"Poliser är dåliga bilförare"

Att de som inte jobbar med trafik dagligen, dvs inte är trafikpoliser, har bristande kunskaper om trafiksäkerhet är väl inte så konstigt.
Ungefär lika konstigt som att trafikpoliserna vet mindre om mordutredningar än vad mordutredarna gör.

Vad polisen skulle kunna göra för att få folk med bättre trafikerfarenhet vore att kräva att de som söker till polishögskolan tex har haft körkort i x antal år och inte som nu att de tar körkort bara för att kunna söka in.

Klart dem är, det är vanliga personer precis som alla andra och jag vet många personer som kör dåligt. Kan tänka mig att dem som precis examinerat med rätt nytaget körkort inte har trafikvanan, ren livsfara om dem skulle ut och börja jaga motorcyklar juh! :3freak

ps. Nu vet alla att man lätt gasar ifrån dem! :rofl

Alla borde väl veta att om man är polis, funderar på att bli polis eller har en polis i
släkten automatiskt är blixtnörd == ingen förmåga att framföra fordon bra :skrämd

tarmac skrev:
2164470 jaadu... poliser stoppar & tycker & tänker om motorcyklar :va
Nu var ju rubriken "Poliser är dåliga bilförare"...
Och det här är forumet för "MC-relaterade diskussioner".

NoPinky skrev:
2164848 Nu var ju rubriken "Poliser är dåliga bilförare"...
Och det här är forumet för "MC-relaterade diskussioner".
Ja men om du nu såg rubriken, så kunde du låtit bli att läsa om det nu gör så ont i själen att se den på fel ställe.
Jag kan ändå inte göra nåt åt saken, så gnäll hos nån moderator isf :hoppa

Jag tycker i alla fall att det är MC-relaterat!

var någon på forumet som skrev att poliser inte kunde en del regler i några avseenden, en annan hoppade in och menade att alla nykläckta poliser var pålästa.

vad hette det man kunde begära om erkännande av trafikbrott elller inte, anstånd, betänketid eller :va

så var det :tummenupp

"Jag inser att de här två nissarna har ingen aning om hur dessa rutiner skall skötas. De skulle naturligtvis, i enlighet med Rikspolisstyrelsens regler, ha underättat mig om innebörden av "rådrum". I stället är båda poliserna helt okunniga i ämnet. De skulle ha överlämnat exemplar 2 av föreläggandet tillsammans med inbetalningskort samt svarskuvert. Längden på mitt rådrum saknades också.

Vad är det för tomtar som jobbar där ute? Vad får de lära sig på den där polisskolan egentligen? Slåssing?"

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60562&highlight=r%E5drum

Last edited:
tycker man hör alltför ofta att poliser har åkt av vägen eller orsakat krockar m.m.
trodde dom fick utbildning på hur man kör fort när man gör det och framförallt vart man kör fort relativt riskfritt.

men så får man väll gå tillbaka till sig själv... en idiot på sporthoj gasar förbi i 160 på slangen.... avundsjukan växer sig starkare än hulken!!!!!
INGEN undkommer Harry Haffa :mad:
JAG ska ta honom :fatta!

kan tänka mig vilken knäpp det blir på näsan att bli frånåkt i sin nya julgransvolvo :död

tarmac skrev:
KGK skrev:
2165019 var någon på forumet som skrev att poliser inte kunde en del regler i några avseenden, en annan hoppade in och menade att alla nykläckta poliser var pålästa.
Jag kan kanske berätta lite, då jag personligen arbetat med polisens vagnpark, på ett polisdistrikt.
Jag fick ju ta rätt på deras skador också, och läsa anledningarna till dessa skador.

1, Dom flesta färska poliser sätts i radiobilarna dom första åren, alternativt närpolisdistrikten.
Dom flesta är unga, med väldigt liten trafikvana.

2, Dom får knappt någon trafikträning under deras år på Polishögskolan.
När dom kommer ut på distrikten får dom en liten kort utryckningskurs av den lokala trafikenheten.
(Det kan dock dröja ett halvår eller två innan dom verkligen får gå denne kursen. Under tiden kör dom ändå.)

3, Trafikpoliserna däremot brukar i regel ha bra rutin & trafikvana, dom brukar också ha en mycket lugnare attityd mot folk, änd dom nya "hetsporrarna".

4, Trafikenheten på mitt distrikt brukade fråga färskingarna på kursen lite frågor, för att testa deras trafikkunskap.
Det var inte ovanligt att poliserna svarade att man fick köra med 0,2mm mönsterdjup, och 1,6 promille alkohol i kroppen !! :dummer
(Detta är alltså färdiga poliser, efter flera år på Polishögskolan.)

5, Dom allra flesta skadorna som jag fick ta hand om var inte relaterade till någon form av utryckningskörning.
Dom skadorna kunde delas upp i två kategorier.
Många parkeringsskador & backa på cementgrisar m.m., då var det faktiskt oftast en kvinnlig polis som kört. (Jo, faktiskt.)
Eller många "lekskador", där dom kört över refugrar, fartgupp i hög fart, eller för fort i kurva så dom åkt av vägen. (Dock utan att det varit utryckning/tjänsterelaterat enligt deras egna skaderapporter. :fakta)
Då var det dessutom oftast en manlig förare dessutom, och skadorna oftast mycket allvarligare på fordonet.

6, Givetvis fanns det en hel del skador som var relaterade till tjänsteutövningen, men dessa var faktiskt inte i majoritet på mitt distrikt.
Vid dom skadorna var det nästa alltid en ung manlig polis som kört åt h-e, och kvaddat bilen totalt.

(I GR3, ser man ju också en sån där hetsporre, som smäller med en oskyldig bilist, för han är "så taggad att ta skurken". Ett tydligt exempel på dåligt omdöme. Troligtvis ingen trafikpolis.)

Ett exempel jag hörde om deras självkritik:

När dom för länge sedan kört i 90km/h över ett farthinder med deras SAAB.
Resultat, slog sönder hela underedet på bilen. (Naturligtvis.)
På skaderapporten finns en ruta: "Vem anser ni bär orsaken till olyckan ?"
Svar: "SAAB's jävla konstruktörer!!!"

Det är självkritik det... :kocko

Samma sak när dom fått nya sirenen på bilarna.
Då åkte dom ut med dom nya bilarna på en grusväg och lattjade med varandra.
Slutade med att dom frontalkrockade bilarna mot varandra.
Men på skaderapporten stod det att bägge krockat med rådjur.
Bilarna hade gått 300 mil var, känns som väl spenderade skattepengar. :rolleyes:

Det var mycket såna "lekskador" där dom bl.a. försöker göra "James Bond"-vändningar i garaget, och liknande saker. (Dom skulle ner och hämta mössan som kollegan glömt, knappast brådskande alltså.)

Summering:

Trafikpolisen är i regel bra folk, med bra trafikvana.

Resten man ser ute i bilarna är ofta omogna hetsporrar, med väldigt dålig trafikvana.
Sen att dom har "rätten" att köra som svin, gör inte deras framfart säkert.

Hoppas detta var till hjälp för någon.
Självklart är detta bara mina personliga intryck, från tiden då jag arbetade där.

Last edited:
Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back