Polisens kravspec. på MC kan även användas i äktenskap!

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
Kul läsning!

Polisstyrelsen har, under noggrant uträknade donutmöten, kokat ihop en underbar kravspecifikation för deras motorcyklar (a.k.a. leksaker, a.k.a. arbetsredskap). Underligt nog, skulle samma argument fungera på oss vanliga (gifta) personer i hemmet också.
Följande information är hämtat från deras egna kravspec. som ni hittar en länk till längst ner på inlägget

Här är några idéer som polisen kom fram till på deras übermöte:

:mattias Det finns tre kategorier

• A: Landsvägsmotorcykel
  • B: Allroundmotorcykel
  • C: Citymotorcykel

Lite info om Kat. A
Landsvägscykelns främsta egenskaper ska vara komfort och prestanda. Den är ämnad för landets huvudvägnät och i stadsmiljö samt i polisens eskorttjänst där god prestanda avseende acceleration och bromsegenskaper eftersträvas.
Dessutom ska motorcykelns cylindervolym ska vara minst 1100 cm3 och fordonet ska ha mer än 120 hk.

Lite info om Kat. B:
Allroundmotorcykelns egenskaper ska vara flexibilitet för att passa både trafik och ordningsövervakning. Skall främst användas i polisens ordnings- och trafikverksamhet i både stadsmiljö samt på landets huvudvägnät. Den ska snabbt och smidigt kunna ta sig fram i både stadsmiljö och i lätt terräng, kunna utrustas med olika slags däck (även dubbdäck).
Motorcykelns cylindervolym ska vara minst 900 cm3 och fordonet ska ha mer än 90 hk.

Lite info om Kat. C:
Främsta egenskaper ska vara smidighet och rörlighet i stadstrafik, vara smidig och enkel att hantera och manövrera i trånga situationer, vara enkel att kliva av och på samt ha en god motorprestanda och upplevs som kvick. Motorcykelns cylindervolym ska vara minst 600 cm3 och fordonet
ska ha mer än 60 hk.

:mattias Det finns tre utföranden
  • Utryckningsregistrerad motorcykel med polisdekor
  • Utryckningsregistrerad motorcykel i civilt utförande
  • Standard motorcykel

:mattias Samtliga kategorier skall också utrustas med:
Katalysator, en huvudströmbrytare med lås, radioutrustning S-70M, radioutrustning Rakel, radiosutrustning GSM, fordonsnavigator, larmanordning, lös polisiär utrustning, genomsnittshastighetsmätare, video, extra lur, radioantenner, GPS-antenn,

Sedan är det också en satans massa lul-lull på de olika kategorierna av motoscyklar, här är smakprov:
Elektrisk höj & sänkbar vindruta, värmehandtag, sadelvärme, Antispinn, ABS, elektriskt justerbar dämpare, justerbar sittdyna, "semestergasfunktion", lyktor för blåljus, stopljusanläggning, Helljusblink, eletrisk sirén.

-----
Användande av polisens argument i äktenskap:

DU: -Älskling???!??

HON: -Hmmmm

DU: Vi måste köpa tre sorters motorcyklar! En för att ha här inom stan (motard), en till att åka på långsemester med (touring)och en för att kunna använda om vi både ska både på semester och åka i stan! (B-King?)

HON: -Ok?:rolleyes:

DU: -Det är viktigt att semesterhojen har minst 1100 kubik och minst 120 hästar eftersom jag också ska använda den i min eskorttjänst :va. Den ska också ha värmehandtag, sadelvärme, larm, GPS, antispinn och ABS för det ökar säkerheten och då kan vi juh inte krocka!:tummenupp

HON: -Ooook?:5sure

DU: -Stadshojjen måste ju ha minst 60 hästar asså, minst 600 kubik också! Det måste kännas kvick att använda, vara lätt att komma på och upp på, ha värmehandtag, sadelvärme, larm, GPS, antispinn och ABS för det ökar säkerheten och då kan vi juh inte krocka!:tummenupp

HON: -Jasså, inte?:5sure

DU: -Semesterstadshojen måste ju iallafall ha 900 kubik med minst 90 hästar, vara flexibel och lätt att köra med i terräng. Sedan är det bra om vi på dubbdäck på den också till vintern, dessutom ska den ha värmehandtag, sadelvärme, larm, GPS, antispinn och ABS för det ökar säkerheten och då kan vi juh inte krocka!:tummenupp

HON: -Meh!?:mad:

DU: -Vi skulle också behöva lite annat extramaterial till alla hojar, som t.ex. specialbeställda packväskor, lite extra flipbrytare och coola lampor som lyser här och var, för det ökar säkerheten och då kan vi juh inte krocka!

HON: -Du, det låter jäkligt dyrt det här!! :6surkart

DU: -Detta är det minsta kravet för att kunna bruka MC och fortfarande ha det säkert! Lika säker som en arbetsplats alltså! :rolleyes:

Efter att ha funderat ett tag och insett att hon kan försöka eska mer pengar från socialen (som likställs med våra skattepengar i det här fallet) yttrar hon följande:HON: -TjÖÖÖP!! :tummenupp

-----

Hela kravspecifikationen kan ni läsa här :hihi

http://www.polisen.se/PageFiles/105027/Bilaga%202%20Kravspecifikation%20PVSP0097.pdf

Nån som har tråkit :D
Fattar inte hur du orkade knåpa ihop det där :Bugar
Igår blev jag så jävla förbannad när jag läste Polisens "kravspec." så jag var tvungen! Sitta där på mötestider och bestämma vilka "leksaker" man vill ha i tjänsten, försöka hitta på legitimerade argument för roliga tillbehör och antal hästar och allt för mina skattepengar :arsele
Sedan ska de dessutom jaga motorcyklister (a.k.a. mig) och dra in mer pengar från mig... helt sjukt egentligen!

...eller också är jag bara avundsjuk :rolleyes:

:rofl

Du skall veta att det där genomsyrar allt som våra surt skattade kronor berör...fiiiifan så mycket man får se ibland å yrkets vägnar, man blir avtrubbad...

Hmm.... :va

Vilket e värst:

Herr Batång

eller

En riktigt arg respektive

:confused:

:gnissla

:D

För att fortsätta tråden kan jag också låta meddela att en polismotorcykel kostar 275000 lakan och att Västmanlands polisdistrikts budget för 2009 var 191,7 miljoner kronor!
Om man kollar deras budget blir man ännu mer avundsjuk på inköparna, vem vill inte köpa leksaksbilar o bussar för 4 miljoner kronor (i år, 8 miljoner nästa år & 8 miljoner näst-nästa år)? Vem vill inte fylla på vapenskåpet för 175 000 kronor?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti