polisen hade tagit Christoffer så kvarstår faktum att det handlar om e trafikförseelse. Hade han rånat en bank, mördat någon eller liknande hade ingen ifrågasatt jakten.

Polisens insats var starkt överdriven, men naturligtvis hade Christoffer själv när som helst kunnat köra in till väggrenen och gett upp. Ansvaret är självklart delat.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top