Vad betyder ett jämställt samhälle för dig?
Att alla ska ha lika mycket i plånboken den 25:e varje månad?
Jag anser inte att alla ska ha lika mycket i plånboken, och det gör troligen ingen annan heller.
1. Antal år i arbetslivet ska avspegla sig i lönekuvertet.
2. Att genom utbildning kunna utföra arbetsuppgifter som en utan utbildning inte klarar av ska avspegla sig i lönekuvertet.
3. Prestationer och resultat ska visa sig i lönekuvertet.
4. Individens drivkraft ska visa sig i lönekuvertet.
5. Hur fysiskt/psykiskt krävande arbetet är ska visa sig i lönekuvertet.
6. Etc etc...
Men jag anser i grunden att alla jobb ska vara lika värda, då man oftast väljer arbete efter individens intresse. En fiskeintresserad blir fiskar, men ska inte straffas lönemässigt i grunden för att denne inte hade IT som intresse. Sen utgår man från ovanstående punkter och sätter en individuell lön. Men att en individ ska tjäna 170.000sek om året medan en annan 1.000.000sek om året anser inte jag vara jämställt lönemässigt. Därför anser jag att med löneutvecklingen ökar även individens möjlighet att bidra till samhället. Därför är procent på inkomst ett bra sätt för beskattning. Men om det ska komma en morot som gynnar de som arbetar så ska den vara likvärdig om det är arbete den står för. En sopgubbe ska få lika mycket som en jurist eftersom båda jobbar. Det ska inte vara skillnad på om man jobbar åt kommunen eller jobbar för sig själv och sätter sin egna lön, det är ATT man arbetar som ska premieras!
Det finns väldigt många i dagens samhälle som precis klarar av att hålla sig ifrån ett liv utan socialbidrag, och dessa jobbar hårt för att vara där dom är idag. Dessa har fått en skatteminskning i form av ~800sek/mån, vilket gör dom väldigt gott i vardagen. Helt plötsligt försvinner en del av dessa 800sek i tex höjd avgift för a-kassa, nu återstår inte mycket...men lite... och visst måste det känns bra att får det! Det är bara att dom som har det svårt har fått en liten peng extra i månaden, men fått sämre villkor om bägaren rinner över och det är dags att söka bidrag för att överleva.
För en del av dem som har vart sjukskrivna har det inte heller blivit bättre. Ca 50.000 sjukskrivna personer har skickats ut i en arbetsmarknad utan arbeten. Inte för att det skulle förbättra något annat än siffrorna som det stoltseras med, och att dom har löst någon typ av problem. Det spelar ingen roll om en individ jobbat 30år och bidragit till samhället med skatt och konsumtion, för med nuvarande regering är en individ som blir sjukskriven/arbetslös inte värd ett skit, en siffra i statistiken, och den vinner man inget val på.

jag vill inte vara ovän eller dylikt ds