Polisjakt som ledde till olycka

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Återigen för 100e ggn. Det är utifrån denna hypotetiska situation vi diskuterat innan!!! Att polisen kör på och det skulle vara ok!

En hypotes är ett antagande om verkligheten. En hypotes är normalt bara intressant om man använder den i hypotesprövning eller hypotetisk deduktion, då man kan avgöra om hypotesen gett en sann eller falsk bild av verkligheten. Jämför även ad hoc-hypotes.

Inom matematiken brukar en hypotes benämnas förmodan eller antagande.

Se ovan

Detta skrev jag på förra sidan
Nej du har helt rätt! Sid 6 översta.
Den är bara byggd på hypotetiska antaganden, det är det som är grejen!
Har hålt med dig i allt du skrivit, men du har inte varit med när vi hade just den hypotetiskt antagna senariet att polisen skall ha rätt att köra på någon som bara smitit pga en fortkörning.
Dessutom finns det nu framtagen lagtext utifrån det hypotetiska antagandet som tog udden av diskussionen innan du mfl började anta utifrån vad som verkligen har hänt. Hoppas du förstår vad jag menar.

Detta har jag mfl försökt förklara nu på slutet!

Jovisst. Men det är ju också så att polisen i den hypotetiska situation vi pratar om faktiskt bedömt den flyende som farlig för allmänheten på grund av sin körstil eller rent allmänt det sätt han framför fordonet och då får dom genast större handlingsfrihet vad gäller att få stopp på färden. Och detta är då helt i enlighet med lagen.

Lagen är ju både glasklar och luddig.

Dom ska avbryta jakten om polisen bedömer att det finns fara för personskador om det inte är så att personen är att anse som farlig eller det finns andra särskilda skäl.
Dom ska fortsätta jakten om dom bedömer att det inte finns någon avsevärd risk för personskador.

Haken ligger just i att dom har rätt att använda dom metoder som är tillåtna enligt sin bedömning och polisen ser ju inte alltid på trafikbeteenden på samma sätt som den som eventuellt försöker fly från polisen.

Det är alltså inte uteslutet att dom gör bedömningen att personen är farlig och därför har rätt att använda prejning medelst trängning enligt lagen.

Sen blir det en fråga huruvida den bedömningen är rätt eller uppenbart felaktig. För felbedömningar gör ju även polisen.
 

Invalido

Guest
Återigen en bedömningsfråga. De FÅR göra det men självklart ökar ju då risken för att andra blir skadade vilket leder till att polisen bör ha ganska goda skäl till ett efterföljande om de inte vill torska på tjänstefel. Blir väl iofs inte gubbsen i bilen som torskar utan vakthavande som godkänt efterföljandet...

Tack...
trodde nästan at du skulle skriva att det var helt ok...
då länkar jag till en tråkig sak men fortfarande relevant sak.

http://www.expressen.se/Nyheter/dokument/1.1677457/robin-9-offer-for-polisens-farligaste-vapen

hur bra är dom på att bedömma???
eller ska man räkna med lite "svinn"


(jag drar mitt strå till stacken o håller liv i tråden)
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Fattar fortfarande inte hur du kan tolka att dom får tränga honom och att det skulle vara rättspraxis!
Ta fram en sådan dom tack!

Om man skall vränga lagen som du så skulle det vara ok för poliserna att skjuta någon bara någon gjorde motstånd vid ex gripande...


Fan gubbar! Man hinner ju inte ens med en vända på gymmet innan ni har spekulerat loss som ett par galna kaniner :huvet. Är du igång med snacket om "nedmejandet" nu igen? Suck!

Djävulens advokat hade nog spetsat till det ytterligare men tyckte inte att det behövdes.

Det du citerar är återigen bara allmänna RÅD från rikspolisstyrelsen och säger inte speciellt mycket. I användandet av dessa råd har domstolarna iofs använt dem men, som jag tror mig ha sagt innan, gjort en ganska generös tolkning av dem. I den praxis som finns har bl.a den "svårartade beskaffenheten" som smitarens brottslighet skall bedömas ha, ansetts uppfylld genom misstanke om narkotikabrott, rattfylla, vårdslöshet.

Det räcker alltså att, i fall då föraren inte har nån känd brottslighet, föraren t.ex misstänks för narkotikabrott eller rattfylla för att polisen skall få gasa satan och preja honom. Självfallet skall dock polisen först blinka, vinka, tuta, och försöka med "mjuka" metoder först. Men sen får de tamigfan tränga honom!

:6surkart
 
Last edited:

Ace1998

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
V
Hoj
ZX-6R
Ganska lång tråd och jag orkar inte läsa allt.

Min åsikt är dock enkel!
Kör man MC ska man inte vara imun mot lagen bara för att man inte vill stanna! Så väljer man att sticka, ja, då har man fan i mig gjort ett val! Sen får man ta konsekvenserna, krockar man så gör man!

Polisen ska inte få preja en MC, dock anser jag att de ska får "jaga".
Sen, hur svårt är det egentligen att köra ifrån en polisbil?

Hur skulle jag då själv göra om jag kört fort och sen fått en civil polisbil bakom mig, när jag ser körkortet försvinna ett par månader? Ja, det vet i fan! MEN, jag skulle fan ta konsekvenserna och inte gnälla om det!

Det är bara i det här landet som det alltid är någon annans fel!

/Kör på och må väl!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack...
trodde nästan at du skulle skriva att det var helt ok...
då länkar jag till en tråkig sak men fortfarande relevant sak.

http://www.expressen.se/Nyheter/dokument/1.1677457/robin-9-offer-for-polisens-farligaste-vapen

hur bra är dom på att bedömma???
eller ska man räkna med lite "svinn"


(jag drar mitt strå till stacken o håller liv i tråden)

Nej. Polisen är inte felfria vad gäller att bedöma situationen. Skulle dom vara det så skulle poliser aldrig skadas vid ingripanden och ingen tredje part skulle råka illa ut i samband med ett ingripande.
Men dom gör trots allt en bedömning även om den ibland sett i efterhand kanske inte var fullständigt korrekt. Malexander är ett annat exempel på när poliserna gjort en felaktig bedömning.

Tyvärr så tror jag att det är så att så länge som det finns dom som bryter mot lagen och väljer att ta risken att skada tredje part i sitt flyende så kommer oskyldiga att skadas. Ibland på grund av att den flyende skadar någon och ibland på grund av att någon råkar hamna ivägen för polisen. Enda sättet att garantera att ingen skadas i samband med polisinsatser är att polisen aldrig ingriper och så vill nog inte någon av oss ha det. Ett visst svinn kommer nog alltid att finnas även om det givetvis aldrig är önskvärt och är något som alltid ska undvikas.

Var det inte du som skrev för en massa inlägg sedan att du inte orkade läsa så mycket förresten? :krama

Fattar fortfarande inte hur du kan tolka att dom får tränga honom och att det skulle vara rättspraxis!
Ta fram en sådan dom tack!

Enligt den text du citerat så har dom ju rätt att använda trängning om dom bedömer att den åtgärden står i rimlig proportion till den flyendes farlighet med avseende på risker för den som blir trängd och risker för allmänheten samt hur dom bedömt körningen under flykten.

Gör dom bedömningen att den flyende är farlig får dom tränga om dom bedömer risken för skador på den dom tränger som liten i förhållande till farligheten.

Om sedan den bedömningen skulle vara korrekt är en annan fråga.
 
Last edited:

Invalido

Guest
Nej. Polisen är inte felfria vad gäller att bedöma situationen. Skulle dom vara det så skulle poliser aldrig skadas vid ingripanden och ingen tredje part skulle råka illa ut i samband med ett ingripande.
Men dom gör trots allt en bedömning även om den ibland sett i efterhand kanske inte var fullständigt korrekt. Malexander är ett annat exempel på när poliserna gjort en felaktig bedömning.

Tyvärr så tror jag att det är så att så länge som det finns dom som bryter mot lagen och väljer att ta risken att skada tredje part i sitt flyende så kommer oskyldiga att skadas. Ibland på grund av att den flyende skadar någon och ibland på grund av att någon råkar hamna ivägen för polisen. Enda sättet att garantera att ingen skadas i samband med polisinsatser är att polisen aldrig ingriper och så vill nog inte någon av oss ha det. Ett visst svinn kommer nog alltid att finnas även om det givetvis aldrig är önskvärt och är något som alltid ska undvikas.

Var det inte du som skrev för en massa inlägg sedan att du inte orkade läsa så mycket förresten? :krama
:)jo det var jag som skrev det o då va klockan mitt i natten.

tycker helt klart med att dom SKA o FÅR jaga..
men min tanke är mer var,när óch hur dom får jaga...

motorväg?? helt klart.
50 vägar?? då är nog risken ganska stor att det slutar som i länken.
vissa 70 vägar(beror ju på hur de ser ut i området)
90 vägar har oftast inte heller villaområden o hyreshus intill vägarna..

Vad är ett människoliv värt??
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Nej. Polisen är inte felfria vad gäller att bedöma situationen. Skulle dom vara det så skulle poliser aldrig skadas vid ingripanden och ingen tredje part skulle råka illa ut i samband med ett ingripande.
Men dom gör trots allt en bedömning även om den ibland sett i efterhand kanske inte var fullständigt korrekt. Malexander är ett annat exempel på när poliserna gjort en felaktig bedömning.

Tyvärr så tror jag att det är så att så länge som det finns dom som bryter mot lagen och väljer att ta risken att skada tredje part i sitt flyende så kommer oskyldiga att skadas. Ibland på grund av att den flyende skadar någon och ibland på grund av att någon råkar hamna ivägen för polisen. Enda sättet att garantera att ingen skadas i samband med polisinsatser är att polisen aldrig ingriper och så vill nog inte någon av oss ha det. Ett visst svinn kommer nog alltid att finnas även om det givetvis aldrig är önskvärt och är något som alltid ska undvikas.

Var det inte du som skrev för en massa inlägg sedan att du inte orkade läsa så mycket förresten? :krama



Enligt den text du citerat så har dom ju rätt att använda trängning om dom bedömer att den åtgärden står i rimlig proportion till den flyendes farlighet med avseende på risker för den som blir trängd och risker för allmänheten samt hur dom bedömt körningen under flykten.

Gör dom bedömningen att den flyende är farlig får dom tränga om dom bedömer risken för skador på den dom tränger som liten i förhållande till farligheten.

Om sedan den bedömningen skulle vara korrekt är en annan fråga.

Om du tolkar att personen är väldigt farlig och gjort grova brott när det gäller fortkörning o smitning, hade dom aldrig formulerat sig så, det måste du förstå!
Annars är det alltid ok att preja eller hur!
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Fattar fortfarande inte hur du kan tolka att dom får tränga honom och att det skulle vara rättspraxis!
Ta fram en sådan dom tack!

Om man skall vränga lagen som du så skulle det vara ok för poliserna att skjuta någon bara någon gjorde motstånd vid ex gripande...

Men vad är det du inte förstår??? Snacka inte om att "vränga" på nåt när du jämför att med en bil tränga in, blockera väg, trycka åt sidan=prejning medelst trängning, med att skjuta nån vid ett gripande!

Preja är INTE likamed att "meja ner" någon som du återkommer till hela tiden. Precis som att man får tacklas i hockey så betyder inte det att man får ta sats från egen bur, åka rätt över plan och brutaltackla nån i ryggen en meter från sargkanten. (Bara Per Ledin som tror att man får det).

Och JA, polisen får skjuta nån som gör motstånd vid ett gripande OM de inte lyckas ta ner honom och OM hans motstånd utsätter polis eller utomstående för fara och OM de varnat och OM det är den sista utvägen. Vad lever du i för värld, tror du att polisen till sist måste lägga händerna på ryggen och gå och käka Dounuts om en brottsling bara skriker, bråkar eller springer/flyr tillräckligt mycket????

Här har du en ganska klargörande dom från hovrätten: https://lagen.nu/dom/rh/2007:40
 

Invalido

Guest
Men vad är det du inte förstår??? Snacka inte om att "vränga" på nåt när du jämför att med en bil tränga in, blockera väg, trycka åt sidan=prejning medelst trängning, med att skjuta nån vid ett gripande!

Preja är INTE likamed att "meja ner" någon som du återkommer till hela tiden. Precis som att man får tacklas i hockey så betyder inte det att man får ta sats från egen bur, åka rätt över plan och brutaltackla nån i ryggen en meter från sargkanten. (Bara Per Ledin som tror att man får det).

Och JA, polisen får skjuta nån som gör motstånd vid ett gripande OM de inte lyckas ta ner honom och OM hans motstånd utsätter polis eller utomstående för fara och OM de varnat och OM det är den sista utvägen. Vad lever du i för värld, tror du att polisen till sist måste lägga händerna på ryggen och gå och käka Dounuts om en brottsling bara skriker, bråkar eller springer/flyr tillräckligt mycket????

Här har du en ganska klargörande dom från hovrätten: https://lagen.nu/dom/rh/2007:40
så här står det längst ner

Lagen.nu är en privat webbplats. Informationen här är inte officiell och kan vara felaktig |
:7peta
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
så här står det längst ner

Lagen.nu är en privat webbplats. Informationen här är inte officiell och kan vara felaktig |
:7peta

Japp, och du vill hellre att jag länkar till en sida som tar en hundring för att du skall kunna läsa domen i fulltext???
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
:)jo det var jag som skrev det o då va klockan mitt i natten.

tycker helt klart med att dom SKA o FÅR jaga..
men min tanke är mer var,när óch hur dom får jaga...

motorväg?? helt klart.
50 vägar?? då är nog risken ganska stor att det slutar som i länken.
vissa 70 vägar(beror ju på hur de ser ut i området)
90 vägar har oftast inte heller villaområden o hyreshus intill vägarna..

