Polisjakt i Lomma

I skuggan efter 2:20 ser det ut som att polisen knockar smitaren utan att några tendenser till våld syns före det.
Polis har ju rätt att bruka våld vid gripande om inga andra medel räcker till och om det är försvarligt med hänsyn till omständigheterna.
Här är ju det viktigaste att få ned föraren, så han inte springer iväg eller börjar veva och därefter kunna fullfölja ett säkert gripande medels handbojor.
Visst kunde man ju ha bett han sträcka ut händerna och och likt Anna Odell gett han en lång kärleksfull kram, sagt att allt är ok i världen för att sen boja honom, men detta var nog det mest effektiva sättet.
Det är inte läge för diskussion och meningsutbyte, utan det är bara ned och boja.
Polisen drar ju varken batong, pepparspray eller skjutvapen. Han får ned han på enklast sätt.
Sen ja, det är säkert en chock för gärningsmannen, men faktum kvarstår att polisen får bruka våld för att gripa han (så länge det är försvarligt med hänsyn till omständigheterna).

Att som i Stockholmsfallet för ett tag sen sikta på mc med bilen är klart grövre och inte försvarligt.

Polis har ju rätt att bruka våld vid gripande om inga andra medel räcker till och om det är försvarligt med hänsyn till omständigheterna.
Här är ju det viktigaste att få ned föraren, så han inte springer iväg eller börjar veva och därefter kunna fullfölja ett säkert gripande medels handbojor.
Visst kunde man ju ha bett han sträcka ut händerna och och likt Anna Odell gett han en lång kärleksfull kram, sagt att allt är ok i världen för att sen boja honom, men detta var nog det mest effektiva sättet.
Det är inte läge för diskussion och meningsutbyte, utan det är bara ned och boja.
Polisen drar ju varken batong, pepparspray eller skjutvapen. Han får ned han på enklast sätt.
Sen ja, det är säkert en chock för gärningsmannen, men faktum kvarstår att polisen får bruka våld för att gripa han (så länge det är försvarligt med hänsyn till omständigheterna).

Att som i Stockholmsfallet för ett tag sen sikta på mc med bilen är klart grövre och inte försvarligt.

Ja, men skuggbilden tyder inte på att det var försvarligt.

Det finns säkert en anledning till att polisen följde efter och dessutom till att föraren bestämde sig för att dra. Sannolikt en anledning som berättigar ett extra njurslag och ett knä på pungen…

Jag delar din syn.

Idioten hade just kraschat. Det betyder oklart skadeläge, vilket gör det tveksamt att bruka våld. Å ena sidan.

Å andra sidan så är polisen ensam med en person som erfarenhetsmässigt mycket väl kan vara påtänd och som har minst en maskerad (hjälm) polare någonstans i närheten. Uppe på det så finns det en rätt stark korrelation mellan amfetamin (vilket verkar vara drogen för dem som drar polisen på hoj) och beväpning.

Visst, det kan ju visa sig att det bara är en drul utan körkort som fått hjärnsläpp. Som det tydligen var.

Men polisen kan inte behöva riskera liv och lem för att vara lågaffektiv.

Jag tillhör inte gardet som hela tiden skriker efter hårdare tag, men jag tycker det är helt omöjligt att avgöra vad polisen gör mot den misstänkte bara genom att kolla på skuggan. Visst, det kan vara en rak höger men det kan också vara en knuff i kombination med ett krokben för att snabbt få ner en person på backen som man inte vet om den är
1) påverkad,
2) beväpnad,
3) våldsam eller
4) alla ovanstående

Och för 10 år sedan hade vi diskuterat misstagen han som drog gjorde som ledde till att han greps :fakta
Jag tycker sirenen på MC-hojen låter alldeles för fjolligt, den borde bröla lite manligare. Kanske som en Stuka eller nåt sånt?

Annars, jag har kört bana med polisen, de är överraskande bra på att bända runt de där atlantångarna de kör, och ska man dra från dem så måste det gå fort så in i helvitti.
Sedan har jag kört bana med BG, och sålänge det finns en risk att det är han som följer efter så har man inte en chans att dra snuten. :hihi

Tycker faktiskt det ser ut som att föraren slingrar sig, polisen trycker ned han med en svepande rörelse. Dessutom har ju snubben hjälm så hur mycket ett slag skulle göra nytta där vet det fan.

bKfYv.gif

(Klippet från GTBOARD. Som fått ut den från polisen, om någon nu vill hävda Copyright)

Men vad var det för jävla cuck som dök upp efter gripandet och klappade snuten på axeln?

Det är så det måste fungera i ett samhälle som börjar krakelera. Varje bra polis måste veta och känna att han eller hon har omgivningens stöd när dom gör ett ingripande - speciellt om dom är solo och särskilt om omgivningen är stökig eller rent av fientlig.

Gå fram, stanna på lagom avstånd, sök ögonkontakt och meddela att du håller koll bakom polisen eller kan bistå om det eskalerar. Oftast behöver man inte yttra något alls - en erfaren polis läser av dig snabbt och enkelt.

Det betyder massor för polisen på plats att veta att någon håller koll så dom kan ägna sig helhjärtat åt att säkra personen som krånglar.

Jag vet.
Detta låter fruktansvärt...

images (26).jpeg

...men jag står för det.
Det kunde absolut varit jag som agerade "cuck" enligt din terminologi.

Jag har redan gjort det, jag vet att det är uppskattat om det görs på rätt sätt och jag hade gjort det igen.
Du hör att polismannen ber killen stanna kvar lite när han är på väg att ge sig av.
Kanske vill han veta mer om varför snubben stannade, kanske vill han ha stöd tills mg är ordentligt avvisiterad och klar för vidare transport.

Jag är kanske ingen polisälskare, men jag uppskattar ett samhälle som hänger ihop och fungerar. Det behövs insatser från oss alla för att laga det som gått snett de sista 10 åren. Det räcker inte att rösta vart fjärde år och sedan gnälla över att ingen "gör något."

Edit:

Ja, och jag är medveten om riskerna att ingripa, med eller utan polis på plats:

Och ändå. Det måste göras. Vi som bor i landet och vill fortsätta bo här måste ta tillbaka samhället till den punkt där asocialt beteende inte längre är gångbart. Värderingar, moral och anständighet går inte att lägga ut på entreprenad.

Last edited:
Enköping i början på 70-talet. Min farsa hade varit och dansat på stadshotellet i Enköping. Några raggare störde hans nattsömn. Farsan gick ut i kalsonger och träskor bad dom lugna ner sig. Håll käften gubbe var svaret. farsan gick fram till föraren öppnade dörren gav honom en rak höger. dom var fyra i bilen en flydde, tre stycken fick smaka högernäve. farsan fick en månad på viskan. Åklagaren Andersson du kan välja anstalt. Farsan svarade jag vill sitta på Hinseberg.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman