Video Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20

Status
Ej öppen för fler svar.
Håller till stor del med men vill påpeka att polisen förarutbildningar är väldigt begränsade. Endast ett fåtal som får ordentlig förarutbildning. Många av dom har ingen öht förutom vanlig körkortsutbildning. Något dom givetvis håller på att åtgärda. Har för mig att det var någon jätte debatt om det för ett par år sen faktiskt.

Vad grundar du det på?

För inte så länge sedan var det rabalder om hur mycket poliser är inblandade i och olycksfrekvensen skiljer sig inte nämnvärt från "Joe Averege". Gäller f ö yrkesförare i stort. Utbildningen har konstaterats vara tämligen bristfällig eller åtminstone begränsad. I sakens natur ligger att vi som människor har begränsningar som i praktiken omöjliggör ett säkert framförande av fordon under dessa premisser. För polisen penibla exempel saknas icke. Lite mållåsning och adrenalin på det bäddar för att det kan gå snett. Yttre omständigheter kommer alltid att bjuda på oförutsägbara scenarion. Självklart kickar de igång på jakten, vem skulle inte göra det. De har ju dessutom rätt till det.

Jag säger inte detta för att man skall avstå från att stoppa någon som gjort det till ett nöje att hålla på som killen (och tjejen) i det här exemplet. Att tala om det som en vinst att någon kör ihjäl sig finner jag osmakligt. Att han föll på eget grepp är odiskutabelt men jag skulle önska en helt annan händelseutveckling.

Har du inte för dåligt på fötterna för att dra de slutsatser du gör? Har sett folk vända väldigt destruktiv energi till att göra konstruktiva saker med samma frenesi.
Det kanske var att ta i att säga att det är "ytterst sällan" poliser är inblandade i olyckor, det jag menar är att de, trots att de kör till synes jättefarligt fort var dag, inte är inblandade i så jättemånga olyckor. Jag har ingen statistik till hands nu men om det är som du säger, att olycksfrekvensen är ungefär lika hög som hos medelsvensson, så är ju det ett helt okej resultat, just med tanke på att de kör utryckningskörning i hög fart så ofta vilket medelsvensson inte gör.

Självklart kan och bör polisens trafik- och körutbildning bli bättre, jag sa bara att de har mer utbildning än de flesta på vägarna, i och med att de gått Polishögskolan. Jag tror att det skulle kunna vara en bra idé att arbeta mer med/utbilda mer inom trafiksäkerhet efter avslutad polisutbildning, och att kritiskt granska deras ageranden hela tiden. Men att posta "Snuten körde ju också för fort och mot rött för fan, allt är deras fel!!! ACAB jag hatar grisjävlarna!" på SH är föga konstruktivt och hjälper inget (inte för att du gjort det, men många i denna och liknande trådar har den attityden).

Visst kan det låta cyniskt och osmakligt att prata om någons död som en vinst, men det jag skrev var ett konstaterande och inte min egna åsikt. Det finns inga större tvivel om att han var en fara för andra trafikanter och nu när han inte längre trafikerar vägarna är det således mindre risk att någon annan kommer till skada. Hade han levt hade jag inte önskat livet ur honom.

Inget bekymmer alls att vända sig om o kolla i 200km/h ++ , gjort det otaliga gånger för jag själv kör utan sidospeglar, ända sättet för mig att kolla om jag haft efterföljande bilar/mc eller annat fordon, men vist drar det i skallen av vinden när man vänder huvudet.

Nu var det inget fordon bakom utan en helikopter som befann sig på en sådan höjd att "ingen kan ha sett den" enligt Diana Sundin hos polisen (står i Aftonbladets artikel). Med det i åtanke har jag svårt att tro att mc-föraren visste att den var där.

Visst kan det låta cyniskt och osmakligt att prata om någons död som en vinst, men det jag skrev var ett konstaterande och inte min egna åsikt. Det finns inga större tvivel om att han var en fara för andra trafikanter och nu när han inte längre trafikerar vägarna är det således mindre risk att någon annan kommer till skada. Hade han levt hade jag inte önskat livet ur honom.

Menar du att detta "konstaterande" ska gälla som någon slags allmängiltig fakta? Det kan du inte pådyvla mig iaf. Jag konstaterar att han föll på eget grepp, utan vidare spekulationer.

Alla som slangar (kör på bakhjulet) gör sig skyldiga till vårdslöshet i trafiken enligt polisen. Och dessa busar kan man gott preja av vägen. Jaga bort dom från allmänna vägar och ta lappen av dom på livstid. :krama

Alla som slangar (kör på bakhjulet) gör sig skyldiga till vårdslöshet i trafiken enligt polisen. Och dessa busar kan man gott preja av vägen. Jaga bort dom från allmänna vägar och ta lappen av dom på livstid. :krama

Nä men se där; är du ute och fiskar?
trolling

Läste någonstans att nyexaminerade poliser ofta har mindre erfarenhet av bilkörning än vad var fallet förr. Det krävs ju ingen Einstein för att förstå de bakomliggande orsakerna. Allt färre tar körkort och många av dem som tagit körkort äger ingen bil.

Men det är inget jag tror vi behöver diskutera i just det här enskilda fallet.

Kände viss sympati när kommentarerna började likna mobbing. Tråkigt att du fortsätter med tölpiga resonemang. Du gömmer dig bakom din "diagnos" och bevisar gång på gång att det var ett felaktigt beslut att ge dig lämpet. Du har ju bevisligen befunnits kapabel att förstå villkoren för att framföra fordon i trafik.

Sluta försöka dra sjukdomsfördel, det är för ynkligt. (Hänvisar till tidigare inlägg).
Fast det är ju kanon att vara öppen om sin diagnos. Om det tagits till sin fördel vore det ju dumt men det tänker jag inte avgöra.

Nu var det inget fordon bakom utan en helikopter som befann sig på en sådan höjd att "ingen kan ha sett den" enligt Diana Sundin hos polisen (står i Aftonbladets artikel). Med det i åtanke har jag svårt att tro att mc-föraren visste att den var där.

Vad polisen säjer är en sak, vad nu föraren har sätt det kommer vi aldrig få reda på men troligen har han kanske sätt den nån gång under resans gång o sen kanske haft i tankarna att den fanns nånstans, men det kommer ingen få reda på, ända som satt på hojen som är i livet är tjejen & vet inte alls hur mycke hon kolla bakot.

Last edited:
Menar du att detta "konstaterande" ska gälla som någon slags allmängiltig fakta? Det kan du inte pådyvla mig iaf. Jag konstaterar att han föll på eget grepp, utan vidare spekulationer.

Faktum 1: Man utsätter andra för större risker ifall man kör väldigt mycket för fort, mot röda trafikljus och kör på andra regelvidriga sätt.

Faktum 2: Mannen som framförde motorcykeln befann sig på allmänna vägar samtidigt som andra trafikanter var där.

Faktum 3: Mannen körde på det sätt som beskrivs i punkt 1.

Av dessa 3 fakta kan man enkelt dra slutsatsen att övriga trafikanter exponeras för mindre risker när mannen i fråga inte längre kör i trafiken. Hur kan det inte vara allmängiltig fakta?

Kände viss sympati när kommentarerna började likna mobbing. Tråkigt att du fortsätter med tölpiga resonemang. Du gömmer dig bakom din "diagnos" och bevisar gång på gång att det var ett felaktigt beslut att ge dig lämpet. Du har ju bevisligen befunnits kapabel att förstå villkoren för att framföra fordon i trafik.

Sluta försöka dra sjukdomsfördel, det är för ynkligt. (Hänvisar till tidigare inlägg).

Det jag skrev med att jag har det på papper va mer likt ironi på viset jag utryckte det, men du förstog inte det.

Jag gömer mig inte bakom min diagnos, jag lever med den var eviga dag o är inget jag är glad över.

Last edited:
"Debatten" som pågår frånsett och för att återgå till frågan kring TV-programmet så såg jag reklam för det när jag var på gymmet idag. Inget ljud men av bilderna så tolkar jag det som att de körde en del sekvenser från filmen, hade killens mamma gråtandes säga någonting och sedan reporter sittandes mittemot någon form av polisbefäl. Om jag ska tolka det så låter det mer som att man är inne på "såga polisen"-spåret än att ge sig på hojförare i största allmänhet.

De eminenta tidningen Aftonbladet har hakat på också: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14682153.ab

1: Polisen vill stoppa dig. Stanna!
2: Försök köra ifrån dom om du kan. Annars skyll dig själv!
3: Hade jag haft en dotter på 17 och du körde så med henne bak. Var glad att du inte lever längre!

Döden är i vilket fall inte ett lämpligt straff för de begågna trafikbrotten.
Utöver detta ser jag bara en gasglad ungdom och ett par gasglada poliser.

Poliserna borde förstått risken, därmed bör det finnas delat ansvar.
Det här kan inte enbart läggas på grabben.

Med det sagt, vilka idioter...allihopa!

Sistnämnda blev det med mig, inte lönt att diskutera med en person som leker struts och skrytande hänvisar till en papperslapp.

Tråkigt om det är så. Bara glad att personen ifråga vet om sin diagnos och berättar om den. Finns så många därute som kan verka udda eller knepiga som sitter och klämmer på en sjukdom eller diagnos som förklarar en hel del. Det blir så mycket lättare när man vet vad som kan göra att man har så olika tänk och sätt att uttrycka sig.

Jag har varit PA en gång i tiden och haft en brukare som utnyttjade sin rullstolsbundenhet. Helt plötsligt kan man och vill man inte laga mat eller göra andra vardagliga sysslor. Bli buren till sängen är ju mycket smuttare än att försöka komma över själv osv. Helt plötsligt kan rätten till assistent bli rätten till butler som ställer upp på allt i dennes tycke.
Det straffar ju sig bara i längden och man skall ju inte vara rädd att säga ifrån då det är sällan personen i fråga handikappad eller ej har så låg IQ att det inte går att få fram budskapet. Ville bara lyfta något positivt och om det nu är så att någon utnyttjar sin situation så är det ju synd om denne.

I det här specifika fallet utgjorde ju bommen mest fara för allmänheten.. :dummer

Jo bommen är en fara för allmänheten, men både bilen & mc utgör okså en fara.

De jag mena när jag skrev inlägget tidigare är att vad skulle göra störst fara om nu bilen kör i 200 o smäller i en annan bil bakifrån eller om mc kör på en bil i 200a, troligen blir det mindre skador på bilen man kör på med mc men föraren lär bli rätt mörbultad eller avlida, om bilen gör samma sak så lär bilen som blir påkörd bli rätt skadad, vet att man är minst 200% bätre skydad i en bil en på mc.

Denna jakten som var borde avbrytits för längesen, sitterat från polisens föreskrifter här nedan, vad krävs för att polisen ska sluta efterföljandet ?

Polisens föreskrifter om polisjakter:

"Förföljande, stängning och prejning utsätter inblandade och personer i närheten för allvarliga risker. Det är därför särskilt viktigt att riskerna med åtgärden alltid vägs mot orsakerna till åtgärden."

"Är den flyendes farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär allvarlig fara för att någon skadas."

"Så snart olycksrisken bedöms kunna bli för stor bör förföljandet avbrytas."

.. troligen blir det mindre skador på bilen man kör på med mc men föraren lär bli rätt mörbultad eller avlida, om bilen gör samma sak så lär bilen som blir påkörd bli rätt skadad, vet att man är minst 200% bätre skydad i en bil en på mc....

Åhh ja, en MC kan nog inte skada någon i en bil - eller hur?

Bilden är från en extrem MC åkare som råkade ramma en bil.. strax utanför Stockholm..
(eftersom man hittade fingre från 5 händer förstod man att det var två i bilen - det var ganska stökigt inne i bilen)

images

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...