Polisjakt i Lomma

Jag såg nog 5 gamla amerikanare med motorhuven öppen stående längs kilometern mellan de två garagen. När det var powermeet i Västerås brukade det alltid stå ett par längs motorvägen som vädrade motorn med.

Finns mängder med orsaker, men den överlägset vanligaste är kylproblem på grund av

1) Vattenpump med sextio år / hundra tusen mil på nacken, som inte pumpar ens hälften av en ny pump

2) Kylare full av klet och beläggningar från sextio år / hundra tusen mil

3) Fläkt styrd av mekanisk slirkoppling som inte längre fungerar som den ska

Fräsch vattenpump (gärna av modern högflödesvariant), fräsch aluminiumkylare och termostatstyrd elfläkt brukar göra susen.
 
Apropå cruising och gamla bilar. Det var crusinghelg här i byn när jag flyttade till det nya garaget. Jag såg nog 5 gamla amerikanare med motorhuven öppen stående längs kilometern mellan de två garagen. När det var powermeet i Västerås brukade det alltid stå ett par längs motorvägen som vädrade motorn med.
För att inte tala om när man hamnar bakom en när man kör hoj och börjar må illa av all bensin de inte förbränner.

Varför är de i så dåligt skick så ofta?

För att det kräver lite mer av ägaren. Underhåll är okänt, det räcker att ha ”köpt” något så slipper man göra mer.

Därför rekommenderar jag en ny Toyota till alla som känner att de borde fråga om bilval.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Finns mängder med orsaker, men den överlägset vanligaste är kylproblem på grund av

1) Vattenpump med sextio år / hundra tusen mil på nacken, som inte pumpar ens hälften av en ny pump

2) Kylare full av klet och beläggningar från sextio år / hundra tusen mil

3) Fläkt styrd av mekanisk slirkoppling som inte längre fungerar som den ska

Fräsch vattenpump (gärna av modern högflödesvariant), fräsch aluminiumkylare och termostatstyrd elfläkt brukar göra susen.

Kostnad, kanske tom under 10’ för hela kitet? Och så slipper man kylproblem resten av bilens livstid. Och ett renoveringskit till en Holley, någon hundring?

Lite som de där som kör med utslitna kinadäck på en lite äldre superbil typ C63 eller M5 (som ryker olja).
Vafan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Därför rekommenderar jag en ny Toyota till alla som känner att de borde fråga om bilval.
Det gjorde jag till en kollega och den funkade inte alls lika bra som hennes Autobianchi hade gjort.

En gammal amerikansk bil kan fungera hur bra som helst tills man kör i fyra kilometer per timme bakom en annan bil som ger värme ifrån sig.

Jag kan förstå att man inte vill ha aluminiumkylare i sin 50-talsbil.
 
Jag körde ifrån en civil snutbil på min KS125a. Saab 99 på Perstorpsvägen som körde 50. Jag körde om och de hängde på. Fram till Sköndalsvägen sedan några omkörningar, krön och 120 genom korsningen i Sköndals centrum. Upp mellan husen vid Dalbobranten och sedan över till min tjej på andra sidan centrum.

Ett par veckor senare ringde en utredare till mitt jobb. 17 år, tog telefon på chefen för avsyningens rum på Mecman medan han lyssnade.
Utredaren läste upp polisens rapport och att de åkt hem till mig där garagedörrarna stod öppna. ”Var du inte ute och provkörde?” Nä.
Jag nekade. Han frågade om färg på hjälm och skinnställ. Jag sa min polares färger.
Eventuellt kom ett avskrivningsbeslut i brevlådan lite senare.
Ja, jag var rädd om mitt körkort så det ville jag inte släppa ifrån mig. 120 genom centrum var inte smart för fem öre.
När jag fattade/trodde att det var en snut jag kört om hade jag redan passerat gränsen för indraget körkort. Hojen var i sin ordning, försäkrad, skattad och besiktad. Förmodligen hade jag tappat stänklapp och reflexen.
Jag var såklart nykter. Hade haft körkort i nästan tre månader. Tog det på andra uppkörningen. Hade jag inte varit så rädd hade jag kunnat leka med snutarna. Jag hittade i Sköndal och alla gång- och cykelvägar.

Dumt? Det funkade. Kostade inget och blev en frän historia då. Preskriberat nu då det hände 1976. Idag skulle jag inte ens försöka.
 
Baserat på skiten du skriver i dina egna inlägg känns det som att de flesta GS-gubbar och Norrlandspingviner har aningens mer erfarenhet än dig. Av livet i allmänhet och av motorcyklar i synnerhet.

De flesta sådana har med stor sannolikhet hängt av snuten mer än en gång. Men man har också vett att välja sina tillfällen. Därför blir man inte väldigt imponerad av någon förortskrigare som försöker dra snuten inne i ett tätbebyggt område, men inte lyckas. Trots att man klipper ett antal övergångsställen. Trots att man åker mot mötande trafik både in och ut ur rondeller. Och istället lägger sig på vägen in i en rondell, som det fega knäsvaga kräk man sannolikt är…

Om inte annat förtjänar han tre-fyra extra njurslag för en utomordentligt dålig körning.

Det har ju alltid funnits ett antal egoister som struntar i att deras handlingar sabbar för kollektivet. Nobelpristagaren som wheelade hojen rakt in i framrutan på bilen i Luleå är en av dem. Förortskrigaren i den här tråden en annan. SH’s nya (nåja…) supertroll en tredje. Samtliga struntar fullständigt i att deras handlingar spär på motsättningar mellan allmänhet och motorcyklister, men tjurar lik förbannat som fyraåringar - eller startar trådar på SH - när försäkringskostnader går upp och när lagkrav utökas.

Motsvarigheten inom raggarbilsvärlden är dessa mängder med besiktningsbefriade gamla klassiska bilar som i själva verket är rullande nattklubbar i ytterst tveksamt skick. Alltid med motor, låda och väghållningskomponenter som passerat bäst-före datum. Alltid med någon form av vätskeläckage som lämnar tydliga spår runt varje byhålas cruisingstråk. Aldrig med tillräcklig markfrigång för att inte skrapa lös antingen bakstötfångaren eller beläggningen på farthindret. Ändå besiktade in i evigheten…Sedan gnäller man när besiktningsfriheten sätts under lupp och när politiker vill införa ELV-direktivet…

Det har alltid funnits människor som har svårt att förstå uttrycket ”frihet under ansvar”, men jag undrar om de inte blir fler och fler…?
Åh nej, vad som helst men inte njurslagen, snälla :gråta

Kejsarpingvinen har talat, flocken bäst följa annars smaka hemska, våldsamma njurslag från den okuvlige monarken :Bugar

PTSD Teo gör comeback, måtte vi aldrig glömma den avgörande betydelsen katastrofen i Luleå hade för mänsklighetens historia :fakta

Jag tycker den här "allmänheten" som återkommande påtalas verkar vara en väldigt grinig och tjurig person, vem fan är "allmänheten"? Tycker någon borde ta ett snack med individen och be hen sluta grina och böla över skitsaker som spåjthåjsbombaje :hihi
 
Jag tycker den här "allmänheten" som återkommande påtalas verkar vara en väldigt grinig och tjurig person, vem fan är "allmänheten"? Tycker någon borde ta ett snack med individen och be hen sluta grina och böla över skitsaker
Jaja, jag tänker liknande själv ibland. Visst kan det ibland kännas som att vissa regler inte är befogade. Man behöver tänka i större perspektiv för att se hur läget hade varit om vi INTE hade haft poliser och regler osv. Precis som "frihet under ansvar" gäller "våld vid behov", hade den där pojken inte kört som han gjorde där så hade polisen inte behövt agera så där våldsamt.

Man kan se alla situationer från båda perspektiven, och se fördelar nackdelar i båda. Men vi behöver se det extrema i läget också, och då ska vi vara lugna med att vi har handfasta poliser.

Sen tänker jag på den där stygga pojken som drog ifrån snuten. Det är från början en naturlig reaktion - att fly faran. Men där MÅSTE han tänka ett steg till; a) var ska jag ta vägen? b) dom är fler än jag, c) om inte ett UFO kommer och lyfter upp mig i luften kommer jag åka fast som en liten Pacman i en labyrint med snutar från alla håll.

.. han var ju ingen SpökGösta precis.
 
Jaja, jag tänker liknande själv ibland. Visst kan det ibland kännas som att vissa regler inte är befogade. Man behöver tänka i större perspektiv för att se hur läget hade varit om vi INTE hade haft poliser och regler osv. Precis som "frihet under ansvar" gäller "våld vid behov", hade den där pojken inte kört som han gjorde där så hade polisen inte behövt agera så där våldsamt.

Man kan se alla situationer från båda perspektiven, och se fördelar nackdelar i båda. Men vi behöver se det extrema i läget också, och då ska vi vara lugna med att vi har handfasta poliser.

Sen tänker jag på den där stygga pojken som drog ifrån snuten. Det är från början en naturlig reaktion - att fly faran. Men där MÅSTE han tänka ett steg till; a) var ska jag ta vägen? b) dom är fler än jag, c) om inte ett UFO kommer och lyfter upp mig i luften kommer jag åka fast som en liten Pacman i en labyrint med snutar från alla håll.

.. han var ju ingen SpökGösta precis.
Vad gäller klippet så tycker jag inte polisen agerar speciellt våldsamt alls, tycker han sköter det snyggt och fint :tummenupp

Förmodligen tänkte väl snubben sticka upp på motorvägen och använda motorn, han hade ett övertag i power verkar det som. Men det hjälper inte om man låser framhjulet (tittar man noga ser man att hojen lägger sig ner innan den slår i rondellens kantsten) och vurpar :7petaJag ser ingen abs skiva heller så det är min gissning iaf :)

EDIT: Tyvärr är det så att man definitivt gynnas av en plan för att dra storebror, därmed inte sagt att man medvetet ska flyga ut, leta upp vederbörande, sätta upp kameror och dra igång samhällsresursslöseri deluxe för att själv tjäna stålar :hihi men men, to each his own eller nått:wiggle
 
Last edited:
Varför luktar det soppa om man ligger bakom en Cheva Impala -65? För att det kanske inte är världens mest efffektiva spis ens när den var ny?
(bara min gissning)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top