Polisens avrostning...

Vad fan spelar det för roll om dom kör lite för fort? VI gör det ju jämt. Visst kan man tycka att dom borde hyra en bana när dom ska "träna" men vem ska betala? Det kostar gansa många tusenlappar per dag.

Ni påstår att ni hatar poliser men när hojen blivit stulen, då djävlar är ni lena i truten och vill ha fler poliser på vägarna. :fatta!

Kan inte swedie lägga upp en sån pressavdelning även på sporthoj, verkar ju skitbra.

"Nu är det vår, och med det så är det tillåtet för oss sporthojsförare att åka hur fort vi vill"

Ang om de får köra för fort utan blåljus så är det sant. Polisbilar och mc räknas som uttryckingsfordon och blåljus är endast till för att påkalla uppmärksamhet.

/I

Zikoriath skrev:
Saxade detta från polisens hemsida där de brukar informera om kontroller och sånt:
//
19-22 april
Trafikpolisen tar ut sina motorcyklar från garaget för våruppvärmning. Polisen har i samband med detta rätt att överskrida gällande hastighetsgränser utanför tätbebyggt område.//

Herregud, är det vad de kallar avrostning?

/Z
Polishögskolan nästa...

alla grisar är nazistsvin. hatar dem. kaxiga små överspelta hjävlar :huvet :fatta!

Itssoeasy skrev:
Ang om de får köra för fort utan blåljus så är det sant. Polisbilar och mc räknas som uttryckingsfordon och blåljus är endast till för att påkalla uppmärksamhet.

/I
jag har för mig att dom hade det som en KK fråga när jag tog bågekortet och jag vart förvånad som f-n över att dom fick köra för fort utan att ha blåljusen på,
då står dom ju i praktiken(ej i teorin) över lagen när det gäller hastighetsbegränsningar. riktigt sjukt :kocko

edit:
jag tycker att dom ska få köra för fort när det behövs,men med blåljus på, dom är ju bara människor och kan åxå göra missbedömningar i trafiken, å då är det bättre att dom uppmärksammar andra trafikanter när dom bryter mot hastighetsbegränsningar

Last edited:
Itssoeasy skrev:

/I

Hemma i Gävle glömde räddningstjänsten att regga sina brandbilar som utryckningsfordon, så dom fick inte köra för fort! Och hade dom gjort det så hade brandmännen fått stå för böterna själva! Listigt... :fatta! :rolleyes: :kocko

HW skrev:
Vad fan spelar det för roll om dom kör lite för fort? VI gör det ju jämt. Visst kan man tycka att dom borde hyra en bana när dom ska "träna" men vem ska betala? Det kostar gansa många tusenlappar per dag.

Ni påstår att ni hatar poliser men när hojen blivit stulen, då djävlar är ni lena i truten och vill ha fler poliser på vägarna. :fatta!

Jag tycker att köra för fort är liksom bagateller, och därför gillar ja inte att polisen ska hänga efter en bara för en sån sak. Man kan ju undra sig vem som kör säkrast efter vägen, mormor på 75 bast som ligger i 80km/h eller en annan i 110km/h på samma väg? Skulle nåt dyka upp skulle törs hon ju inte ens bromsa, och reaktionstiden? jaja...

Men att snuten ska få köra för fort lagligt på allmän väg, bara för att "värma upp", låter ju helkorkat. Vad gör dom till en bättre mc förare än nån annan? Vi har ju alla gått utb. oxå för det !

Btw, att sno en mc, det är viss skillnad jämfort med att köra för fort!

Zikoriath skrev:
Trafikpolisen tar ut sina motorcyklar från garaget för våruppvärmning. Polisen har i samband med detta rätt att överskrida gällande hastighetsgränser utanför tätbebyggt område.//

Ja men det är ju skitbra.... då är det bara att säga att man håller på att "värma upp" om man skulle åka dit.!!! :tungan

TJING!!!!

iuridae skrev:
Jag tycker att köra för fort är liksom bagateller, och därför gillar ja inte att polisen ska hänga efter en bara för en sån sak. Man kan ju undra sig vem som kör säkrast efter vägen, mormor på 75 bast som ligger i 80km/h eller en annan i 110km/h på samma väg? Skulle nåt dyka upp skulle törs hon ju inte ens bromsa, och reaktionstiden? jaja...

Men att snuten ska få köra för fort lagligt på allmän väg, bara för att "värma upp", låter ju helkorkat. Vad gör dom till en bättre mc förare än nån annan? Vi har ju alla gått utb. oxå för det !

Btw, att sno en mc, det är viss skillnad jämfort med att köra för fort!

Håller helt och hållet med om att det är skillnad på förare och dom som åker bakom ratten...
Inför krav på att man ska göra läkarkontroll och att man ska göra ett prov var femte år när man fyllt 50, annars ryker kortet! Då skulle man nog få bort många farliga förare! Vi har alltid haft det så inom flyget, ingen knorrar för det, alla tycker att det är bra! Vart sker det flest olyckor? :va
Körkortet är trots allt ett privilegium, inte en rättighet!

En liten undran bara, hur ska en mc-snut veta om du bara kör för fort eller om du har stulit hojen? OM du hade snott en hoj, skulle du gärna bli stoppad av farbror blå då? :va :arsele

Hoztic skrev:
Hemma i Gävle glömde räddningstjänsten att regga sina brandbilar som utryckningsfordon, så dom fick inte köra för fort! Och hade dom gjort det så hade brandmännen fått stå för böterna själva! Listigt... :fatta! :rolleyes: :kocko

Hmm... Jag vill regga min hoj som utryckningsfordon, hur gör jag? :hihi

jösses...

ibland undrar man om en del av er är sanna. :va

Verkligheten är att fart dödar, sen spelar det ingen roll vem som kör.

Jag kör också fort, för fort ibland, men här har diskusionerna oftast helt spårat ur, antingen medvetet eller med ironi, vilket inte alla fattar.

Varför är polisen nazist svin, den som tycker det har förmodligen ingen aning om vad en nazist är, ett svin är ett djur som man så småningom lägger på mackan eller i stekpannan....

Är det kanibaler i sverige på gång, det om något är mot svensk lagstiftning att syssla med. :fatta!

Sveriges sporthojare är inte kloka, eller också är grupptrycket så stort att vara häftig så att moppefucko brudarna ska bli impade. vilket dom förmodligen åxå blir... :lol

Nu ska jag ut i solen å lata mig....

DwD skrev:
polis får väl överskrida hastighetsbegränsningen utan att ha blåljusen på?(har för mig det, nån som kan bekräfta)

jag kan inte bekräfta att dom får det,men har själv sett farbrorblå komma i en rasande fart å så vitt jag kunde se så var det inte tillstymelse till blåjus...

smefan skrev:
jag kan inte bekräfta att dom får det,men har själv sett farbrorblå komma i en rasande fart å så vitt jag kunde se så var det inte tillstymelse till blåjus...

Tänk! lite, de kanske inte alltid vill påkalla uppmärksamhet. Tex vid en punktinsats vid husrassia eller dyl. Ska de då komma och tuta så tjyvgubbarna hör att polisen är på väg, en halvtimme innan polisen anländer. Nej, tänkte väl det!

Alltså, de kör så fort som de finner att nöden kräver. That's it.

DwD skrev:
då står dom ju i praktiken(ej i teorin) över lagen när det gäller hastighetsbegränsningar. riktigt sjukt :kocko

Jag förstår inte hur de ens i praktiken skulle stå över lagen, när det är väldigt väl definierat i just lagen hur polisen får hantera hastighetsbegränsningar... :va

iuridae skrev:
Vad gör dom till en bättre mc förare än nån annan? Vi har ju alla gått utb. oxå för det !

Ganska mycket gör dem till bättre mc-förare än de flesta andra.
Betydligt mer, och djupare, körteknisk utbildning för det första.
Påtagligt mer tid i sadeln än de flesta "civila" hojåkare.
Specifikt prövad lämplighet beträffande bl.a. omdöme, både för yrket och för tjänsten.

Last edited:
Till er som är så emot Polisen...

Dom har som uppgift att se till att folk lyder sveriges rikes lagar. Om du nu inte kan följa dom så är de ju dig som det är fel på och inte Polisen. Eller, så kanske du tycker att alla ska få köra hur fort som helst? :va

Du är väl en mycket bättre och säkrare trafikant än alla andra? Spec. mormor på 65 som håller hastigheterna?

ooh, ja, är det inte meningen att Polisen ska hålla efter aaaaalla lagar? Eller bara dom som passar dig idag? Om 10 år, när du har som är ute och leker eller går nära en väg ser du nog inte tjusningen i att åka i 200 km/h på samma sätt längre.

jaja, moral moral moral...o ja, jag bryter oxå en del lagar, men jag tycker inte att polisen gör fel om dom skulle ge mig böter.

en som kör taxi och sporthoj.

69:an skrev:
Jag förstår inte hur de ens i praktiken skulle stå över lagen, när det är väldigt väl definierat i just lagen hur polisen får hantera hastighetsbegränsningar... :va

Visst måste dom tänja lite på gränserna ibland, och jag har egentligen bara positiva erfarenheter av poliser (ett välkänt rötägg är undantaget), men självklart vill jag ju bara att dom ska jaga alla andra, inte mig... :va :rolleyes:

Men det jag var mest nyfiken på är egentligen om nån polis någonsin har åkt fast för fortkörning i tjänsten, om det har prövats så att säga?

Jag har sett poliser som både kört som troll med ljus och utan, och dessutom poliser som mest verkar ha använt blåljusen för att dom inte orkat köa... :huvet

Mark skrev:
Till er som är så emot Polisen...

Dom har som uppgift att se till att folk lyder sveriges rikes lagar. Om du nu inte kan följa dom så är de ju dig som det är fel på och inte Polisen. Eller, så kanske du tycker att alla ska få köra hur fort som helst? :va

Du är väl en mycket bättre och säkrare trafikant än alla andra? Spec. mormor på 65 som håller hastigheterna?

ooh, ja, är det inte meningen att Polisen ska hålla efter aaaaalla lagar? Eller bara dom som passar dig idag? Om 10 år, när du har som är ute och leker eller går nära en väg ser du nog inte tjusningen i att åka i 200 km/h på samma sätt längre.

jaja, moral moral moral...o ja, jag bryter oxå en del lagar, men jag tycker inte att polisen gör fel om dom skulle ge mig böter.

en som kör taxi och sporthoj.
Jag håller med dig, jag har inte heller nåt emot polisen, mer än att ja tycker att 20-30 knyck för fort är liksom ingenting man borde bry sig i. Men helt klart, polisen gör sitt jobb och ska ju hålla oss inom lagen. Har åkt fast för fortkörning själv, vart inte sur på dom för det, va ju trots allt jag som orsaken :gnissla

Sen borde man ha läkarkoller vart 5:e år eller så, jag har inget emot att göra det, för vet ju vissa som man åkt med, som knappt ser emblemet på grillen, eller att det kommer en bil från höger tex. Hur trafik säkert är det :va

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025