Polisens avrostning...

Hoztic skrev:
...

Jag har sett poliser som både kört som troll med ljus och utan, och dessutom poliser som mest verkar ha använt blåljusen för att dom inte orkat köa... :huvet

Såg senast en snutbil som stod i samma korsning som mig o vänta härom veckan, efter ett tag slog dom på blåljusen och for. Såg sen att dom stod o tanka vid OK/Q8 :D

Det ser ut att vara en Bmw k1200rs med förhöjd framkåpa!
(Den går ruskigt bra)

Hoztic skrev:
Den hojen längst till höger, vad var det för något? :va

Om jag inte missminner mig så måste dom väl ha blåljus på för att få köra för fort? Det blir ju inte säkrare att köra fort bara för att det står polis på en mc/bil, så allmänheten måste väl varnas?

goodspeed skrev:
Det där tillförde verkligen diskussionen ett par klabbar. En del kan tydligen inte läsa vad som skrivs om det inte är helt korrekt stavat. Gå en läskurs eller nåt.

Du hör väl inte vad folk säger om de talar med dialekt heller va?

Jodå, enligt polisen själva så får de köra över gällande hastighetgräns utan vare sej blåljus eller siren.

Råkade ut för en kontroll med bilar och MC i somras, vi stannade till en bit efter kontrollen och stod och snackade.

Efter en stund kom en av polisbilarna farande i ca 110 på 90 väg, det var ingen trafik innan så inte jagade han någon direkt.

Vi startade upp åkte lugnt vidare, efter ytterligare en lite stund kommer två polis-MC farande i ca 140km/h, inga varselsignaler där heller.

Fan far i mej och jag lämnar en lite lucka men hänger med dem för att se varför de kan tänkas ha så "bråttom", kryssandes mellan mötande och medåkande trafik kommer vi slutligen fram till ett kors där ena vägen är motorväg och den andra en kurvig, rolig, väg.

Vi tar motorvägen, Harry H tar den lilla, på motorvägen går det undan, eftersom man vet att det är polisfritt :)

Efter några kilometer går vägarna ihop igen, döm om min förvåning när samma poliser lugnt står och ska svänga ut på samma väg som jag åker på(?)

Jag blir så förbannad att jag skriver en insändare i lokaltidningens debattforum, döm om min förvåning när en av hojpoliserna faktiskt svarar,
(det lär han fått skit för av ledningen, men all heder ändå).

Han förklarade att de fått ett larm om en stulen bil, jovisst, men om vägen delade sej varför gjorde inte MC-poliserna det också och varför hade de inte så bråttom när de kom fram till vägslutet?

Vilda spekulationer som egentligen inte har någon betydelse så länge de gör det "i tjänsten så att säga" Fast i det läget och som de körde SKULLE de ha påkallat uppmärksamhet för de körde inte så snyggt.

Zikoriath skrev:

Jag mötte två i morse i en lång kurva (knäskrap) på 67'an vid Rörbergsåsen. Närmare 160 än 140. Jag körde bara runt 140 med Firebirden, första hojen blinkade med helljuset åt mig och jag vinkade tebax. Dom hade antagligen för roligt på hojarna för att orka vända och skälla ut nån mesig bilförare. Soliga dagar skulle man fanken vilja vara MC-polis.

Ja just det (lite ot men ändå).
Det är tydligen inte bara MC poliser som gillar MC.

Igår när vi skulle fara till Sulas MC för att provköra nya GSX-R 1000 så kom vi över att skymt krön med kurva.
Robban åker före och det gick faktiskt väldigt nära laglig hastighet (just då).

Just när Robban har vikit ner över krönet så kommer en polisbil i mötande körfält, tydligen blir de så exalterade över att möta en MC att föraren ganska kraftigt börjar styra över i mötande körfält, körfältet där just jag råkar vara :va

Kan säga att det fräste lite i hjälmen just då :D
Men jag hade just ingen lust att jaga dem heller för vi hade ju "bråttom" till MC-firman :lol

andersbrink skrev:
Jag mötte två i morse i en lång kurva (knäskrap) på 67'an vid Rörbergsåsen. Närmare 160 än 140. Jag körde bara runt 140 med Firebirden, första hojen blinkade med helljuset åt mig och jag vinkade tebax. Dom hade antagligen för roligt på hojarna för att orka vända och skälla ut nån mesig bilförare. Soliga dagar skulle man fanken vilja vara MC-polis.

Jag skulle nog inte våga köra så på den vägen längre, den känns ju mer eller mindre livsfarlig med alla lappningar och lagningar... :4skrika

Fast en gång i tiden tog det 13 min från centrala delarna av Gävle till Häsen, för en *host* kompis :D

andersbrink skrev:

Hade en sån upplevelse förra våren.
Vi körde på ett parti med väldigt "inbjudande" högfarts/kurviga vägar.

Plötsligt ut ur en kurva möter vi en hel karavan med MC-poliser var av alla "pumpade" med vänsterarmen (tecken för att sänka hastigheten), Tja det kändes ju som att det var lite försent att ta den uppmaningen men det såg skitkul ut, alla på en rad, typ följa John :D :D :D

69:an skrev:
Jag förstår inte hur de ens i praktiken skulle stå över lagen, när det är väldigt väl definierat i just lagen hur polisen får hantera hastighetsbegränsningar... :va
.

precis, i teorin så får dom väl inte göra det utan giltig orsak, men i praktiken,,,,, hur stor chans är det att någon skulle kontrollera det som leder till någon form av reprimand?

edit:vad har dom igentligen för orsak att köra för fort utan blåljusen på med en målad bil ?

goodspeed skrev:
men orka liksom... få se, detta är ju forum, och då ska man ju stava rätt alla gånger, gärna titta igenom en extra gång oxå för att se till så man inte ha felstavningar.... cheeses.... :huvet

iuridae skrev:
men orka liksom... få se, detta är ju forum, och då ska man ju stava rätt alla gånger, gärna titta igenom en extra gång oxå för att se till så man inte ha felstavningar.... cheeses.... :huvet

Jamen typ tagga ner en aning va? Jag menade ju lixom inte så. :7peta

Tyckte bara det var läge att löpa linan ut. Alltid någon som blir förbannad :rofl

Om vi som skriver här inne var mc-poliser allihop är jag säker på att fantasin skulle flöda och kreativiteten gå i taket om det gällde att "hitta" anledningar till att blåsa på, med eller utan blåljus! Snutar är människor de med, och de på mc förmodligen mer som oss. Klart det går att hitta en "stulen bil", "falsk larm", "katt i ett träd" eller vad som helst om det gäller att förklara för allmänna svensson och "vän av ordning" varför man var tvungen att brassa ur beman!

/I

Imorse påväg till jobbet mötte jag 6 MC-poliser.
Jag hälsade på allihop, men bara en hälsade tillbaks.

Heder åt den gubben. De andra var bara poliser, han var MC-åkare :-)

//Anders.

UnderDOG skrev:
Imorse påväg till jobbet mötte jag 6 MC-poliser.
Jag hälsade på allihop, men bara en hälsade tillbaks.

Heder åt den gubben. De andra var bara poliser, han var MC-åkare :-)

//Anders.
testa visa fingret nästa gång å kolla om du får mer reaktion från dom :tomten :D

På väg hemmåt en fredag så gasades det kanske liiite väl friskt och johodå, visst fan skulle farbror blå dit och ha åsikter om hastigheten. Såfan man tänker stanna, man kör ju hoj och farbror blå hade trött Volvo så man gasar. 150... 180... 200... 220... Volvo i hasorna hela tiden. Jaja... lika bra att stanna då.

Ser i bakspegeln hur konstapeln kommer med bötesblocket i högsta hugg och en trött min i hela ansiktet. Väl framme hos mig tittar han på mig och säger:
- Det är fredag, mitt pass är slut snart och jag vill hem och ta en pilsner. Om du kan komma på en förklaring varför det gick så fort som jag inte har hört förut så släpper jag dig utan böter.

Tänkte en stund och sa sedan:
- Jo, min fru lämnade mig för två veckor sedan för en polis och nu var jag rädd att ni försökte lämna tillbaka henne.
- Ha en trevlig helg, sa konstapeln, stoppade ner bötesblocket och gick tillbaka till bilen.

:D

PS: Jo... det är ett skämt...

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026