Sweeney Todd
Vägrar Bogan.
Saxat från Polisens hemsida:http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/2009/april-juni/Polisen-skarper-hastighetsovervakningen/
Vecka 17 genomförs den årligen återkommande hastighetsveckan. Då ökar polisen övervakningen av trafiken och fokuserar särskilt på att bevaka hastighetsöverträdelser. Samtidigt genomför Vägverket och NTF aktiviteter som ska uppmärksamma trafikanter på hur lite tid man vinner på att köra för fort.
48 sekunder
Det genomgående temat för hastighetsveckan är frågan: Är det värt 48 sekunder? Mer än så påverkas nämligen inte restiden om man kör en mil i 90 km/h på en 80-väg. Samtidigt har risken att dö i en trafikolycka dubblerats.
- Att hålla hastigheten är ett av de lättaste sätten att radikalt minska risken att dödas i en trafikolycka, säger Björn Lidö, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.
Sänkt medelhastighet
Även om medelhastigheterna gått ner jämfört med ett år tillbaka så är höga hastigheter fortfarande den främsta orsaken till att människor dör i trafiken.
-Den sänkning av medelhastigheten som skett är positiv men ytterligare ansträngningar krävs för att sänka medelhastigheten ännu mer, vilket är ett mycket viktigt inslag i arbetet för att minska antalet skadade och döda i trafiken, konstaterar Björn Lidö.
Nyhet från
Rikspolisstyrelsen
Vecka 17 genomförs den årligen återkommande hastighetsveckan. Då ökar polisen övervakningen av trafiken och fokuserar särskilt på att bevaka hastighetsöverträdelser. Samtidigt genomför Vägverket och NTF aktiviteter som ska uppmärksamma trafikanter på hur lite tid man vinner på att köra för fort.
48 sekunder
Det genomgående temat för hastighetsveckan är frågan: Är det värt 48 sekunder? Mer än så påverkas nämligen inte restiden om man kör en mil i 90 km/h på en 80-väg. Samtidigt har risken att dö i en trafikolycka dubblerats.
- Att hålla hastigheten är ett av de lättaste sätten att radikalt minska risken att dödas i en trafikolycka, säger Björn Lidö, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.
Sänkt medelhastighet
Även om medelhastigheterna gått ner jämfört med ett år tillbaka så är höga hastigheter fortfarande den främsta orsaken till att människor dör i trafiken.
-Den sänkning av medelhastigheten som skett är positiv men ytterligare ansträngningar krävs för att sänka medelhastigheten ännu mer, vilket är ett mycket viktigt inslag i arbetet för att minska antalet skadade och döda i trafiken, konstaterar Björn Lidö.
Nyhet från
Rikspolisstyrelsen