Polisens "resultaträkning"

Var ifrån har du hört att vi lever i en rättsstat?
Kollar man lite på hur det döms i olika frågor runtom i landet så är det godtycke som döms ut.

Glöm din dröm om att Sverige är en rättsstat.
Vakna och välkommen till verkligheten

Haha, denna tråd pekar ju indirekt till mina påståenden i Wikileaks-tråden :D
Vad är problemet?
Citat "– Nej, det innebär bara att det antal personer som ska bli bötfällda under året blir bötfällda under året."

Eller nu förstår jag, vi ska ha en rättsstat men vi ska inte straffa medborgarna när de gör fel :confused:

Varför inte bara lägga till 5000:-/år i driftskostnader som ska täcka bötesbelopp?
Eller gör som jag gör, köp en fortkörningsförsäkring och kör för fort utan att bekymra dig över att polisen ska utföra sitt jobb på ett korrekt sätt.

Kollar man lite på hur det döms i olika frågor runtom i landet så är det godtycke som döms ut.

Nu är det ju inte så att man får böter godtyckligt, de som får det har också brutit mot någon förordning/lag.

För detdär verkade ju inte helt korkat.

Det märkliga är i mina ögon att polisen har ett mål att skriva ut ett visst antal böteslappar. Om inte tillräckligt många begår brott har alltså polisen misslyckats att nå sitt mål?

De kunde ju annars skita i att skriva ut resten och slå på stort om att deras metoder är effektiva eftersom brottsligheten minskar...

Det märkliga är i mina ögon att polisen har ett mål att skriva ut ett visst antal böteslappar. Om inte tillräckligt många begår brott har alltså polisen misslyckats att nå sitt mål?
Dom får väl göra som alla andra some får sina mål satta av någon skrivbordsriddare, hitta på saker.

De kunde ju annars skita i att skriva ut resten och slå på stort om att deras metoder är effektiva eftersom brottsligheten minskar...

Något säger mig att den polis som gått ut med det här i media vill få till en förändring men lyckas inte via sina chefer och då tar det via media som kommer skapa lite uppror hos folket och därmed tvinga ledningen till att göra någon förändring, inte sällan som den metoden används mot folkets bättre vetande.

Något säger mig att den polis som gått ut med det här i media vill få till en förändring men lyckas inte via sina chefer och då tar det via media som kommer skapa lite uppror hos folket och därmed tvinga ledningen till att göra någon förändring, inte sällan som den metoden används mot folkets bättre vetande.

Har vi en wiki-läcka inom polisen? :skrämd

Censur för bövelen! Han måste stoppas! :kulspruta

Dom får väl göra som alla andra some får sina mål satta av någon skrivbordsriddare, hitta på saker.

Eller gör som med budgeten för pengar i statliga institutioner. Har man pengar över så får man mindre pengar följande år.
dvs bötfäll lite färre så borde väl kvoten som ska straffas minskas till följande år?

Har vi en wiki-läcka inom polisen? :skrämd

Censur för bövelen! Han måste stoppas! :kulspruta

Det är ju precis det inte är, här har allmänheten fått en liiiiten del av (vad jag tror) en större fråga som stötts och blötts internt.

Som sagt, det är inte sällan media används som ett vapen i diskussioner fast allmänheten inte får reda på underliggande orsaker.

Som alltid skall man ifrågasätta det hela med lite sunt förnuft, som varför skrivs det om det, vem vinner på att det skrivs om det och vem förlorar på det?
I den här artikeln ser man ju direkt att det finns en motsättning mellan kraven på genomfört arbete och vilka som skall utföra det.

Polisen som stoppade mig i en nykterhetskontroll gav mig en viss insyn i hur det fungerar.

Dom hade nykterhetskontrollen mitt på en vardag, på en väg som jag förutsätter att man undviker om man är rattonykter och dom stoppade alla så att dom hade en lång kö att jobba av.

Enligt polisen så hade dom som mål att göra X antal blåskontroller, det värsta som kunde hända var att dom lyckades stoppa en som blåste misstänkt, för då var dom tvungen att packa ihop kontrollstationen och åka in för provtagning och kom således inte upp i kvoten.

Därför anordnade dom "kvotkontroller" där det var osannorlikt att fånga någon, så att dom skulle kunna fylla kvoten istället.

Polisen som stoppade mig i en nykterhetskontroll gav mig en viss insyn i hur det fungerar.

Dom hade nykterhetskontrollen mitt på en vardag, på en väg som jag förutsätter att man undviker om man är rattonykter och dom stoppade alla så att dom hade en lång kö att jobba av.

Enligt polisen så hade dom som mål att göra X antal blåskontroller, det värsta som kunde hända var att dom lyckades stoppa en som blåste misstänkt, för då var dom tvungen att packa ihop kontrollstationen och åka in för provtagning och kom således inte upp i kvoten.

Därför anordnade dom "kvotkontroller" där det var osannorlikt att fånga någon, så att dom skulle kunna fylla kvoten istället.

Så är det.
Med dels böter (hastighet, bälte osv.) och framförallt med blåsmål. Ett visst antal blås skall göras och ett visst antal träff skall man ha.
Det finns mål för det mesta inom polisen, utom att förebygga brott (inbrott, misshandel osv)... sug på den:brinnerup

Jag skrev så kallad rättsstat, inte att vi levde i en :D

Jo det stämmer och oftast körs de här kontrollernai början eller slutet på en månad när man upptäcker att målet inte är uppfyllt för den månaden.

Det är ju precis det inte är, här har allmänheten fått en liiiiten del av (vad jag tror) en större fråga som stötts och blötts internt.

Som sagt, det är inte sällan media används som ett vapen i diskussioner fast allmänheten inte får reda på underliggande orsaker.

Som alltid skall man ifrågasätta det hela med lite sunt förnuft, som varför skrivs det om det, vem vinner på att det skrivs om det och vem förlorar på det?
I den här artikeln ser man ju direkt att det finns en motsättning mellan kraven på genomfört arbete och vilka som skall utföra det.

Jag är rädd för att du har rätt :huvet

Försökte var lite rolig m.a.p. den andra tråden om wiki...

Självklart får man använda sund förnuft och kritiskt granska från vilken källa och om artikeln är vinklat åt något håll. Men det är bättre att polisens eventuella tvivelaktiga mål att bötfälla x antal personer kommer fram och kan diskuteras än att det ska tystas ned eller censureras. Polisledningen får väl försvara sig offentligt och ge sin syn på saken.

Sedär jah! Äntligen kom det ut. Att vägverket beställer hur mycket böter som ska ges ut.

"Det här är en beställning som ytterst kommer från svenska folket via riksdag och regering, säger Erik Nord."

Vem är det som har beställt detta?? Inte jag iaf, vi kanske borde starta en poll o kolla upp detta

"Det här är en beställning som ytterst kommer från svenska folket via riksdag och regering, säger Erik Nord."

Vem är det som har beställt detta?? Inte jag iaf, vi kanske borde starta en poll o kolla upp detta

Vägverket

Och mycket riktigt såg man de små liven vara ute och smyga idag. Men jag måste ändå säga det att det är extremt sällan man ser dem ute med laserpickan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT