Polisjakt i Lomma

Jag såg nog 5 gamla amerikanare med motorhuven öppen stående längs kilometern mellan de två garagen. När det var powermeet i Västerås brukade det alltid stå ett par längs motorvägen som vädrade motorn med.

Finns mängder med orsaker, men den överlägset vanligaste är kylproblem på grund av

1) Vattenpump med sextio år / hundra tusen mil på nacken, som inte pumpar ens hälften av en ny pump

2) Kylare full av klet och beläggningar från sextio år / hundra tusen mil

3) Fläkt styrd av mekanisk slirkoppling som inte längre fungerar som den ska

Fräsch vattenpump (gärna av modern högflödesvariant), fräsch aluminiumkylare och termostatstyrd elfläkt brukar göra susen.

Apropå cruising och gamla bilar. Det var crusinghelg här i byn när jag flyttade till det nya garaget. Jag såg nog 5 gamla amerikanare med motorhuven öppen stående längs kilometern mellan de två garagen. När det var powermeet i Västerås brukade det alltid stå ett par längs motorvägen som vädrade motorn med.
För att inte tala om när man hamnar bakom en när man kör hoj och börjar må illa av all bensin de inte förbränner.

Varför är de i så dåligt skick så ofta?

För att det kräver lite mer av ägaren. Underhåll är okänt, det räcker att ha ”köpt” något så slipper man göra mer.

Därför rekommenderar jag en ny Toyota till alla som känner att de borde fråga om bilval.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Finns mängder med orsaker, men den överlägset vanligaste är kylproblem på grund av

1) Vattenpump med sextio år / hundra tusen mil på nacken, som inte pumpar ens hälften av en ny pump

2) Kylare full av klet och beläggningar från sextio år / hundra tusen mil

3) Fläkt styrd av mekanisk slirkoppling som inte längre fungerar som den ska

Fräsch vattenpump (gärna av modern högflödesvariant), fräsch aluminiumkylare och termostatstyrd elfläkt brukar göra susen.

Kostnad, kanske tom under 10’ för hela kitet? Och så slipper man kylproblem resten av bilens livstid. Och ett renoveringskit till en Holley, någon hundring?

Lite som de där som kör med utslitna kinadäck på en lite äldre superbil typ C63 eller M5 (som ryker olja).
Vafan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Därför rekommenderar jag en ny Toyota till alla som känner att de borde fråga om bilval.
Det gjorde jag till en kollega och den funkade inte alls lika bra som hennes Autobianchi hade gjort.

En gammal amerikansk bil kan fungera hur bra som helst tills man kör i fyra kilometer per timme bakom en annan bil som ger värme ifrån sig.

Jag kan förstå att man inte vill ha aluminiumkylare i sin 50-talsbil.

Jag körde ifrån en civil snutbil på min KS125a. Saab 99 på Perstorpsvägen som körde 50. Jag körde om och de hängde på. Fram till Sköndalsvägen sedan några omkörningar, krön och 120 genom korsningen i Sköndals centrum. Upp mellan husen vid Dalbobranten och sedan över till min tjej på andra sidan centrum.

Ett par veckor senare ringde en utredare till mitt jobb. 17 år, tog telefon på chefen för avsyningens rum på Mecman medan han lyssnade.
Utredaren läste upp polisens rapport och att de åkt hem till mig där garagedörrarna stod öppna. ”Var du inte ute och provkörde?” Nä.
Jag nekade. Han frågade om färg på hjälm och skinnställ. Jag sa min polares färger.
Eventuellt kom ett avskrivningsbeslut i brevlådan lite senare.
Ja, jag var rädd om mitt körkort så det ville jag inte släppa ifrån mig. 120 genom centrum var inte smart för fem öre.
När jag fattade/trodde att det var en snut jag kört om hade jag redan passerat gränsen för indraget körkort. Hojen var i sin ordning, försäkrad, skattad och besiktad. Förmodligen hade jag tappat stänklapp och reflexen.
Jag var såklart nykter. Hade haft körkort i nästan tre månader. Tog det på andra uppkörningen. Hade jag inte varit så rädd hade jag kunnat leka med snutarna. Jag hittade i Sköndal och alla gång- och cykelvägar.

Dumt? Det funkade. Kostade inget och blev en frän historia då. Preskriberat nu då det hände 1976. Idag skulle jag inte ens försöka.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman