Vilken jäkla långkörare den här tråden blev!
hur gick det med tanten vid kanten som kanske blir överkörd nästa gång
polisen vill visa sig på styvalinan
Finns ingen lagtext i tråden som ger stöd åt någons åsikt. Däremot finns det en föreskrift och allmänna råd om hur polisen BÖR använda prejning, spikmatta m.m. Och koppla det till praxis så ser du att polisen i stort sett har fritt tolkningsutrymme avseende föreskrifterna.
FAP som reglerar själva efterföljandet.
http://www.polisen.se/Global/www o...8_6[1].pdf
Antar att det var denna du hittade!
Ja allt är fritt i Polisens tolkning. Lite det som allt har handlat om också hypotetiskt... Att Poliserna alltid slingrar sig undan och inte tar ansvar när dom gjort fel. Men tolkningen är ju inte så svår...
Dom gör ett jobb och deras jobb innebär att dom skall hålla sig till/upprätthålla reglerna, medans tjuvar och banditer spelar utanför reglerna!
4 § Händelseförloppet vid förföljande eller prejning genom trängning och
vakthavande polisbefälets ledning ska dokumenteras. En kopia av dokumentationen
i ärendet, ska omgående skickas till Rikspolisstyrelsen.
Allmänna råd
I fall av förföljande eller prejning genom trängning är det särskilt
viktigt att syftet med åtgärden alltid vägs mot de risker som den kan
komma att medföra. Hänsyn måste därför tas till såväl förare som
passagerare i fordonet och till personer som kan befinna sig i närheten
av insatsen. Andra omständigheter som i sammanhanget kan ha
betydelse är t.ex. vägens beskaffenhet, väderleksförhållanden, väglaget,
trafikintensitet, tid på dygnet och bebyggelse längs vägsträckan.
3
RPSFS 2008:6
Ett förföljande som innebär risk för olycka är i allmänhet inte befogat.
Under förutsättning att förföljandet inte framkallar någon eller
endast ringa fara för andra personer kan åtgärden vara motiverad, om
den flyende genom visad brottslighet eller av annan anledning är att
anse som farlig för andra människors liv eller hälsa. Är den flyendes
farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet,
bör förföljandet avbrytas så snart det innebär fara för att någon
skadas.
Det vakthavande polisbefälet bör, med kontinuerlig inrapportering
kring förföljandet som underlag, löpande bedöma om det mot bakgrund
av trafiksituationen och beslutsunderlaget i övrigt – bl.a. den
undflyende förarens farlighet, den brottsmisstanke som riktas mot
denne, vad som i övrigt är känt om föraren - sammantaget kan anses
försvarligt att fortsätta ett förföljande, om detta ska avbrytas, övergå i
ett efterföljande (riktad spaning) eller om tekniska hjälpmedel ska
användas för att stoppa fordonet. Så snart olycksrisken bedöms kunna
bli för stor bör förföljandet avbrytas.
I situationer där det finns anledning att anta att en angränsande polismyndighet
kan komma att beröras av en insats bör i protokollet
antecknas tidpunkten när denna underrättades och, i förekommande
fall, när den övertog ledningen av insatsen.