Vad är ett människoliv värt??

Jo. Jag förstod det.

Det som reglerar det är både ganska tydligt och ganska luddigt.
Tumregeln är väl i princip att dom alltid får jaga om dom bedömer nyttan med att få stopp på personen som större än dom eventuella risker ingripandet innebär.

Sett ur det perspektivet så är det svårt för dom att motivera att fortsätta jakten genom ett bostadsområde fullt med lekande barn en halvtimme före bollibompa och det är relativt lätt att motivera en fortsatt jakt om det är på en lågtraffikerad väg där risken för skador till följd av ingripandet är relativt små.

Haken i det hela är ju att det alltid handlar om vilka bedömningar som görs och ibland blir bedömningarna felaktiga. Det är väl av den anledningen som man alltid gör en utredning om någon skadats vid ett polisingripande.
Inte för att man kanske alltid får fram hur det verkligen ligger till men det visar ju i alla fall på något som visar på en föresats att utreda om bedömningarna var korrekta.
 

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
ELLER så e killen helt sjävla oskyldig som i så många andra fall där poliser provocerar och trakasserar folk.

sluta va så dömande, bara för att väga upp tänker jag därför döma grisarna i detta fall!
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Nu var du lite snett ute...
Det har framkommit att förföljandet inleddes med att en radiobil 4970, med M.K. som förare, uppmärksammade den aktuella personbilen. Patrullen kände igen bilen från andra sammanhang och den kom från ett håll, där en känd missbrukare bodde. Man beslöt att kontrollera bilen. Då hade man inget konstaterat brott. Bilen stannade emellertid inte på polismännens tecken utan körde iväg. Enligt M.K. uppkom då misstanke om narkotikabrott eller rattfylleri. Förföljandet av bilen pågick i cirka 20 minuter. Under förföljandet höll man kontakt med LKC och enligt M.K. utväxlades den trafik som skulle utväxlas. Under en period var kontakten mellan radiobilen och LKC bruten. Patrullen fick på förfrågan beslut om att använda spikmatta.

Av en bandutskrift av radiotrafiken mellan radiobilen 4970 och LKC framgår att radiobilen meddelat att de inlett ett ”efterföljande” i Välaområdet av bilen och att LKC uppfattat att det var fråga om ett ”efterföljande”. Härigenom har K.H. beslutat att tillåta det påbörjade förföljandet. Senare under kommunikationen har patrullen efterfrågat beslut om spikmatta och har fått till svar från LKC ”beslutet är taget”. K.H. har varit ansvarig för beslutet.

Vid slagning som gjordes på LKC i spaningsregistret framkom att den aktuella bilen fanns i registret, vilket, enligt K.H., innebar att det var fråga om en bil som ”användes av kriminella individer”.

Men vad är det du inte förstår??? Snacka inte om att "vränga" på nåt när du jämför att med en bil tränga in, blockera väg, trycka åt sidan=prejning medelst trängning, med att skjuta nån vid ett gripande!

Preja är INTE likamed att "meja ner" någon som du återkommer till hela tiden. Precis som att man får tacklas i hockey så betyder inte det att man får ta sats från egen bur, åka rätt över plan och brutaltackla nån i ryggen en meter från sargkanten. (Bara Per Ledin som tror att man får det).

Och JA, polisen får skjuta nån som gör motstånd vid ett gripande OM de inte lyckas ta ner honom och OM hans motstånd utsätter polis eller utomstående för fara och OM de varnat och OM det är den sista utvägen. Vad lever du i för värld, tror du att polisen till sist måste lägga händerna på ryggen och gå och käka Dounuts om en brottsling bara skriker, bråkar eller springer/flyr tillräckligt mycket????

Här har du en ganska klargörande dom från hovrätten: https://lagen.nu/dom/rh/2007:40
 
Last edited:

Invalido

Guest
Jo. Jag förstod det.

Det som reglerar det är både ganska tydligt och ganska luddigt.
Tumregeln är väl i princip att dom alltid får jaga om dom bedömer nyttan med att få stopp på personen som större än dom eventuella risker ingripandet innebär.

Sett ur det perspektivet så är det svårt för dom att motivera att fortsätta jakten genom ett bostadsområde fullt med lekande barn en halvtimme före bollibompa och det är relativt lätt att motivera en fortsatt jakt om det är på en lågtraffikerad väg där risken för skador till följd av ingripandet är relativt små.

Haken i det hela är ju att det alltid handlar om vilka bedömningar som görs och ibland blir bedömningarna felaktiga. Det är väl av den anledningen som man alltid gör en utredning om någon skadats vid ett polisingripande.
Inte för att man kanske alltid får fram hur det verkligen ligger till men det visar ju i alla fall på något som visar på en föresats att utreda om bedömningarna var korrekta.
e med på vad du menar.
men jag tycker det kvittar vem som har rätt eller fel.
skiter också i hur många utredningar dom gör efteråt.

när en 3e part ligger död på marken är det försent.

altså får man tänka innan... min åsikt.

Japp, och du vill hellre att jag länkar till en sida som tar en hundring för att du skall kunna läsa domen i fulltext???

Behåller mina åsikter kring den domen för mig själv...
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om du tolkar att personen är väldigt farlig och gjort grova brott när det gäller fortkörning o smitning, hade dom aldrig formulerat sig så, det måste du förstå!
Annars är det alltid ok att preja eller hur!

Jag säger inte att jag gör någon bedömning. Det är poliserna på plats och ytters deras befäl som gör bedömningen utifrån den information denna får in och eftersom det handlar om subjektiva bedömningar utförda av människor så finns det en risk för att missbedömningar görs.
Anledningen till att man har skrivit riktlinjerna på det sätt det är skrivet är att det trots allt inte går att detaljstyra exakt under vilka omständigheter man får jaga och när man måste avbryta jakten utan det måste handla om bedömningar från fall till fall.

Har yttre befäl gjort bedömningen att jakten skall fortsätta då denne anser att riskerna är mindre än nyttan så får ju poliserna fortsätta jakten och eventuellt använda trängning.
Om sedan vakthavande befäls bedömning är uppenbart felaktig så får man väl i så fall hoppas att det kommer fram i den efterföljande utredningen.

Min poäng är egentligen bara att det finns fall där man anser att vissa åtgärder är nödvändiga även om vi som läser om samma situation i efterhand kanske inte håller med om det. Exakt vad dom grundade sina bedömningar på är inget som vi egentligen vet.

Att sedan praxis säger att dom ofta släpper iväg flyende MC pga just riskerna betyder inte att dom inte får använda hårdare metoder om dom anser att detta är nödvändigt.
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Nu var du lite snett ute...
Det har framkommit att förföljandet inleddes med att en radiobil 4970, med M.K. som förare, uppmärksammade den aktuella personbilen. Patrullen kände igen bilen från andra sammanhang och den kom från ett håll, där en känd missbrukare bodde. Man beslöt att kontrollera bilen. Då hade man inget konstaterat brott. Bilen stannade emellertid inte på polismännens tecken utan körde iväg. Enligt M.K. uppkom då misstanke om narkotikabrott eller rattfylleri. Förföljandet av bilen pågick i cirka 20 minuter. Under förföljandet höll man kontakt med LKC och enligt M.K. utväxlades den trafik som skulle utväxlas. Under en period var kontakten mellan radiobilen och LKC bruten. Patrullen fick på förfrågan beslut om att använda spikmatta.

Av en bandutskrift av radiotrafiken mellan radiobilen 4970 och LKC framgår att radiobilen meddelat att de inlett ett ”efterföljande” i Välaområdet av bilen och att LKC uppfattat att det var fråga om ett ”efterföljande”. Härigenom har K.H. beslutat att tillåta det påbörjade förföljandet. Senare under kommunikationen har patrullen efterfrågat beslut om spikmatta och har fått till svar från LKC ”beslutet är taget”. K.H. har varit ansvarig för beslutet.

Vid slagning som gjordes på LKC i spaningsregistret framkom att den aktuella bilen fanns i registret, vilket, enligt K.H., innebar att det var fråga om en bil som ”användes av kriminella individer”.

Med risk för att låta besserwisser men: Skit i tingsrättens dom (de vet inte vad det handlar om eftersom det bara sitter politiskt tillsatta idioter där), stirra dig inte blind på sakförhållandena, utan fokusera på hovrättens domskäl.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Äsch, vore ju skitsmart av polisen att hårdskriva förbud att jaga i tätorter, villaområden m.m. Kalasfint frikort för alla som vill komma undan.

Väx upp nu. Polisen är, tro det eller ej, människor och är som sådana behäftade med fel. Skillnaden mot många andra människor är att de emellanåt kan behöva göra bedömningar som kan vara skillnaden mellan liv och död. När de gör felbedömningar kan liv spillas. Det har hänt, och kommer att hända igen.

Vill du sitta på hojen framför dom när de gör felbedömningen, eller är det kanske säkrare att stanna? :gnissla
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top