Poliser som kör för fort?

snabbåka skrev:
Ibland skall även dom bli påminda om att man automatisk inte blir stålmannen för att man drar på sig denna utsyrsel i omklädningsrummet på stationen.

Åååå vad jag blev sugen på en korv med mos nu!

snabbåka skrev:
Ibland skall även dom bli påminda om att man automatisk inte blir stålmannen för att man drar på sig denna utsyrsel i omklädningsrummet på stationen.

Dom är inte smällfeta, enbart vältränade biffar. Allt är muskler väl? :rolleyes:

War-psycho skrev:
...om tjänsten kräver det. :fakta :fakta :fakta

(Alltså inte när man är på väg till korvmojen, eller gymmet, eller vill gasa ur sig lite.)

Ärligt talat hur kan du hålla sån jävla koll på polisen när du är ute själv?
Oroa dig mer om hur du själv ligger i filen än att kontrollera vart polisen tar vägen hela tiden... :7peta

Markus skrev:
Jag åker var dag på Bergshamraleden och där är det ungefär varannan dag som de står och kollar bussfilen och varannan dag så ser man dem åka själva i bussfilen.

Ja, vill du att polisen står i köerna när de ska patrullera? då kan de ju lika gärna sitta vid stationen och käka korv...snacka om (går)dagens dummaste inlägg..

tycon1 skrev:
Ärligt talat hur kan du hålla sån jävla koll på polisen när du är ute själv?
Oroa dig mer om hur du själv ligger i filen än att kontrollera vart polisen tar vägen hela tiden... :7peta
Tagga ner lite va...

Bara för man sköter sitt, så behöver man ju inte vara blind för det.
Snacka om skygglappar.

När jag var på hem från jobbet för ett antal år sedan, så såg jag en polisbil som körde som en dåre i backspegeln.
Det var på en krokig 50-väg (Magelungsvägen) med mycket trafik i bägge riktningarna.
Polisbilen gjorde vansinnesomkörning, efter vansinnesomkörning, dock utan blåljus. Trodde först att nån biltjuv snott en snutbil.

Men strax efter så hittar jag dom på Statoilmacken, där jag skulle tanka.
Eftersom jag arbetade på samma polisstation som dom, så morsade dom på mig.
Jag låtsades som jag inte sett deras framfart, men frågade om allt var lugnt.
- "Ja föffan, har inte hänt ett skit på en timme nu."
- "Jaha, jag undrade med anledning av er framfart nyss."
- "Öhh...joo...visst...men... måste ju testa nya bilen lite"
(Nyss fått ny bilmodell på distriktet.)

Jag sa inget mer, men nog fan reagerar man när man ser sånt.
Hade jag inte arbetat tillsammans med dom så hade dom säkert kommit med en bortförklaring istället, men det funkar ju inte riktigt om man arbetar på samma ställe.

Och förresten Tycon1, är det inte bra att man håller koll på andra trafikanter i trafiken?
Eller hör du till dom där som måste koncentrerar sig 100% på att "hålla din fil", och inte ser vad som händer runtomkring ?
Ta av dig skygglapparna, så ska du se att du inte är ensam i trafiken. :fatta!

Och bli inte arg på mig bara för att jag kompletterade någons påstående om en lagtext.
Om man bara läser halva lagtexten, så blir det ganska missvisande. :fakta

Last edited:
War-psycho skrev:
Och förresten Tycon1, är det inte bra att man håller koll på andra trafikanter i trafiken?
Eller hör du till dom där som måste koncentrerar sig 100% på att "hålla din fil", och inte ser vad som händer runtomkring ?
Ta av dig skygglapparna, så ska du se att du inte är ensam i trafiken. :fatta!

Det finns alltid idioter, även hos polisen..det har jag inte nämnt någonting om. Men det känns som att folk är ute mer efter att sätta dit poliserna själva än att bekymmra sig om sitt, och låta polisen göra vad de bör göra..

Sedan kommer vi tillbaka till den här diskussionen om att påpeka hur folk kör..åter igen på ett sporthoj forum, det är i många fall (läs 99%) att kasta sten i glashus.

Min körning kan dock ingen klaga på förutom vägverket.. :hihi

Ja jag blev inte arg eller någonting, verkligen inte. Jag tycker bara att jag kan tycka se samma drag på alla forum och det är "Jag har inte gjort något fel, men han har!" Folk sitter och klagar på att polisen kör fort, och 2rader upp i forumsindex ser vi en tråd där en kille kört 170km/h på 90väg och ändå har kortet kvar..

Last edited:
Vapor skrev:
Jag sa ju åt dom att "Ni borde kanske föregå med gott exempel?"
Dom svarade "Vi kanske har bråttom till ett ställe och inte har tid med sånna som dig!"
min tanke (inget jag sa till dom) "Jaha, bara några fåtal bullar kvar på stationen?"

Det var för övrigt två yngre poliser i ca 25 årsåldern som satt i bilen. Tjejen som jag snackade mest med sa att "Du borde kanske kolla upp fakta innan du kör omkring och blinkar åt poliser. Vi FÅR köra fortare när vi har bråttom till ett ställe UTAN att sätta på blåljuset"
Därför tänkte jag nu kolla om detta verkligen stämmer. Stämmer INTE detta så är jag villig att ringa in till både polisen i stan och till lokala tidningen och påpeka detta så att det uppmärksammas lite mer så att dom inte tror dom kan göra hur som helst. Jag betalar ju deras lön (läs: betalar in skatt) så då ska dom fan göra som JAG säger och inte tvärtom!!

edit: har dom inte läst körskoleboken? Där står det ju tydligt att det inte lönar sig att köra för fort. Man tjänar bara några sekunder på att köra typ 100 på 90 väg. :rolleyes:

Äsch, lite förmåner ska dom väl få ha... Tycker man ska va tacksam över att dom finns, och stundtals får stå ut med mkt skit och påhopp. Är man snäll mot dom så är dom snälla tillbaks. Orka bry sig om dom kör lite fortare, du kör väl fortare såfort du inte har nån polisbil i sikt?

:7peta

jäjä vem bryr sig om polisen inte håller hastighets rekomendationerna? Skulle du ha gjort det ifall du inte hade kunnat bli straffad för det? Knappast.

Bifogat

• soft.jpeg
    soft.jpeg
    34.1 KB · Visningar: 45
tycon1 skrev:
Och jag har ju inte heller direkt klagat på att snutar kör som svin ibland.

Det jag ogillar är att dom inte kan stå för det, utan blåljuger en rätt upp i ansiktet.

När dom stoppar folk så kör dom själva med attityden att man är en feg usling som inte kan stå för vad man har gjort, om man inte erkänner på plats. :6surkart
Men alltid när någon råkar nämna att dom själva inte alltid gör rätt, så är det aldrig en polis som erkänner att han busar ibland.
Den dubbelmoralen skapar ju inge större förtroende.

Och har man som jag arbetat med att ta hand om skadorna på deras fordon, och läst felrapporterna, så vet man att dom knappast är bättre själva.

En favorit är en en kille på Span, som hade kört i 100 knyck över ett farthinder, och skrotat hela bilen.
På frågan vem han ansåg bar ansvaret för olyckan svarade han: "SAAB's jävla konstruktörer."

Eller när dom fick nya polisbilar, åkte ut och "testade" dom på grusvägar (alltså inte övning alltså, bara eget påhitt), lyckas fronta bägge bilarna mot varandra.
På skaderapporten stod det att bägge bilarna hade krockat med rådjur.
(Bilarna hade gått 300 mil var, så alla var ju jätteglada på dom.)

Som sagt, självkritiken hos en polis är något alldeles speciellt. :rofl

Nä, om polisen var lite mer rakryggade och medgav när dom gör fel lite oftare, så skulle iallafall jag få större förtroende för dom.
Det är ju mycket lättare att lita på någon som ibland gör fel, än en som ljuger.

Last edited:
General E skrev:
Flås flås flås, skattepengar, flås flås flås.
Jo, du skulle bara veta... :D

En stor del av skadorna kom ju naturligtvis av tjänstemässiga anledningar, t.ex. utryckningskörning.
Men det är ingen liten andel bus-skador, eller onödiga skador heller.

Den största orsaken till detta beror på vad det är för folk som sitter bakom ratten på bilarna.
Eftersom dom flesta nya poliser hamnar på radiobilarna (och liknande) i början, så är det ofta rätt oerfarna förare bakom ratten.
Inte heller får dom någon större körträning på PHS.

Så alltså är det ofta oerfarna hetsporrar som kör polisbilarna man ser på stan, vilket självklart påverkar skadestatistiken.
Det kan också vara en av anledningarna till den buskörning som ibland förekommer.
Sen när dom blivit äldre och fått mer rutin, så hamnar dom ofta på någon annan tjänst inom myndigheten.
(Det var t.ex. ytterst sällsynt att trafikpolisens fordon kördes sönder.)

Men men, det är så det är.
Man kan bara beklaga att dom inte tar tag i hetsporrarna på samma sätt som förr, när dom kör sönder en bil.

Last edited:
War-psycho skrev:
Man kan bara beklaga att dom inte tar tag i hetsporrarna på samma sätt som förr, när dom kör sönder en bil.

Och vad är det då?
Känner igen syndromet "äh det är bara att skriva en felrapport" från lumpen etc :hihi

General E skrev:
Och vad är det då?
Känner igen syndromet "äh det är bara att skriva en felrapport" från lumpen etc :hihi
Jo, det är mer så nu.
Förr så fick dom iallafall stå till svars inför en barsk kommisarie, som inte såg mellan fingrarna. :6surkart
(Vad han sen gav för disciplinära åtgärder vet jag inte, men det var iallafall inte kul att bli uppkallad till honom, enligt vad jag fick höra.)

War-psycho skrev:
Jo, det är mer så nu.
Förr så fick dom iallafall stå till svars inför en barsk kommisarie, som inte såg mellan fingrarna. :6surkart
(Vad han sen gav för disciplinära åtgärder vet jag inte, men det var iallafall inte kul att bli uppkallad till honom, enligt vad jag fick höra.)

Man får ju bara hoppas att det någon gång blir bättre även inom polisen. Känner en polis som berättat om dom kör privat och lite för fort så får dom bjuda kåren på en tårta. Kanske dyrare än vad böterna blir men dom slipper ju att bli av med körkortet. Prickar i registret? Vad är det? :va :fatta!

Vapor skrev:
Man får ju bara hoppas att det någon gång blir bättre även inom polisen. Känner en polis som berättat om dom kör privat och lite för fort så får dom bjuda kåren på en tårta. Kanske dyrare än vad böterna blir men dom slipper ju att bli av med körkortet. Prickar i registret? Vad är det? :va :fatta!
Det är ju mycket enklare att förneka, än att förbättra. :wiggle

stoooffe skrev:
Det stod 7 (!) poliser på stället. Vafan ska 7 poliser göra på EN fartkontroll. Borde ju räcka med 2-3 st. Sen när man ringer polisen och verkligen behöver dem så har de inte folk eftersom alla är ute i trafiken och leker med laserpikkan. :huvet
Sålänge din morsa inte tar 4 polisers vikt i bänkpress lät det lite överdrivet...

Markus skrev:
Jag åker var dag på Bergshamraleden och där är det ungefär varannan dag som de står och kollar bussfilen och varannan dag så ser man dem åka själva i bussfilen.

tycon1 skrev:
Ja, vill du att polisen står i köerna när de ska patrullera? då kan de ju lika gärna sitta vid stationen och käka korv...snacka om (går)dagens dummaste inlägg..

Han menade nog att det är dumt att poliserna kör i bussfilen när dom dagen innan själva kontrollerat så att inga andra gör det. Gör om, gör rätt! :7peta

Vapor skrev:
Han menade nog att det är dumt att poliserna kör i bussfilen när dom dagen innan själva kontrollerat så att inga andra gör det. Gör om, gör rätt! :7peta

De måste ju se till så att vägen är ren utav trafik, så de kan bränna förbi alla köer i 200km/h....respekCT

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park