Polisens "resultaträkning"

Sedär jah! Äntligen kom det ut. Att vägverket beställer hur mycket böter som ska ges ut.

Kan faktiskt inte sluta fundera över det här och tror nog att det handlar om att tidningen valt att tolka det på sitt sätt... polisen har redan idag kvoter på antal mätningar de skall göra och sen kanske tidningen (eller den polis som gått ut i media med det här) valt att omvandla det till att man har krav på antal böter.
Säger inte att det är så men det är för mig ganska troligt.

Polisen som stoppade mig i en nykterhetskontroll gav mig en viss insyn i hur det fungerar.

Dom hade nykterhetskontrollen mitt på en vardag, på en väg som jag förutsätter att man undviker om man är rattonykter och dom stoppade alla så att dom hade en lång kö att jobba av.

Enligt polisen så hade dom som mål att göra X antal blåskontroller, det värsta som kunde hända var att dom lyckades stoppa en som blåste misstänkt, för då var dom tvungen att packa ihop kontrollstationen och åka in för provtagning och kom således inte upp i kvoten.

Därför anordnade dom "kvotkontroller" där det var osannorlikt att fånga någon, så att dom skulle kunna fylla kvoten istället.

Vet från säkra källor att Stockholmspolisen ibland drar till Frihamnen och kollar alla som kommer av färjorna under några timmar, vips så har man fyllt kvoten med råge.

Last edited:
Tyvärr är det så här det när man ska kvantifiera allt för mätbara mål. Det som gäller privata företag gäller alltmer även offentliga institutioner.

Last edited:
Problemet att applicera privatmarknadens upplägg på budgetstyrd verksamhet är ju att det inte går. Hur går en polisiär verksamhet med vinst? Är det när man skrivit ut fler böter och fängslat fler personer än föregående år?

Nej, det är det ju inte, och därför ska man heller inte arbeta med sådana upplägg. När det gäller trafikkontroller ska självklart polisen vara ute på de platser, och på de tider när chansen är störst att de hittar fyllekörarna och de stulna bilarna.

Något jag tror den enskilde polismannen också anser.

Frågan är också hur man mäter proaktivt polisarbete?
En form av arbetsätt som allmänheten och politiker värderar högt.

Syns poliser mer på stan tex, minskar viss brottlsighet vilket går stick i stäv med de mätbara målen och därmed ser den interna statistiken "dålig" ut för cheferna då antalet ingripande och böteslappsutdelning minskat.

Man kanske hade kunnat mäta polisens effektivitet med hur många lasermän som tillkommer under åren.....

Kan faktiskt inte sluta fundera över det här och tror nog att det handlar om att tidningen valt att tolka det på sitt sätt... polisen har redan idag kvoter på antal mätningar de skall göra och sen kanske tidningen (eller den polis som gått ut i media med det här) valt att omvandla det till att man har krav på antal böter.
Säger inte att det är så men det är för mig ganska troligt.

Farsan har vetat det länge. Har för mig han fick reda från en polis.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT