Politiktråden

Vad betyder ett jämställt samhälle för dig?

Att alla ska ha lika mycket i plånboken den 25:e varje månad?

Jag anser inte att alla ska ha lika mycket i plånboken, och det gör troligen ingen annan heller.

1. Antal år i arbetslivet ska avspegla sig i lönekuvertet.
2. Att genom utbildning kunna utföra arbetsuppgifter som en utan utbildning inte klarar av ska avspegla sig i lönekuvertet.
3. Prestationer och resultat ska visa sig i lönekuvertet.
4. Individens drivkraft ska visa sig i lönekuvertet.
5. Hur fysiskt/psykiskt krävande arbetet är ska visa sig i lönekuvertet.
6. Etc etc...

Men jag anser i grunden att alla jobb ska vara lika värda, då man oftast väljer arbete efter individens intresse. En fiskeintresserad blir fiskar, men ska inte straffas lönemässigt i grunden för att denne inte hade IT som intresse. Sen utgår man från ovanstående punkter och sätter en individuell lön. Men att en individ ska tjäna 170.000sek om året medan en annan 1.000.000sek om året anser inte jag vara jämställt lönemässigt. Därför anser jag att med löneutvecklingen ökar även individens möjlighet att bidra till samhället. Därför är procent på inkomst ett bra sätt för beskattning. Men om det ska komma en morot som gynnar de som arbetar så ska den vara likvärdig om det är arbete den står för. En sopgubbe ska få lika mycket som en jurist eftersom båda jobbar. Det ska inte vara skillnad på om man jobbar åt kommunen eller jobbar för sig själv och sätter sin egna lön, det är ATT man arbetar som ska premieras!

Det finns väldigt många i dagens samhälle som precis klarar av att hålla sig ifrån ett liv utan socialbidrag, och dessa jobbar hårt för att vara där dom är idag. Dessa har fått en skatteminskning i form av ~800sek/mån, vilket gör dom väldigt gott i vardagen. Helt plötsligt försvinner en del av dessa 800sek i tex höjd avgift för a-kassa, nu återstår inte mycket...men lite... och visst måste det känns bra att får det! Det är bara att dom som har det svårt har fått en liten peng extra i månaden, men fått sämre villkor om bägaren rinner över och det är dags att söka bidrag för att överleva.

För en del av dem som har vart sjukskrivna har det inte heller blivit bättre. Ca 50.000 sjukskrivna personer har skickats ut i en arbetsmarknad utan arbeten. Inte för att det skulle förbättra något annat än siffrorna som det stoltseras med, och att dom har löst någon typ av problem. Det spelar ingen roll om en individ jobbat 30år och bidragit till samhället med skatt och konsumtion, för med nuvarande regering är en individ som blir sjukskriven/arbetslös inte värd ett skit, en siffra i statistiken, och den vinner man inget val på.

Det där uttalandet är inte riktigt okej.

Jag vågar gissa att en person som lyckats komma upp sig och kämpat hårt under lång tid och har "blivit höginkomsttagare" säkerligen lyft mer än ett och två fingrar.

Vilket är djupt orättvist.

Det finns många varianter på hur man blir låg/höginkomsttagare.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg ovan:

En morot för arbetare ska vara samma för samtliga arbetare. Det är att du arbetar och inte hur mycket du tjänar på ditt arbete som ska premieras.

Men jag anser i grunden att alla jobb ska vara lika värda, då man oftast väljer arbete efter individens intresse. En fiskeintresserad blir fiskar, men ska inte straffas lönemässigt i grunden för att denne inte hade IT som intresse. Sen utgår man från ovanstående punkter och sätter en individuell lön. Men att en individ ska tjäna 170.000sek om året medan en annan 1.000.000sek om året anser inte jag vara jämställt lönemässigt. Därför anser jag att med löneutvecklingen ökar även individens möjlighet att bidra till samhället. Därför är procent på inkomst ett bra sätt för beskattning. Men om det ska komma en morot som gynnar de som arbetar så ska den vara likvärdig om det är arbete den står för. En sopgubbe ska få lika mycket som en jurist eftersom båda jobbar. Det ska inte vara skillnad på om man jobbar åt kommunen eller jobbar för sig själv och sätter sin egna lön, det är ATT man arbetar som ska premieras!

Att människor inte kan jobba med det de är intesserade av ser jag som en självklarhet. Tänk om alla ville fiska, vad händer då?

Du skriver att utbildning ska ge mer i plånboken men att juristen inte får tjäna mer än sopgubben. Förklara hur du tänker där?

En morot för arbetare ska vara samma för samtliga arbetare. Det är att du arbetar och inte hur mycket du tjänar på ditt arbete som ska premieras.

Men premien för arbete är väl pengar? Vad ska premien bestå av om inte pengar?

Olika arbete genererar olika mycket pengar, därför blir även lönen olika. Vari ligger det konstiga i det? Ska vi börja mäta i något annat än pengar? Tex svett, svordomar, dåliga ryggar?

Att människor inte kan jobba med det de är intesserade av ser jag som en självklarhet. Tänk om alla ville fiska, vad händer då?

Du skriver att utbildning ska ge mer i plånboken men att juristen inte får tjäna mer än sopgubben. Förklara hur du tänker där?

Ja, men den dag du ska välja vad du vill studera tenderar det att bli åt det håll du har ett intresse. Detta gör man i ung ålder oftast efter intresse, inte för vad man ev kommer att tjäna i framtiden.

Sopgubbe och jurist handlade om skattesänkningar, inte om inkomst.

Men premien för arbete är väl pengar? Vad ska premien bestå av om inte pengar?

Olika arbete genererar olika mycket pengar, därför blir även lönen olika. Vari ligger det konstiga i det? Ska vi börja mäta i något annat än pengar? Tex svett, svordomar, dåliga ryggar?

Mitt inlägg handlade inte om lön, utan hur vår regering väljer att fördela en skattesänkning för arbetare, till arbetare. Även sänkta skatter som absolut inte berör låginkomsttagare.

Ja, men den dag du ska välja vad du vill studera tenderar det att bli åt det håll du har ett intresse. Detta gör man i ung ålder oftast efter intresse, inte för vad man ev kommer att tjäna i framtiden.

Sopgubbe och jurist handlade om skattesänkningar, inte om inkomst.

Men vi kan inte ha en arbetsmarknad som baseras på folks intressen.
Alla små hjul måste snurra för att Sverige ska gå runt. Vad händer om ingen tycker om juridik eller att snickra?

Du skriver "2. Att genom utbildning kunna utföra arbetsuppgifter som en utan utbildning inte klarar av ska avspegla sig i lönekuvertet."

Menar du då att en jurist ska ha lägre skatt än en sopgubbe för alla år på juristlinjen?

Mångfald och olika åsikter är toppen! Men när du upprepade gånger häver ur dig faktafel så reagerar jag. Även om jag inte delar dina åsikter så respekterar jag dom, du borde behandla oss som läser dina inlägg med samma respekt och inte skriva om saker du inte vet.

att du orkar..
som jag tidigare nämnt, detta är vad jag tror, min åsikt,mina tankar och vad jag har snappat upp.. fakta fel eller inte.. alla har vi olika källor..!

men visst å du store hövdning.. jag skall bespara dig "skitsnacket"(tryck på ignoreknappen) men testa att tolka med glimten i ögat så blir det lite roligare och trevligare.. för dig, för alla !
så blodigt allvar är det la inte, eller :va

Jag har för mig att vi följer Yttrandefrihetsgrundlagen och enligt denna får jag faktiskt skriva/säga vad jag vill(nästan). den gäller iaf än så länge.. :tummenupp

ps:här får du en :krama jag vill inte vara ovän eller dylikt ds

Last edited:
Jag tycker akassan är den billigaste försäkring någonsin jag betalar ca 350kr i månaden blir jag av med arbetet under 1 år så betalar akassan ut 80 procent av min lön.
Räknat på Mc försäkring bilförsäkring osv är akassan fruktansvärt billig.
Tycker Sossarna har fegat där dom har vetat att akassan inte gick ihop men vågade inte höja hade dom höjt 20-30 kr per år så hade ingen klagat när akassan idag hade kostat 500kr.
Männiksor hade anpassat sig.

Med alliansens politik har jag fått ca 2000kr i månaden plus slopad fastighetskatt som blivit ersatt med annan skatt men spara ca 1200kr i månaden där totalt 3200kr i månaden tror jag löser de om akassan går upp ca 150kr i månaden då.

Last edited:
att du orkar..
som jag tidigare nämnt, detta är vad jag tror, min åsikt,mina tankar och vad jag har snappat upp.. fakta fel eller inte.. alla har vi olika källor..!

men visst å du store hövdning.. jag skall bespara dig "skitsnacket"(tryck på ignoreknappen) men testa att tolka med glimten i ögat så blir det lite roligare och trevligare.. för dig, för alla !
så blodigt allvar är det la inte, eller :va

Jag har för mig att vi följer Yttrandefrihetsgrundlagen och enligt denna får jag faktiskt skriva/säga vad jag vill(nästan). den gäller iaf än så länge.. :tummenupp

ps:här får du en :krama jag vill inte vara ovän eller dylikt ds

:krama

Jag tycker akassan är den billigaste försäkring någonsin jag betalar ca 350kr i månaden blir jag av med arbetet under 1 år så betalar akassan ut 80 procent av min lön.
Räknat på Mc försäkring bilförsäkring osv är akassan fruktansvärt billig.
Tycker Sossarna har fegat där dom har vetat att akassan inte gick ihop men vågade inte höja hade dom höjt 20-30 kr per år så hade ingen klagat när akassan idag hade kostat 500kr.
Männiksor hade anpassat sig.

För dina pengar du betalar till a-kassan får du vid arbetslöshet 5386sek i månaden skattat och klart. Detta ihop med grundbeloppet som du får även om du inte vart med i a-kassan blir 10.100sek efter skatt!
Är detta 80 procent av din lön?

Hade du inte betalat till a-kassan får du grundbeloppet vilket är 4787sek i månaden...

A-kassan får du bara i 300 dagar, inte 1år!

Alliansen sänkte den högsta ersättningen från 730 till 680 kronor per dag. Man kan alltså få ut max 80% av 18700 kronor per månad, det kallas för inkomsttak. Så den högsta ersättning man kan få är 14960 kronor före skatt.

Efter 200 dagar så sänker de ersättningen till 70% av inkomsttaket.

Arbetslöshetsersättning för de under 25 år som är inskrivna i den så kallade jobbgarantin sänks till 70% efter 100 dagar. Sedan till 65 % efter 200 dagar. Ändå betalar de samma avgift till försäkringen som äldre.

Med alliansens politik har jag fått ca 2000kr i månaden plus slopad fastighetskatt som blivit ersatt med annan skatt men spara ca 1200kr i månaden där totalt 3200kr i månaden tror jag löser de om akassan går upp ca 150kr i månaden då.

Ja, DU som tjänar bra tjänar 3200sek och kan tycka att a-kassan kan höjas med 150sek. Men den som inte tjänar lika bra som dig och bor i en hyreslägenhet, tror du denne tar det lika lätt och säger: Varför inte höja a-kassa med 300sek!!

Last edited:
För dina pengar du betalar till a-kassan får du vid arbetslöshet 5386sek i månaden skattat och klart. Detta ihop med grundbeloppet som du får även om du inte vart med i a-kassan blir 10.100sek efter skatt!
Är detta 80 procent av din lön?

Hade du inte betalat till a-kassan får du grundbeloppet vilket är 4787sek i månaden...

Alliansen sänkte den högsta ersättningen från 730 till 680 kronor per dag. Man kan alltså få ut max 80% av 18700 kronor per månad, det kallas för inkomsttak. Så den högsta ersättning man kan få är 14960 kronor före skatt.

Efter 200 dagar så sänker de ersättningen till 70% av inkomsttaket.

Arbetslöshetsersättning för de under 25 år som är inskrivna i den så kallade jobbgarantin sänks till 70% efter 100 dagar. Sedan till 65 % efter 200 dagar. Ändå betalar de samma avgift till försäkringen som äldre.

Ja, DU som tjänar bra tjänar 3200sek och kan tycka att a-kassan kan höjas med 150sek. Men den som inte tjänar lika bra som dig och bor i en hyreslägenhet, tror du denne tar det lika lätt och säger: Varför inte höja a-kassa med 300sek!!

Nu spelar det ingen större roll, men dina siffror är inte riktigt rätt.:

Om du har varit medlem i en a-kassa i 12 månader, och uppfyllt ett arbetsvillkor inom medlemstiden, kan du få ersättning enligt inkomstbortfallsförsäkringen. Dagpenning lämnas med 80 procent av normalinkomsten under de 200 första ersättningsdagarna. För resterande dagar i ersättningsperioden är ersättningsnivån 70 procent. Den högsta dagpenningen är då 680 kronor. Det kan du få om din genomsnittliga inkomst före arbetslösheten varit 18700 kronor eller mer

Alltså, dom 100 sista dagarna är taket 680:-

Nu spelar det ingen större roll, men dina siffror är inte riktigt rätt.:

Om du har varit medlem i en a-kassa i 12 månader, och uppfyllt ett arbetsvillkor inom medlemstiden, kan du få ersättning enligt inkomstbortfallsförsäkringen. Dagpenning lämnas med 80 procent av normalinkomsten under de 200 första ersättningsdagarna. För resterande dagar i ersättningsperioden är ersättningsnivån 70 procent. Den högsta dagpenningen är då 680 kronor. Det kan du få om din genomsnittliga inkomst före arbetslösheten varit 18700 kronor eller mer

Alltså, dom 100 sista dagarna är taket 680:-

Vart har du fått dessa siffror ifrån?

Unionen, en inkomstförsäkring och ingår i medlemskapet.

Stämmer!
Det är inte bara Unionen som har inkomstförsäkring utan fler fackförbund har det. Men det är inte arbetslöshetsförsäkringen som betalar ut dom pengarna, utan det är en tilläggsförsäkring genom förbundet.

Last edited:
Stämmer!
Det är inte bara Unionen som har inkomstförsäkring utan fler fackförbund har det. Men det är inte arbetslöshetsförsäkringen som betalar ut dom pengarna, utan det är en tilläggsförsäkring genom förbundet.

Siffrorna hämtade jag på unionens hemsida, och dom är UTAN inkomstförsäkringen.
Med inkomstförsäkringen blir det ännu mer i plånboken.
Läs mer här:https://www.unionen.se/Templates/Page____29257.aspx

Pysch skrev:
Dessutom så är ersättningen endast 5 dagar/vecka, vilket gör att 300 dagar blir närmare 18 månader.

Dessutom så är ersättningen endast 5 dagar/vecka, vilket gör att 300 dagar blir närmare 18 månader.

Tack orkade inte ens kommentera inläggen.
De ligger i en sosses natur att klaga på allt!

Hur menar du?

Från Unionen :

"Inkomstförsäkring – ett viktigt tillskott till a-kassan
Om du blir arbetslös och är med i a-kassan kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 80 procent av ersättningstaket på 18 700 kronor per månad. Det blir 14 960 kronor före skatt och ungefär 11 158 kronor efter skatt.
Allt du tjänar över 18 700 kronor är pengar som a-kassan inte ersätter – men som du som medlem, i stället kan få från Unionens inkomstförsäkring.

Inkomstförsäkringen ingår med en obligatorisk del i ditt medlemskap och kompletterar din ersättning upp till 80 procent av din inkomst upp till 36 000 kronor i månaden. Den här ersättningen från inkomstförsäkringen kan du få ut i 150 ersättningsdagar, ungefär 7 månader, även under tid då du får ett eventuellt aktivitetsstöd."

Tack orkade inte ens kommentera inläggen.
De ligger i en sosses natur att klaga på allt!

Nja, det ligger i en svensk sosses/moderats/vänsteranhängares/what ever´s natur att klaga på allt!!

Last edited:
Den som säger att den aldrig stulit ljuger. Det spelar ingen roll om det är en penna på jobbet, ett shotglas på krogen eller en påsen puttekulor när man var liten, en bilstereo eller skattefusk.

Kan vi vara överens om att det är en viss skillnad på att snatta en påse puttekulor när man är 10 och att i vuxen ålder låta staten bekosta egna utlägg på 53 000 kr? Vad säger detta om en persons karaktär tycker du?

Antingen för att dom inte vågar stå för vad dom tycker, eller för att dom inte kan argumentera för sin politiska åsikt.

I ärlighetens namn tycker jag inte att du argumenterar för din egen åsikt heller direkt. Du är väldigt bra på att klaga på andras åsikter dock, men det är inte samma sak som att tala för sin egen åsikt. Inläggen där du påtalar det fina med S politik är inte många i den här tråden. Hur kommer det sig?

Egentligen vet jag nog varför, men det vore kul att höra din version.

Alltså Pysch att gräva upp att moderaterna var emot fria måltider o sånt där trams på 40 talet är ju som att jag skulle gräva upp att sossarna böjde sig för nazisterna under 1939-1945 och lät dom använda våra järnvägar och med glädje sålde vårat stål utan restriktioner.

Det vore ju inte helt rätt av mig o säga att sossarna e nassar idag 2010 bara för det eller hur?

Moderaterna har moderniserat sig själva och rent politiskt så känns det inte som att det finns något old school högerparti längre och det är väl iofs bra, välfärd är bra MEN till en viss gräns, det måste fortf. löna sig att arbeta för guds skull.

Förklara varför det hade varit bättre om vi som skattebetalare hade varit ägare av SAAB och ev. Volvo idag? Jag var inte född då men jag har allt hört talas om varvskrisen här i GBG och det var pengar i sjön.

Förklara vad det är som moderaterna gjort som e så himla dumt under den värsta finanskrisen i mannaminne, kom ihåg mitt inlägg där jag påpekar att Sverige är ett exportberoende land. Går det dåligt i världen går det sämre för Sverige. 50% av BNP är export.

Tiv

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage