Polisens Ljudmätningsmetoder....

Hehe :D

Hade en såndär mätmatador vid en kontroll en gång. Han greja och dona med sin mätare, sen skulle han koppla in varvtalspickupen, för de skall ju genomföra mätningen vid en viss kolvhastighet osv osv.

-"Var sitter stiften?"
-"De sitter i toppen..."
-"Jag hittar inga tändkablar.."
-"Nej, den här modellen har inga sådana"
-"Nähe, då får jag gå efter din varvräknare då"
-"Varsågod..."

Han kikar och konstaterar att varvräknare var det ont om...

-"Jamen, den låter i alla fall för mycket"
-"Ofan..."
-"Du kan köra..."
Sen tacka jag för samtalet och fortsatte ljudligt vidare.
Enskilda "bedömanden" och "Nokainden" är inte värt skit i rätten. Har vi nu ett förhatligt rättsystem så är det väl trevligt om man nån gång kan gå fri från lite sund civil olydnand och inte behöver mörda och våldta för att slinka undan lagens långa arm.

Det finns säkert en anledning till att någon bemödat sig med att lagstifta ljudvolymen vid just 93, och inte 120.

Skit samma, om några år har nog opinionen vuxit sig så stark att sportmotorcyklar förbjuds totalt i trafiken. Keep it up! :tummenupp

Hejochgodkväll...

Bara för att en såndär hemsk moppe brölar med 120dB betyder det inte att du blir hörselskadad av denna när den vrhåålar förbi på gatan. Såvida du inte av ren princip stoppar örat i ljudförstärkarmynningen, vilket förvisso inte skulle förvåna mig. Ljudet klingar av (haha..) med avståndet då luft är mycket dåligt på att bibehålla och överföra svängningar.

Hehe :D

Hade en såndär mätmatador vid en kontroll en gång. Han greja och dona med sin mätare, sen skulle han koppla in varvtalspickupen, för de skall ju genomföra mätningen vid en viss kolvhastighet osv osv.

-"Var sitter stiften?"
-"De sitter i toppen..."
-"Jag hittar inga tändkablar.."
-"Nej, den här modellen har inga sådana"
-"Nähe, då får jag gå efter din varvräknare då"
-"Varsågod..."

Han kikar och konstaterar att varvräknare var det ont om...

-"Jamen, den låter i alla fall för mycket"
-"Ofan..."
-"Du kan köra..."
Sen tacka jag för samtalet och fortsatte ljudligt vidare.
Enskilda "bedömanden" och "Nokainden" är inte värt skit i rätten. Har vi nu ett förhatligt rättsystem så är det väl trevligt om man nån gång kan gå fri från lite sund civil olydnand och inte behöver mörda och våldta för att slinka undan lagens långa arm.

Hejochgodkväll...

Bara för att en såndär hemsk moppe brölar med 120dB betyder det inte att du blir hörselskadad av denna när den vrhåålar förbi på gatan. Såvida du inte av ren princip stoppar örat i ljudförstärkarmynningen, vilket förvisso inte skulle förvåna mig. Ljudet klingar av (haha..) med avståndet då luft är mycket dåligt på att bibehålla och överföra svängningar.

Här har vi en snubbe med ett resonemang som faller exakt i mitt tycke! TACK! :tummenupp

Mvh Björne

Beroende på frekvensinnehållet i ljudet motsvarar en upplevd fördubbling olika decibel för olika ljud, 8-11 låter rimligt men jag vill minnas att mina läroböcker nämde lägsta siffran 7 dB för en upplevd fördubbling.

1 dB däremot är inte en tydlig förändring av ett allmänt ljud utan snarare den minsta förändring man kan märka. detta är också beroende av frekvensinnehållet i ljudet.

Annars är fördubbling av ljudtryck => 6dB ökning
Fördubbling av ljudeffekt => 3dB ökning korrekt.

Alltså för att gå från 100 till 106 dB måste man ha en likadan motorcykel (ljudkälla med samma ljudtryck) till. OBS att detta bara gäller för korrelerade ljudkällor.

"Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring."

Med reservation för att wikipedia kanske inte har rätt, men eftersom det är dessa siffror som jag har lärt mig/alltid hört så vågar jag påstå att du har fel..

Last edited:
"Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring."

Med reservation för att wikipedia kanske inte har rätt, men eftersom det är dessa siffror som jag har lärt mig/alltid hört så vågar jag påstå att du har fel..

Så rätt du har. Tänkte lite fel. Ljudnivån räknas ut som 10 * log I / I0.
I0 är lägsta hörbara ljudnivå.
I är aktuell ljudnivå.
Om I är 10 gånger högre än I0 så blir ljudnivån 10 * log 10 vilket är 10
Dubblar man ljudeffekten så blir I 20 gånger så stort som I0 vilket leder till att ljudnivån blir 10 * log 20 = 13.
Dubbling av ljudeffekten blir alltså 3 dB högre ljudnivå.

Jag förstod de två första meningarna, sen tappade du mig.. :rolleyes:
Men iom. att jag inte kunde så mycket så hade ju jag rätt :arsele :hihi

Ja. Jag skrev bara att du hade rätt med ovanligt många ord.
Jag funderade ett varv till och kom ihåg formlerna för uträkning av ljudnivå som jag lärde mig på högskolan för en herrans massa år sedan.

Ja. Jag skrev bara att du hade rätt med ovanligt många ord.
Jag funderade ett varv till och kom ihåg formlerna för uträkning av ljudnivå som jag lärde mig på högskolan för en herrans massa år sedan.

Förstod det, men när jag inte vet vad de olika bokstäverna står för så förstod jag inte heller formlerna :)

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back