Polisen som ordningsmakt !!

• Thread starter Thread starter Gabor
  • Start date Start date

Gabor

Guest
Stoppade fartdåre - riskerar åtal

VRÅLÅK OBS! Bilen på bilden är inte identisk med bilen i artikeln.

Polismannen prejade Ferrari som körde i över 200 km/h

De båda röda Ferraribilarna blåste förbi fartkontrollen.
Men polismannen som efter en vansinnesfärd på E6 fick stopp på den ena bilen, hyllas inte som hjälte.
Istället riskerar han åtalas för tjänstefel.
Polismannen förföljde den ena Ferrarin i mycket hög hastighet - stundtals över 200 kilometer i timmen. Nu har en förundersökning inletts mot polisen, som misstänks för framkallande av fara för annan och grov vårdslöshet i trafik, alternativt tjänstefel.

Vände - på motorvägen
– Vi måste utreda var gränserna går, säger chefsåklagare Kristian Augustsson till Helsingborgs Dagblad.
Det var en fredagmorgon i april förra året som två röda lyxbilar av märket Ferrari körde förbi polisens kontroll på E6 i Skåne. Polisen tog upp jakten med flera bilar.
Efter några mil i mycket hög hastighet närmade sig lyxbilarna en köbildning på motorvägen.
Inte heller det fick dem att stanna, skriver HD. Istället vände bilarna på motorvägen, och delade därefter på sig.
Polisen valde att förfölja den ena bilen, och efter ytterligare en stunds biljakt tröttnade en polisman i en civil polisbil. Han rammade Ferrarin med sin bil, och färden tog slut mot motorvägens mitträcke.
Ingen människa kom till skada, men båda bilarna fick omfattande skador.

Snabba beslut
Båda förarna i Ferrari-bilarna har åtalats för grova trafikbrott, och riskerar fängelse. Roland Johansson vid trafikpolisen i Helsingborg vill inte uttala sig om det enskilda fallet, men säger att man som polis ibland måste fatta mycket snabba beslut.
– Människor som visar uppenbar likgiltighet för andra männskors liv måste vi kunna stoppa, säger han till HD.

Mia Carron

"" Dags att säga ifrån ordentligt""

Ska polisen få ta till vilka metoder som helst ??

Om jag minns rätt så prejade han på ett bra ställe och bilarna såg hyfsat hela ut så de kan inte gått så jävla fort just då. Bra gjort!

i detta fallet så känns det som att polisen gjorde rätt. men jag tror nog att det skulle göra ont om de gör så mot en när man kör hoj

Det är ju självklart när man kör själv så är det ju fel. Men när någon annan åker dit så är det ju självklart rätt.

En clean prejning i ett motorvägsräcke med lite plåtskador som följd, det är väl precis så de SKA agera i en sån situation. Eller?

Det jag undrar är varför Ferrarin inte stampa på gasen o körde ifrån polisen om han nu ändå inte skulle stanna.
Varför ligga o cruiesa i 160 :va

Tycker dom polisen gjorde rätt.

Synd på polisens Volvo. :(
Självklart gjorde polisen rätt. Personen i Ferrarin utsatte sig själv, polisen och alla i sin närhet för livsfara. :tummenupp till polisen.

Freddola skrev:
Det jag undrar är varför Ferrarin inte stampa på gasen o körde ifrån polisen om han nu ändå inte skulle stanna.
Varför ligga o cruiesa i 160 :va

Tycker dom polisen gjorde rätt.

Det jag undrar är varför folk svarar innan de läser ariklarna ?
:va

Edit: För att förtydliga. Uppenbarligen en hel del bilar som gjorde att de inte kunde åka ifrån.

Wesslan skrev:
Det jag undrar är varför folk svarar innan de läser ariklarna ?
:va

Edit: För att förtydliga. Uppenbarligen en hel del bilar som gjorde att de inte kunde åka ifrån.

Fast o andra sidan sa dom väll att det var rätt så lite trafik just där han blev avprejjad? :va

Freddola skrev:
Fast o andra sidan sa dom väll att det var rätt så lite trafik just där han blev avprejjad? :va

Inte vad jag läst men skitsamma. Kan dock garantera att han i Ferrarin gasade så mycket han kunde för att dra dom. Ibland hjälper det inte att ha snabbare bil.

-Rosen- skrev:
i detta fallet så känns det som att polisen gjorde rätt. men jag tror nog att det skulle göra ont om de gör så mot en när man kör hoj

Ja då finns ju två alternativ.

1. Om du åker hoj och polisen ber dig stanna, smit inte.
2. Åk inte hoj.

Fredr28 skrev:
Ja då finns ju två alternativ.

1. Om du åker hoj och polisen ber dig stanna, smit inte.
2. Åk inte hoj.

:va :va .....Varför ska man inte köra hoj, det är väl bara att se till att man inte blir tagen på bar gärning...

Det finns en här på SH som blev brutalt prejad i stockholm på 80talet, var med på mittuppslag i Expressen och allt......

ah17 skrev:
Bra gjort i detta fallet. Ingen kom till skada. Skall vi lägga oss handfallna för kriminaliteten istället?

Fråga inte mig om vi ska lägga oss för de kriminella, det är ju mer än hälften av oss här på SH i så fall, dagligen på sommaren. Så det är en moralfråga...

Jag ställde bara frågan vad ni andra tycker....i det här specifika fallet så tycker jag att polisen gjorde helt rätt. Vill dock inte heller bli vare sig prejad av polis eller idiotbilist i allmänhet när jag är ute och leker med mina fordon...

Gabor skrev:
:va :va .....Varför ska man inte köra hoj, det är väl bara att se till att man inte blir tagen på bar gärning...

Tja, jag tänkte mer generellt. Det finns många andra sätt det kan göra ont att köra hoj än att bli prejad av polisen. Är man rädd för att få ont så smit inte, eller avstå helt från att åka hoj.

Jag menar inte att det är ok för polisen att preja en mc, men det är inte heller ok att smita. Har man kört för fort skall man stå sitt kast. Själv kör jag fort ibland, har inte blivit invinkad ännu. Skulle jag bli invinkad skulle jag stå mitt kasst.

Det är inte ok att kasta gatsten på en polis bara för att man inte tycker om att polisen gör sitt jobb, samtidigt är det inte ALLTID ok för polisen att skjuta en stenkastare. Det finns dock situationer då nöden kräver det.

Fredr28 skrev:
Tja, jag tänkte mer generellt. Det finns många andra sätt det kan göra ont att köra hoj än att bli prejad av polisen. Är man rädd för att få ont så smit inte, eller avstå helt från att åka hoj.

Jag menar inte att det är ok för polisen att preja en mc, men det är inte heller ok att smita. Har man kört för fort skall man stå sitt kast. Själv kör jag fort ibland, har inte blivit invinkad ännu. Skulle jag bli invinkad skulle jag stå mitt kasst.

Det är inte ok att kasta gatsten på en polis bara för att man inte tycker om att polisen gör sitt jobb, samtidigt är det inte ALLTID ok för polisen att skjuta en stenkastare. Det finns dock situationer då nöden kräver det.

Japp, håller helt med. Gör man fel, får man stå för konsekvensen.

fri fortkörning åt folket.. hastighetsbegränsningarna borde enbart vara "rekommenderad" hastighet" :corn:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra