Oddjob
Bannad
Möjligt.
Min själ fylls med något varmt när det dammar förbi en RR-hoj med Youshimushi RRR-rör @ 15000 rpm.![]()
Im not alone

(Har dock snäppet större kärlek för micron)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Möjligt.
Min själ fylls med något varmt när det dammar förbi en RR-hoj med Youshimushi RRR-rör @ 15000 rpm.![]()

Ang. ljudmätning och Poliser....Inte ens om du blir stoppad i en riktig kontroll där dom har en riktig mätare ska du skriva på, dom är sällan kalibrerade inom rätt intervall, om dom får för högt utslag (olika på olika instrument) vid en mätning får dom inte fortsätta att mäta med samma instrument innan det är omkalibrerat och dessutom mäter dom på fel sätt vid 99% utav kontrollerna.
Allt detta vet dom, men dom litar på att folk ska bli rädda och skriva på om dom viftar med mätaren lite och säger en siffra.
Jag tror inte att dom ids driva en tveksam bullermätning vidare.

4 ljuddämpning helt eller delvis ur funktion (avgasrör av eller ljuddämpare så skadad att hög ljudnivå uppstår),
Ang. ljudmätning och Poliser....
Dom behöver inte mäta ett skit för att du ska få ett straff.
Oj, humor!
Helt fantastiskt vad folk orkar med bara för att djävlas en aning. För jag kan inte ens föreställa mig att han trodde det skulle gå hem. Inte ens mellanmjölksvensson skulle godta en ljudmätning med mobbe på hans V70 med biltemaslutrör.
För övrigt skulle han förmodligen inte kunnat stå kvar om ljudnivån legat på 120dB på det avstånd och riktning som mätningen kräver på bilprovningen, och det är väl ändå de som sätter normen?! 120dB ljudtryck är obehagligt nära smärtgränsen.
Själv stör jag mig enormt på mesiga icke-sporthojar med originaldämpare som kommer åkande förbi gatan och låter som en gammla höfläktar![]()
Där håller jag inte med. Det är en rätt stor skillnad på 93 och 120 dB. Har för mig att en ökning med 3dB motsvarar en fördubbling i ljudvolym.
Pratade med en MC polis vid ett tillfälle och enligt honom har polisen rätt att uppskatta ljudnivån. Om det sitter ett icke orginalsystem på eller ett orginal utan insats och polisen tycker det väsnas så gör det det. Det räcker med att "4 ljuddämpning helt eller delvis ur funktion". Det andra är bara exmpel, inget "skall-krav"Jag tolkar det som att polisen bör kunna se om avgasröret är skadat, hål osv... snarare än utbytt?
Man får väl ändå byta ut sin ljuddämpare till en med laglig ljudnivå?
Se ovan, dom kan tydligen det, iallafall enligt dem själv. Knäppt, javisst.Jag håller med dom andra här, eftersom avgassystemet inte är skadat så kan han inte ge dig böter för det, OM han inte ljudmäter på ett korrekt sätt.
Hade det varit ett stort hål i sidan på sliponet hade han kunnat göra det, men inte nu.

Exempel:
Du sitter i din bil med P3s nyheter i högtalarna och kör i 110km/h. Du har en behaglig ljudnivå och du hör reportern klart och tydligt.
Längre fram sänks hastigheten, för att slutligen gå ner till noll vid ett rödljus. De flesta personer skulle då uppfatta ljudet från stereon som väldigt högt och vilja sänka. Detta på grund av att bakgrundsljudet är så mycket lägre när vi står stilla än när vi kör fort.
Där håller jag inte med. Det är en rätt stor skillnad på 93 och 120 dB. Har för mig att en ökning med 3dB motsvarar en fördubbling i ljudvolym.
Det finns säkert en anledning till att någon bemödat sig med att lagstifta ljudvolymen vid just 93, och inte 120.
Skit samma, om några år har nog opinionen vuxit sig så stark att sportmotorcyklar förbjuds totalt i trafiken. Keep it up!![]()
En ökning med 1 dB är en fördubbling av ljudintensiteten eftersom det är en logaritmisk skala. En ökning med 3 dB upplevs som en fördubbling på grund av att våra öron inte upplever ökningar av ljudnivån linjärt.
|
|
MC-Mässan närmar sig!
På årets stora motorcykelmä... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |