Polisen mäter 161 km/h på 80 väg

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Om man skulle köra 161 km/h enligt polisens laser på 80 väg, en rak och fin långsträcka (säg över 2 km lång) sent en lördagkväll, med endast sädesfält runt omkring, utan en människa eller bil i sikte.

Vilken taktik ska man då köra om man inte erkänner?

Egna erfarenheter och underbyggd fakta är välkommen.

Vid överklagan kan just de där sakerna få förmildrande. Dvs kortare tid du blir av med körkortet tex.

Fri sikt, bra väder, ensam trafikant, bra vägskick, öppna fält åt bägge håll om vägen. Ljust trots kväll.

Men det är ju om man erkänner...

"Vilken taktik ska man då köra om man inte erkänner?"

Vad har väder, vind och fri sikt med saken att göra om du inte erkänner att du kört för fort? Finns 311 trådar om vad som händer om man inte erkänner och att man kan hoppas på att de lägger ner åtalet av 43 olika ting men troligast är att du får pynta i slutändan vartfall och "slösat" med rättsväsendets tid.
Alternativt kan du gå under jorden tills det blir preskiberat. Finns en fin story om en annan kille som lyckats med detta. Jävla liv dock att alltid vara borta när någon knackar på dörren osv.

Last edited:
Om du inte erkänner blir det väl helt enkelt deras mätvärden mot ditt nekande. Kört ;)

jag necka till 140 på 90 väg medmkt sämre förhållanden, fäldes.

Och fick en varning :D

Vad har väder, vind och fri sikt med saken att göra om du inte erkänner att du kört för fort?

Saken är den att jag själv inte ens vet om det var på mej de mätte hastigheten. Jag blev stoppad flera minuter efter den påstådda mätpunkten (Som var väldigt diffust beskriven), det måste ha gått "flera" minuter då de inte hade mig i blickfånget, om det nu var på mej de mätte.

Jag har en bil som är väldigt vanlig, det är därför lätt att ta fel, speciellt då det var bäcksvart ute mitt ute på landet. Det finns minst 10 infarter som en bil har kunnat åkt ut eller in på under de minuter de inte såg den påstådda bilen.

jag necka till 140 på 90 väg medmkt sämre förhållanden, fäldes.

Och fick en varning :D

Aja baja :tungan.

Får man tillbaka kortet eller måste man ta om det?

Antal månader?

(Ja, jag vet det går att söka men jag vill gärna ha synpunkter på den specifika händelsen.)

Det röda krysset är som jag tolkar var de stog med laser från bilen och påstår sig ha mätt på min bil. Det blåa där jag blev stannad. Jag körde lagligt genom Stora Mellösa tills jag blev stannad.

Oskyldig till motsatsen är bevisad, eller?
Det känns som de har extremt tunn bevisning.

Bifogat

• Odensbacken.jpg
    Odensbacken.jpg
    113.4 KB · Visningar: 136
Aja baja :tungan.

Får man tillbaka kortet eller måste man ta om det?

Antal månader?

(Ja, jag vet det går att söka men jag vill gärna ha synpunkter på den specifika händelsen.)

Det röda krysset är som jag tolkar var de stog med laser från bilen och påstår sig ha mätt på min bil. Det blåa där jag blev stannad. Jag körde lagligt genom Stora Mellösa tills jag blev stannad.

Oskyldig till motsatsen är bevisad, eller?
Det känns som de har extremt tunn bevisning.
nej jag fick bara en varning :D och 4 papp i böter.

men de beror på att det tog dem nästan 2 år att komma fram till nått.

"när kalibrerades lasern sist?"

en fråga som jag hade ställt

Den ställdes på plats i deras bil. Jag fick se en märkning med ett datum de påstod räcker i ett år. Allmänt kändes de som att de försökte mumla bort frågan.

Har du kört 160 och åkt dit så får du väl ta konsekvenserna - lilla mus :krama

Frågan är om jag har det?

Last edited:
Frågan är om jag har det?

Man är nog rätt medveten om man kört dubbelt så fort som tillåtet på en 80 väg och polisen stannar en strax efteråt.

Anser du att du är oskyldig så är det bara att neka till överträdelsen och låta processen har sin gång. Den rätten har vi alla.

I slutändan kommer du antagligen att bli fälld. Tror inte du kommer långt med att det finns flera på och utfarter på vägavsnittet eller att du kör en vanlig bil eller för den delen att tidpunkten inte stämmer på minuten.

Om du ska klara dig beror det på någon formalitet som polisen gjort fel på och som är av allvarligare karaktär. T ex att man inte kalibrerat mätinstrument.
Eller en formalitet som Vägverket gjort. T ex om man nyligen ändrat på hastighetsbegränsningen på vägavsnittet och inte skött formaliteten runt det korrekt.

Om man skulle köra 161 km/h enligt polisens laser på 80 väg, en rak och fin långsträcka (säg över 2 km lång) sent en lördagkväll, med endast sädesfält runt omkring, utan en människa eller bil i sikte.

Det borde de ju rimligen släppa. Bara för att kolla att jag fattat det hela rätt:

Du körde alltså ansvarsfullt förbi utfarten i 80, med uppsikt så inte någon av de boende i husen där var på väg ut med MC, bil, cykel, traktor eller moped. Sedan körde du på den raka, fina och långa vägsträckan med endast sädesfält runtomkring som börjar efter utfarten i cirka 20 meter. I slutet av dessa 20 meter blev du klockad till 161 km/h.

Bra drag i den bilen!

Tur du kör ansvarsfullt, lycka till i rätten! :tummenupp

Är ju i stort sett slutåkt med hoj för denna säsongen så en körkortsindragning just nu är ju inte hela världen :tummenupp

Edit: Om man nu bryr sig om petitesser som körkort vill säga.

Är ju i stort sett slutåkt med hoj för denna säsongen så en körkortsindragning just nu är ju inte hela världen :tummenupp

Jag tänker precis som du skriver, dessutom är Aprilian såld till förmån för att börja köra enduro :). Nu säljs bilen också, vilket gör att jag får köra enduro med min drömhoj redan nästa månad (Husaberg 450 FE).

Tycker personligen det hela är rätt roligt, att om jag nu blir dömd är första gången jag åker fast och det på den mest otippade platsen jag kan tänka mig. :näsblod

:banana

Edit: Den stora frågan: När får jag tillbaka körkortet? Får man det eller måste man köra upp igen?

Det borde de ju rimligen släppa. Bara för att kolla att jag fattat det hela rätt:

Du körde alltså ansvarsfullt förbi utfarten i 80, med uppsikt så inte någon av de boende i husen där var på väg ut med MC, bil, cykel, traktor eller moped. Sedan körde du på den raka, fina och långa vägsträckan med endast sädesfält runtomkring som börjar efter utfarten i cirka 20 meter. I slutet av dessa 20 meter blev du klockad till 161 km/h.

Bra drag i den bilen!

Tur du kör ansvarsfullt, lycka till i rätten! :tummenupp

De lär ha stått någonstans i början av den långa raksträckan, om det nu var mej de mätte på. Bilen går som fan, om jag nu vill :).

Last edited:

Vilken taktik ska man då köra om man inte erkänner?

Egna erfarenheter och underbyggd fakta är välkommen.

"Jag var egentligen på väg åt andra hållet så jag körde ju egentligen -161 km/h.
-161 km/h är ju mycket mindre än 80 km/h.

Ni kan ju inte sätta dit mig för att jag körde 241 km/h under hastighetsbegränsningen!"

Om dom inte såg bilen på flera minuter så är dom körda om du inte erkänner. Kanske säger dom att dom såg bilen hela tiden men jaa.. du gjorde rätt iaf. Kan hända mycket på några minuter och dom kan omöjligt säga att det inte var en annan bil (är rätt viktigt vid efterföljande så borde väl vara samma här)

Hoppas du får ett brev om att det är nedlagt :tummenupp

Om du kom utom synhåll för poliserna innan dom stannade dej så kan dom väl inte bevisa att det var du som körde just då, även om det var din bil. Prova neka.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026